Ο Γαλλολιβανέζος επιχειρηματίας Ισκαντάρ Σάφα τόνισε σε συνέντευξή του στη La Tribune ότι έστειλε επιστολή στο Ελληνικό Δημόσιο και απαιτεί την αποκατάσταση του στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά.

Η απρόσμενη αυτή εξέλιξη γίνεται σε χρόνο που αναμένεται να εκδοθεί απόφαση από το Συμβούλιο της Επικρατείας για το αν θα κάνει αποδεκτή ή όχι την προσφυγή του Δήμου Χαϊδαρίου που ζητά την ακύρωση των πρόσφατων διαγωνισμών, όπου ο εφοπλιστής Γιώργος Προκοπίου κατέθεσε τη μεγαλύτερη προσφορά για την απόκτηση του.

1

Ο Ι. Σάφα αναφέρεται στο έτος 2017 όταν αποβλήθηκε από τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά και απαιτεί να πληρωθεί για το πρόγραμμα υποβρυχίων U-214 από το ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό. Έτσι, η Αθήνα σύμφωνα με το δημοσίευμα της γαλλικής εφημερίδας, πρέπει να αποζημιώσει με 210 εκατ. ευρώ, με επιπλέον τόκους 6% τόκους που έχουν συσσωρευτεί από το 2014. Απαιτεί επίσης την επανενεργοποίηση της σύμβασης για την κατασκευή δύο U-214 που προβλέπει ο νόμος του 2010 καθώς και εκσυγχρονισμός δύο 2 U-209.

«Στις 24 Ιουλίου 2020, το ICSID, στο οποίο είχαν προσφύγει οι αδερφοί Safa (Iskandar και Akram) τον Ιούλιο του 2016, διαπίστωσε ότι η καταγγελία τους κατά του Ελληνικού Δημοσίου για παραβίαση της επενδυτικής συνθήκης μεταξύ Ελλάδας και Λιβάνου, τέθηκε σε ισχύ τον Ιούλιο. 1999, ίσχυε. Ο λογαριασμός για το Ελληνικό Δημόσιο θα είναι βαρύς, πολύ βαρύς», τονίζει η Γαλλική εφημερίδα.

Επίσης, η La Tribune αναφέρει ότι «αυτός ο νομικός πόλεμος μεταξύ του Ισκαντάρ Σάφα και της Ελλάδας θα μπορούσε να θέσει σε κίνδυνο βραχυπρόθεσμα το πρόγραμμα της ναυπήγησης των κορβετών που ξεκίνησε η Ελλάδα, η οποία επιθυμεί να επωφεληθεί από τη μεταφορά τεχνολογιών μέσω της κατασκευής πλοίων σε ένα ελληνικό ναυπηγείο».

Η γαλλική εφημερίδα και τονίζει ότι η Privinvest είχε αγοράσει το ναυπηγείο Hellenic Shipyard (HSY), που αγοράστηκε από την ThyssenKrupp Marine System (TKMS) το 2010 και κατά πλειοψηφία ανήκει στην εταιρεία του Iskandar Safa (75,1%), και το υπόλοιπο στο γερμανικό ναυπηγείο με 24,9%.

Στο δημοσίευμα αναφέρεται επίσης ότι το Εφετείο Αθηνών απέρριψε τον Απρίλιο του 2019 το αίτημα της ελληνικής κυβέρνησης για ακύρωση διαιτητικής απόφασης του 2017 αξίας άνω του 1,2 δισ. ευρώ υπέρ του Ομίλου Privinvest για μη πληρωμή της Ελλάδας και προσθέτει: «Τι θα κάνει το ελληνικό κράτος; Συμμορφωθείτε με την απόφαση του Ανωτάτου Δικαστηρίου ή συνεχίστε με τον νομικό σας εφιάλτη, ο οποίος γίνεται οικονομικός εφιάλτης με τα χρόνια με τα πρόστιμα να συσσωρεύονται και τους τόκους…».

Ακολουθεί το δημοσίευμα της La Tribune:

«Η Ελλάδα βρήκε τον μεγαλύτερο νομικό της εφιάλτη στο πρόσωπο του Ισκαντάρ Σάφα. Ο Γαλλολιβανέζος δισεκατομμυριούχος ετοιμάζεται να δώσει στην Ελλάδα «να πιει το πικρό ποτήρι» για όλες τις νομικές διαδικασίες που είχε ασκήσει εναντίον του.

Εκτός απροόπτου, η τελευταία απόφαση του ανώτατου ελληνικού δικαστηρίου πρέπει κυρίως να βάλει τέλος στην «άρνηση» (σύμφωνα με τον όρο που χρησιμοποίησε ο Ισκαντάρ Σάφα στη συνέντευξη που έδωσε στη La Tribune) της Ελλάδας για τα νομικά της λάθη κατά την «παράνομη απαλλοτρίωση» της ΕΝΑΕ από την ιδιοκτήτρια Privinvest, που το 2010 είχε αγοράσει την ΕΝΑΕ από την TKMS (Thyssen Krupp Marine Systems) και κατά πλειοψηφία ανήκει στην εταιρία του Safa (75.1%) με το γερμανικό ναυπηγείο να παραμένει μειοψηφικός μέτοχος με 24.9%.

Στην απόφαση του που δημοσιοποιήθηκε στις 23 Φεβρουαρίου στην Αθήνα, το ελληνικό ανώτατο δικαστήριο (Άρειος Πάγος) έβγαλε οριστικά «νοκ άουτ» το ελληνικό δημόσιο επιβεβαιώνοντας τις καταδίκες του σε ελληνικές και διεθνείς διαδικασίες (Διεθνές Κέντρο Επίλυσης Επενδυτικών Διαφορών – ICSID και Διεθνές Δικαστήριο Διαιτησίας του Διεθνούς Εμπορικού Επιμελητηρίου – ICC) και κυρίως ότι δεν μπορούσε να τις εφεσιβάλλει.

Το Εφετείο Αθηνών απέρριψε τον Απρίλιο του 2019 το αίτημα της ελληνικής κυβέρνησης για ακύρωση διαιτητικής απόφασης του 2017 αξίας άνω του 1,2 δισ. ευρώ υπέρ του ομίλου Privinvest και τη μη πληρωμή της από την Ελλάδα.

Τι θα κάνει το ελληνικό δημόσιο; Θα συμμορφωθεί με την κρίση του ανώτατου δικαστηρίου ή θα συνεχίσει τον νομικό του εφιάλτη που στη διάρκεια των χρόνων εξελίσσεται σε οικονομικό εφιάλτη εξαιτίας των προστίμων που συσσωρεύονται και των τόκων που τρέχουν;

Οικονομικός εφιάλτης

Σήμερα, σε μία συνέντευξη που έδωσε στη La Tribune, ο Ισκαντάρ Σάφα εξηγεί ότι έστειλε επιστολή στο ελληνικό δημόσιο για να απαιτήσει την επιστροφή του Ναυπηγείου στο καθεστώς που βρισκόταν τη στιγμή της απαλλοτρίωσης του το 2017 πριν ανακτήσει τον επιχειρησιακό έλεγχο του.

Μία επιχείρηση που θα μπορούσε να αποδειχθεί δαπανηρή για το ελληνικό δημόσιο. Πόσο μάλλον γιατί το ελληνικό δημόσιο έθεσε προς πώληση την ΕΝΑΕ και επέλεξε [ως αγοραστή] την επιχείρηση Milina Enterprises Company Ltd., θυγατρική του Έλληνα εφοπλιστή Γιώργου Προκοπίου.

Ο δισεκατομμυριούχος απαιτεί επίσης την πληρωμή του προγράμματος υποβρυχίων τύπου 214 για το Πολεμικό Ναυτικό. Έτσι η Αθήνα πρέπει να αποζημιώσει το ναυπηγείο με το ποσό των 210 εκατ. ευρώ πλέον τόκων 6% που τρέχουν από το 2014. Απαιτεί επίσης την επανεργοποίηση της σύμβασης κατασκευής δύο υποβρυχίων τύπου 214 που προβλέπονται από τον νόμο του 2010 και επίσης τον εκσυγχρονισμό δύο υποβρυχίων τύπου 209.

Τέλος, θα δικαιούνταν να απαιτήσει επίσης τον εκσυγχρονισμό των φρεγατών MEKO στο ναυπηγείο του, μία υπόσχεση που είχε δοθεί το 2010 από τον τότε υπουργό Άμυνας Ευάγγελο Βενιζέλο και χωρίς να ξεχνάμε τις πιθανές ζημίες και τόκους που ως το τέλος του χρόνου το ICSID θα μπορούσε να επιβάλλει στο ελληνικό δημόσιο.

Στις 24 Ιουλίου 2020 το ICSID κατόπιν προσφυγής των αδελφών Σάφα, Ισκαντάρ και Άκραμ τον Ιούλιο του 2016, αποφάσισε ότι η καταγγελία τους κατά του ελληνικού δημοσίου για παραβίαση της συνθήκης προστασίας των επενδύσεων μεταξύ Ελλάδας και Λιβάνου που είχε τεθεί σε ισχύ από τον Ιούλιο του 1999, είναι βάσιμη. Ο λογαριασμός για το ελληνικό Δημόσιο θα είναι μεγάλος, τεράστιος. Μπορεί αυτός ο εφιάλτης να βυθίσει το πρόγραμμα των κορβετών;

Τελικά αυτός ο δικαστικός πόλεμος μεταξύ Ισκαντάρ Σάφα και Ελλάδας θα μπορούσε βραχυπρόθεσμα να θέσει σε κίνδυνο το πρόγραμμα κορβετών που άρχισε η Ελλάδα, που ελπίζει να επωφεληθεί από μεταφορά τεχνολογιών μέσω της κατασκευής των πλοίων σε ένα ελληνικό ναυπηγείο είτε στην Ελευσίνα που αποκτήθηκε από τον αμερικανο-ρωσικό όμιλο ONEX είτε στα Ελληνικά Ναυπηγεία.

Ή τουλάχιστον να «ανακατέψει την τράπουλα» υπέρ της TKMS, εξαιρετικά διακριτικής ως τώρα στην Ελλάδα. Τα ολλανδικά ναυπηγεία Damen, τα ιταλικά Fincantieri, τα βρετανικά της BAE Systems και η Naval Group πρέπει να κάνουν πολύ υπομονή. Πολύ περισσότερο γιατί Damen, BAE Systems και Naval Group είχαν αρχίσει συζητήσεις με τον Γιώργο Προκοπίου.

Γιατί αυτό που είναι σίγουρο είναι ότι το χρονοδιάγραμμα του προγράμματος θα εκτροχιαστεί. Εξάλλου, τις τελευταίες εβδομάδες η ελληνική κυβέρνηση είναι πολύ «διακριτική» στο πρόγραμμα των κορβετών το οποίο όμως θεωρείται σημαντικό για το Πολεμικό Ναυτικό. Τελικά, η καταβολή των προστίμων στο Ισκαντάρ Σάφα θα μπορούσε να επιβαρύνει τον προϋπολογισμό του προγράμματος. Οι νομικές οπισθοδρομήσεις του ελληνικού δημοσίου προκαλούν περίοδο αβεβαιότητας στο ελληνικό υπουργείο Άμυνας και τα προγράμματα του».

Διαβάστε επίσης:

Παναγιωτόπουλος: Παράταση μέχρι τέλος Ιουνίου στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά για την αναβάθμιση των υποβρυχίων