Το Προεδρικό Διάταγμα που επιγράφεται «Κανονισμός περί ρύθμισης θεμάτων των ναυαγοσωστικών πλοίων, το οποίο περιγράφει τις τεχνικές προδιαγραφές σχεδίασης και κατασκευής, τη δύναμη έλξης, τα κριτήρια ευστάθειας, τις επιχειρησιακές, λειτουργικές απαιτήσεις, την δραστηριοποίηση και τον εξοπλισμό αυτών», έχει προκαλέσει τις αντιδράσεις της Πανελλήνιας Ένωσης Πλοιοκτητών Εφοπλιστών Ρυμουλκών & Ναυαγοσωστικών Πλοίων «Άγιος Νικόλαος» και ο Σύλλογος Διπλωματούχων Ναυπηγών Μηχανικών Ελλάδος.

Η Πανελλήνια Ένωση Πλοιοκτητών Εφοπλιστών Ρυμουλκών & Ναυαγοσωστικών Πλοίων «Άγιος Νικόλαος» σε επιστολή της προς τον υπουργό Ναυτιλίας Γιάννη Πλακιωτάκη επισημαίνει ότι «πρόκειται για σχέδιο Π.Δ. το οποίο, όχι μόνο δεν ανταποκρίνεται στους σκοπούς του άρθρου 1 για την εξασφάλιση της αποτελεσματικής και επιτυχούς εκτέλεσης των πάσης φύσεως επιχειρήσεων επιθαλάσσιας αρωγής, αλλά επιβάλλει εμπόδια στην αγορά της εμπορικής επιθαλάσσιας αρωγής στη χώρα μας, κατευθύνοντας τις σχετικές δραστηριότητες προς συγκεκριμένα συμφέροντα». Την ίδια ώρα σημειώνεται ότι η αοριστία και η ασάφεια της προτεινόμενης ρυθμιστικής παρέμβασης γεννά προβλήματα δομικά σε επιχειρησιακά πεδία στον τομέα που υποτίθεται ότι προτίθεται να βελτιώσει και να αναβαθμίσει, τονίζει η Ένωση και προσθέτει:

1

Καταλείπονται απροσδιόριστες οι επιχειρησιακές υποχρεώσεις των προτεινόμενων ναυαγοσωστικών, καθώς δεν προκύπτει, εάν επί παραδείγματι θα διατηρούν μόνιμα τη θέση τους, αν θα βρίσκονται σε άμεση ετοιμότητα για αντιμετώπιση εκτάκτων περιστατικών ή θα καλούνται σε περίπτωση εκδήλωσης περιστατικού, οπότε η επέμβαση δεν θα είναι άμεση;

«Θα αποκτήσουν με νεότερες διατάξεις πρόσθετα πεδία απασχόλησης, τα οποία απαγορεύεται να έχουν σήμερα, όπως οι επιφυλακές;

Θα είναι σε θέση να επιλέγουν τα περιστατικά στα οποία παρεμβαίνουν ή θα υποχρεούνται να σπεύσουν και σε οποιεσδήποτε περιπτώσεις διάσωσης κινδυνευόντων προσώπων στη θάλασσα, ακόμα κι αν δεν προσδοκούν αποζημίωση αρωγής;

Επίσης, ποια θα είναι η επάνδρωση για τα ναυαγοσωστικά αυτά; Θα πρέπει να είναι αδιαλείπτως επανδρωμένα ή σε ετοιμότητα;

Ή μήπως τελικά, η μόνη σκοπούμενη ρύθμιση του Π.Δ. είναι η επιδίωξη της εξόδου ημών των λοιπών από την επαγγελματική μας δραστηριότητα με τη θέσπιση τεχνικών προδιαγραφών που υποδεικνύουν μόνο ένα δήθεν «υπερ»πλοίο κατάλληλο για όλες τις περιπτώσεις επιθαλάσσιας αρωγής»;

Η Ένωση σημειώνει επίσης ότι στο επίμαχο Π.Δ. προβλέπεται, μεταξύ άλλων, η μείωση των σωστικών πλοίων από 126 σε 5, ενώ 600 εργαζόμενοι κινδυνεύουν να μείνουν άνεργοι και κάνει λόγο για την ανάγκη ενός σοβαρού και τεκμηριωμένου διαλόγου, ώστε να υπάρξει ένα δίκαιο και αναλογικό ρυθμιστικό / κανονιστικό πλαίσιο, που να λαμβάνει υπόψη του τις ιδιαιτερότητες του ελληνικού θαλάσσιου χώρου με το πλήθος των νησιών, νησίδων, βραχονησίδων, αβαθών και λοιπών επικίνδυνων σημείων, ώστε να υπάρξει πραγματικός, δίκαιος και ορθολογικός εκσυγχρονισμός και όχι υιοθέτηση φωτογραφικών διατάξεων.

Σαφείς είναι και οι αιχμές της προς την Ελληνική Ένωση Πλοιοκτητών Ρυμουλκών Ναυαγοσωστικών – Αντιρρυπαντικών Πλοίων Υποστήριξης Υπεράκτιων Εγκαταστάσεων, καθώς στην επιστολή αναφέρεται ότι «η συγκεκριμένη ρυθμιστική πρωτοβουλία έχει μεθοδικά και μεθοδευμένα υποκινηθεί από τα συμφέροντά της. Οι διατάξεις του σχεδίου Π.Δ. προ του οποίου βρισκόμαστε σήμερα δεν είναι παρά ο αντικατοπτρισμός των θέσεων της Ένωσης Πλοιοκτητών Ρυμουλκών και ειδικότερα η προσαρμογή της νομοθεσίας σε αυταπόδεικτα «φωτογραφικές» προδιαγραφές των ναυαγοσωστικών ρυμουλκών, αφού αυτές αποτελούν ακριβή επανάληψη των προδιαγραφών που περιέλαβε η Ένωση σε Σχέδιο Π.Δ. που συνέταξε η ίδια και υπέβαλε στο ΥΝΑΝΠ.

Για όλους τους παραπάνω λόγους, το Σχέδιο Π.Δ. πρέπει να αποσυρθεί διότι προκαλεί πλήθος νομικών και ουσιαστικών προβλημάτων. Κατά τη γνώμη μας, οι προϋποθέσεις που θέλουν οι Αναγνωρισμένοι Νηογνώμονες για τον χαρακτηρισμό των ρυμουλκών ως ναυαγοσωστικών είναι επαρκείς και δεν κρίνεται αναγκαία η θέσπιση ιδιαίτερων εθνικών κανονιστικών ρυθμίσεων».

Τις ίδιες απόψεις εκφράζει και ο Σύλλογος Διπλωματούχων Ναυπηγών Μηχανικών Ελλάδος , ο οποίος τονίζει ότι το σχετικό σχέδιο κειμένου Π.Δ., δεν εξυπηρετεί εν γένει τους σκοπούς για τους οποίους συντάσσεται και εμφανίζει προβλήματα τόσο συντακτικά, όσο και σε επίπεδο ορολογίας, ενώ σε πολλά σημεία του δεν συνάδει ως προς τη διατύπωσή του με νομοθετικό κείμενο, περιλαμβάνοντας διαπιστώσεις, ασαφείς αναφορές και αιτιολογικές παραθέσεις ακαδημαϊκού χαρακτήρα.

Διαβάστε επίσης:

Διαδικτυακό σεμινάριο από τον Σύνδεσμο Μεσιτών Ναυτιλιακών Συμβάσεων

Τριήμερο Επιστημονικό Συνέδριο με Θέμα «Διοίκηση, Οργάνωση και Ανάπτυξη των Λιμένων»