Η Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Κρουαζιέρας, ξεκίνησε στη Γένοβα της Ιταλίας στις 11 Μαρτίου και θα διαρκέσει έως τις 14 Μαρτίου 2024, με την παρουσία ελληνικών επιχειρήσεων-μελών του Ε.Β.Ε.Π. και φορέων του Πειραιά. Όπως έγινε γνωστό, το σύνολο των διαθέσιμων εκθεσιακών χώρων για την πρώτη ευρωπαϊκή έκθεση «Clia Innovation Expo» αφιερωμένη στην κρουαζιέρα έχουν καλυφθεί. Για τις επιχειρήσεις του κλάδου, είναι μια μοναδική ευκαιρία να αλληλεπιδρούν απευθείας με τα γραφεία αγορών, τους υπεύθυνους λήψης αποφάσεων και τους διευθυντές των ναυτιλιακών εταιρειών.

Η έκθεση πραγματοποιείται στο «Jean Nouvel Pavilion» της Γένοβα και η επιλογή για τη διοργάνωση, οφείλεται στο γεγονός ότι η Ιταλία είναι ο πρώτος προορισμός στην Ευρώπη και η χώρα όπου υπάρχει ο μεγαλύτερος οικονομικός αντίκτυπος του κλάδου, με 15 δις ευρώ από τα 60 δις ευρώ συνολικά που παράγονται στην Ευρώπη, καθώς και στην απασχόληση με 125.000 από τις 500.000 θέσεις εργασίας που έχουν συνολικά δημιουργηθεί. Ωστόσο, για να διατηρηθεί αυτός ο ηγετικός ρόλος στην Ευρώπη, απαιτείται συνεργασία των εταιρειών του κλάδου με τις κυβερνήσεις, τα λιμάνια, τους τερματικούς σταθμούς, τους προορισμούς και την ΕΕ.

1

Σύμφωνα με την ΕΛΙΜΕ, η περυσινή χρονιά αποτέλεσε μια εκπληκτική σεζόν για την κρουαζιέρα στην Ελλάδα, ξεπερνώντας κάθε ιστορικό προηγούμενο στις συνολικές αφίξεις επιβατών. Ειδικότερα, σε 49 ελληνικά λιμάνια, οι συνολικές αφίξεις κρουαζιεροπλοίων ανήλθαν σε 5.230 και ο αριθμός επιβατών σε 7 εκατ. δηλαδή, 450 περισσότερες αφίξεις πλοίων με επιπλέον 2,4 εκατ. επιβάτες. Αντίστοιχα, σε ετήσια ποσοστιαία βάση το 2023 είχαμε αύξηση 9,4% στις προσεγγίσεις κρουαζιεροπλοίων και αύξηση 51,3% στον αριθμό των επιβατών. Αξίζει να σημειωθεί ότι, το προηγούμενο καταγεγραμμένο ιστορικό ρεκόρ αφίξεων σημειώθηκε το 2011, με 5.261 προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων και 6,1 εκατ. επιβάτες. Το νέο ρεκόρ, ως προς τον αριθμό των επιβατών, μάλιστα, σημειώθηκε με αύξηση κατά 14,4%. Η διαφορά των ποσοστιαίων μεταβολών μεταξύ πλοίων και επιβατών, τόσο για τα τελευταία δύο χρόνια, όσο και για τα ιστορικά ρεκόρ 2023 και 2011, δείχνει ότι, κατά μέσο όρο, τα κρουαζιερόπλοια που προσέγγισαν τα ελληνικά λιμάνια το 2023 είχαν μεγαλύτερη πληρότητα επιβατών ανά πλοίο. Έτσι, σε κάθε άφιξη του 2023 αντιστοιχούν 1.339 επιβάτες, έναντι των 969 το 2022 και 1.164 επιβάτες ανά πλοίο, το 2011. Σύμφωνα με την Τράπεζα της Ελλάδος, τα έσοδα από τον κλάδο το 2023 ήταν ύψους 699 εκατ. ευρώ, έναντι 413 εκατ. ευρώ το 2022 και 556 εκατ. ευρώ το 2019.

Πρωτοπόρος, σε σχέση με τον αριθμό των επιβατών κρουαζιέρας, αναδείχθηκε, για μια ακόμη χρονιά, ο Πειραιάς, με 1,5 εκατ. επιβάτες και ακολουθούν, η Σαντορίνη με 1,3 εκατ., η Μύκονος με 1,2 εκατ. και, στη συνέχεια, η Κέρκυρα, η Ρόδος, το Κατάκολο και το Ηράκλειο. Αναφορικά με τις προσεγγίσεις πλοίων, η Σαντορίνη παίρνει την πρώτη θέση με 800 προσεγγίσεις, ακολουθεί ο Πειραιάς με 760, η Μύκονος με 749 και στη συνέχεια η Ρόδος, η Κέρκυρα, το Ηράκλειο και η Πάτμος. Τα περισσότερα λιμάνια παρουσίασαν σημαντικές ετήσιες ποσοστιαίες αυξήσεις επιβατών, με πρωτοπόρο στην κατάταξη τον Πειραιά με 70,4%, τη Σαντορίνη με 57,2%, το Κατάκολο με 55,6%. Σημαντικές, επίσης, ποσοστιαίες αυξήσεις των επιβατών κρουαζιέρας, παρουσίασαν οι λιμένες της Αστυπάλαιας, της Χίου, της Πάρου, της Νάξου, του Ρεθύμνου, της Τήνου, του Αγίου Νικολάου, της Σίφνου, και της Ύδρας, ενώ μπήκαν στο χάρτη της κρουαζιέρας η Πρέβεζα, η Άνδρος και η Ίος.

Ένα, επίσης σημαντικό, στοιχείο για την αγορά κρουαζιέρας είναι η επιλογή των ελληνικών λιμανιών για «homeporting».

Όπως είναι αναμενόμενο, το λιμάνι του Πειραιά πρωτοστατεί στο «homeporting» με 525 αφίξεις και 880.800 επιβάτες που ξεκίνησαν και τελείωσαν το ταξίδι τους από τον Πειραιά. Ακολουθεί το λιμάνι της Κέρκυρας με 54 αφίξεις και 194.792 επιβάτες, το Λαύριο με 99 αφίξεις και 123.383 επιβάτες, το Ηράκλειο με 6 αφίξεις και 14.106 επιβάτες και η Θεσσαλονίκη με 31 αφίξεις και 10.000 επιβάτες. Όπως αποδεικνύεται, η αγορά της κρουαζιέρας στη χώρα μας αποτελεί σημαντική παράμετρο ανάπτυξης τόσο για τις τοπικές κοινωνίες όσο και για την εθνική οικονομία. Σε συνδυασμό με την εξέλιξη των λιμενικών υποδομών και των μεγάλων ναυπηγείων, μπορεί να δώσει ακόμη μεγαλύτερες προοπτικές για επιπλέον θέσεις εργασίας και ευκαιρίες στην αγορά. Ευοίωνες είναι, μάλιστα, και οι προβλέψεις, με βάση τα στοιχεία των προκρατήσεων των κρουαζιερόπλοιων που αναμένονται φέτος στα ελληνικά λιμάνια για το 2024, με τις εκτιμήσεις να κυμαίνονται με αύξηση 10% στις αφίξεις και 15% στον αριθμό των επιβατών.

Με σκοπό τη στήριξη της επιχειρηματικότητας και της εθνικής οικονομίας, το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιώς συμμετέχει με 11 επιχειρήσεις-μέλη του, POSEIDON Α. ΑΛΕΞΑΝΔΡΙΔΗΣ-Μ. ΠΑΠΑΧΑΣΤΑΣ Ο.Ε., ΑΦΟΙ Σ. ΚΟΡΚΙΔΗ & ΣΙΑ Ο.Ε., Κ.Α. ΣΥΝΟΔΙΝΟΣ Α.Ε., GOLDEN CARGO Α.Ε., ΟΜΙΛΟΣ ONEX, ΒΑΝΟΣ Α.Ε. ΕΜΠΟΡΙΚΗ-ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΗ-ΕΞΑΓΩΓΙΚΗ Α.Ε., Δ. ΚΟΡΩΝΑΚΗΣ Α.Β.Ε.Ε., ΕΙΣΑΓΩΓΑΙ ΜΑΥΡΙΚΟΣ Α.Ε. ΕΜΠΟΡΙΟ-ΑΝΤΙΠΡΟΣΩΠΕΙΑΙ, ΑΦΟΙ ΜΑΝΤΟΥΒΑΛΟΙ Α.Ε., ΚΑΤΡΑΔΗΣ ΣΧΟΙΝΙΑ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ Α.Β.Ε.Ε. και ΒΑΣΙΛΗΣ ΣΑΒΡΑΜΗΣ & ΣΙΑ ΕΠΕ, στην πρώτη ευρωπαϊκή έκθεση κρουαζιέρας που διοργανώνει η CLIA, 11-14 Μαρτίου 2024, στην Γένοβα της Ιταλίας.

Ο προέδρος του Ε.Β.Ε.Π. Βασίλης Κορκίδης δήλωσε: «Η Πειραϊκή επιχειρηματικότητα, παρατηρώντας το ρεκόρ όλων των εποχών της κρουαζιέρας, προσαρμόζεται στις απαιτήσεις της και ακολουθεί την ανάπτυξή της με σκοπό να δημιουργήσει τις κατάλληλες συνθήκες, εφοδιασμού, δεξαμενισμών και επισκευών στα ελληνικά ναυπηγεία Ο στόχος της δυναμικής παρουσίας των επιχειρήσεων του Ε.Β.Ε.Π., του Δήμου Πειραιά, του Enterprise Greece, της Ένωσης Ελληνικών Ναυπηγείων, του cluster «Μaritime Hellas», του Ο.Λ.Π, του Εμπορικού Συλλόγου Πειραιώς και, βεβαίως, της Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Ναυτιλίας, είναι η Ελλάδα να φιλοξενήσει την επόμενη έκθεση της Clia στην πόλη-λιμάνι του Πειραιά. Άλλωστε, τα ρεκόρ της κρουαζιέρας στα ελληνικά λιμάνια και προορισμούς επιβεβαιώνουν, όλο και περισσότερο, ότι η Ελλάδα βρίσκεται στο επίκεντρο του κόσμου της κρουαζιέρας.»

Διαβάστε επίσης:
Phoenix Vega Mezz: Εισέπραξε πληρωμές τοκομεριδίων ύψους 4,5 εκατ. ευρώ

Wilson (Morgan Stanley): Δεν βλέπω λόγο να αυξήσουμε την πρόβλεψη για τον S&P 500

Πηγές ΝΔ για Κασσελάκη: Αφού έχει αποχωρήσει από το 2023, ποιος δάνεισε στα τέλη Δεκεμβρίου τον ΣΥΡΙΖΑ