ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Σε δύσκολη χρηματοοικονομική θέση βρίσκεται η ελληνική ακτοπλοΐα, η οποία ζητά επειγόντος στήριξη από την πολιτεία, προκειμένου οι εταιρείες να καταφέρουν να περάσουν το σκόπελο της πανδημίας του κορονοϊού, και να είναι σε θέση να προσφέρουν υπηρεσίες με τα πλοία τους και τα επόμενα χρόνια.
Χαρακτηριστικό είναι ότι την περασμένη χρονιά οι ακτοπλοϊκές εταιρείες δεν έλαβαν ενίσχυση 55 εκ. ευρώ, αλλά 31 εκατ. ευρώ μετά την αφαίρεση του ΦΠΑ.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις τα ζημιογόνα αποτελέσματα των εταιρειών την τρέχουσα περίοδο ξεπερνούν τα 25 εκ. το μήνα και για να καλυφθούν πρέπει να αυξηθούν 75% τα τρέχοντα μισθώματα συμβάσεων.
Μάλιστα ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλία σε επιστολή του προς το υπουργείο Ναυτιλίας την οποία κοινοποιεί στον πρωθυπουργό ζητά άμεσα και προκειμένου να λειτουργήσει να καταφέρει να διατηρηθεί βιώσιμος ο κλάδος μέχρι να λειτουργήσει η αγορά και να αρθούν τα περιοριστικά μέτρα, για την πανδημία τα εξής:.
- Την αναπροσαρμογή των μισθωμάτων των συμβάσεων Ανάθεσης Δημόσιας Υπηρεσίας λόγω COVID, ώστε να καλύπτουν μεγαλύτερο ποσοστό της ζημίας που προκύπτει από την εκτέλεση των δρομολογίων καθώς και την αύξηση της διάρκειας των εν λόγω συμβάσεων μέχρι κάλυψης των ήδη εγκεκριμένων κονδυλίων από το ΠΔΕ.
- Την παράταση των χειμερινών συνθέσεων των πλοίων για όσο διάστημα ισχύουν τα περιοριστικά μέτρα. Για την ενίσχυση των εργαζομένων, προτείνουμε τη δυνατότητα αναστολής των συμβάσεων εργασίας των επιπλέον ναυτικών τους οποίους είμαστε υποχρεωμένοι να προσλάβουμε σύμφωνα με τη νομοθεσία περί θερινών συνθέσεων μετά την 1η Απριλίου.
Ολόκληρη η επιστολή
Στην επιστολή του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας προς τον Υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, κ. Ιωάννη Πλακιωτάκη, με κοινοποίηση στον Πρωθυπουργό, κ. Κυριάκο Μητσοτάκη, την Πέμπτη 1η Απριλίου 2021, με θέμα “Μέτρα ενίσχυσης των ακτοπλοϊκών εταιρειών” αναφέρονται τα εξής:
“Αξιότιμε κύριε Υπουργέ,
Σε συνέχεια της από 16/3/2021 συνάντησής μας και της τακτικής γραπτής επικοινωνίας μας για τα θέματα που αντιμετωπίζουν οι ακτοπλοϊκές εταιρείες λόγω της πανδημίας, δραττόμεθα καταρχάς της ευκαιρίας να σας ευχαριστήσουμε για τις προσπάθειες που έχετε καταβάλει εσείς και οι συνεργάτες σας, προκειμένου για τη λήψη μέτρων στήριξης των θαλάσσιων μεταφορών από την Κυβέρνηση, και κυρίως για τη σύναψη των Συμβάσεων Δημόσιας Υπηρεσίας – COVID.
Όπως σας αναφέραμε και κατά τη διάρκεια της πλέον πρόσφατης συνάντησής μας, η ενίσχυση αυτή δεν είναι συνεχής και διακόπτεται κάθε μήνα, καλύπτοντας τελικά μόλις το 25% των λειτουργικών ζημιών οι οποίες προκύπτουν από την απαραίτητη αλλά και υποχρεωτική εκτέλεση των δρομολογίων μας.
Στα ήδη υπάρχοντα σοβαρά προβλήματα προστίθεται από 1η Απριλίου η νομοθετική υποχρέωση περί θερινής οργανικής σύνθεσης λόγω μη έκδοσης Νομοθετικής Ρύθμισης παράτασης της χρονικής διάρκειας ισχύος της χειμερινής οργανικής σύνθεσης, όπως εξάλλου έγινε κατά την περίοδο Απριλίου-Μαΐου 2020. Στην πράξη αυτό συνεπάγεται υποχρεωτικό διπλασιασμό του ξενοδοχειακού προσωπικού των πλοίων παρά το γεγονός ότι λόγω της πανδημίας: (α) τα πρωτόκολλα επιβατών των πλοίων εξακολουθούν να είναι μειωμένα κατά 50% και (β) εξακολουθεί να ισχύει η γενική απαγόρευση των μετακινήσεων.
Σε περίπτωση κατά την οποία δεν ρυθμιστεί το θέμα των συνθέσεων είναι βέβαιο ότι η επιβάρυνση του κλάδου θα είναι υπέρμετρη και θα οδηγήσει σε ανάγκη λήψης ακόμα μεγαλύτερων κυβερνητικών μέτρων. Ταυτόχρονα θα αποτελεί δυσμενή διάκριση σε βάρος του κλάδου μας, λαμβανομένων υπόψη των μέτρων τα οποία ισχύουν σε άλλους κλάδους σχετικά με τη μείωση του εργασιακού κόστους, αλλά και την ενίσχυση των εργαζομένων.
Σας έχουμε ήδη τονίσει τον ιδιαίτερο προβληματισμό μας για την πορεία του κόστους των καυσίμων το οποίο έχει αυξηθεί κατά 80% σε σχέση με τον Απρίλιο του 2020. Επισημαίνουμε επίσης, ότι η επιβατική κίνηση της περιόδου Ιανουαρίου – Μαρτίου παρουσιάζεται μειωμένη κατά 65%, με πρόβλεψη για το πρώτο εξάμηνο να διαμορφωθεί στα δραματικά επίπεδα του 2020, ενώ οι προβλέψεις για τον τουρισμό μετά την 1η Ιουλίου παραμένουν φειδωλές.
Λαμβανομένων υπόψη των ανωτέρω πρέπει επειγόντως να ληφθούν περαιτέρω μέτρα ενίσχυσης του Κλάδου για να αποφευχθούν συνέπειες οι οποίες θα επηρεάσουν αρνητικά το επίπεδο των υπηρεσιών, τόσο την τρέχουσα αλλά και την επόμενη τουριστική περίοδο, όταν θα έχουν ξεπεραστεί τα υγειονομικά προβλήματα και όταν η καλή και επαρκής κάλυψη των συγκοινωνιακών αναγκών θα είναι περισσότερο απαραίτητη παρά ποτέ.
Διαβάστε επίσης:
Υπουργείο Ναυτιλίας: Νέο πακέτο στήριξης ύψους €12 εκατ. στις επιχειρήσεις ακτοπλοΐας
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Δ. Καλαντώνη: Η ιστορία πίσω από την «Εξέλιξη Ζωής», οι δράσεις και οι στόχοι
- Attica Bank: Ανοίγει το παιχνίδι του ανταγωνισμού στις χρεώσεις
- Οι Έλληνες εφοπλιστές παρήγγειλαν εφέτος 230 πλοία – Ποιοι ναυπηγούν και ποιοι πούλησαν και αγόρασαν πλοία
- Άμεση Ανάλυση: Τι συμβαίνει με Optima Bank, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΟΠΑΠ, Profile, JP Morgan, MicroStrategy, Nike