ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Απορία προκαλεί στην ενεργειακή αγορά, και όχι μόνον, η απόφαση του υπουργείου ναυτιλίας να άρει τους περισσότερους από τους περιορισμούς ασφαλείας για τα μικρά δεξαμενόπλοια που εφοδιάζουν με καύσιμα τα πλοία στον Πειραιά αλλά και σε όλη την Ελλάδα που υιοθετήθηκαν ως αποτέλεσμα της περιβαλλοντικής καταστροφής που προκάλεσε η βύθιση του δεξαμενοπλοίου Αγιά Ζώνη ΙΙ προ διετίας.
Τότε και εν μέσω γενικευμένης κατακραυγής για τις, εν πολλοίς ανεξέλεγκτες μπάριζες, όπως συχνά αποκαλούνται τα πλοία που ασχολούνται με την πετρέλευση της ναυτιλίας, είχαν επιβληθεί περιορισμοί στην ηλικία των πλοίων που κρίθηκαν από την αγορά ως κινούμενοι προς τη σωστή κατεύθυνση.
Και τούτο όχι μόνον διότι τα παλιότερα εξ αυτών αποσύρονταν σταδιακά αλλά και γιατί η χώρα έτεινε προς την συμμόρφωση με τα υψηλότερων προδιαγραφών διεθνή κρατούντα.
Επίσης είχαν γίνει αποδεκτοί και από τους συμμετέχοντες στην βιομηχανία και τις υπηρεσίες της ενέργειας και γιατί το πλήθος των μικρών παλιών δεξαμενοπλοίων που μεταφέρουν αφορολόγητα καύσιμα από τα διυλιστήρια προς τα πλοία ενίοτε, και λόγω της αδυναμίας επαρκών ελέγχων, ενοχοποιείται και για «διαρροές» προς την στεριά.
Δηλαδή αδασμολόγητο ναυτιλιακό καύσιμο που αγοράζουν ύποπτα συμφέροντα με σκοπό να το διοχετεύσουν ξανά στην αγορά, ως πετρέλαιο θέρμανσης κυρίως, κερδίζοντας από την μεγάλη διαφορά του κόστους.
Φυσικά αυτό αφορά μεμονωμένες περιπτώσεις και σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να χαρακτηρίζει τον κλάδο στον οποίο συμμετέχουν σοβαρότατες εταιρείες με σύγχρονο και καλοσυντηρημένο στόλο. Όμως γεγονός παραμένει πως χωρίς όρια ηλικίας κάποιος μπορεί με πολύ λίγα χρήματα να αγοράσει απαρχαιωμένες μπάριζες από άλλες χώρες που τις παροπλίζουν και να τις «επιστρατεύσει» για υπηρεσία στην Ελλάδα.
Οι αποφάσεις
Όπως λοιπόν αναφέρουν οι σχετικές πληροφορίες, στον υπουργό ναυτιλίας Ιωάννη Πλακιωτάκη επικοινωνήθηκε από επισπεύδοντες των υπέρμαχων της άρσης αυτών των ηλικιακών ορίων πως οι περιορισμοί αυτοί που είχαν επιβληθεί μετά την περιβαλλοντική βόμβα του Αγία Ζώνη ΙΙ ήταν άδικοι και θα χανόντουσαν θέσεις εργασίας και θα έκλειναν πολλές επιχειρήσεις.
Έτσι, λένε, επηρεάστηκε ο υπουργός και κρίθηκε πως το μέτρο ήταν αντιαναπτυξιακό και αποσύρθηκε. Στην ενεργειακή αγορά όμως, όπου και ουσιαστικά υπάγονται τα καύσιμα, αλλά και σε κύκλους του υπουργείου οικονομικών από τους οποίους δίδεται αγώνας για την πάταξη της δασμοαποφυγής και του λαθρεμπορίου, τίθενται ερωτήματα για την ορθότητα της απόφασης Πλακιωτάκη αλλά και για το ποιους πραγματικά εξυπηρετεί.
Ειδικά καθώς η ασφάλεια του περιβάλλοντος και η πρόληψη ναυτικών ατυχημάτων αποτελεί κορυφαία προτεραιότητα του Πρωθυπουργού και δέσμευση του Υπουργού.
Η εξέλιξη δίδει επίσης την ευκαιρία στην αξιωματική αντιπολίτευση και στον Βουλευτή Δωδεκανήσου, πρώην αναπληρωτή υπουργό ναυτιλίας και νυν Τομεάρχη Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής του Σύριζα Νεκτάριο Σαντορινιό να κουνά το δάχτυλο στον Γιάννη Πλακιωτάκη και να ασκεί αυστηρότατη αλλά στοιχειοθετημένη κριτική στην κυβέρνηση για το θέμα.
Η βύθιση του δεξαμενοπλοίου Αγία Ζώνη ΙΙ στις 10/9/2017 «ανέδειξε τα σημαντικά προβλήματα ασφάλειας στη μεταφορά καυσίμων και πετρέλευσης των πλοίων αλλά και τα κρυφά σημεία της λαθρεμπορίας καυσίμων», σημειώνει ο βουλευτής.
Τότε με τον νόμο 4504/2017 (Άρθρα 108 και 116) εισήχθηκαν οι ρυθμίσεις που μείωναν το όριο ηλικίας των πλοίων ανεφοδιασμού, εισήγαγαν την υποχρέωση να είναι δυπύθμενα και όριζαν ότι η πετρέλευση στο εξής θα επιτρέπεται μόνο εφόσον το στίγμα των πλοίων έχει γνωστοποιηθεί, εκ των προτέρων, στα τελωνεία.
Τώρα όμως καταργήθηκε η διάταξη που προέβλεπε ότι από 1/1/2022 δεν μπορούν να διακινούν καύσιμα, πλοία που έχουν συμπληρώσει την ηλικία των 30 ετών, ενώ τροποποιήθηκε, επίσης, η πρόβλεψη ότι από 1/1/2022 όλα τα πλοία που είναι κάτω από 600 dwt και διακινούν όλων των ειδών τα καύσιμα οφείλουν να είναι δυπύθμενα.
Αντ΄ αυτού, η κυβέρνηση ψήφισε ρύθμιση που περιγράφει ότι πλοία που διακινούν ελαφριά (βενζινοειδή) και μεσαία (diesel) καύσιμα, μπορούν να συνεχίσουν κανονικά την πετρέλευση.
Ο ακέραιος χαρακτήρας του Πλακιωτάκη
Σύμφωνα με τον πρώην αναπληρωτή υπουργό, «χωρίς την ανωτέρω υποχρέωση ασφαλείας, ανοίγοντας τεράστιο παράθυρο στην εμφάνιση μελλοντικών περιβαλλοντικών θαλάσσιων βομβών, στον κίνδυνο για την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας και φυσικά στο εκτεταμένο λαθρεμπόριο καυσίμων, αφού τα συγκεκριμένα πλοία αποτελούν την πλειοψηφία του στόλου και ο έλεγχος του είδους τους καυσίμου, εν πλω, καθίσταται πολύ δύσκολος, με αποτέλεσμα όλα αυτά τα πλοία να καταλήξουν χωρίς να είναι δυπύθμενα να κουβαλάνε και πάλι όλων των ειδών τα καύσιμα».
Άνθρωποι, πάντως, που γνωρίζουν καλά τον ακέραιο χαρακτήρα του νυν υπουργού και το γνήσιο ενδιαφέρον του για την προστασία του περιβάλλοντος αλλά και την ασφάλεια της ναυτιλίας, όπως και την αφοσίωση του στην προσπάθεια πάταξης της οικονομικής αλλά και κάθε άλλης ανομίας, εκτιμούν πως μόλις λάβει εικόνα της κατάστασης που απειλείται να δημιουργηθεί, θα κινηθεί ακαριαία για να «θεραπεύσει» το πρόβλημα.
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Χάρης Βαφειάς: Αύξηση κερδών και μείωση εσόδων στο τρίτο τρίμηνο του 2024 για την C3is
- Χρήστος Μεγάλου (Τράπεζα Πειραιώς): Εξετάζουμε το ενδεχόμενο να επενδύσουμε εκτός Ελλάδας – Η χώρα χρειάζεται ισχυρότερες τράπεζες
- Kristina Blahnik: Από την αρχιτεκτονική στην κυριαρχία του Manolo Blahnik και η μυστική συνταγή της επιτυχίας
- Επιτροπή Ανταγωνισμού: Εγκρίθηκε η απόκτηση της Αττικής Οδού από ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ