Το ελληνικό νηολόγιο 9ο στον κόσμο και ο ελληνόκτητος 1ος σε dwt

Οι αριθμοί είναι καταλυτικά αποδεικτικοί: Ένα από τα δέκα πλοία που διαθέτουν οι Έλληνες εφοπλιστές είναι μόνο εγγεγραμμένα στο εθνικό μας νηολόγιο. Ο λόγος που προβάλλεται από την πρόσφατη μελέτη του ΙΟΒΕ, που επιδέχεται μεγάλη συζήτηση, είναι η έλλειψη ναυτικών.

1

“Παράγοντες όπως η περιορισμένη διαθεσιμότητα ελληνικών πληρωμάτων που αποτελούν βασική προϋπόθεση για πλοία που είναι εγγεγραμμένα στο ελληνικό νηολόγιο, αυξάνουν το διαχειριστικό κόστος και δημιουργούν επιπλέον εμπόδια ανταγωνιστικότητας της ελληνικής σημαίας”, επισημαίνει ειδικότερα σε πρόσφατη μελέτη το ΙΟΒΕ.

Ωστόσο, τονίζεται ότι η ελληνική σημαία βρίσκεται σε υψηλή θέση μεταξύ νηολογίων που αντιπροσωπεύουν τον παγκόσμιο στόλο καταλαμβάνοντας την 9η θέση σε όρους χωρητικότητας (GT) παγκοσμίως.

Τον Ιούνιο του 2023, η δύναμη της ελληνικής σημαίας διαμορφώθηκε στα 606 πλοία (άνω των 3 χιλ. ΚΟΧ), 400 εκ των οποίων είναι μεγάλα ποντοπόρα πλοία άνω των 30 χιλ. ΚΟΧ.

Θεωρώντας πως όλα τα παραπάνω πλοία ανήκουν σε πλοιοκτησίες ελληνικών συμφερόντων, εκτιμάται πως μόλις το 11% των ελληνόκτητων ποντοπόρων πλοίων φέρουν ελληνική σημαία.

Τα χαρακτηριστικά του ελληνικού νηολογίου είναι υψηλής ποιότητας, καθώς ακολουθούν τα διεθνή πρωτόκολλα και συμβάσεις. Σημαίες άλλων χωρών με μεγάλους στόλους, όπως η Κίνα και η Ιαπωνία, βρίσκονται και αυτές σε σχετικά χαμηλή θέση στην κατάταξη.

Παρά τη σημαντική ανάπτυξη και ανανέωση του ελληνόκτητου στόλου, φαίνεται πως το ελληνικό νηολόγιο (σημαία) γίνεται ολοένα και λιγότερο προτιμητέο σε σχέση με άλλες σημαίες ευκαιρίας.

Σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία που δημοσιεύονται από την ΕΛΣΤΑΤ (εμπορικός στόλος), την τελευταία δεκαετία ο στόλος ελληνικής σημαίας έχει περιοριστεί κατά 25%. Μεγάλο μέρος της μείωσης προέρχεται από τα μεγάλα ποντοπόρα πλοία (άνω των 30 χιλ. ΚΟΧ), τα οποία μειώθηκαν κατά 12,8% σε όρους χωρητικότητας.

Η απώλεια ανταγωνιστικότητας της ελληνικής σημαίας είναι εμφανής και από το γεγονός ότι περίπου 70 εκ των 100 μεγαλύτερων (σε όρους αριθμού ποντοπόρων πλοίων) ναυτιλιακών εταιρειών ελληνικών συμφερόντων δεν διαθέτουν κανένα πλοίο στον ελληνικό νηολόγιο.

Το μέγεθος του ελληνόκτητου στόλου, αλλά και κάποια ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του (για παράδειγμα το γεγονός ότι η ελληνική ναυτιλία είναι κατακερματισμένη σε πολλές μικρές ιδιοκτησίες που διαθέτουν μικρό αριθμό πλοίων) σε συνδυασμό με περιορισμούς σε πρόσβαση σε επενδυτικά κεφάλαια, ταυτόχρονα με την αβεβαιότητα για την αποτελεσματικότητα νέων τεχνολογιών που συνδέονται με παγκόσμιες προκλήσεις (π.χ. απανθρακοποίηση της ναυτιλίας) οδηγούν εν μέρει σε βραδύτερο ρυθμό παραγγελιών, σε σχέση με άλλες μεγάλες ναυτιλιακές δυνάμεις.

Ωστόσο, σε όρους αξίας, ο ελληνόκτητος στόλος είναι δεύτερος παγκοσμίως ($163,3 δισεκ.) ακολουθώντας τον στόλο της Κίνας ($179,7 δισεκ.), με τη μέση ηλικία του να διαμορφώνεται χαμηλότερα από τον παγκόσμιο μέσο όρο (σχεδόν 10 έτη).

Οι Έλληνες εφοπλιστές κατατάσσονται τρίτοι στον παγκόσμιο κατάλογο παραγγελιών νεότευκτων πλοίων σε όρους ολικής χωρητικότητας (28,9 εκατ. GT τον Αύγουστο του 2023). Παρά την υψηλή θέση στην παγκόσμια κατάταξη, σημειώνεται πως οι παραγγελίες της Ελλάδας είναι χαμηλότερες από αυτές της Κίνας κατά 41,1% (34,1 εκατ. GT) και της Ιαπωνίας κατά 28,9% (28,9 εκατ. GT) γεγονός που μεσοπρόθεσμα ίσως αναδιαμορφώσει τις ισορροπίες μεταξύ των ισχυρότερων πλοιοκτησιών.

Ωστόσο, σύμφωνα με τα στοιχεία του UNCTAD που αφορούν ως τον Αύγουστο του 2023, ο ελληνόκτητος στόλος καταλαμβάνει την 1η θέση σε όρους DWT, καθώς η συνολική του χωρητικότητα διαμορφώνεται στα 393 εκατ. τόνους DWT, σε σημαντική απόσταση από την Κίνα (302 εκατ. τόνοι DWT) και την Ιαπωνία (238 εκατ. τόνοι DWT).

Διαβάστε επίσης:

Γιάννης Κούστας: Η Moody’s αναβαθμίζει την Danaos – Οι προβλέψεις για την εταιρεία

Η Ινδία θα κατασκευάσει 24 πλοία για την Ρωσία

Costa Crociere: Με ζημιές 2,110 δισ. λόγω μείωσης της αξίας των πλοίων