Σταμάτης Μόλαρης, εφοπλιστής
Περιεχόμενα
«Παγιδευμένα» σε ελληνικών συμφερόντων πλοίο στα ανοικτά των ακτών του Τέξας βρίσκονται 800.000 βαρέλια κατασχεθέντος ιρανικού πετρελαίου, καθώς οι αμερικανικές εταιρείες διστάζουν να τα ξεφορτώσουν, αναφέρει δημοσίευμα της The Wall Street Journal.
Πρόκειται για το χωρητικότητας 159.000-dwt τάνκερ Suez Rajan (κατασκευής 2011) της ναυτιλιακής Empire Navigation συμφερόντων του εφοπλιστή Σταμάτη Μόλαρη, το οποίο δέσμευσαν οι αμερικανικές αρχές νωρίτερα φέτος και το οδήγησαν 65 μίλια από την ακτή του Galveston, κατηγορώντας τον ιδιοκτήτη του για αποφυγή των κυρώσεων, αναφέρει το άρθρο.
«Οι εταιρείες που έχουν οποιαδήποτε έκθεση στον Περσικό Κόλπο, κυριολεκτικά φοβούνται να ξεφορτώσουν το πετρέλαιο», επισήμανε στέλεχος του κλάδου ενέργειας με έδρα το Χιούστον που εμπλέκεται στο θέμα, επικαλούμενος τις ανησυχίες «ότι οι Ιρανοί θα προχωρήσουν σε αντίποινα εναντίον τους».
Έτσι, αρκετές εταιρείες με τις οποίες ήρθαν σε επαφή για την εκφόρτωση του πετρελαίου αρνήθηκαν να το αναλάβουν.
Ένα άλλο στέλεχος σε μια ναυτιλιακή εταιρεία στον Κόλπο του Μεξικού εξέφρασε επίσης ανησυχίες για αντίποινα. «Δεν ξέρω αν κάποιος πρόκειται να το αγγίξει», είπε χαρακτηριστικά.
Το αδιέξοδο
Το αδιέξοδο με το κατασχεθέν πετρέλαιο δείχνει τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει η κυβέρνηση των ΗΠΑ όσον αφορά την επιβολή των κυρώσεων κατά του Ιράν, το οποίο έχει εντείνει τις επιθέσεις κατά των δυτικών ναυτιλιακών συμφερόντων.
Οι στρατιωτικές δυνάμεις της Τεχεράνης έχουν καταλάβει αρκετά δυτικά δεξαμενόπλοια που ταξίδευαν μέσω του καναλιού στα ανοικτά των νότιων ακτών της χώρας τους τελευταίους μήνες, κινήσεις που θεωρήθηκαν ως αντίποινα για τις κατασχέσεις πετρελαίου της Δύσης.
Αμερικανοί αξιωματούχοι δήλωσαν τη Δευτέρα ότι το Πεντάγωνο αναπτύσσει μαχητικά F-35 και ένα αντιτορπιλικό του Πολεμικού Ναυτικού στη Μέση Ανατολή στο πλαίσιο της προσπάθειας να αποτρέψει το Ιράν από την απόπειρα κατάληψης πετρελαιοφόρων και να απαντήσει στη ρωσική επιθετικότητα στην περιοχή.
Τι λέει το Ιράν
«Απορρίπτουμε κατηγορηματικά τους αβάσιμούς ισχυρισμούς των ΗΠΑ για καταλήψεις ξένων πετρελαιοφόρων από το Ιράν», δήλωσε στη Wall Street Journal εκπρόσωπος της αποστολής του Ιράν στα Ηνωμένα Έθνη.
«Το Ιράν επιμένει στην ασφάλεια και τη σταθερότητα του Περσικού Κόλπου και του Στενού του Ορμούζ.
Ωστόσο, εάν τα πετρελαιοφόρα παραβιάσουν την αβλαβή διέλευση, μολύνουν το περιβάλλον ή διακινούν λαθραία ιρανικά καύσιμα, το Ιράν δεν διστάζει να αντιμετωπίσει αυτές τις παρατυπίες και παραβάσεις με βάση τους νόμους του, καθώς και τις σχετικές διεθνείς υποχρεώσεις», εξήγησε.
Σύμφωνα με το δημοσίευμα της WSJ, πηγές αναφέρουν ότι το τάνκερ Suez Rajan περιήλθε στην κυριαρχία των ΗΠΑ, όταν ένας μη κερδοσκοπικός οργανισμός, η United Against Nuclear Iran ή UANI με έδρα τη Νέα Υόρκη, κατηγόρησε το πλοίο ότι μετέφερε το ιρανικό πετρέλαιο, επικαλούμενη δορυφορικές φωτογραφίες και δεδομένα παρακολούθησης πλοίων.
Η ελληνική εταιρεία που διαχειρίζεται το πλοίο για λογαριασμό του ιδιοκτήτη του δεν απάντησε σε αίτημα της εφημερίδας για σχολιασμό, αλλά είχε δηλώσει κατά το παρελθόν ότι ερευνά το θέμα.
«Οι ΗΠΑ δεν μπορούν να επιβάλουν κυρώσεις για το λαθρεμπόριο πετρελαίου εάν οι ναυτιλιακές και οι σχετικές επιχειρήσεις ζουν υπό τον φόβο των ιρανικών αντιποίνων», δήλωσε ο Mark Wallace, διευθύνων σύμβουλος της UANI.
Οι εισαγγελείς αναμένεται να χρησιμοποιήσουν τα έσοδα από την προγραμματισμένη πώληση του κατασχεθέντος ιρανικού πετρελαίου για να χρηματοδοτήσουν το αμερικανικό fund που έχει δημιουργηθεί για να παρέχει αποζημιώσεις στα θύματα τρομοκρατικών επιθέσεων.
Το υπουργείο Δικαιοσύνης αρνήθηκε να επιβεβαιώσει αν υπάρχει σφραγισμένο κατηγορητήριο κατά του Έλληνα πλοιοκτήτη ή να εξηγήσει τις μεγάλες καθυστερήσεις στην εκφόρτωση του δεξαμενόπλοιου. Το Στέιτ Ντιπάρτμεντ αρνήθηκε να σχολιάσει την υπόθεση, αλλά είπε ότι η κυβέρνηση επιβάλλει κυρώσεις.
Ομοσπονδιακοί εισαγγελείς και ανώτεροι αξιωματούχοι ασφαλείας έχουν ανακοινώσει στο παρελθόν τέτοιες κατασχέσεις, χρησιμοποιώντας τις ως ευκαιρία για να επικρίνουν το Ιράν ότι χρηματοδοτεί τρομοκρατικές ομάδες με τις πωλήσεις πετρελαίου του και ως προειδοποίηση προς άλλους που βοηθούν το Ιράν να αποφύγει τις κυρώσεις.
«Είναι πολύ ασυνήθιστο να συμβαίνει αυτό για τόσο καιρό», υποστήριξε πρώην αξιωματούχος των ΗΠΑ που γνωρίζει το θέμα.
«Το να παραμένει το πλοίο ανοιχτά των ακτών του Τέξας για τόσες εβδομάδες είναι επίσης ένα μυστήριο».
Διαβάστε ακόμη:
Empire Navigation: Έρευνα για μεταφορά ιρανικού πετρελαίου από υπό διαχείριση πλοίο της
Εγκρίθηκε το master plan του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης από το Δημοτικό Συμβούλιο