ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Πού θα πάει η Intrakat, o δυνατός τζίρος της ΓΕΚ, τι συμβαίνει με τον Φέσσα, το τετ α τετ Μεγάλου – Πετραλιά, η κρίσιμη ημέρα για Σκλαβενίτη, τι συμβαίνει στο Ελληνικό, τα δίδυμα του Λούτον και η καλή -πλατινομαλλούσα- συνεργάτης του υπουργού
Στα οικονομικά αποτελέσματα της ΑΝΕΚ αποτυπώνεται η κρίση που μαστίζει την ακτοπλοϊκή αγορά, εξαιτίας των μεγάλων περιορισμών που έχουν επιβληθεί στις μεταφορές από την πανδημία του COVID – 19.
«Η συρρίκνωση του μεταφορικού έργου σε Αδριατική και ακτοπλοΐα και η μείωση του κύκλου εργασιών του ομίλου σε 55,4 εκατ. έναντι 72,5 εκατ. ευρώ είναι τα βασικά στοιχεία» των οικονομικών αποτελεσμάτων εξαμήνου που ανακοίνωσε η ΑΝΕΚ. Μια πτώση της τάξεως του 24%, στα έσοδα.
Λίγες εβδομάδες πριν την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων της χανιώτικης εταιρείας, η εταιρεία συμβούλων XRTC του Γιώργου Ξηραδάκη, ως προάγγελος των αρνητικών εξελίξεων, σημείωνε στην ετήσια έκθεσή της για την ακτοπλοΐα: «Η ακτοπλοΐα είναι ευαίσθητη στις επιπτώσεις τυχόν οικονομικής ύφεσης, είτε στην ελληνική οικονομία, είτε στην τουριστική αγορά ή ακόμη σε έκτακτα γεγονότα, όπως είναι η εμφάνιση της πανδημίας του κορονοϊού COVID-19 τα οποία οδηγούν σε μειωμένη ζήτηση που, σε συνδυασμό με πιθανή πλεονάζουσα προσφορά σε μειωμένους ναύλους και πληρότητα, επηρεάζουν αρνητικά την κερδοφορία των εταιριών».
Τα χαρακτηριστικά της αγοράς, σύμφωνα με την XRTC, είναι:
-Η πτώση της ζήτησης των ακτοπλοϊκών μεταφορών γίνεται εμφανής τόσο στις μεταφορές επιβατών, όσο και αυτές των προϊόντων.
-Οι δεύτερες επηρεάζονται από την παραγωγή αγροτικών προϊόντων προς εξαγωγή, αλλά και τις αφίξεις τουριστών, αφού εξυπηρετούν αποκλειστικά την τροφοδοσία των καταλυμάτων και όλης της τουριστικής κατανάλωσης.
-Τα αποτελέσματα του πρώτου πενταμήνου του 2020 ήταν απογοητευτικά, αφού διαπιστώθηκε μια πτώση της τάξης του 60% στο μεταφορικό έργο.
-Ο ακτοπλοϊκός στόλος μόνο κατά την υψηλή περίοδο αναδιπλώθηκε σε έναν ικανοποιητικό βαθμό, για να μπορέσει να καλύψει το περιοριστικό μέτρο που επιβάλει η κοινωνική απόσταση του 65% και όχι γιατί η πληρότητα ήταν ικανοποιητική.
-Όταν ο στόλος δεν ήταν ικανός να καλύψει τις μεταφορικές ανάγκες, τότε ο συντελεστής πληρότητας ανέβηκε στο 80% κι αυτό για μερικές μόνο εβδομάδες.
-Η εκμετάλλευση των ταχυπλόων για το 2020 κρίνεται ιδιαιτέρως προβληματική λόγω της περαιτέρω μείωσης της διάρκειας της περιόδου εκμετάλλευσης των πλοίων.
-Σε διεθνές επίπεδο, ο κλάδος αντιμετωπίζει σωρεία προβλημάτων και επιζητά λύσεις για τη διατήρηση της τροφοδοτικής αλυσίδας. Όλα τα κράτη προσφέρουν πακέτα διάσωσης με σκοπό τη διατήρηση του δικτύου θαλασσίων συγκοινωνιών.
Τα χαρακτηριστικά της εταιρείας
Παράλληλα στην ανάλυση της εταιρείας από την XRTC επισημαίνονται τρία θέματα:
«1) Μετά την Αύξηση Μετοχικού Κεφαλαίου (ΑΜΚ) της εταιρίας και τη μερική μετατροπή ομολόγων σε μετοχές που κατείχαν οι τράπεζες Πειραιώς, Alpha, Αττικής και το Fund Cross Ocean AGG Company ως διάδοχος της Εθνικής Τράπεζας (όπως περιγράφεται αναλυτικά στην παράγραφο «Σημαντικά Γεγονότα της Χρήσης 2019 και Μεταγενέστερα» της ανάλυσης της ΑΝΕΚ παρακάτω), η μετοχική σύνθεση της εταιρίας έχει μεταβληθεί ως εξής:
• Η τράπεζα Πειραιώς κατέχει το μεγαλύτερο ποσοστό της εταιρίας ήτοι 28% ενώ υπάρχει περίπτωση αύξησης αυτού του ποσοστού αφού μέσω της έκδοσης ομολογιακού δανείου € 219,9 εκ. (τμήμα του οποίου, που ανέρχεται σε € 22,0 εκ., είναι μετατρέψιμο υπό προϋποθέσεις) η Πειραιώς, όπως και οι άλλοι ομολογιούχοι εν δυνάμει κατέχουν επιπλέον ποσοστό της ΑΝΕΚ.
• Η τράπεζα Πειραιώς κατέχει επίσης το 31,2% της MIG η οποία ουσιαστικά ελέγχει την ATTICA με ποσοστό 79,38%.
• Ο δεύτερος μεγαλύτερος μέτοχος της ΑΝΕΚ η ΒΑΡΜΙΝ ΑΕΒΕ (συμφερόντων Αμαλίας-Αναστασίας Βαρδινογιάννη) μετά τη μετατροπή των ομολογιών σε μετοχές και την απίσχναση (dilution) κατέχει πλέον 23%, ποσοστό που φέρεται να είναι ενεχυριασμένο στην τράπεζα Eurobank έναντι εξασφάλισης τραπεζικών δανείων ύψους €90 εκατ
2) «Όλα τα πλοία του ομίλου χρησιμοποιούν καύσιμο μικτής περιεκτικότητας σε θείο 0,5%, γεγονός που επιβαρύνει το κόστος καυσίμων της χρήσης 2020. Ωστόσο, η μεγάλη υποχώρηση των διεθνών τιμών πετρελαίου έχει οδηγήσει, τουλάχιστον προς το παρόν, τις τιμές των καυσίμων να διαμορφώνονται σε αρκετά χαμηλότερα επίπεδα σε σχέση με αυτές του 2019. Ενδεικτικά, στις 31.03.2020 η τιμή του νέου τύπου καυσίμου είχε υποχωρήσει κατά 50% σε σχέση με την 01.01.2020, ενώ κατά την ημερομηνία σύνταξης του Ετήσιου Δελτίου του ομίλου, η μείωση προσεγγίζει το 70%».
3) «Τα ερωτήματα, για την επομένη ημέρα της ΑΝΕΚ παραμένουν κρίσιμα. Η εξέλιξη της πανδημίας COVID19 και οι ταξιδιωτικοί περιορισμοί, έχουν οδηγήσει σε σχεδόν μηδενική επιβατική κίνηση για 3 μήνες και αισθητά μειωμένη κίνηση το καλοκαίρι (εκτίμηση περί τα 60% μείωση σε σχέση με το 2019 τον Ιούλιο του 2020) . Οι βραχυπρόθεσμες τραπεζικές υποχρεώσεις σε συνδυασμό με την επίπτωση της πανδημίας εγείρουν σοβαρά ερωτήματα σχετικά με τη βιωσιμότητα της εταιρίας».
Η ίδια η εταιρεία στην ανακοίνωσή της επισημαίνει ότι: «Οι προοπτικές του Ομίλου σε λειτουργικό επίπεδο θα εξαρτηθούν από τη γενικότερη πορεία της οικονομίας και του μεταφορικού έργου στην ακτοπλοΐα και την Αδριατική, ενώ σημαντικό ρόλο θα παίξουν τα θεσμικά μέτρα στήριξης του κλάδου, καθώς και οι αναγκαίοι ανασχεδιασμοί προκειμένου να περιοριστούν στο μικρότερο δυνατό βαθμό οι συνέπειες της πανδημίας».
Τι χρειάζεται ο κλάδος
Προκειμένου να βγουν από την κρίση, που έχει προκαλέσει η πανδημία, η XRTC προτρέπει την ανάπτυξη ενός νέου επιχειρηματικού μοντέλου από μέρους των ακτοπλοϊκών εταιρειών το οποίο σχετίζεται άμεσα με την ανανέωση του στόλου, διαδικασία που θα πρέπει να ξεκινήσει δεδομένου του υψηλού μέσου όρου ηλικίας του στόλου.
Το κυριότερο πρόβλημα που αντιμετώπισαν οι ακτοπλοϊκές εταιρείες ήταν η απότομη μείωση της ζήτησης για τη μεταφορά κυρίως επιβατών και δευτερευόντως προϊόντων καθώς και αργή ανάκαμψη αυτής. Η ανανέωση του στόλου θα πρέπει να συνοδευτεί λαμβάνοντας υπόψη σειρά κριτηρίων όπως είναι οι οικονομικές δραστηριότητες που χρήζουν αδιάληπτης υποστήριξης και χαρακτηρίζονται από ανελαστική ζήτηση, ακολουθούμενες από αυτές που έχουν μεγαλύτερη ελαστικότητα. Η διάκριση αυτή, προσθέτει η XRTC, μεταξύ των διαφορετικών τύπων ζήτησης που εξυπηρετεί η ακτοπλοϊκή αγορά είναι βασικός παράγοντας για την επιλογή και πιθανό σχεδιασμό νέων τύπων πλοίων που θα προσφέρουν καλύτερες και οικονομικά αποδοτικές ευκαιρίες. Το επίπεδο ελαστικότητας της ζήτησης προσδιορίζει την έκθεση των εταιρειών στην απότομες μεταβολές της και επομένως καθορίζει και την οικονομική βιωσιμότητα του πλοίου και κατ’ επέκταση των εταιρειών και του κλάδου γενικότερα.
Για να μπορέσει βέβαια να ευδοκιμήσει αυτό το επιχειρηματικό μοντέλο είναι απαραίτητες οι παρακάτω προϋποθέσεις:
-Ο συνειδητός προσανατολισμός προς τη δημιουργία ενός νέου Εθνικού οικονομικού μοντέλου που θα έχει μεταξύ των αξόνων οικονομικής δραστηριότητας του τον κλάδο της εφοδιαστικής αλυσίδας.
-Τη παροχή κινήτρων για τη διατήρηση και περεταίρω ενίσχυση της οικονομικής δραστηριότητας στη νησιωτική Ελλάδα η οποία αντιπροσωπεύει το 12% του ΑΕΠ της χώρας και το 13% του πληθυσμού.
-Τον συντονισμό του ακτοπλοϊκού κλάδου με την Πολιτεία για τη στήριξη αυτού του μοντέλου Εθνικής ανάπτυξης μέσω της δημιουργίας της κατάλληλης υποδομής σε πλοία και λιμενικές εγκαταστάσεις.
-Τη δημιουργία νέων οδικών οδών μεταξύ των χωρών της Ν.Α. Μεσογείου όπως Κύπρου, Ισραήλ, Ιορδανίας και Αιγύπτου.
Ακολουθήστε το mononews.gr στο Google News για την πιο ξεχωριστή ενημέρωση
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Ταξί: Διετής παράταση στις προθεσμίες με τα όρια ηλικίας απόσυρσης στις περιοχές που κηρύχθηκαν σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης
- ΤτΕ: Αυξημένο πρωτογενές πλεόνασμα στα 7,5 δισ. ευρώ για τον κρατικό προϋπολογισμό
- ΙΕΑ: Ρεκόρ θα σημειώνει η παγκόσμια ζήτηση για άνθρακα έως το 2027
- Δικηγορικός Σύλλογος Αθηνών για ΣτΕ: Αδικαιολόγητες καθυστερήσεις και αδυναμία πρόσβασης στις αποφάσεις