Η παγκόσμια ναυτιλία βρίσκεται σε μια διαρκή προσαρμογή συμμόρφωσης προς τους συνεχείς μεταβαλλόμενους κανονισμούς ασφαλείας των πλοίων και προστασίας του θαλάσσιου περιβάλλοντος.

Ταυτόχρονα, οι ναυτιλιακές εταιρείες, έχουν να αντιμετωπίσουν κυρώσεις και προστατευτικά μέτρα που επιβάλλονται από την Ευρωπαϊκή Ένωση και τις ΗΠΑ, ενώ επανασχεδιάζουν τις διαδρομές των πλοίων εξαιτίας των γεωστρατηγικών συγκρούσεων και αναζητούν λύσεις για την βέλτιστη και οικονομικότερη λειτουργία των πλοίων και των διοικητικών τους υπηρεσιών.

1

Τις αλλαγές αυτές, περιέγραψε με συνοπτικό τρόπο, κατά τη διάρκεια του 8ου Ναυτιλιακό Φόρουμ της Capital Link στην Κύπρο, η Angelica Kemene, επικεφαλής του Market Analysis & Decarbonisation Strategies της Optima Shipping Services, η οποία επισήμανε:

“Ενώ η ναυτιλία ήταν πάντα κυκλική, η σημερινή αγορά καθοδηγείται από βαθύτερους, μακροπρόθεσμους μετασχηματισμούς, συμπεριλαμβανομένων των ρυθμιστικών αλλαγών, της απαλλαγής από τον άνθρακα και της μεταβαλλόμενης γεωπολιτικής δυναμικής”.

Μέσα σε αυτό το συνεχώς μεταβαλλόμενο και ασταθές περιβάλλον, οι Έλληνες εφοπλιστές αναλαμβάνουν σημαντικές πρωτοβουλίες με ευελιξία και ευφάνταστο τρόπο για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας των εταιρειών τους και αναζητώντας λύσεις μείωσης του κόστους και αποδοτικότερης λειτουργίας των πλοίων.

Μέσα σε αυτή την κινητικότητα, διακρίνουμε ότι ο Κωστής Κωνσταντακόπουλος και ο Πέτρος Παναγιωτίδης, ιδρύουν την δεύτερη Spin-Off, ο πρώτος και την τρίτη ο δεύτερος.

Η Μαρία Αγγελικούση αγόρασε εισηγμένη ναυτιλιακή εταιρεία με 18 πλοία Shuttle, ενώ ο Νίκος Τσάκος παρήγγειλε μαζικά 9 πλοία Shuttle, προφανώς διαβλέποντας και οι δύο την δυναμική, αυτού του τύπου του πλοίου.

Ο Θεόδωρος Βενιάμης ίδρυσε κοινοπραξία, από κοινού με γνωστές διεθνείς ναυτιλιακές εταιρείες, ενώ ο Βαγγέλης Μαρινάκης επιχειρεί πιλοτικά να καταστήσει συμβατά, τα υπό ναυπήγηση τάνκερ, με την παροχή ηλεκτρικής ενέργειας στα λιμάνια, μειώνοντας τις εκπομπές ρύπων και ενισχύοντας τη συμμόρφωση με τις αυστηρές περιβαλλοντικές απαιτήσεις.

Η εισηγμένη ναυτιλιακή εταιρεία Costamare Corporation του Κωστή Κωνσταντακόπουλου προωθεί την απόσχιση του κλάδου των πλοίων της μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, δημιουργώντας την spin off Costamare Bulkers Holdings Limited.

Η μητρική Costamare θα διατηρήσει τον στόλο των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, στην οποία θα ανήκει επίσης και η συμμετοχή της στην επιχείρηση χρηματοδοτικής μίσθωσης Neptune Maritime Leasing Limited.

Η Costamare Bulkers Holdings Limited θα είναι πλοιοκτήτρια και διαχειρίστρια πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου με 36 μέχρι τώρα ιδιόκτητα πλοία χύδην ξηρού φορτίου και την επιχειρησιακή πλατφόρμα CBI, η οποία διαχειρίζεται συνολικά 51 bulk carriers.

Το διοικητικό συμβούλιο της Costamare Inc., επισημαίνει ότι ο προτεινόμενος διαχωρισμός θα απελευθερώσει την αξία που ενυπάρχει στις δύο εταιρείες, οι οποίες έχουν, όπως επισημαίνει μοναδικές προοπτικές ανάπτυξης και επενδυτικές ευκαιρίες. Επίσης, τονίζεται ότι ο διαχωρισμός αναμένεται να προσφέρει σημαντικά οικονομικά οφέλη για όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη, όπως, βελτιωμένη οικονομική ευελιξία, επικέντρωση των διοικήσεων στις ιδιαίτερες απαιτήσεις και ευκαιρίες της κάθε αγοράς, απλοποιημένη δομή και προσέλκυση επενδυτών με διαφορετικά χαρακτηριστικά.

Οι μετοχές της Costamare Bulkers Holdings Limited αναμένεται να εισαχθούν στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης. Η Morgan Stanley & Co. LLC ενεργεί ως χρηματοοικονομικός σύμβουλος της Costamare Inc. και η Cravath, Swaine & Moore LLP λειτουργεί ως νομικός σύμβουλος.

Με μια τολμηρή επιχειρηματική κίνηση, ο Νίκος Τσάκος, που διευθύνει την εισηγμένη στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης Tsakos Energy Navigation (ΤΕΝ), σύμφωνα με ναυλομεσιτικές πηγές προχώρησε σε μια μαζική παραγγελία εννέα δεξαμενόπλοιων στα νοτιοκορεάτικα ναυπηγεία Samsung Heavy Industries του ομίλου HD KSOE.

Όπως αναφέρει η Xclusiv το κάθε πλοίο έχει κόστος 147 εκατ. δολαρίων, ενώ ο προγραμματισμός προβλέπει παράδοση των πλοίων τη διετία 2027 – 2028. Με άλλα λόγια, η συνολική τους αξία ανέρχεται σε 1,3 δισ. δολάρια. Τα δεξαμενόπλοια είναι κατηγορίας Shuttle Tanker, ενώ τα υπάρχοντα δεξαμενόπλοια της εταιρείας είναι χωρητικότητας 155.000 dwt.

Ο Θεόδωρος Βενιάμης, της Golden Union, προχώρησε στην ίδρυση εταιρείας, σε συνεργασία με την SeaKapital Holdings της Sabrina Chao και του Kenneth Lam με στόχο την ναυπήγηση έξι νεότευκτων μονάδων που θα έχουν τη δυνατότητα να εφοδιάζουν με υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) όλα τα πλοία που θα χρησιμοποιούν LNG ως καύσιμο. Η Golden Union διαθέτει στόλο άνω των 40 bulkers, εκ των οποίων σχεδόν τα μισά είναι capesizes.

Η Continental Κapital Union Holding Co είναι η κοινοπραξία, η οποία παρήγγειλε έξι LNG Bunkering vessels μεταφορικής ικανότητας 20.000 κ.μ., στο Ningbo Xinle Shipbuilding. Η συμφωνία αφορά στην παραγγελία δυο νεότευκτων πλοίων εφοδιασμού, με δικαίωμα προαίρεσης για τέσσερα επιπλέον πλοία. Ο διευθύνων σύμβουλος της SeaKapital, Kenneth Lam, δήλωσε ότι η Continental Κapital Union αναμένεται να παραλάβει το πρώτο πλοίο ανεφοδιασμού LNG στα τέλη του 2026.

Η κοινοπραξία, πιστεύει τις μακροπρόθεσμες προοπτικές αυτών των πλοίων, λόγω της αυξανόμενης παγκόσμιας ζήτησης για LNG. Τα πλοία εφοδιασμού αναμένεται να διαδραματίσουν βασικό ρόλο στην υποστήριξη των προσπαθειών της παγκόσμιας ναυτιλιακής βιομηχανίας για την απαλλαγή από τον άνθρακα, συμβάλλοντας στη μετάβαση προς πιο βιώσιμες θαλάσσιες λειτουργίες.

Η Continental Kapital Shipping ιδρύθηκε πέρυσι με σκοπό να επικεντρωθεί στην απόκτηση πλοίων, την ιδιοκτησία, τη ναύλωση, τη χρηματοδοτική μίσθωση και τη διαχείριση πλοίων, συμπεριλαμβανομένων πλοίων πολλαπλών χρήσεων και βαρέων φορτίων, δεξαμενόπλοιων χημικών και πλοίων μεταφοράς οχημάτων διπλού καυσίμου.

Η Capital Ship Management, του Βαγγέλη Μαρινάκη, γνωστοποίησε ότι πραγματοποίησε τον πρώτο παγκοσμίως έλεγχο συμβατότητας τάνκερ με την παροχή ηλεκτρικής ενέργειας από την ξηρά (OPS), σε συνεργασία με τον Lloyd’s Register (LR), μετά την επίσημη δημοσίευση του προτύπου IEC 80005-1 το 2012.

Το έργο αυτό συνετέλεσε ώστε τα τάνκερ τύπου Suezmax 155k της Capital, ‘Argeus’, ‘Aristoklis’, ‘Archelaos’, ‘Aristodimos’, ‘Ayrton’, ‘Amor’, που βρίσκονται υπό κατασκευή και θα παραδοθούν μεταξύ 2025 – 2027, θα είναι πλήρως συμβατά με την υποδομή παροχής ηλεκτρικής ενέργειας από την ξηρά στο λιμάνι του Long Beach (POLB), στην Πολιτεία της Καλιφόρνια, ΗΠΑ.

Τα πλοία θα μπορούν να συνδεθούν, κατά τον ελλιμενισμό, με την παροχή ηλεκτρικής ενέργειας του λιμανιού, μειώνοντας τις εκπομπές ρύπων και ενισχύοντας τη συμμόρφωση με τις αυστηρές περιβαλλοντικές απαιτήσεις.

Ο Νικόλας Βαπόρης, Chief Technical Officer της Capital, δήλωσε: «Είμαστε ενθουσιασμένοι που ολοκληρώσαμε αυτό το πρωτοποριακό έργο. Η Capital βρίσκεται πάντα στην πρώτη γραμμή των τεχνολογικών εξελίξεων, αλλά είναι πολύ σημαντικό για εμάς να προετοιμάσουμε τον στόλο μας για όλες τις τρέχουσες και επερχόμενες κανονιστικές απαιτήσεις. Συνεργαζόμενοι με τον LR, καταφέραμε να γίνουμε παγκόσμιοι πρωτοπόροι ως προς τη συμβατότητα των τάνκερ με τις απαιτήσεις παροχής ηλεκτρικής ενέργειας από την ξηρά στο POLB».

Πριν μερικές εβδομάδες, η Μαρία Αγγελικούση εξαγόρασε την ναυτιλιακή εταιρεία Altera Shuttle Tankers, η οποία κατέχει και εκμεταλλεύεται 18 τέτοιας κατηγορίας τάνκερ, στη Βραζιλία, τον Καναδά και τη Βόρεια Θάλασσα. Ήδη η εταιρεία μετονομάστηκε σε Maran Shuttle Tankers και αποτελεί πλέον τον δεύτερο μεγαλύτερο φορέα εκμετάλλευσης shuttle tankers, μετά την Knutsen NYK Offshore Tankers, που διαθέτει 28 τέτοιου τύπου δεξαμενόπλοια.

Επίσης, η Angelicoussis Group, διέθεσε 380 εκατ. δολάρια για να εξαγοράσει δύο εκδόσεις ομολόγων της νεοαποκτηθείσας θυγατρικής της Maran Shuttle Tankers (MST). Ο όμιλος της Μαρίας Αγγελικούσης άσκησε το δικαίωμα αποπληρωμής των ομολόγων ύψους 180 εκατ. δολαρίων που επρόκειτο να λήξουν τον Δεκέμβριο του 2025 και των ομολογιών ύψους 200 εκατ. δολαρίων που επρόκειτο να λήξουν τον Μάρτιο του 2028, στο 102% και 108% της ονομαστικής τους αξίας, αντίστοιχα.

«Η αποπληρωμή των ομολόγων θα αμβλύνει τις ανησυχίες για το έλλειμμα κεφαλαίου κίνησης και θα άρει τυχόν αμφιβολίες σχετικά με τη χρηματοοικονομική συνέχεια», γνωστοποίησε η Maran Shuttle Tankers.

Τέλος, η θυγατρική της Castor του Πέτρου Παναγιωτίδη, Toro, αποφάσισε να ιδρύσει μια νέα Spin-Off εταιρεία και οι μέτοχοι της Toro θα λάβουν μία κοινή μετοχή της Robin Energy Ltd. Η νεοσύστατη θυγατρική εταιρεία θα ενεργεί ως εταιρεία συμμετοχών για ένα δεξαμενόπλοιο, που θα αντιστοιχεί μία μετοχή για κάθε οκτώ κοινές μετοχές της Toro. Η Robin ζήτησε να εισαχθούν οι κοινές μετοχές της στο Nasdaq Capital Market. Ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της Toro, Πέτρος Παναγιωτίδης, διορίστηκε Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της Robin.

Το Διοικητικό Συμβούλιο πιστεύει ότι η δημιουργία μιας επιχείρησης σε έναν ξεχωριστό κλάδο της ναυτιλιακής βιομηχανίας – Handysize Product Tankers – θα προσφέρει σημαντικά οφέλη τόσο στις εταιρείες όσο και στους μετόχους τους. Η συναλλαγή αναμένεται να επιτρέψει σε καθεμία από τις Toro και Robin να αυξήσει την επικέντρωση της στην αντίστοιχη γραμμή των επιχειρήσεών τους, να βελτιώσει τη λειτουργική αποτελεσματικότητα, να διευκολύνει την αποτελεσματική στρατηγική επέκταση, να προσελκύσει νέους επενδυτές και, με αυτή τη διανομή μερίσματος των κοινών μετοχών της Robin, να δώσει στους μετόχους της Toro την ευελιξία να δημιουργούν έσοδα ή να προσαρμόζουν τις μετοχές τους σύμφωνα με τους ναυτιλιακούς τομείς στους οποίους θέλουν να επενδύσουν.

Διαβάστε επίσης:

Πάπας Φραγκίσκος: Νιώθω να με στηρίζει όλο το ποίμνιο του Θεού, σας ευχαριστώ

Αυτό είναι το χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης των έργων στο Ελληνικό

Μητσοτάκης: «Την Παρασκευή, η Δημοκρατία μας απέδειξε τη δύναμή της – Οι υποδομές μας οφείλουν να γίνουν σύγχρονες και ασφαλείς»