ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Τα μεγάλα σχέδια της Intralot, το παρασκήνιο για τη ΔΕΠΑ, οι νέες business του Λου Κολλάκη, έτοιμος ο Φέσσας, οι αλλαγές του Νεμπή, τα νέα πλοία του Προκοπίου, το κάλεσμα της Μήτση, οι περιπέτειες της πλατινομαλλούσας σε Βουλιαγμένη – Λεγρενά και ο ΧΧ
Παγκόσμια πρωτιά στις αγορές μεταχειρισμένων τάνκερ έχουν οι Έλληνες εφοπλιστές, ποντάροντας στην ανάκαμψη του κλάδου.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Allied Shipbroking, από τα 360 μεταχειρισμένα τάνκερ που άλλαξαν χέρια από τις αρχές του έτους μέχρι τις 17 Ιουλίου 2022, τα 82 (συνολικής αξίας 1,7 δισ. δολαρίων) κατέληξαν σε ελληνικών συμφερόντων στόλους. Ακολουθούν με μεγάλη απόσταση οι πλοιοκτήτες της Σιγκαπούρης με αγορές 22 τάνκερ και της Κίνας με 21 τάνκερ.
Χρυσή εποχή για τα τάνκερ
Η ναυλομεσιτική BRS εκτιμά ότι οι ιδιοκτήτες δεξαμενόπλοιων θα μπορούσαν να απολαύσουν μία “χρυσή εποχή” από το 2024, με τα θεμελιώδη της αγοράς να τάσσονται υπέρ τους.
Οι ναύλοι των δεξαμενόπλοιων έχουν ανακάμψει στις περισσότερες κατηγορίες φέτος, με τα VLCC να υστερούν, αλλά οποιαδήποτε περίοδος έκρηξης εξαρτάται από την επιστροφή της ζήτησης των πλοίων στα προ της πανδημίας επίπεδα, υποστηρίζει η BRS.
Την ίδια ώρα, η Bimco εκτιμά ότι ο στόλος των δεξαμενόπλοιων μεταφοράς αργού και προϊόντων πετρελαίου πρόκειται να συρρικνωθεί τα επόμενα χρόνια με τα συμβόλαια κατασκευής νεότευκτων τάνκερ το 2022 να είναι τα λιγότερα που έχουν καταγραφεί.
Σύμφωνα με τον ναυτιλιακό αναλυτή της εταιρείας, Niels Rasmussen, κατά το πρώτο εξάμηνο του 2022 έχουν γίνει παραγγελίες για μόλις 23 δεξαμενόπλοια συνολικής χωρητικότητας 1,6 εκατομμυρίων dwt.
Η επιβράδυνση αυτή αποτελεί τη συνέχιση της χαμηλής δραστηριότητας παραγγελιών που παρατηρήθηκε τα προηγούμενα πέντε χρόνια, αντανακλώντας το συνδυασμό της ύφεσης στην αγορά των τάνκερ, της τεχνολογικής αβεβαιότητας και των υψηλών τιμών ναυπήγησης, αναφέρει η BRS.
Όλα αυτά δείχνουν ότι από το 2024 έως το 2026, ο στόλος θα συρρικνωθεί. Συγκεκριμένα η ναυλομεσιτική προβλέπει μείωση της χωρητικότητας του στόλου κατά 1% κάθε χρονιά από τις παραπάνω.
Οι κινήσεις των Ελλήνων εφοπλιστών στα second hand τάνκερ
Σύμφωνα με την Intermodal, στις πιο αξιοσημείωτες κινήσεις περιλαμβάνονται η αγορά δύο VLCC από την Tsakos Energy Navigation (TEN), συμφερόντων του εφοπλιστή Νίκου Τσάκου και άλλων δύο από την ναυτιλιακή Maran Tankers της Μαρίας Αγγελικούση, με τις δύο εταιρείες να δαπανούν σχεδόν 190 εκατομμύρια η κάθε μία για την απόκτηση τους.
Η Tsakos Energy Navigation (TEN) κατά την ναυλομεσιτική εξαγόρασε το Elandra Everest, χωρητικότητας 299,999 dwt που κατασκευάστηκε το 2020, έναντι 95 εκατ. δολαρίων. Παράλληλα, κατά άλλες πηγές, ενέταξε στον στόλο της και το χωρητικότητας 300,000 dwt Zeus, κατασκευής 2020, το οποίο αναμένεται να παραλάβει τον Σεπτέμβριο.
Στην εξαγορά τεσσάρων τάνκερ προχώρησε η ναυτιλιακή United Maritime Corporation, με επικεφαλής τον Σταμάτη Τσαντάνη. Η εταιρεία επεκτείνεται στα δεξαμενόπλοια με την απόκτηση δύο Aframax μεταφοράς αργού πετρελαίου και δύο LR2 product tankers. Η συνολική αξία της συναλλαγής ανήλθε στα 79,5 εκατ. δολάρια και θεωρείται, σύμφωνα με την εταιρεία, προνομιακή σε σχέση με τα τωρινά επίπεδα κόστους για αντίστοιχες επενδύσεις.
Στην εξαγορά δύο τάνκερ suezmax έχει προχωρήσει, σύμφωνα με τα στοιχεία της VesselsValue, η ναυτιλιακή Delta Tankers, συμφερόντων του εφοπλιστή Διαμαντή Διαμαντίδη, πραγματοποιώντας τις πρώτες κινήσεις στη second hand αγορά εδώ και τουλάχιστον ένα χρόνο.
Σύμφωνα με τις Seasure Shipbroking και Banchero Costa εξαγόρασε το χωρητικότητας 160,000 dwt δεξαμενόπλοιο Stena Supreme, κατασκευής 2012. Κατά την Seasure το τίμημα της συναλλαγής ανήλθε στα 37,25 εκατ. δολάρια ενώ κατά την άλλη ναυλομεσιτική στα 37,5 εκατ. δολάρια. To πλοίο μετονομάστηκε σε Delta Supreme.
Επίσης, η Delta Tankers, εξαγόρασε το suezmax Densa Orca (χωρητικότητας 158,300 dwt, κατασκευής 2012), στην τιμή των 33,5 εκατ. δολαρίων. Σύμφωνα με την marinetrafffic το πλοίο έχει μετονομαστεί σε Delta Blue.
Σύμφωνα με την VesselsValue, η ναυτιλιακή Metrostar Management, συμφερόντων του εφοπλιστή Θεόδωρου Αγγελόπουλου, εξαγόρασε ένα τάνκερ suezmax έναντι 21,5 εκατ. δολαρίων. Πρόκειται για το χωρητικότητας 159,000 dwt, Cap Pierre (κατασκευής 2004), που ανήκε στην Euronav. Το πλοίο έχει μετονομαστεί σε Huelva Star.
H ναυτιλιακή Performance Shipping, συμφερόντων της οικογένειας Παληού, εξαγόρασε πρόσφατα το έκτο aframax τάνκερ του στόλου της. Πρόκειται για το Maran Sagitta (χωρητικότητας 105.071 dwt), που κατασκευάστηκε το 2009 και ανήκε στην Maran Tankers, της Μαρίας Αγγελικούση. Το τίμημα της συναλλαγής ανήλθε στα 27,6 εκατ. δολάρια.
Με ένα τάνκερ τύπου MR ενίσχυσε τον στόλο της η ναυτιλιακή Velos Tankers του εφοπλιστή Πασχάλη Διαμαντίδη, που παραμένει εστιασμένη στον τομέα μεταφοράς παραγώγων πετρελαίου.
Πρόκειται για το Hafnia Green, χωρητικότητας 40,000-dwt και κατασκευής 2007, που πουλήθηκε στην τιμή των 11,9 εκατ. δολαρίων. Το πλοίο μετονομάστηκε σε Velos Topaz και σηματοδοτεί την επιστροφή της εταιρείας στη second hand αγορά μετά από περίπου οκτώ μήνες.
Η χαμηλών τόνων ναυτιλιακή εταιρεία Aerio Shipmanagement εξαγόρασε το δεξαμενόπλοιο Daisy M, χωρητικότητας 50,319 dwt και κατασκευής 2008. Σύμφωνα με την Intermodal, η εταιρεία που ιδρύθηκε το 2008 από τον Αθανάσιο Κοσσίδα, κατέβαλε 15 εκατ. δολάρια για τη συναλλαγή.
Η ναυτιλιακή Hellenic Tankers του εφοπλιστή Ανδρέα Χατζηγιάννη πρόσθεσε στο στόλο της ένα τάνκερ αξίας 38,5 εκατ. δολαρίων, με βάση τα στοιχεία της VV.
Η Westport Tankers, συμφερόντων της οικογένειας Τσάγκαρη, έχει εξαγοράσει κατά την VV, δύο τάνκερ συνολικής αξίας 33,7 εκατ. δολαρίων. Μεταξύ άλλων, ναυλομεσιτικές πηγές αναφέρουν ότι απέκτησε το Aframax Taurus Sun (χωρητικότητας 115,600 dwt, κατασκευής 2007) στην τιμή των 17,2 εκατ. δολαρίων.
Η Imperial Petroleum, η εισηγμένη στην αγορά του Nasdaq ναυτιλιακή, spin-off δεξαμενόπλοιων της StealthGas του Χάρη Βαφειά απέκτησε δύο δεξαμενόπλοια της Brave Maritime συμφερόντων του Νικόλα Βαφειά, έναντι 31 εκατ. δολαρίων.
Πρόκειται για δύο τάνκερ MR, κατασκευής 2008 και 2011.
Διαβάστε ακόμη: