Έλληνες πλοιοκτήτες προσφεύγουν στα δικαστήρια κατά ασφαλιστικών εταιρειών, προκειμένου να διεκδικήσουν αποζημίωση ύψους περίπου 50 εκατ. δολαρίων, που αφορά σε τάνκερ VLCC το οποίο κατασχέθηκε από τις ιρανικές ένοπλές δυνάμεις και κρατείται πάνω από ένα χρόνο.

Οι Φρουροί της Επανάστασης στο Ιράν κατέλαβαν το δεξαμενόπλοιο Niovi χωρητικότητας 309,164-dwt (κατασκευής 2005), τον Μάιο του 2023, καθώς αυτό περνούσε από τα χωρικά ύδατα του Ομάν, λόγω μιας τριετούς διαμάχης για ένα υποτιθέμενο ιρανικό φορτίο πετρελαίου, σύμφωνα με δικαστικά έγγραφα.

1

Διέταξαν το πλοίο να απενεργοποιήσει τον σύστημα εντοπισμού και επικοινωνίας του και να πλεύσει προς το Ιράν, όπου παραμένει έκτοτε, στα ανοικτά του λιμανιού Μπαντάρ Αμπάς.

Το πλοίο ανήκει στην Grand Financing Co και διαχειρίστρια είναι η Smart Tankers, των εφοπλιστών Δημήτρη Μπάκου – Ιωάννη Καϋμενάκη.

Όπως αναφέρει το tradewinds οι ασφαλιστές αρνήθηκαν να πληρώσουν την απαίτησή τους ύψους 43,75 εκατ. δολαρίων για ολική καταστροφή εξ αιτίας συνθηκών.

Οι πλοιοκτήτες δήλωσαν ότι η πράξη κατάσχεσης ήταν παράνομη σύμφωνα με το ιρανικό και το διεθνές δίκαιο, καθώς το πλοίο ασκούσε το δικαίωμα αθώας διέλευσης.

Οι ναυτιλιακές διεκδικούν επιπλέον 4,5 εκατ. δολάρια για έξοδα, συμπεριλαμβανομένων των καυσίμων, των λιμενικών εξόδων και των μισθών για το 29μελές πλήρωμα, Φιλιππινέζους και Σριλανκέζους καθώς και τον Έλληνα πλοίαρχο.

Μια ασφαλιστική εταιρεία των Lloyd’s του Λονδίνου και η Fidelis Insurance Ireland που παρείχαν κάλυψη για κινδύνους πολέμου ισχυρίστηκαν σε δικαστικά έγγραφα που κατατέθηκαν τον Οκτώβριο, ότι το συμβόλαιο περιλάμβανε ρήτρα αποκλεισμού κυρώσεων που κάλυπτε αποφάσεις της ΕΕ, του Ηνωμένου Βασιλείου και των ΗΠΑ.

Οι ασφαλιστές ισχυρίστηκαν ότι αυτό σήμαινε ότι δεν μπορούσαν να πληρώσουν τις ελληνικές εταιρείες επειδή οι νόμοι των ΗΠΑ ανέφεραν ότι κανένας Αμερικανός πολίτης δεν μπορούσε να συμμετέχει σε οποιαδήποτε συναλλαγή που σχετίζεται με «αγαθά … που ελέγχονται από την κυβέρνηση του Ιράν», όπως το πλοίο, σύμφωνα με τα έγγραφα υπεράσπισης που κατατέθηκαν στα δικαστήρια του Λονδίνου.

Η υπεράσπιση ανέφερε ότι δύο υψηλόβαθμα στελέχη των ασφαλιστών ήταν πολίτες των ΗΠΑ – γεγονός που σήμαινε ότι η πληρωμή δεν μπορούσε να πραγματοποιηθεί.

Ακόμη και αν μπορούσε, οι πληρωμές θα γίνονταν σε δολάρια μέσω αμερικανικών τραπεζών, γεγονός που θα παραβίαζε επίσης τις κυρώσεις, δήλωσαν οι δικηγόροι των ασφαλιστών.

Τι ισχυρίζονται οι ασφαλιστές

Οι δύο ασφαλιστές του Niovi ισχυρίζονται επίσης ότι ο πλοιοκτήτης και ο διαχειριστής αγνόησαν τις συμβουλές των Ιρανών δικηγόρων τους και δεν παρέστησαν σε δικαστική ακρόαση τον Απρίλιο του τρέχοντος έτους στο Ιράν, όπου θα μπορούσαν να προσπαθήσουν να ανακτήσουν το πλοίο.

Λόγω αυτού του γεγονότος δεν ήταν υποχρεωμένοι να πληρώσουν, καθώς οι ιδιοκτήτες δεν είχαν κάνει ενέργειες ώστε να αποτρέψουν ή να ελαχιστοποιήσουν τη ζημία, είπαν.

Ο πλοιοκτήτης και ο διαχειριστής, από την πλευρά τους, υποστηρίζουν ότι δεν πήγαν στην ακρόαση επειδή η δίωξη ήταν «επί της ουσίας εσφαλμένη».

Το πλοίο κατασχέθηκε αφότου έφυγε από το Ντουμπάι με προορισμό τη Φουτζάιρα των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων για να πάρει προμήθειες, μετά από τον δεξαμενισμό του.

Δορυφορικό υλικό τον Απρίλιο έδειξε το Niovi αγκυροβολημένο κοντά σε τρία άλλα πλοία, που είχαν επίσης κατασχεθεί από το Ιράν.

Τα ιρανικά κρατικά μέσα ενημέρωσης ανέφεραν την περίοδο του συμβάντος, ότι το Niovi κατασχέθηκε κατόπιν καταγγελίας από ενάγοντα σε αστική αγωγή.

Τα δικαστικά έγγραφα αναφέρουν ότι οι πλοιοκτήτες έμαθαν ότι η καταγγελία έγινε από εταιρεία που είχε δεσμούς με τους Φρουρούς της Ισλαμικής Επανάστασης, και αφορούσε μια διαμάχη για φορτίο αργού πετρελαίου στην Κίνα το 2020. Οι ιδιοκτήτες δήλωσαν ότι ο ισχυρισμός για παράνομη κατοχή φορτίου ιρανικού πετρελαίου ήταν αναληθής.

Το Niovi είναι ένα από τα οκτώ δεξαμενόπλοια αργού και προϊόντων που διαχειρίζεται η Smart Tankers, αναφέρει το tradewinds.

Διαβάστε επίσης:

Ο Πάνος Λασκαρίδης αγόρασε δύο δεξαμενόπλοια μεταφοράς χημικών υπό ναυπήγηση

MSC: Διαχειρίζεται πλοία 6,2 εκατομμυρίων TEUs – Σύντομα θα ελέγχει το 31% της παγκόσμιας χωρητικότητας

Eurodry (Αριστείδης Πίττας): Αναχρηματοδότησε τα δάνειά της