Μετά από μία ιδιαίτερα δραστήρια χρονιά στις αγορές μεταχειρισμένων πλοίων αλλά και στις νέες παραγγελίες, οι Έλληνες εφοπλιστές συνεχίζουν δυναμικά και το 2022.

Οι πρώτες κινήσεις που έχουν καταγραφεί, σύμφωνα με ναυλομεσιτικές πηγές, εστιάζουν κατά κύριο λόγο στον κλάδο των τάνκερ, ο οποίος υποαπέδωσε το 2021 και είναι έντονες οι προσδοκίες για την ανάκαμψη του κατά το νέο έτος.

Οι νέες παραγγελίες

Η πρώτη παραγγελία που έγινε γνωστή αφορούσε στην Maran Gas της Μαρίας Αγγελικούση, η οποία άσκησε option προηγούμενης συμφωνίας της με τα ναυπηγεία DSME της Νοτίου Κορέας για την ναυπήγηση δύο ακόμη πλοίων μεταφοράς LNG, χωρητικότητας 174.000 cbm, το κόστος των οποίων, σύμφωνα με την VesselsValue, θα ανέλθει στα 420 εκατ. δολάρια.

Η αρχική συμφωνία υπεγράφη τον περασμένο Νοέμβριο και αφορούσε σε πρώτη φάση την κατασκευή δύο πλοίων στην τιμή των 411 εκατ. δολαρίων. Η παράδοση τους έχει οριστεί για τον Νοέμβριο του 2024.

Mε την παραγγελία δύο νέων feeder containerships συνδέεται η Cosmoship Management, συμφερόντων του εφοπλιστή Νίκου Σάββα. Πρόκειται για συμφωνία με το νοτιοκορεάτικο ναυπηγείο Dae Sun Shipbuilding & Engineering και αγορά στην κατασκευή δύο πλοίων χωρητικότητας 1,000-teu, κόστους 22 εκατ. δολαρίων έκαστο, σύμφωνα με την VesselsValue. Η παράδοση τους προγραμματίστηκε για το 2023 και το 2024.

Mε τη νέα κίνηση τα υπό παραγγελία πλοία της Cosmoship θα ανέλθουν σε έξι, καθώς ένα χρόνο πριν, τον Ιανουάριο 2021, η εταιρεία είχε παραγγείλει στο κινέζικο ναυπηγείο CSSC Huangpu Wenchong Shipbuilding τέσσερα ακόμη containerships.

Οι πωλήσεις

Η Pyxis Tankers του εφοπλιστή Βαλέριου Βαλέντη ανακοίνωσε ότι συμφώνησε να πουλήσει τα δεξαμενόπλοια Northsea Alpha και Northsea Beta, χωρητικότητας 8.600 dwt, τα οποία ναυπηγήθηκαν το 2010, στη συνολική τιμή των 8,9 εκατ. δολαρίων.

Η ολοκλήρωση της συναλλαγής αναμένεται στα τέλη Ιανουαρίου 2022 έως τα τέλη Φεβρουαρίου 2022. Στόχος της εταιρείας, σύμφωνα με τον κ. Βαλέντη, είναι να εστιάσει στον τομέα των δεξαμενόπλοιων προϊόντων eco–MR, μειώνοντας το χρέος της και βελτιώνοντας τη ρευστότητα της.

Σύμφωνα με τη VesselsValue, δύο ακόμη μικρές ελληνικές ναυτιλιακές προχώρησαν σε πωλήσεις. Η New Trade Ship Management πούλησε ένα bulker στην τιμή των 15,7 εκατ. δολαρίων, ενώ ένα φορτηγό πλοίο πούλησε και η Tiara Navigation, συναλλαγή ύψους 13,5 εκατ. δολαρίων.

Στην πώληση του παλαιότερου τάνκερ του στόλου της προχώρησε η Neda Maritime, συμφερόντων της οικογένειας Λυκιαρδοπούλου. Πρόκειται για το χωρητικότητας 319,180 dwt, Αrgenta που κατασκευάστηκε το 2005. Το πλοίο σύμφωνα με την Xclusiv Shipbrokers πουλήθηκε σε Έλληνα αγοραστή στην τιμή των 31,5 εκατ. δολαρίων. Άλλες πηγές αναφέρουν ότι η συναλλαγή πραγματοποιήθηκε λίγο πριν τα Χριστούγεννα αλλά έγινε τώρα γνωστή.

Υπενθυμίζεται πάντως ότι λίγο πριν εκπνεύσει το 2021, η ναυτιλιακή συνδέθηκε με την εξαγορά του χωρητικότητας 115.643 dwt τάνκερ Prosky, που ναυπηγήθηκε το 2019. Για την απόκτηση του κατέβαλε 51,4 εκατ. δολάρια.

Οι αγορές

Το VLCC New Talisman, χωρητικότητας 296,100 dwt και κατασκευής 2009, πουλήθηκε στην Aeolos Management συμφερόντων της οικογένειας Εμπειρίκου, στην τιμή των 36 εκατ. δολαρίων, αναφέρει η VesselsValue. Παράλληλα, εκτιμά την αξία του πλοίου στα 34,67 εκατ. δολάρια.

Σημειώνεται ότι η εταιρεία έχει πραγματοποιήσει και άλλες αντίστοιχες κινήσεις το τελευταίο δίμηνο, στο πλαίσιο της ανανέωσης του στόλου της. Σύμφωνα με την Seasure Shipbroking, απέκτησε τον Δεκέμβριο το δεξαμενόπλοιο New Coral (297,600 dwt, κατασκευής 2010) έναντι 38,5 εκατ. δολαρίων. Λίγο νωρίτερα, το όνομα της είχε συνδεθεί και με το χωρητικότητας 318,000 dwt E Mei San (κατασκευής 2010), το οποίο έχει μετονομαστεί σε Kalamos, με το τίμημα να εκτιμάται στα 37 εκατ. δολάρια.

Στην TMS Tanker, συμφερόντων του εφοπλιστή Γιώργου Οικονόμου κατέληξε το δεξαμενόπλοιο τύπου VLCC Chloe V  (χωρητικότητας 320.261 dwt και κατασκευής 2011) της Hermes Marine Management, το οποίο πουλήθηκε μέσω πλειστηριασμού στη Σιγκαπούρη, σύμφωνα με την Intermodal.

Πλειοδότρια αναδείχθηκε η εταιρεία Navygold Maritime, πίσω από την οποία, σύμφωνα με πηγές, βρίσκεται η TMS Tanker. Το τίμημα της εξαγοράς ανήλθε στα 42,1 εκατ. δολάρια, αρκετά χαμηλότερα από την εκτιμώμενη από την VesselsValue αξία του πλοίου, ύψους 49 εκατ. δολαρίων.

Σε Έλληνα αγοραστή πουλήθηκε και το τάνκερ χωρητικότητας 50.900 dwt PS London (κατασκευής 2008), σύμφωνα με τις ναυλομεσιτικές Allied Shipbroking και Αnchor Shipbroking. 

Πρόκειται για το τέταρτο δεξαμενόπλοιο μεταφοράς παραγώγων πετρελαίου που διέθεσε προς πώληση η Pillarstone τους τελευταίους μήνες, το οποίο άλλαξε χέρια στην τιμή των 11,8 εκατ. δολαρίων.

Σε συζητήσεις για την απόκτηση του συγκεκριμένου τάνκερ MR βρισκόταν, σύμφωνα με πληροφορίες του tradewinds, η ναυτιλιακή Lavinia, συμφερόντων του εφοπλιστή Πάνου Λασκαρίδη.