Η Ελλάδα, σύμφωνα με την VesselsValue διατήρησε την τρίτη θέση της στην παγκόσμια κατάταξη, τόσο σε συνολικό αριθμό πλοίων όσο και σε αξία.

Ωστόσο, ως προς τον αριθμό των δεξαμενόπλοιων, υποχώρησε από την πρώτη θέση, που την πήρε η Κίνα με 1.466 πλοία έναντι 1.461 της Ελλάδας.

Από άποψη αξίας, όμως, η Ελλάδα παραμένει στην πρώτη θέση με 56,2 δισεκατομμύρια δολάρια.

Η αύξηση των εσόδων από τις μεταφορές πετρελαίου έχει προκαλέσει νέο ενδιαφέρον για τη βιομηχανία. Οι ναύλοι για τα δεξαμενόπλοια VLCC κορυφώθηκαν στα 72.199 δολάρια την ημέρα, τα οποία είναι τα υψηλότερα των τελευταίων δύο ετών.

Αυτό οφείλεται κυρίως στη βελτίωση της ζήτησης, καθώς και στην τρέχουσα γενική πολιτική κατάσταση. Από την αρχή του έτους, η τιμή των δεξαμενόπλοιων VLCC Suezmax και Aframax αυξήθηκε μεταξύ 14 και 86%!

Η Ελλάδα διαθέτει επίσης τον δεύτερο πιο πολύτιμο στόλο LNG, αξίας 29,1 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Με τις τρέχουσες εκτοξευόμενες τιμές spot, η αξία του στόλου έχει αυξηθεί περισσότερο από 50% από την αρχή του 2022.

H VesselsValue ενημέρωσε την κατάταξη των 10 μεγαλύτερων πλοιοκτητών χωρών τόσο ως προς τη συνολική αξία του στόλου όσο και ως προς την ποσότητα των πλοίων. Η διαφορετική ανάπτυξη των διαφόρων τμημάτων του εμπορικού στόλου , η πανδημία, η επιδείνωση της γενικής πολιτικής κατάστασης και η αύξηση των ναύλων, επηρέασαν την πρώτη δεκάδα των ναυτιλιακών χωρών.

Παραδοσιακά, η Ιαπωνία, η Κίνα, η Ελλάδα και οι Ηνωμένες Πολιτείες ηγούνται της κατάταξης της Vessel Value.

Η Ιαπωνία έχει πολλά δεξαμενόπλοια LNG και LPG , η Ελλάδα επένδυε πάντα σε δεξαμενόπλοια αργού πετρελαίου, οι Ηνωμένες Πολιτείες σε κρουαζιερόπλοια και πλοία roll-on/roll-off.

Ξεχωρίζει σε αυτό το στάδιο η Κίνα, η οποία έχει πλέον τον μεγαλύτερο στόλο στον κόσμο σε αριθμό πλοίων, με τον μεγαλύτερο αριθμό πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και πετρελαιοφόρων. Το Πεκίνο κατασκευάζει επίσης ένα στόλο για τη μεταφορά αυτοκινήτων. Η Νότια Κορέα εξακολουθεί να είναι ο ηγέτης στον τομέα, αλλά ίσως όχι για πολύ.

Αξίζει επίσης να σημειωθεί η Ελβετία , συμπληρώνει την κορυφαία λίστα των μεγάλων πλοιοκτητών χάρη στην ανάπτυξη του στόλου της MSC). Ειδικότερα΅

Σήμερα, ο γίγαντας που ιδρύθηκε από τον Gianluigi Aponte είναι παγκόσμιος ηγέτης με συνολική χωρητικότητα στόλου 5 εκατομμυρίων TEU. Σε 22 μήνες, ο πλοιοκτήτης με έδρα το Σορέντο αύξησε τη χωρητικότητα του στόλου του από 4 σε 5 εκατομμύρια TEU, διπλασιάζοντας το μέγεθος σε μόλις οκτώμισι χρόνια. Συνολικά, από τον Αύγουστο του 2020, η MSC έχει αγοράσει όλη τη διαθέσιμη δωρεάν χωρητικότητα, αποκτώντας 306 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων χωρητικότητας 1,2 εκατομμυρίων TEU.

Ιαπωνία

Όσον αφορά την αξία του στόλου, η Ιαπωνία επέστρεψε στην πρώτη θέση με περιουσιακά στοιχεία που υπολογίζονται σε 196,6 δισεκατομμύρια δολάρια, αυξημένα κατά 9 δισεκατομμύρια δολάρια από πέρυσι. Αυτή η ανάπτυξη οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στην τρέχουσα έκρηξη στον τομέα των μεταφορών LNG. Οι ναύλοι μεταφοράς LNG αυξήθηκαν σημαντικά φέτος, φτάνοντας στο ιστορικό υψηλό των 441.385 δολαρίων την ημέρα τον Οκτώβριο, εκτοξεύοντας την αξία ολόκληρου του στόλου στα ύψη.

Το αυξανόμενο ενδιαφέρον για το θέμα του LNG έχει οδηγήσει σε αύξηση του αριθμού των παραγγελιών σε αυτόν τον τομέα. Το 2022 έγιναν 142 νέες παραγγελίες, 92% περισσότερες από πέρυσι. Από αυτές τις παραγγελίες, περίπου το ένα τέταρτο έγιναν από ιαπωνικές εταιρείες, συμπεριλαμβανομένων των MOL, NYK και Meiji Shipping.

Μεταξύ των ναυτιλιακών χωρών, η Ιαπωνία έχει τον μεγαλύτερο στόλο LNG, που υπολογίζεται στα 30,3 δισεκατομμύρια δολάρια. Η χώρα διαθέτει επίσης πλοία μεταφοράς χύδην φορτίου 53,5 δισεκατομμυρίων δολαρίων, πλοία πλοίων πλοίων 985 δισεκατομμυρίων δολαρίων, πλοία μεταφοράς μικρών πλοίων χύδην 8,8 δισεκατομμυρίων δολαρίων, πλοία υγραερίου (LPG) 8,7 δισεκατομμυρίων δολαρίων.

Κίνα

Το 2022, η Κίνα διατήρησε την πρώτη θέση όσον αφορά τον αριθμό των πλοίων που κατείχε. Ο στόλος της χώρας ανήλθε συνολικά σε 6.908 μονάδες αξίας 190,1 δισεκατομμυρίων δολαρίων.

Σήμερα, η Κίνα κατέχει τον μεγαλύτερο στόλο πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων τόσο σε αριθμό πλοίων όσο και σε αξία. Η σημαντική αύξηση των ναύλων που παρατηρήθηκε τα τελευταία δύο χρόνια ανέβασε την αξία του στόλου από 28 δισεκατομμύρια δολάρια στις αρχές του 2021 σε περίπου 56 δισεκατομμύρια δολάρια μέχρι το τέλος του 2022.

Η Κίνα κατέχει επίσης τα περισσότερα δεξαμενόπλοια και κατατάσσεται στη δεύτερη θέση όσον αφορά την αξία του στόλου, αυξημένη κατά 15 δισεκατομμύρια δολάρια σε 42,5 δισεκατομμύρια δολάρια.

Συνολικά 950 πωλήσεις μεταχειρισμένων πλοίων καταγράφηκαν το 2022, αυξημένες κατά 10% σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Την ίδια στιγμή, το 15% των πωλήσεων έγινε από κινεζικές εταιρείες, συμπεριλαμβανομένων των CMB, Cosco και ICBC.

Ηνωμένες Πολιτείες

Το 2022, οι Ηνωμένες Πολιτείες διατήρησαν τη θέση τους στην κατάταξη, παραμένοντας στην τέταρτη θέση, με αξία στόλου 98,6 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Η ανάπτυξη ήταν 2 δισεκατομμύρια δολάρια. Από τη συνολική αξία ενεργητικού, τα 54 δισεκατομμύρια δολάρια αντιστοιχούν στα κρουαζιερόπλοια, αν και η αξία του στόλου του έχει μειωθεί κατά 2,5 δισεκατομμύρια δολάρια από το 2021.

Οι Ηνωμένες Πολιτείες είναι επίσης ένας από τους μεγαλύτερους πλοιοκτήτες στον τομέα ro-ro. Η αξία του υπολογίζεται στα 2,3 δισεκατομμύρια δολάρια. Όσον αφορά τον αριθμό των πλοίων, οι Ηνωμένες Πολιτείες, με 38 μονάδες, είναι δεύτερες μόνο μετά την Ιαπωνία με 82 πλοία.

Σιγκαπούρη

Η Σιγκαπούρη φέτος διατήρησε την πέμπτη θέση της σε συνολική αξία στόλου 80 δισεκατομμύρια δολάρια και την τέταρτη σε αριθμό πλοίων. Ο στόλος εμπορευματοκιβωτίων της χώρας παραμένει ο πέμπτος μεγαλύτερος στον κόσμο με συνολική αξία 23 δισεκατομμυρίων δολαρίων ΗΠΑ (το ένα τέταρτο της αξίας ολόκληρου του στόλου της Σιγκαπούρης).

Από τις αρχές του 2022, μετά την αύξηση των ναύλων, οι επενδυτές στη χώρα άρχισαν να επενδύουν στη μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων. Οι ναυτιλιακές εταιρείες πραγματοποίησαν 49 νέες παραγγελίες σε ναυπηγεία πέρυσι, σημειώνοντας αύξηση 63% από το 2021. Εταιρείες όπως η PIL, η Eastern Pacific και η Ocean Network Express έχουν επικεντρωθεί κυρίως στους τομείς Post Panamax και New Panamax.

Η βελτιωμένη κατάσταση στον κλάδο των δεξαμενόπλοιων οδήγησε σε αυξημένη δραστηριότητα στη δευτερογενή αγορά και ενίσχυσε τον στόλο των δεξαμενόπλοιων της χώρας. Στο τέλος του 2022, αποτιμήθηκε σε 23,7 δισεκατομμύρια δολάρια, αυξημένα κατά 5,5 δισεκατομμύρια δολάρια σε σχέση με ένα χρόνο πριν.

Νότια Κορέα

Το 2022, η Νότια Κορέα ανέβηκε στην έκτη θέση, ξεπερνώντας τη Γερμανία. Η αξία του νοτιοκορεατικού στόλου το 2022 υπολογίστηκε σε 65,9 δισεκατομμύρια δολάρια. Η ετήσια ανάπτυξη ήταν σχεδόν 8 δισεκατομμύρια δολάρια.
Η επένδυση της Νότιας Κορέας στον τομέα των μεταφορών LNG συνεχίζει να αποδίδει καρπούς. Οι κύριοι παίκτες στη χώρα, όπως η K3 Consortium, η H Line Shipping και η SK Shipping, έχουν κάνει περίπου 30 παραγγελίες για την κατασκευή νέων δεξαμενόπλοιων LNG. Μιλάμε για μεγάλα σκάφη χωρητικότητας 174.000 τόνων.

Επιπλέον, η Νότια Κορέα διατηρεί μια από τις ηγετικές θέσεις στις παγκόσμιες θαλάσσιες εξαγωγές αυτοκινήτων. Η Glovis, η κορυφαία πλοιοκτήτρια και χειριστής της χώρας σε αυτό το τμήμα, έχει επεκτείνει τον στόλο της PCTC. Ο υψηλός όγκος παραγωγής αυτοκινήτων και οι θαλάσσιες εξαγωγές καθιστούν τη Νότια Κορέα τον τρίτο μεγαλύτερο ιδιοκτήτη πλοίων μεταφοράς αυτοκινήτων.

Γερμανία

Η Γερμανία έπεσε στην έβδομη θέση της κατάταξης με συνολική αξία στόλου 64,3 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Το μεγαλύτερο μέρος του στόλου της χώρας ήταν πάντα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και μέχρι στιγμής η χώρα κατέχει τη δεύτερη θέση σε αριθμό πλοίων αυτής της κατηγορίας.

Μετά από μια έκρηξη νωρίτερα φέτος, οι ναύλοι της Post Panamax έχουν ισοπεδωθεί. Από επίπεδα ρεκόρ (148.500 δολάρια την ημέρα) έχει πέσει στα 71.500 δολάρια την ημέρα. Η συνολική αξία του γερμανικού στόλου μειώθηκε κατά 12,8 δισεκατομμύρια δολάρια.

Επίσης το 2022, η Γερμανία επενδύει ενεργά σε έναν μικρό στόλο ξηρού φορτίου, ο οποίος αυξήθηκε κατά 1,3 δισεκατομμύρια σε σύγκριση με πέρυσι και ανήλθε σε 6,2 δισεκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ.

Νορβηγία

Σε σύγκριση με το 2021, η Νορβηγία έχει ανέβει δύο θέσεις στη βαθμολογία. Σήμερα, η αξία του στόλου της χώρας υπολογίζεται στα 56,7 δισεκατομμύρια δολάρια.

Αυτό οφείλεται κυρίως σε επενδύσεις στον τομέα των μικρών πλοίων μεταφοράς χύδην από εταιρείες όπως η Wilson ASA, η Sole Shipping και η Oslo Bulk. Ο αριθμός των συναλλαγών στη δευτερογενή αγορά επίσης αυξήθηκε κατά περίπου 39% σε σύγκριση με ένα χρόνο πριν. Η Νορβηγία παραμένει επίσης ο δεύτερος μεγαλύτερος ιδιοκτήτης πλοίων μεταφοράς αυτοκινήτων, τόσο από άποψη αξίας όσο και από άποψη αριθμού πλοίων. Η τρέχουσα αξία αυτού του στόλου είναι 8 δισεκατομμύρια δολάρια, αυξημένη κατά 4 δισεκατομμύρια δολάρια από το 2021.

Μεγάλη Βρετανία

Το Ηνωμένο Βασίλειο υποχώρησε στην ένατη θέση στην κατάταξη, αν και η αξία του στόλου του παρέμεινε στα 54 δισεκατομμύρια δολάρια. Η αξία του στόλου των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων μειώθηκε κατά 27% σε ετήσια βάση στα 13,1 δισεκατομμύρια δολάρια, ενώ η αξία του στόλου των πλοίων μεταφοράς χύδην φορτίου παρέμεινε αμετάβλητη στα 5,5 δισεκατομμύρια δολάρια περίπου.

Ελβετία

Η Ελβετία ανέβηκε στη δέκατη θέση. Η συνολική αξία του ελβετικού στόλου είναι 54 δισεκατομμύρια δολάρια. Η μεγαλύτερη εταιρεία της χώρας, η MSC, κατατάσσεται στην τέταρτη θέση όσον αφορά την αξία του στόλου των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στα 25 δισεκατομμύρια δολάρια.

Το 2022 η Ελβετία έγινε ο μεγαλύτερος αγοραστής πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο: από μόνη της η MSC απέκτησε 78 πλοία. Όλες οι συναλλαγές πραγματοποιήθηκαν στο αποκορύφωμα της αύξησης των ναύλων λόγω της απότομης αύξησης της ζήτησης που παρατηρείται στον κλάδο τα τελευταία χρόνια.

Διαβάστε επίσης:

Τουρκία: Πιστοποιημένα από την ΕΕ εννέα Ναυπηγεία που ανακυκλώνουν πλοία

Diana Shipping (Σεμίραμις Παληού): Καθαρά έσοδα στο εξάμηνο 33,1 εκατ. δολάρια

Diana Shipping (Σεμίραμις Παληού): Καθαρά έσοδα στο εξάμηνο 33,1 εκατ. δολάρια