Οι εκτιμήσεις για βελτίωση των προοπτικών της αγοράς ξηρού φορτίου έχουν οδηγήσει τους Έλληνες εφοπλιστές στην ενίσχυση του στόλου τους με bulkers όλων σχεδόν των κατηγοριών.

Σύμφωνα τον Γιάννα Παργανά, επικεφαλής ανάλυσης της Intermodal οι Έλληνες εφοπλιστές εξαργυρώνουν σε μεγάλο βαθμό τα κέρδη που αποκόμισαν από το ξηρό φορτίο το 2022 και από τα τάνκερ από τον πόλεμο Ρωσίας -Ουκρανίας και μετά, και επενδύουν σε bulkers.
Aπό τα 66 kamsarmax που πουλήθηκαν από τον Μάρτιο του 2022 έως τον φετινό Μάρτιο, τα 33 δηλαδή το 55% αγόρασαν Έλληνες πλοιοκτήτες.

Με βάση τα στοιχεία της Allied Shipbroking, οι εγχώριοι πλοιοκτήτες έχουν αγοράσει τους τελευταίος 12 μήνες 133 φορτηγά πλοία και έχουν πουλήσει 108.

Στο εβδομαδιαίο της report η Xclusiv Shipbrokers εξετάζοντας την πορεία των αγοραπωλησιών στο ξηρό φορτίο κατά το πρώτο τρίμηνο του 2023, επισημαίνει ότι μετά την ατονία που παρατηρήθηκε τον μήνα Ιανουάριο, το ενδιαφέρον αναζωπυρώθηκε κατά τη διάρκεια του Φεβρουαρίου και κορυφώθηκε εντός του Μαρτίου.

Μέχρι τις 24 Μαρτίου άλλαξαν χέρια συνολικά 157 bulkers, εκ των οποίων τα 66 πουλήθηκαν εντός του Μαρτίου και τα 49 τον μήνα Φεβρουάριο.

Όσον αφορά στους βασικούς παίκτης της second hand αγοράς, οι Έλληνες είχαν σημαντικό ρόλο τόσο ως αγοραστές όσο και ως πωλητές. Ειδικότερα, κατά το πρώτο τρίμηνο του έτους αγόρασαν 37 πλοία μέση ηλικίας 10 ετών, ενώ το 40% από αυτά ήταν capesize και supramax. Παράλληλα, πούλησαν 25 πλοία την ίδια χρονική περίοδο με μέσο όρο ηλικία τα 15 έτη.

Οι αγορές

Σύμφωνα με την ίδια ναυλομεσιτική, η ναυτιλιακή W Marine του εφοπλιστή Γιάννη Σαραντίτη εξαγόρασε το χωρητικότητας 81,652 dwt φορτηγό πλοίο τύπου kamsarmax Blumenau, κατασκευής 2012, στην τιμή των 19,8 εκατ. δολαρίων.

Η εταιρεία που ιδρύθηκε το 2003, δραστηριοποιείται στην αγορά ξηρού φορτίου και διαθέτει στόλο με 14 bulkers διαφόρων κατηγοριών, από panamax μέχρι post panamax.

Στο εβδομαδιαίο της report η Αllied Shipbroking αναφέρει ότι η ναυτιλιακή η ναυτιλιακή Newport, συμφερόντων του εφοπλιστή Γιώργου Χατζή, συνδέεται με την εξαγορά του χωρητικότητας 77,113 dwt TR Infinity (κατασκευής 2015), στην τιμή των 25 εκατ. δολαρίων.

Σε ελληνικό στόλο κατέληξε σύμφωνα με την Seasure Shipbroking το panamax Ikan Kerapu, χωρητικότητας 78,000 dwt και κατασκευής 2015, που πουλήθηκε στην τιμή των 25,5 εκατ. δολαρίων. Ναυλομεσιτικές πηγές αναφέρουν ότι αγοραστής είναι η United Maritime του εφοπλιστή Σταμάτη Τσαντάνη αλλά δεν έχει επιβεβαιωθεί η συναλλαγή.

Τον Φεβρουάριο η ναυτιλιακή προχώρησε στην εξαγορά δύο φορτηγών πλοίων τύπου Kamsarmax, με άμεση παράδοση. Το πρώτο πλοίο κατασκευάστηκε στο ναυπηγείο Universal Shipbuilding της Ιαπωνίας το 2009, έχει μεταφορική ικανότητα 81,508 dwt και θα μετονομαστεί σε Cretansea. Θα παραδοθεί στη United έως τα τέλη Απριλίου 2023.

Το δεύτερο πλοίο κατασκευάστηκε στο ναυπηγείο Tsuneishi Zhoushan Shipbuilding το 2010, έχει μεταφορική ικανότητα 82,217 dwt και θα μετονομαστεί σε M/V Oasea. Το πλοίο αναμένεται να παραδοθεί στη United έως τα μέσα Απριλίου 2023.

Η Diana Shipping  της Σεμίραμις Παληού υπέγραψε μνημόνιο συμφωνίας για την εξαγορά του πλοίου μεταφοράς ξηρού φορτίου Nord Potomac, κατηγορίας Ultramax, ναυπήγησης του 2016 και χωρητικότητας 63.379 dwt.

Η τιμή της συναλλαγής ανήλθε σε 27,9 εκατ. δολάρια και η παράδοση του πλοίου αναμένεται μέχρι τις αρχές Απριλίου.

Από ελληνικές ναυτιλιακές εξαγοράστηκαν και άλλα φορτηγά πλοία, αλλά δεν έγινε γνωστό το όνομα των αγοραστών.

Σύμφωνα με την Seasure Shipbroking πρόκειται για το χωρητικότητας 58,000 supramax Eastern Begonia, κατασκευής 2010 που άλλαξε χέρια στην τιμή των 14,8 εκατ. δολαρίων, το χωρητικότητας 57,000 dwt IVS Pinehurst (κατασκευής 2015) που πουλήθηκε έναντι 23 εκατ. δολαρίων και το Glovis Magellan τύπου Supramax, χωρητικότητας 56,600 dwt, κατασκευής 2013 που πουλήθηκε στην τιμή των 15,2 εκατ. δολαρίων.

Έλληνας εφοπλιστής εξαγόρασε και το handysize Schelde Confidence χωρητικότητας 38,200 dwt (κατασκευής 2011) που πουλήθηκε έναντι 17,2 εκατ. δολαρίων.

Διαβάστε ακόμη:

Λυκιαρδόπουλος, Οικονόμου, Χανδρής: Ενισχύουν τους στόλους τους με νέα πλοία