ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Σε μια εποχή που οι Έλληνες εφοπλιστές αποφεύγουν να ναυπηγήσουν πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, ο Γιώργος Οικονόμου, επιχειρεί μια νέα δυναμική είσοδο στο χώρο των κοντέινερ.
Η παραγγελία των δέκα containerships διπλού καυσίμου κατανάλωσης στο κινέζικοναυπηγείο Zhoushan Changhong, ερμηνεύεται ως μια επιχειρηματική κίνηση, στην οποία ο εφοπλιστής Γιώργος Οικονόμου, διαβλέπει ότι θα του αποφέρει σημαντικά κέρδη στο προσεχές μέλλον. Τα πλοία είναι προγραμματισμένα να παραδοθούν κατά το χρονικό διάστημα από το 2027 έως και το 2029.
Η μεταφορική ικανότητα του κάθε πλοίου είναι 11.400 TEUs. Η παραγγελία αυτή είναι η δεύτερη για κατασκευή πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων για την TMS από τότε που επέστρεψε στον κλάδο των κοντέινερ τον Νοέμβριο του 2024
Εκτιμάται ότι ο Γιώργος Οικονόμου θα επενδύσει περίπου 1,4 δισ. δολάρια για μια σειρά νεότευκτων πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων neo-panamax.
Εκτός από τα πρόσφατα δέκα πλοία μεταφοράς κοντέινερ, οι εταιρείες του Γιώργου Οικονόμου, ναυπηγούν άλλα δεκατέσσερα φορτηγά, δεκάξι τάνκερ και έντεκα πλοία μεταφοράς φυσικού αερίου.
Επισημαίνεται επίσης ότι ο εφοπλιστής Γιώργος Οικονόμου, διαθέτει 137 πλοία, σύμφωνα με την τελευταία αναφορά του Forbes, που η συνολική τους αξία ανέρχεται σε 9.874, 4 δισ. δολάρια και βρίσκεται στην 33η θέση με στην λίστα της Lloyd’s List με τους 100 επιδραστικότερους παράγοντες της παγκόσμιας ναυτιλίας.
Ο Γιώργος Οικονόμου είναι ένας ανήσυχος και απρόβλεπτος εφοπλιστής, σχεδιάζει συνεχώς επιθετικές κινήσεις σε εισηγμένες εταιρείες, κλείνει παραγγελίες για ναυπήγηση πλοίων και ιδρύει νέες ναυτιλιακές εταιρείες.
Διαθέτει δεκάδες ναυτιλιακές εταιρείες, από τις οποίες οι πιο γνωστές είναι η TMS Cardiff Gas, TMS Tankers, TMS Dry, Cardiff Marine και προσφάτως ίδρυσε την ναυτιλιακή εταιρεία ΑΝ Tankers.
Η τελευταία επένδυση σε boxship του Γιώργου Οικονόμου έγινε με το πλοίο Miramarin, χωρητικότητας 6.600 teu, κατασκευής 2010, το οποίο πούλησε στα τέλη του 2020.
Η TMS Group, του Γιώργου Οικονόμου, παρέλαβε προς το τέλος του Ιανουαρίου του τρέχοντος έτους από το ναυπηγείο το νεότευκτο bulk carrier M/V Toiny, ένα Kamsarmax, συνολικής χωρητικότητας 82.000 dwt.
Το φορτηγό πλοίο ναυπηγήθηκε στο ναυπηγείο Chengxi της Κίνας, το οποίο σχεδιάστηκε και κατασκευάστηκε για να είναι φιλικό προς το περιβάλλον πλοίο, δεδομένου ότι είναι εξοπλισμένο με ένα τεχνολογικά προηγμένο Scrubber.
Το φορτηγό πλοίο M/V Toiny, είναι το πρώτο από δύο αδελφά Kamsarmax bulk carriers που κατασκευάζει το ναυπηγείο Chengxi Shipyard για εταιρεία συμφερόντων της TMS.
Η TMS Group, του Γιώργου Οικονόμου, παρέλαβε επίσης δύο δεξαμενόπλοια, το «Μ/Τ TOSKA» και το «M/T IPANEMA».
Πρόκειται για δύο Suezmax δεξαμενόπλοια τα οποία ναυπηγήθηκαν από το κινεζικό ναυπηγείο New Times Shipbuilding.
Επισημαίνεται ότι και τα δύο νεότευκτα είναι εξοπλισμένα με πληθώρα καινοτόμων τεχνολογιών με στόχο τη βελτίωση της ενεργειακής τους αποδοτικότητας, μεταξύ άλλων και scrubbers.
Η TMS, επίσης, σύμφωνα με ναυλομεσιτικές πηγές, βρίσκεται πίσω και από την παραγγελία τεσσάρων νεότευκτων 7.900 teu που παραγγέλθηκε στο ναυπηγείο HJ Shipbuilding & Construction (HJSC).
Επίσης, να αναφερθεί ότι η ναυτιλιακή εταιρεία TMS Cardiff Gas, του Γιώργου Οικονόμου, σύμφωνα με ναυλομεσιτικές πηγές, φέρεται ότι πούλησε το πλοίο της Condor LNG 145.000 cbm. Πρόκειται για το πρώην GasLog Athens, κατασκευής 2006.
Το πλοίο μεταφοράς LNG βρέθηκε στην Ταϊβάν στα μέσα Ιανουαρίου, αλλά τώρα βρίσκεται αγκυροβολημένο μαζί με άλλα αδρανή πλοία μεταφοράς LNG στα ανοικτά των ακτών της Μαλαισίας στα βόρεια της Μάλακα.
Οι ναυλομεσίτες εκτιμούν ότι το πλοίο, το οποίο υποβλήθηκε πρόσφατα στην ειδική επιθεώρηση, μπορεί να προσελκύσει τιμή της τάξης των 30 εκατομμυρίων δολαρίων.
Το Condor LNG κατασκευάστηκε αρχικά ως Methane Lydon Volney και λειτουργούσε στον στόλο του Ομίλου BG προτού η Shell εξαγοράσει την εταιρεία.
Αργότερα εντάχθηκε στον στόλο της GasLog ως GasLog Athens, πριν η GasLog ελεγχόμενη από τον Πήτερ Λιβανό το πουλήσει στην TMS Cardiff Gas για 55 εκατομμύρια δολάρια το 2023.
Εκείνη την εποχή, το πλοίο GasLog Athens λειτουργούσε ως πλωτή μονάδα αποθήκευσης στην Ελλάδα, αγκυροβολημένο στον τερματικό σταθμό της Ρεβυθούσας.
Ως Condor LNG, το σκάφος είναι το παλαιότερο στον στόλο των 17 πλοίων μεταφοράς LNG της TMS Cardiff Gas.
Η TMS Cardiff Gas έκανε την είσοδό της στο LNG αγοράζοντας ένα μεταχειρισμένο πλοίο τύπου Moss, το Fuji LNG 147.895 cbm (κατασκευής 2004), από τότε Oman Shipping Co, τώρα Asyad Shipping Co. Πωλήθηκε στην Golar LNG το 2023 για 77,5 εκατομμύρια δολάρια και το σκάφος μετατράπηκε σε μονάδα παραγωγής NG.
Ο Γιώργος Οικονόμου γεννήθηκε το 1953 στην Αθήνα, ενώ φοίτησε στο Κολλέγιο Αθηνών. Ο πατέρας του είχε δημιουργήσει μια μικρή επιχείρηση που εμπορεύονταν προϊόντα χαρτιού.
Μετά τις εγκύκλιες σπουδές του στην Αθήνα, μετέβη στις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής όπου φοίτησε στο ΜΙΤ και πήρε πτυχίο Ναυπηγού Μηχανολόγου Μηχανικού και Διοίκησης Ναυπηγείων.
Η πρώτη απασχόληση του ήταν το 1976, ως Επιβλέπων Μηχανικός στην ναυτιλιακή εταιρεία Thenamaris της οικογένειας Μαρτίνου.
Στη συνέχεια, από το 1981 μέχρι το 1986 κατείχε τη θέση του Γενικού Διευθυντή στην Oceania Maritime Agency με έδρα τη Νέα Υόρκη.
Από το 1986 έως το 1991 επένδυσε στην ίδρυση αρκετών ναυτιλιακών εταιρειών. Το 1991 δημιούργησε την Cardiff Marine Inc. Group of Companies.
Το 2005, έκανε το πρώτο μεγάλο άλμα. Εισήγαγε στο Χρηματιστήριο Nasdaq, την ναυτιλιακή εταιρεία DryShips στο και μέσα σε λίγα χρόνια αναρριχήθηκε στον πίνακα με τους κορυφαίους εφοπλιστές του κόσμου.
Στην Ελλάδα, δημιούργησε την εταιρεία πληροφορικής PC SYSTEMS, που την εισήγαγε στο Χρηματιστήριο Αθηνών. Επίσης, υπήρξε ο πρώτος Έλληνας εφοπλιστής που εξασφάλισε, τον Φεβρουάριο του 2012, χρηματοδότηση από κινεζική τράπεζα, με την υπογραφή δανείου ύψους 120 εκατομμυρίων ευρώ.
Η επόμενη δεκαετία αποτέλεσε την πιο αποδοτική της καριέρας του. Η ανέλιξη ήταν συνεχής. Το έτος 2015 το Forbes τον συμπεριέλαβε ανάμεσα στους πλουσιότερους ανθρώπους στον πλανήτη, με περιουσία που προσέγγιζε τα δύο δισεκατομμύρια δολάρια.
Ο κεντρικός βραχίονας του Γιώργου Οικονόμου είναι η TMS Tankers Inc, που δημιούργησε το 2010, και στη συνέχεια διαχειρίστηκε ένα στόλο πάνω από εκατό πλοία.
Η εταιρεία Alpha Shipping του Γιώργου Οικονόμου, ήταν από τις πρώτες που εξέδωσε junk ομόλογα ναυτιλιακής εταιρείας, δανειζόμενη 175 εκατομμύρια δολάρια το 1998. Μάλιστα, η Lloyd’s List, τότε, τον περιέγραψε ως «ένα από τα ανερχόμενα αστέρια Αθηνών και Πειραιώς».
Όμως, η AlphaShipping χρεοκόπησε ένα χρόνο αργότερα. Οι ομολογιούχοι έχασαν τα χρήματα τους, λαμβάνοντας 37 σεντς στο δολάριο στο πλαίσιο μιας συμφωνίας με βάση την οποία ο Γιώργος Οικονόμου κέρδισε 30 εκατομμύρια δολάρια, αγοράζοντας τα πλοία της εταιρείας σε ελκυστικές τιμές, σύμφωνα πάντα με σχετικό δημοσίευμα του TradeWinds.
Η δεύτερη προσπάθεια του έγινε το 2005, όταν εισήγαγε μετοχές στην αγορά του Nasdaq της DryShips, της οποίας ήταν διευθύνων σύμβουλος και διέθετε ένα μικρό ποσοστό.
H μετοχή απογειώθηκε στην αρχή, καθώς η οικονομική άνθηση της Κίνας τροφοδότησε με κέρδη τη ναυτιλία. Στο διάστημα αυτό, ο Γιώργος Οικονόμου έγινε δισεκατομμυριούχος.
Η εταιρεία, σε μια συγκυρία ανόδου του Χρηματιστηρίου, πούλησε μεγάλο αριθμό νέων μετοχών. Όμως, με αυτή τη διαδικασία πολλοί μέτοχοι της DryShips έχασαν σχεδόν όλα τα χρήματά τους.
Υποβλήθηκαν δύο αγωγές μετόχων κατά του πλοιοκτήτη και της Dryships, οι οποίες έκαναν λόγο για χειραγώγηση μετοχών, αλλά απορρίφθηκαν από τα αμερικανικά δικαστήρια.
Ένας Καναδός χρηματοδότης που φέρεται ότι ήταν ο εγκέφαλος του σχεδίου πώλησης των μετοχών πλήρωσε πρόστιμο στην Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς για παραβίαση των κανόνων συναλλαγών. Ο ίδιος ούτε παραδέχτηκε ούτε αρνήθηκε τους ισχυρισμούς.
Η SEC, ωστόσο, δεν επέρριψε ευθύνες στον Γιώργο Οικονόμου, ούτε στην DryShips. Στη συνέχεια ο Έλληνας εφοπλιστής έκανε ιδιωτική την εταιρεία το 2019 και απορροφήθηκε από τις άλλες δραστηριότητές του.
Η εφημερίδα Wall Street Journal, έχει χαρακτηρίσει τον Γιώργο Οικονόμου “το κακό παιδί της ναυτιλίας” για τις γενικότερες επιχειρηματικές ναυτιλιακές του πρωτοβουλίες και κυρίως για τις μεταφορές ρωσικού πετρελαίου, που όπως λέγεται αποκόμισε τεράστια κέρδη.
H Global Witness ανέφερε παλαιότερα ότι η TMS, είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος παίκτης στο εμπόριο της μεταφοράς ρωσικού πετρελαίου, μετά από την ρωσική κρατική εταιρεία Sovcomflot και αποκάλυψε ότι από τις 24 Φεβρουαρίου του 2002 έως τον Φεβρουάριο του 2023 η εταιρεία του Γιώργου Οικονόμου έχει πραγματοποιήσει πάνω από 200 δρομολόγια με τα πλοία μεταφέροντας ρωσικό πετρέλαιο.
Ένας παιδικός του φίλος και συμμαθητής του στο Κολλέγιο Αθηνών ήταν ο πρώτος συνέταιρος του στο χώρο της ναυτιλίας. Ο Πέτρος Παππάς ήταν ο άνθρωπος με τον οποίο αποφάσισαν να επενδύσουν στη θάλασσα.
Όπως αποκάλυψαν ο Πέτρος Παππάς και ο Γιώργος Οικονόμου σε μια συζήτηση στο φόρουμ Marine Money:
«Ο Γιώργος Οικονόμου, το 1986, πούλησε ένα διαμέρισμα στη Νέα Υόρκη έναντι 396.000 δολαρίων, ενώ ο ίδιος έβαλε από την προσωπική του αποταμίευση 700.00 δολάρια. Όμως, το εγχείρημα τους, το ενίσχυσε ο πατέρας του Πέτρου Παππά και ορισμένοι φίλοι τους.
Ήμουν πάντοτε του γραφείου. Δεν έβγαινα έξω. Ο Γιώργος ήταν πάντα του έξω. Έκανε όλες τις επαφές με τις τράπεζες και τα στα ραντεβού πήγαινε εκείνος».
Διαβάστε επίσης
Νικόλας Πατέρας (Contships): Σημαντικές συμφωνίες ναύλωσης και πωλήσεις πλοίων
Γιάννης Κάρτσωνας (Breakwave Advisors): Ευμετάβλητο σκηνικό στη ναυλαγορά των VLCC
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Δάκης Ιωάννου: Ο συλλέκτης που παραμένει πάντα καλλιτέχνης
- Κώστας Χλωμούδης: Τα πλοία με ελληνική σημαία μειώθηκαν κατά 25% μέσα στην τελευταία δεκαετία
- Στα σαλόνια των μεγάλων η AKTOR, όλη η αλήθεια για το ράλι της ΑΒΑΞ, οι νέες business του τραπεζίτη, τα 3 σενάρια για την Παρασκευή, τι κάνει ο Χαρδαλιάς στο Κολωνάκι, και ο χαμός στην εκδήλωση της Λάτση
- Σχέδιο δράσης για την προσιτή ενέργεια της Κομισιόν: Τι λένε Σκυλακάκης, Τσάφος, Eurometaux, Μανιάτης
