«Εμπλοκή» στην παραμονή βρετανικών σκαφών αναψυχής στην Ελλάδα, φέρνει το Brexit, με τους Άγγλους να προειδοποιούν ότι θα «μετακομίσουν» στην Τουρκία.

Οι ελληνικές αρχές υποστηρίζουν ότι η συμφωνία του Brexit αλλάζει τα δεδομένα αντιμετώπισης των Βρετανών στη χώρα μας, με αποτέλεσμα τα βρετανικά σκάφη αναψυχής να μην έχουν ουσιαστικά δικαίωμα παραμονής στη χώρα μας, ενώ οι Άγγλοι θεωρούν ότι όσα σκάφη έχουν πληρώσει τον φόρο που τους αναλογεί ακόμα και στη Βρετανία πριν από τη συμφωνία εξόδου, θα πρέπει να έχουν το δικαίωμα παραμονής στη χώρα μας. Μια εξέλιξη που σύμφωνα με πληροφορίες έχει προκαλέσει την παρέμβαση της Βρετανικής Πρεσβείας στην Αθήνα, αλλά και των Ενώσεων Σκαφών Αναψυχής της χώρας.

Σύμφωνα με πληροφορίες τα σημεία τριβής ανάμεσα στις δύο χώρες, είναι δύο. Το πρώτο αφορά τον ΦΠΑ, εφόσον το σκάφος έχει βρετανική σημαία, που σύμφωνα με την ελληνική πλευρά θα πρέπει να έχει αποδοθεί πριν το Brexit σε κράτος μέλος της Ε.Ε. των 27 (όχι δηλαδή την Αγγλία) με την άλλη πλευρά να επισημαίνει ότι ο ΦΠΑ μπορεί να έχει καταβληθεί και στο Ηνωμένο Βασίλειο. Το δεύτερο σημείο τριβής αφορά τα σκάφη βρετανικής ιδιοκτησίας που επίσης βρίσκονται στη χώρα μας αλλά έχουν ελληνική σημαία. Με νόμο η Ελλάδα δίνει χρονικό διάστημα 18 μηνών, προκειμένου να διαγραφούν στο ελληνικό νηολόγιο, κάτι που οι Βρετανοί δεν θεωρούν ότι αποτελεί σωστή αντιμετώπιση.

Τι λένε οι Άγγλοι

Το πρόβλημα ξεκίνησε όταν Άγγλοι πολίτες απευθύνθηκαν στα ελληνικά τελωνεία, τα οποία ότι τους ενημέρωσαν ότι δεν μπορούν να δεχτούν τον φάκελο που κατέθεσαν, αφού ο ΦΟΑ θα έπρεπε να έχει καταβληθεί σε κράτος μέλος των 27 της Ευρωπαϊκής Ένωσης, και όχι στην Βρετανία.

Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα να ενημερωθούν οι αρχές της χώρας, οι οποίες ζητούν από την Ελλάδα να αναθεωρήσει. Σύμφωνα με όσα υποστηρίζουν Άγγλοι (συνταξιούχοι, επιχειρηματίες ή επαγγελματίες) πολίτες που έχουν τα σκάφη τους πολλά χρόνια στην Ελλάδα, ετοιμάζονται να σαλπάρουν για Τουρκία.

Σύμφωνα με πληροφορίες του mononews, δεν πρόκειται για Mega yachts αλλά για μικρή σκάφη που διατηρούν στη χώρα μας, την οποία επισκέπτονται κάθε χρόνο.

Η Αγγλία, σημειώνουν, κατανοεί ότι θα πρέπει να ισχύουν νέοι κανονισμοί για τις νέες αφίξεις βρετανικών ή μη κοινοτικών σκαφών, καθώς αυτά θα θεωρούνται σκάφη «τρίτων χωρών». Όμως, προσθέτουν, σκάφη που βρίσκονται στην Ελλάδα για πολλά χρόνια και ιδιαίτερα εκείνα που ήταν στην Ελλάδα στο τέλος της μεταβατικής περιόδου στις 31 Δεκεμβρίου 2020 και έχουν καταβάλει τον ΦΠΑ (ΦΠΑ) σε χώρα της ΕΕ – και αυτό πρέπει να περιλαμβάνει το Ηνωμένο Βασίλειο αφού ήταν κράτος μέλος πριν την έξοδο – θα πρέπει να έχει μόνιμη άδεια παραμονής στα ελληνικά ύδατα, όπως έχουν κάνει άλλες χώρες της ΕΕ (σύμφωνα με όσα υποστηρίζουν Ισπανία και Ιταλία έχουν κινηθεί με αυτό τον τρόπο).

Σημειώνουν επίσης ότι αυτό προβλέπεται από τους κανονισμούς της ΕΕ σχετικά με τα «ενωσιακά αγαθά» που ήταν στην ΕΕ πριν τέλος της μεταβατικής περιόδου στις 31 Δεκεμβρίου 2020 σύμφωνα με τις οδηγίες της ΕΕ για το Brexit, ενώ τονίζουν ότι αυτό το δικαίωμα πρέπει να προστατεύεται.

Απευθύνθηκαν και σε συμβουλευτική υπηρεσία της Ε.Ε της οποίας γνωμοδότηση δεν έχει δεσμευτικό χαρακτήρα, και η οποία επισημαίνει:

-Αν οι ελληνικές αρχές αρνούνται τη ίση μεταχείριση των πλοίων με σημαία Ηνωμένου Βασιλείου που βρίσκονται στην Ελλάδα πριν από το τέλος της μεταβατικής περιόδου ως καθεστώς Ένωσης για φορολογικούς λόγους, προτείνουμε να υποβάλλετε επίσημη καταγγελία στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Υπογραμμίζει επίσης ότι η Ελλάδα παραβιάζει τον ενωσιακό τελωνειακό κώδικα για να κάνει διακρίσεις στα Ε.Ε. και ότι πρέπει να αποσύρει τις συγκεκριμένες διατάξεις

Τονίζει επίσης ότι οι ρυθμίσεις της ελληνικής κυβέρνησης για τα σκάφη αυτά τους υποχρεώνει να αναφέρουν την άφιξή τους στο Λιμενικό Σώμα και σε κάθε λιμάνι που επισκέπτονται, αναγκάζοντάς τους να ασχολούνται με γραφειοκρατικές διαδικασίες, σχεδόν σε καθημερινή βάση.

Σύμφωνα με την γνωμοδότηση τα βρετανικά σκάφη που έχουν καταβάλλει ΦΠΑ στο Ηνωμένο Βασίλειο, ενώ το Ηνωμένο Βασίλειο ήταν μέλος της ΕΕ και τα οποία ήταν στην Ελλάδα στις 31 Δεκεμβρίου 2020 και ως εκ τούτου αναγνωρίζονται από την ΕΕ ως «Union Goods», θα πρέπει να λαμβάνουν Μόνιμα Μητρώα Κατάστασης που τους επιτρέπουν την ελεύθερη κυκλοφορία εντός της Ελλάδας.

Σύμφωνα με τις οδηγίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής όπως διατυπώνονται σε κείμενο που αναρτήθηκε στο επίσημο ιστότοπό της με τίτλο «2021-brexit-top-50-faq» με μορφή ερωτοαπαντήσεων, τα σκάφη αναψυχής που βρίσκονται ελλιμενισμένα σε χώρα της Ε.Ε. ή πλέουν στα ενωσιακά χωρικά ύδατα κατά το χρόνο λήξης της μεταβατικής περιόδου (31/12/2020), διατηρούν τον ενωσιακό χαρακτήρα τους μέχρι την έξοδο από αυτό. Σε περίπτωση εξόδου των σκαφών από τα ενωσιακά χωρικά ύδατα και επανεισόδου μετά τις 31/12/2020 σε αυτά, αντιμετωπίζονται ως σκάφη τρίτης χώρας, αναφέρει χαρακτηριστικά.

Τι λέει η ΑΑΔΕ

Από την πλευρά της όμως η ΑΑΔΕ έχει εκφράσει αντίθετη άποψη, σημειώνοντας ότι σύμφωνα με τις σχετικές διατάξεις της ενωσιακής τελωνειακής νομοθεσίας αλλά και το εθνικό νομοθετικό και κανονιστικό πλαίσιο, με τις αριθ. Ε.2210/29-12-2020 και Ε.2020/22.1.2021 εγκυκλίους του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε., δόθηκαν οι απαραίτητες οδηγίες σχετικά με την δυνατότητα χρήσης του καθεστώτος προσωρινής εισαγωγής μετά την λήξη της ως άνω μεταβατικής περιόδου, για τα σκάφη αναψυχής με σημαία ή νηολόγιο Η.Β., ταξινομημένα στο όνομα προσώπου εγκατεστημένου εκτός του εδάφους της ΕΕ και χρησιμοποιούνται από πρόσωπο εγκατεστημένο εκτός του τελωνειακού εδάφους της ΕΕ, τα οποία:

α) εισέρχοντα προσωρινά στη χώρα μας μετά τις 31.12.2020 ή

β) ως ελλιμενισμένα πριν τις 31.12.2020, εξήλθαν των ενωσιακών χωρικών υδάτων και επανεισέρχονται στην Ε.Ε. μετά την ανωτέρω ημερομηνία.

Στις περιπτώσεις ιδιωτικών σκαφών αναψυχής με σημαία Η.Β. ή νηολόγιο Η.Β., τα οποία ανήκουν σε πρόσωπα εγκατεστημένα στη χώρα μας ή στο εσωτερικό άλλου κράτους μέλους και τα οποία πριν τις 31.12.2020 ήταν ελλιμενισμένα στη χώρα μας ή σε άλλο κράτος μέλος της ΕΕ, στη συνέχεια εξήλθαν των ενωσιακών χωρικών υδάτων και επανεισέρχονται στην Ε.Ε. μετά την εν λόγω ημερομηνία σύμφωνα και με τις οδηγίες της Ε. Επιτροπής κατά την επανείσοδό τους, αντιμετωπίζονται ως σκάφη τρίτης χώρας, ενώ παράλληλα δεν τυγχάνουν εφαρμογής οι διατάξεις περί προσωρινής εισαγωγής.

Λαμβάνοντας υπόψη:

-Τις διευκρινίσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής περί της δυνατότητας εφαρμογής διατάξεων επανεισαγωγής προκειμένου για σκάφη που έχουν αγοραστεί ή κατασκευαστεί στην Ε.Ε. και έχουν καταβάλει το ΦΠΑ στην Ε.Ε.27

-Το γεγονός ότι σε πολλές περιπτώσεις υπάρχουν σκάφη που ανήκουν σε πρόσωπα εγκατεστημένα στο εσωτερικό της Ε.Ε., τα οποία έχουν διατηρήσει την σημαία του Η.Β., έχουν καταβάλει τον αναλογούντα ΦΠΑ σε κράτος μέλος της Ε.Ε.27 κατά την αγορά τους

-Την ανάγκη της απρόσκοπτης διακίνησης των ως άνω σκαφών στα ελληνικά χωρικά ύδατα χωρίς την υποχρέωση τήρησης σύνθετων τελωνειακών διαδικασιών

-Κατά την συνήθη διακίνησή τους, μεταξύ και ελληνικών λιμένων, τα εν λόγω σκάφη, πλέουν τόσο σε εθνικά όσο και διεθνή ύδατα

-Τις διατάξεις του άρθρου 1 παρ. 2 της Δ. 257/139/23-2-2000 ΑΥΟ (378/Β’) όπως ισχύει, σχετικά με την έκδοση Δελτίου Κίνησης Αορίστου ισχύος για σκάφη με νηολόγιο ή σημαία τρίτης χώρας και πλοιοκτήτη με μόνιμη κατοικία την Ελλάδα ή άλλο ΚΜ με την προϋπόθεση ότι έχουν καταβληθεί για αυτά οι αναλογούντες δασμοί και φόροι,

-Για τα ιδιωτικά σκάφη αναψυχής με σημαία ΗΒ για τα οποία έχει ολοκληρωθεί η φορολογική υποχρέωση στην Ε.Ε.27, από εγκατεστημένα στη χώρα μας ή σε άλλο ΚΜ πρόσωπα και για τα οποία δεν τυγχάνουν εφαρμογής οι διατάξεις περί προσωρινής εισαγωγής, δύναται να εξετάζεται από τις τελωνειακές αρχές η συνδρομή των όρων εφαρμογής των διατάξεων περί επανεισαγωγής, μετά από αίτηση των ως άνω προσώπων, που θα υποβάλλεται στην αρμόδια τελωνειακή αρχή, στην οποία θα επισυνάπτονται:

α) όλα τα δικαιολογητικά στοιχεία που αποδεικνύουν την καταβολή του φόρου από τα ίδια ως άνω πρόσωπα στην Ε.Ε., καθώς και

β) υπεύθυνη δήλωση του ν.1599/86 ότι δεν έχει επιστραφεί ο φόρος αυτός είτε από τη χώρα μας είτε από άλλο ΚΜ.

Κατόπιν της εξέτασης των ανωτέρω όρων, χωρίς περαιτέρω διατυπώσεις, θα τυγχάνει εφαρμογής το άρθρο 1 παρ.2 της Δ. 257/139/23-2-2000 ΑΥΟ (378/Β’) όπως ισχύει, και θα εκδίδεται Δελτίο Κίνησης Αορίστου Ισχύος για την ελεύθερη διακίνηση τους, με διατήρηση της σημαίας τους.

Διαβάστε ακόμη:

Γιώργος Τεριακίδης στο mononews: Τα 30 σενάρια για τα «πράσινα» καύσιμα της ναυτιλίας και ο λογαριασμός που πρέπει να μοιραστεί

Από σήμερα και μέχρι 24 Μαρτίου η υποβολή αναστολών για τις νέες περιοχές που μπήκαν στο «βαθύ κόκκινο»

Βαρβιτσιώτης: Υπερήφανος που το 2013-2015 συνεργάστηκα με το Λιμενικό

Ακολουθήστε το mononews.gr στο Google News για την πιο ξεχωριστή ενημέρωση