Όταν ο καθηγητής του Πανεπιστημίου Αιγαίου Δημήτρης Λέκκας ξεκίνησε την πλατφόρμα Marine Traffic το 2007 ως χόμπι, πειραματιζόμενος με το Αυτόματο Σύστημα Αναγνωρίσεως των πλοίων, ευρύτερα γνωστό ως AIS, δεν μπορούσε να φανταστεί ότι έβαζε τα θεμέλια για ένα μεγάλο success story της ναυτιλιακής βιομηχανίας.

Η εταιρεία, η οποία μετά από 15 χρόνια σκληρής δουλειάς αναδείχθηκε σε παγκόσμιο ηγέτη συλλογής δεδομένων και παρακολούθησης των πλοίων σε πραγματικό χρόνο, εξαγοράστηκε χθες από την Kpler τον κορυφαίο πάροχο δεδομένων για τις αγορές εμπορευμάτων. Με στόχο τη δημιουργία μίας ενιαίας πλατφόρμας που θα εξυπηρετεί περισσότερους από ένα εκατομμύριο ενεργούς χρήστες σε όλη την ευρύτερη βιομηχανία της ναυτιλίας και των εμπορευμάτων.

Η καταλυτική χρονιά για την ραγδαία εξέλιξη της Marine Traffic ήταν το 2012. Τότε ο Δημήτρης Λέκκας γνώρισε τον Δημήτρη Μέμο, συνιδρυτή της εταιρείας ψηφιακού marketing WOW, o οποίος εκτίμησε ότι η πλατφόρμα ήταν ένα “ακατέργαστο διαμάντι” -όπως έχει πει ο ίδιος σε συνέντευξη του- και αποφάσισαν να δουλέψουν μαζί για να την αναπτύξουν.

«Βρεθήκαμε για έναν καφέ στη λίμνη Βουλιαγμένης και μέσα σε μισή ώρα αποφασίσαμε να συνεχίσουμε μαζί το εγχείρημα – μετατρέποντάς το σε επιχείρηση», έχει δηλώσει στο παρελθόν ο Δημήτρης Μέμος.

Την επόμενη κιόλας χρονιά το marinetraffic.com λανσάρεται ως συνδρομητική online υπηρεσία.

Τα κεντρικά του γραφεία βρίσκονται στην Αθήνα, ωστόσο η εταιρεία δραστηριοποιείται σε παγκόσμιο επίπεδο, με την ομάδα της να εργάζεται σχεδόν πλήρως εξ αποστάσεως, σε περίπου 15 χώρες σε όλο τον κόσμο.

Πώς λειτουργεί

O Δημήτρης Λέκκας πειραματίστηκε με το σύστημα AIS -που χρησιμοποιεί ακόμη η εταιρεία- και δημιούργησε γεωγραφικές πληροφορίες πάνω σε χάρτες δίνοντας για πρώτη φορά ανοιχτά τις θέσεις των πλοίων της εμπορικής ναυτιλίας σε όλο τον κόσμο.

Αν και το εγχείρημα του ξεκίνησε από περιέργεια στη συνέχεια, είχε μεγάλες του δυνατότητες να εξελιχθεί σε κάτι πρωτοποριακό και καινοτόμο για την ναυτιλιακή βιομηχανία, όπως και έγινε.

Αποτέλεσε την μοναδική ευκαιρία να έχει κάποιος δωρεάν πρόσβαση στις θέσεις ενός εμπορικού πλοίου, γεγονός που έφερε μεγάλη διαφάνεια στον κλάδο.

Η πλατφόρμα βασίζεται στο σύστημα AIS, μέσω του οποίου τα πλοία έχουν την υποχρέωση να εκπέμπουν την θέση τους προκειμένου να αποφεύγονται τα ατυχήματα στη ναυσιπλοΐα. Η καινοτομία του Marine Traffic ήταν η χρήση του AIS για κάτι διαφορετικό, που δίνει άλλη αξία στον χρήστη.

Για να συγκεντρώσει τις πληροφορίες η εταιρεία έχει δημιουργήσει ένα δίκτυο από δέκτες και στηρίζεται σε μεγάλο βαθμό στους εθελοντές. Αξιοποιώντας την μεγάλη αναγνωρισιμότητα της πλατφόρμας προσελκύει ανθρώπους που βρίσκονται στην ακτογραμμή, είτε έχουν σχέση με την ναυτιλία, είτε όχι σε πολλές περιπτώσεις.

H εταιρεία στέλνει μία πρόσκληση σε υποψήφιους εθελοντές που βρίσκονται σε περιοχές που δεν υπάρχει κάλυψη ζητώντας τους να “φιλοξενήσουν” έναν από τους σταθμούς της. Πρόκειται για έναν αποκωδικοποιητή και μία κεραία VHF που μπορεί να τοποθετηθεί σε μπαλκόνι ή ταράτσα και έτσι το Μarine Traffic αποκτά ορατότητα στην περιοχή.

Η εταιρεία διαθέτει περίπου 4.500 σταθμούς σε όλο τον κόσμο. Στην ανοιχτή θάλασσα αξιοποιεί δέκτες που βρίσκονται στους δορυφόρους και συλλέγουν data των θαλάσσιων περιοχών.

Εκτός από τη θέση των πλοίων, η πλατφόρμα συγκεντρώνει και παρέχει στους χρήστες και άλλες πληροφορίες όπως η γεωγραφία των λιμανιών, τα αγκυροβόλια, η ιδιοκτησία των πλοίων και γενικότερα εργαλεία που κάνουν την ζωή όσων εργάζονται στον κλάδο της ναυτιλίας πιο εύκολη και αποδοτική.

Εμπλουτίζει τις υπηρεσίες της συνεχώς με περισσότερα δεδομένα και νέες λύσεις. Πέρυσι η Marine Traffic, προχώρησε σε συνεργασία με την εταιρεία ναυτιλιακών δεδομένων Signal Ocean του Ιωάννη Μαρτίνου, προκειμένου να παρέχει και αξιολογήσεις πλοίων. Οι χρήστες της πλατφόρμας βλέπουν την εκτιμώμενη από την Signal Ocean αξία του πλοίου, μαζί με τα υπόλοιπα στοιχεία του.

Κάποιο μέρος των πληροφοριών της πλατφόρμας είναι δωρεάν, ενώ για τις υπόλοιπες υπηρεσίες και τα πιο εξειδικευμένα δεδομένα υπάρχει συνδρομή.

Ο ικανός manager

O Δημήτρης Μέμος γεννήθηκε στο Λονδίνο το 1976, μεγάλωσε στην Αθήνα και επέστεψε στη βρετανική πρωτεύουσα για σπουδές. Χωρίς να έχει κατασταλάξει σχετικά με το μελλοντικό του επάγγελμα βρέθηκε στο Imperial College και στο τμήμα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών.

Ωστόσο, ασχολήθηκε ελάχιστα με το αντικείμενο των σπουδών του. Ο δρόμος προς την επαγγελματική καταξίωση ήταν μακρύς, γεμάτος περιπέτειες και λάθη -όπως έχει πει ο ίδιος- πριν αναλάβει τα ηνία της Marine Traffic και αναδειχθεί σε έναν άκρως επιτυχημένο CEO.

Άνθρωπος χαμηλού προφίλ, αποφεύγει τη δημοσιότητα και μιλά ελάχιστα για την προσωπική του πορεία.

Εργάστηκε σε διαφημιστική εταιρεία και υπήρξε σύμβουλος επιχειρήσεων, εργασίες που τον βοήθησαν να αποκτήσει εμπειρία στο επιχειρείν και ικανότητες που τον βοήθησαν να κάνει το επόμενο βήμα.

Το 2004 συνίδρυσε την εταιρεία ψηφιακού marketing και ηλεκτρονικού εμπορίου WOW την οποία ανέπτυξε με επιτυχία τα επόμενα οκτώ χρόνια, δουλεύοντας πάνω στα appilcation και τα social media. Mεταξύ άλλων λάνσαρε το Παιχνίδι Γνώσης, από τα πιο δημοφιλή social games στην Ελλάδα την περίοδο του 2010.

Όταν εμφανίστηκε στον δρόμο του το marine traffic και έχοντας συνειδητοποιήσει ότι η πορεία του στην WOW είχε ολοκληρώσει τον κύκλο της αποφάσισε να επικεντρωθεί στο νέο επιχειρηματικό του βήμα.

Στη ανάπτυξη της Marine Traffic εκτός από την προσωπική του εμπειρία τον βοήθησε σημαντικά και η επαφή του με το Entrepreneurs’ Organization (EO), ένα παγκόσμιο δίκτυο επιχειρηματιών, που του άνοιξε νέους δρόμους στη διαχείριση και ανάπτυξη των εταιρειών μέσω της επαφής του με στελέχη από όλο τον κόσμο.

Μάλιστα συμμετείχε και ο ίδιος ενεργά στο ΕΟ και ήταν ένα από τα ιδρυτικά μέλη του ελληνικού τμήματος του οργανισμού (EO Greece).

Διαβάστε ακόμη:

Deal με ελληνικό άρωμα στη ναυτιλία: H Kpler εξαγόρασε την MarineTraffic