Στην «δίνη» της ασυνεννοησίας και της άγνοιας πολλών κρατών κινδυνεύουν να πέσουν για μια ακόμα φορά οι ναυτικοί, στο πλαίσιο των μέτρων που λαμβάνονται για την αντιμετώπιση του COVID – 19.

Μετά τον πολύμηνο εγκλεισμό πολλών ναυτικών σε πλοία, κατά τη διάρκεια της περσινής χρονιάς κυρίως, αφού δεν ήταν δυνατή η αλλαγή πληρωμάτων, εξαιτίας της στάσης που κράτησαν πολλά κράτη αλλά και ναυλωτές, τώρα ελοχεύει ο κίνδυνος να δημιουργηθεί νέο «τσουνάμι» για τους ναυτικούς αλλά και τις ναυτιλιακές εταιρείες.

Η Διεθνής ένωση εφοπλιστών πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου (Intercargo), εξαπολύει βολές σε όσα κράτη σχεδιάζουν να απαγορεύσουν την είσοδο στα λιμάνια τους, πλοίων στα οποία δεν είναι όλοι οι ναυτικοί εμβολιασμένοι. Πράγμα που δεν εξαρτάται φυσικά από τη ναυτιλία, αλλά από της συνεργασία της διεθνούς κοινότητας προκειμένου να φτάσουν τα εμβόλια στις υπό ανάπτυξη χώρες, κυρίως, που έχουν πολλούς ναυτικούς, ώστε να εμβολιαστούν κατά προτεραιότητα, αφού θεωρούνται ως «key workers»  για την παγκόσμια οικονομία.

Το περίεργο, φυσικά είναι ότι όλες οι χώρες θέλουν να πιάσουν λιμάνι τα πλοία που μεταφέρουν πρώτες ύλες και σιτηρά, υλικά απαραίτητα για την ανάπτυξη μιας χώρας, αλλά δεν συνεργάζονται σε διεθνές επίπεδο για να το πετύχουν.  Αντί αυτού στοχεύουν με τις αποφάσεις τους τη ναυτιλία, χωρίς ίσως να διανοούνται τα προβλήματα που ενδέχεται να δημιουργήσουν στην παγκόσμια μεταφορική αλυσίδα, αφού θεωρείται εξαιρετικά δύσκολο να εμβολιαστούν άμεσα όλοι οι ναυτικοί. Ειδικά μάλιστα στα bulk carriers που οι ναυτικοί δεν χρειάζεται να κατέβουν στο λιμάνι, ο κίνδυνος μετάδοσης του κορονοιού είναι ελάχιστος.

«Οι ναυτικοί οι οποίοι δεν έχουν καταφέρει να εμβολιαστούν ακόμη θα πρέπει να μπορούν να ταξιδεύουν από και προς την πατρίδα τους και τον τόπο εργασίας τους χωρίς περιορισμούς», σημειώνει ο πρόεδρος της Intercargo Δημήτρης Φαφαλιός.

Σύμφωνα με την ανακοίνωση της Intercargo, οι ναυτικοί πέφτουν για μια ακόμα φορά θύματα της έλλειψης μιας κοινής και στοχευμένης προσέγγισης από κράτη και τη ναυτιλιακή βιομηχανία, όσον αφορά την αντιμετώπιση της πανδημίας του κορονοίου,

«Διαπιστώνουμε ότι υπάρχει πρόθεση από κράτη που διαθέτουν σημαντικά λιμάνια, ο εμβολιασμός των ναυτικών ενός πλοίου, να αποτελεί προϋπόθεση για την είσοδο του πλοίου σε ένα λιμάνι, επιμένοντας παράλληλα σε εμβόλιο συγκεκριμένης εταιρείας. Αυτό είναι ένα πολύ σοβαρό πρόβλημα για τη βιομηχανία στο σύνολό της αν αναλογιστούμε το υψηλό ποσοστό ναυτικών που προέρχονται από αναπτυσσόμενες χώρες χωρίς πρόσβαση σε κανένα εμβόλιο», αναφέρει χαρακτηριστικά στην ανακοίνωσή της.

Η νέα πρόκληση για τον εμβολιασμό των ναυτικών ήδη έχει αρχίσει να πλήττει την αγορά ξηρού φορτίου περισσότερο από οποιονδήποτε άλλο κλάδο δεδομένου ότι τα bulk carriers προσεγγίζουν διεθνώς πολλά περισσότερα λιμάνια σε σύγκριση με άλλους τύπους πλοίων

Επίσης η Ένωση αναφέρεται στην πρόσφατη τοποθέτηση του γενικού γραμματέα του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού, Kitack Lim που επιμένει για την επίλυση των ζητημάτων των εμβολιασμών των ναυτικών και των αλλαγών πληρωμάτων. Επίσης η Intercargo κάνει αναφορά και στην πρόσφατη έκκληση πέντε οργανισμών των Ηνωμένων Εθνών για την προτεραιότητα που θα πρέπει να δοθεί στους εμβολιασμούς των εργαζομένων στις μεταφορές δεδομένου του σημαντικού τους ρόλου για την κοινωνικο-οικονομική ανάπτυξη μετά το πέρας της πανδημίας.

Η INTERCARGO συμμετέχει στο κοινό Vaccination Taskforce που έχει αναπτύξει η ναυτιλιακή βιομηχανία με επικεφαλής το International Chamber of Shipping που στόχο έχει την παροχή ξεκάθαρων λύσεων και συγκεκριμένων κατευθυντήριων γραμμών για την αυξανόμενα περίπλοκη κατάσταση που βιώνει η ανθρωπότητα.