Αποκαλυπτικό ρεπορτάζ, αρθρογραφία και άμεση ενημέρωση, με όλα τα τελευταία νέα και ειδήσεις για την Οικονομία, τις Επιχειρήσεις, το Χρηματιστήριο, το Bitcoin, τις πολιτικές εξελίξεις και τον πολιτισμό
Ναυτιλία

Διαμαρτυρία της Ομοσπονδίας Υπαλλήλων υπουργείου Ναυτιλίας για προωθούμενες διατάξεις στη Δημόσια Αρχή Λιμένα

Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής

Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής

Για διατάξεις, που εμπλέκουν ασυμβίβαστους ρόλους και αρμοδιότητες εποπτικές, ελεγκτικές και ρυθμιστικές αρχές κατά την άσκηση της δημόσιας εξουσίας, επισημαίνει η Ομοσπονδία Υπαλλήλων Εμπορικής Ναυτιλίας και τονίζει ότι επιχειρείται να αντικατασταθεί ο εκπρόσωπός της στο Συμβούλιο Διοίκησης της Δημόσιας Αρχής Λιμένα (ΔΑΛ) από εκπρόσωπο των Οργανισμών Λιμένων.

Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Υπαλλήλων Εμπορικής Ναυτιλίας (ΠΟΥΕΝ), διατυπώνει με επιστολη της την άποψη και την αντίθεση της στο υπο επεξεργασία διατάξεις για τη Δημόσια Αρχή Λιμένα (ΔΑΛ) από το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής

Αφορμή για την παρέμβαση της Ομοσπονδίας Υπαλλήλων υπουργείου Ναυτιλίας, στάθηκε η πληροφόρηση που είχε ότι υπάρχει υπό επεξεργασία σχέδιο νομοθετικών διατάξεων του υπουργείου που, μεταξύ άλλων, περιλαμβάνει και διατάξεις σχετικά με τη σύνθεση, τη λειτουργία και τις αρμοδιότητες της ΔΑΛ.

Η ΔΑΛ ιδρύθηκε με τον ν.4389/2016 επί υπουργίας Θοδωρή Δρίτσα, μετά την ιδιωτικοποίηση των λιμανιών του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης, προκειμένου αυτή να ασκεί δημόσιο έλεγχο στις ιδιωτικές εταιρείες ΟΛΠ και ΟΛΘ, με λίγα λόγια να ελέγχει και να παρακολουθεί εάν τηρούνται οι όροι παραχώρησης στα ιδιωτικοποιημένα λιμάνια.

Σήμερα η ΔΑΛ έχει αρμοδιότητες στα λιμάνια Πειραιά, Θεσσαλονίκης και Ηγουμενίτσας, ενώ αναμένεται να επεκταθούν στα λιμάνια του Βόλου και του Ηρακλείου, μετά την ιδιωτικοποίησή τους, και σε οποιαδήποτε άλλη ιδιωτικοποίηση λιμένα ακολουθήσει.

Ωστόσο το έτος 2020 με το άρθρο 86 του ν.4676, επί υπουργίας Γιάννη Πλακιωτάκη, προβλέφθηκε η κατάργηση της ΔΑΛ και η προσωρινή λειτουργία της έως την έκδοση Π.Δ. κατόπιν πρότασης του υπουργού Ναυτιλίας ή έως την τροποποίηση του Οργανισμού του υπουργείου Ναυτιλίας, κάτι που μέχρι σήμερα, σχεδόν 4,5 χρόνια μετά, δεν έχει συμβεί.

Το ανώτατο όργανο διοίκησης της ΔΑΛ είναι το Συμβούλιο Διοίκησης, το οποίο σήμερα συγκροτείται από:

1. Τον διοικητή της ΔΑΛ, ως πρόεδρο.
2. Εναν εκπρόσωπο του υπουργείου Ναυτιλίας, που ορίζεται από τον υπουργό.
3. Τον προϊστάμενο της Διεύθυνσης Λιμενικής Πολιτικής.
4. Εναν εκπρόσωπο της Ομοσπονδίας Υπαλλήλων Λιμένων Ελλάδας (ΟΜΥΛΕ).
5. Εναν εκπρόσωπο της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Υπαλλήλων Εμπορικής Ναυτιλίας (ΠΟΥΕΝ).

Η ΠΟΥΕΝ υποστηρίζει ότι οι υπό επεξεργασία διατάξεις που περιήλθαν σε γνώση της ουδέποτε τέθηκαν τόσο στο Συμβούλιο Διοίκησης της ΔΑΛ όσο και στις επιμέρους διευθύνσεις της ώστε να τύχουν ειδικής επεξεργασίας και να εκφραστούν οι θεσμικές και υπηρεσιακές απόψεις των εκ του νόμου αρμοδίων.

«Οι “εν κρυπτώ” προωθούμενες διατάξεις είναι εμφανές ότι είναι αποτέλεσμα πρόχειρης συρραφής και “φωτογραφικών” ρυθμίσεων, που εμπλέκουν ασυμβίβαστους ρόλους και αρμοδιότητες, εποπτικές, ελεγκτικές και ρυθμιστικές, κατά την άσκηση της δημόσιας εξουσίας στα ιδιωτικοποιημένα λιμάνια της χώρας» τονίζει και κάνει γνωστό ότι με τις προωθούμενες διατάξεις επιχειρείται:

1. Να περιέλθουν στη ΔΑΛ ρυθμιστικές αρμοδιότητες που αφορούν τον Κανονισμό (Ε.Ε.) 352/2017 (αφορά την παροχή λιμενικών υπηρεσιών και κοινών κανόνων για τη χρηματοοικονομική διαφάνεια των λιμένων), οι οποίες έως το 2021 υπάγονταν στη Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων (ΡΑΛ).

2. Να αντικατασταθεί ο εκπρόσωπος της ΠΟΥΕΝ (των εργαζομένων του Δημοσίου στα λιμάνια) από εκπρόσωπο της Ενωσης Λιμένων Ελλάδας – ΕΛΙΜΕ (ιδιωτών εργοδοτών) στο Συμβούλιο Διοίκησης της ΔΑΛ.

Η ΠΟΥΕΝ διευκρινίζει ότι εκπροσωπεί, μεταξύ άλλων, τα πρωτοβάθμια σωματεία εργαζομένων του Δημοσίου (διοικητικό και ναυτικό προσωπικό, δηλαδή πλοηγούς, μηχανοδηγούς, κυβερνήτες και ναύτες) που εργάζονται στους ελληνικούς λιμένες, ενώ στην ΕΛΙΜΕ συμμετέχουν, μεταξύ άλλων, οι ιδιωτικοποιημένοι Οργανισμοί Λιμένος και ο πρόεδρός της είναι ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης Α.Ε.

3. Η διαπλοκή-συνύφανση ρόλων ελεγκτή και ελεγχόμενου στους ιδιωτικοποιημένους λιμένες, καθώς οι ελεγχόμενοι Οργανισμοί Λιμένος Α.Ε. θα μετέχουν ενεργά διά του εκπροσώπου τους (ΕΛΙΜΕ) στο Συμβούλιο Διοίκησης της ΔΑΛ.

4. Η άσκηση των δημόσιων εποπτικών, ελεγκτικών και ρυθμιστικών εξουσιών απευθείας από τους ιδιώτες επενδυτές, διά των διατάξεων που προβλέπουν ότι μέλος της ΔΑΛ μπορεί να τοποθετείται ως επικεφαλής Περιφερειακού Γραφείου της ΔΑΛ. Επί παραδείγματι, είναι δυνατόν, στην περίπτωση που η ΕΛΙΜΕ ορίσει τον σημερινό πρόεδρό της ως εκπρόσωπό της στο Διοικητικό Συμβούλιο της ΔΑΛ, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΟΛΘ Α.Ε. να οριστεί ως επικεφαλής του Περιφερειακού Γραφείου ΔΑΛ Θεσσαλονίκης, δηλαδή οι δημόσιες εποπτικές, ελεγκτικές και ρυθμιστικές εξουσίες στον λιμένα Θεσσαλονίκης να ασκούνται από τον ιδιώτη επενδυτή ο οποίος θα εποπτεύει και θα ελέγχει τη δράση του.

Το Διοικητικό Συμβούλιο της ΠΟΥΕΝ ζητά από τον υπουργό Ναυτιλίας να αποσύρει από τη διαδικασία προεργασίας τις επίμαχες προωθούμενες νομοθετικές διατάξεις και να τις θέσει υπό επεξεργασία στο πλαίσιο αναμόρφωσης του Οργανισμού του υπουργείου, για τον οποίο έχει δεσμευτεί ότι θα τεθεί σε διαβούλευση με την ενεργή συμμετοχή της ΠΟΥΕΝ.

Διαβάστε επίσης:

Στ. Γκίκας: Ενεργοποιείται σε σύντομο χρονικό διάστημα το πρόγραμμα «Νέαρχος», με αυξημένες χρηματοδοτικές δυνατότητες για τους νησιωτικούς ΟΤΑ

Ακτοπλοϊκά εισιτήρια: Τι απαντά το υπουργείο Ναυτιλίας για τις τιμές «φωτιά» – Πώς θα συγκρατηθούν

Στέφανος Γκίκας: Έχουν διασωθεί 250.000 ζωές και έχουν συλληφθεί 3.000 διακινητές – Τι είπε για τα ακτοπλοϊκά