• Ναυτιλία

    Διαλέξεις Σύγχρονης Ιστορίας: Από τα εμπορικά δίκτυα στη ναυτιλιακή πρωτοπορία των Ελλήνων

    H καθ. Όλγα Κατσιαρδή-Hering, και η καθ. Τζελίνα Χαρλαύτη,. Στο κέντρο, ο δρ. Ηλίας Μπίσιας, διευθυντής των Ναυτικών Χρονικών και της Isalos.net

    H καθ. Όλγα Κατσιαρδή-Hering, και η καθ. Τζελίνα Χαρλαύτη,. Στο κέντρο, ο δρ. Ηλίας Μπίσιας, διευθυντής των Ναυτικών Χρονικών και της Isalos.net


    Η Ιsalos.net διοργάνωσε ανοιχτή συζήτηση με τίτλο «Έλληνες και επιχειρηματικά δίκτυα: Εμπόριο και Ναυτιλία» στο Μουσείο Ιστορίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, κάτω από τον Ιερό Βράχο της Ακρόπολης, εγκαινιάζοντας τη σειρά εκδηλώσεων της Isalos.net με θέμα «Η σύγχρονη ελληνική ναυτιλία με τη ματιά των ερευνητών».

    Προσκεκλημένες ομιλήτριες ήταν η καθ. Όλγα Κατσιαρδή-Hering, ομότιμη καθηγήτρια Ιστορίας του Νέου Ελληνισμού του Τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών και η καθ. Τζελίνα Χαρλαύτη, διευθύντρια του Ινστιτούτου Μεσογειακών Σπουδών-ΙΤΕ και καθηγήτρια Ναυτιλιακής Ιστορίας στο Πανεπιστήμιο Κρήτης. Συντονιστής της συζήτησης ήταν ο δρ. Ηλίας Μπίσιας, διευθυντής των Ναυτικών Χρονικών και της Isalos.net. Χορηγοί της εκδήλωσης ήταν οι εταιρείες Seaven Tanker and Dry Management Inc. και Mylaki Shipping Agency Ltd.

    Η εκδήλωση, η οποία φιλοξενήθηκε στον ιστορικό προαύλιο χώρο του πρώτου πανεπιστημίου του ανεξάρτητου ελληνικού κράτους, ξεκίνησε με έναν σύντομο χαιρετισμό από τον πρόεδρο του Τμήματος Διαχείρισης Λιμένων και Ναυτιλίας στο ΕΚΠΑ, καθ. Θεόδωρο Συριόπουλο.

    Κατά τη διάρκεια της συζήτησης, η καθ. Κατσιαρδή-Hering επικεντρώθηκε στον καθοριστικό ρόλο που διαδραμάτισαν οι Έλληνες έμποροι του 18ου και 19ου αιώνα για την ανάπτυξη της ελληνικής ναυτιλίας, τονίζοντας ότι «δεν υπάρχουν θαύματα στην ιστορία». Με αυτόν τον τρόπο παρουσίασε τη μακρόχρονη επιτυχία της απανταχού ελληνικής ναυτιλιακής κοινότητας ως αποτέλεσμα σκληρής δουλειάς και συνέπειας, μακριά από θείες παρεμβάσεις. Η καθ. Κατσιαρδή-Hering υπογράμμισε επίσης τη συμβολή της ελληνικής διασποράς στην ταυτόχρονη ανάπτυξη των χερσαίων και θαλάσσιων μεταφορών που καταγράφηκε στην Ευρώπη μετά τον 18ο αιώνα.

    Από την πλευρά της, η καθ. Τζελίνα Χαρλαύτη εστίασε αρχικά στην εξελικτική πορεία των ελληνικών ναυτιλιακών δικτύων στη Μεσόγειο και τη Μαύρη Θάλασσα και στη συμβολή τους στην άνθιση της ελληνικής ποντοπόρου ναυτιλίας κατά τον 19ο και 20ό αιώνα. Η διακεκριμένη ιστορικός της ναυτιλίας τοποθετήθηκε επίσης ως προς τον ρόλο που διαδραμάτισε η οικογένεια αλλά και η κοινή καταγωγή στην ανάπτυξη των εμπορικών δικτύων και στη γενικότερη ισχυροποίηση των Ελλήνων εμπόρων και καραβοκύρηδων της διασποράς. Επιπρόσθετα, αναφέρθηκε στον σημαίνοντα ρόλο ελληνικών ναυτότοπων, όπως ήταν η Κεφαλονιά, η Κάσος, η Ύδρα και η Χίος, και πολλοί ακόμη, που συχνά λησμονούμε αλλά έπαιξαν καθοριστικό ρόλο κατά τη διάρκεια αλλά και μετά την επανάσταση.

    Κλείνοντας τη συζήτηση, οι δύο προσκεκλημένες καθηγήτριες, απαντώντας σε ερώτηση του δρ. Ηλία Μπίσια, τόνισαν τη χρησιμότητα που έχει η μελέτη της οικονομικής και ναυτιλιακής ιστορίας για τους φερέλπιδες οικονομολόγους, υπογραμμίζοντας ότι η κατανόηση των δύο αυτών γνωστικών αντικειμένων είναι εξαιρετικής σημασίας, αφού η ιστορία μάς βοηθάει να καταλάβουμε την πολιτική που χαράσσεται, όπως χαρακτηριστικά αναφέρθηκε.

    Διαβάστε επίσης:

    Καύσωνας: Καμίνι όλη η χώρα με 45άρια – Η πρόβλεψη για κάθε περιφέρεια

    Εντοπισμός και σύλληψη διακινητή στην Ρόδο

    Εντοπίστηκαν και διασώθηκαν 71 άτομα στην Κάρπαθο



    ΣΧΟΛΙΑ