ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Είναι πλέον δεδομένο ότι μετά από κάθε ναυτικό ατύχημα να διαπιστώνεται ότι το σύστημα ελέγχου επιβίβασης των επιβατών και των οχημάτων, αλλά και της εφαρμογής νομοθεσίας στη διάρκεια του ταξιδιού δεν λειτουργεί.
Ταυτόχρονα διατυπώνονται ερωτήματα, κατά πόσο οι επιθεωρήσεις των κρατικών ελεγκτικών μηχανισμών και των Νηογνωμόνων διεξάγονται ακριβώς όπως καθορίζουν οι κανονισμοί των πλοίων και έχουν εγκριθεί από τον IACS (International Association of Classification Societies), τον διεθνή οργανισμό των Νηογνωμόνων.
Ο εκπρόσωπος της ιταλικής εταιρείας, Α. Κυπριανού, δήλωσε στον τηλεοπτικό σταθμό Alpha, ότι “θα πρέπει να γίνει περαιτέρω έρευνα” για τα αίτια της φωτιάς. Ειδικότερα, για την πυρκαγιά στο πλοίο, τόνισε: “η πυρκαγιά ξεκίνησε από ένα φορτηγό, το οποίο βρισκόταν στο γκαράζ του πλοίου, όμως θα πρέπει να γίνει περαιτέρω έρευνα. Από τις πρώτες πληροφορίες που έχουμε, η πυρκαγιά πρέπει να έχει ξεσπάσει από ένα φορτηγό, το οποίο ήταν μέσα στο γκαράζ του πλοίου. Θα πρέπει να γίνει έρευνα για να διαπιστώσουμε πώς ακριβώς έγινε το ατύχημα ώστε να είμαστε πιο σαφείς. Δεν έχουμε τώρα πληροφορίες σχετικά με το πού βρίσκονταν οι οδηγοί, θα πρέπει να το εξακριβώσουμε προσεχώς. Εμείς, ως πολιτική της εταιρείας εφαρμόζουμε αυτό που προβλέπει ο διεθνής κανονισμός, που είναι η απαγόρευση παρουσίας επιβατών μέσα στα γκαράζ”, ενώ αρνήθηκε ότι υπήρχαν υπεράριθμοι επιβάτες ή φορτηγά.
Για το ναυτικό ατύχημα άρχισε να σχηματίζεται η δικογραφία, από το Κεντρικό Λιμεναρχείο Κέρκυρας, καθώς και από τους δύο εισαγγελείς που επελήφθησαν της υπόθεσης από την πρώτη στιγμή και αναμένεται να ληφθούν περισσότερες από 400 καταθέσεις, τόσο από τους επιβαίνοντες, όσο και από τους υπεύθυνους της εταιρείας, του Νηογνώμονα, των επιθεωρητών που πρόσφατα πραγματοποίησαν επιθεώρηση στο πλοίο, των διασωστών κλπ.
Τώρα, με αφορμή την πυρκαγιά στο επιβατηγό οχηματαγωγό πλοίο της Grimaldi Lines και την συνεχιζόμενη έρευνα για τους έντεκα αγνοούμενους, μεταξύ των οποίων είναι και τρεις Έλληνες οδηγοί φορτηγών πλοίων, ανασύρονται έγγραφα που παλαιότερα είχαν σταλεί στο υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας για παραλείψεις και ελλείψεις στα πλοία της γραμμής Ελλάδας – Ιταλίας.
Το Συνδικάτο Επαγγελματιών Οδηγών Φορτηγών Αυτοκινήτων, με ανακοίνωση του “καταγγέλλει την αδράνεια της κυβέρνησης και του Υπουργείου Ναυτιλίας, για τους ελλιπείς ελέγχους στα πλοία των εξωτερικών γραμμών που μεταφέρουν εμπορεύματα διαμέσου φορτηγών και επιβάτες” και θέτει τα ακόλουθα ερωτήματα:
- Αν λειτούργησαν τα μέσα πυρόσβεσης στα γκαράζ του πλοίου και αν λειτούργησαν οι ανιχνευτές καπνού.
- Αν το πλοίο ήταν υπέρβαρο και υπεράριθμο σε αυτοκίνητα, φορτηγά και επιβάτες.
- Οι καμπίνες του πλοίου επαρκούσαν για το σύνολο των επιβατών (239 άτομα) ώστε να καλύψουν τις ανάγκες τους για ένα ταξίδι 25 ωρών και άνω;
- Γιατί επετράπη η διανυκτέρευση των οδηγών φορτηγών στις καμπίνες των αυτοκινήτων εφόσον απαγορεύεται κατά τον πλου του πλοίου να βρίσκονται άτομα στο γκαράζ.
- Πώς σε ένα πλοίο RoRo το οποίο μεταφέρει φορτηγά αυτοκίνητα με επικίνδυνα και εύφλεκτα προϊόντα, επετράπη η επιβίβαση επιβατών;
Επίσης, το Συνδικάτο Επαγγελματιών Οδηγών Φορτηγών Αυτοκινήτων επισημαίνει ότι με το υπ’ αριθμ. 740/30-06-2017 έγγραφό του είχε ενημέρωσε το Υπουργείο Ναυτιλίας και τα λιμεναρχεία Πάτρας και Ηγουμενίτσας για την κατάσταση του πλοίου EUROFERRY OLYMPIA, καθώς και για το EUROFERRY EGNAZIA.
Στο έγγραφο αυτό, το Συνδικάτο των οδηγών περιέγραφε ότι “οι καμπίνες των πλοίων δεν τηρούν τις προδιαγραφές για την ξεκούραση και ανάπαυση των οδηγών. Είναι σε άθλια κατάσταση σε ό,τι αφορά την υγιεινή και ελλοχεύουν μολυσματικές ασθένειες (κυκλοφορούν έντομα, κατσαρίδες κ.λπ.)”, “οι χώροι καθαρισμού και υγιεινής των οδηγών (τουαλέτες, ντους) δεν λειτουργούν”, “ο κλιματισμός δεν λειτουργεί, με συνέπεια οι οδηγοί να κοιμούνται όπου βρουν (σαλόνι κ.λπ.) ή για όσους επιτρέπεται η πρόσβαση (λόγω στοιβασίας) στις καμπίνες των φορτηγών”, “πολλοί συνάδελφοι έχουν υποστεί τροφική δηλητηρίαση από το φαγητό του πλοίου”, “οι καμπίνες του πλοίου πολλές φορές δεν επαρκούν για τους επιβαίνοντες με ό,τι συνεπάγεται αυτό”, “δεν δουλεύουν τα εξαεριστικά στα γκαράζ των πλοίων, με συνέπεια η κατάσταση να είναι ανυπόφορη από τα καυσαέρια των ΦΔΧ”, “η στοιβασία των ΦΔΧ δεν τηρεί τους κανόνες ασφαλείας για τον πλου των πλοίων (κατά τα καταγγελλόμενα είναι τόσο κοντά το ένα με το άλλο που δεν χωρά να περάσει ούτε άνθρωπος 30 κιλών)”.
Με ανακοίνωση της η εταιρεία διευκρινίζει: “Τον περασμένο Φεβρουάριο, στις 16 Φεβρουαρίου, στην Ηγουμενίτσα, το Euroferry Olympia έγινε έλεγχος από το Port State Control, η οποία ολοκληρώθηκε με θετική έκβαση. Το πλοίο υπόκειται σε τακτικούς ελέγχους από τις αρμόδιες αρχές όπως απαιτείται από τη διεθνή νομοθεσία για την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας, τονίζεται σε σχετική ανακοίνωση.Να σημειωθεί ότι σύμφωνα με το Equasis κάθε 5ετία τον Φεβρουάριο πραγματοποιεί κανονικά τη μεγάλη επιθεώρηση. Το πλοίο ναυπηγήθηκε το 1995 και ανήκει στην κλάση του Ιταλικού Νηογνώμονα RINA”.
Η Πανελλήνια Ένωση Ναυτών Εμπορικού Ναυτικού, επίσης, επισημαίνει ότι “σύμφωνα με διασταυρωμένες πληροφορίες, τόσο μέσα από το πλοίο όσο και από σχετικές δηλώσεις επιβατών και οδηγών προκύπτουν τα παρακάτω:
“Παράνομα, κατά εξοργιστική παραβίαση της σχετικής νομοθεσίας, υπήρχαν οδηγοί οι οποίοι κοιμόντουσαν μέσα στα αυτοκίνητά τους στον χώρο του γκαράζ. Οι μόνοι που δεν έχουν ευθύνη για αυτό είναι οι εργαζόμενοι οδηγοί, η αιτία πρέπει να αναζητηθεί στις κάκιστες συνθήκες ενδιαίτησης (καμπίνες), στα πανάκριβα εισιτήρια, χωρίς να παραγνωρίζεται και το γεγονός ότι πολλές φορές δεν υπάρχει επάρκεια στις καμπίνες.
Με το πλοίο επίσης ταξίδευαν χωρίς εισιτήριο μικρός αριθμός μεταναστών, οι οποίοι στην απόγνωσή τους να βρουν διέξοδο για τις χώρες που έχουν προορισμό, είχαν μπει στο πλοίο και βρίσκονταν σε φορτηγά οχήματα.
Ενώ το πλοίο φέρεται ότι επιθεωρήθηκε από τις αρμόδιες αρχές στις 24/1/2022, διαπιστώνεται ότι δεν λειτούργησε το σύστημα πυρανίχνευσης, πυρόσβεσης, δεν υπήρχε το διαθέσιμο προσωπικό για τον διαρκή έλεγχο στα γκαράζ, ενώ τα αυτοκίνητα δεν τηρούσαν τις προβλεπόμενες μεταξύ τους αποστάσεις!
Επίσης στο συγκεκριμένο πλοίο ο αριθμός του πληρώματος απέχει παρασάγγας από τις πραγματικές ανάγκες, με αποτέλεσμα η ανεπάρκεια στον αριθμό των Ναυτεργατών να επιφέρει δραματικό και τραγικό αποτέλεσμα στην ασφάλεια των επιβατών, του πληρώματος και του ίδιου του πλοίου”.
Αλλά και η Πανελλήνια Ένωση Μηχανικών, η Ένωση Μαγείρων και το Σωματείο “Στέφενσων” των Κατωτέρων Πληρωμάτων Μηχανής, με κοινή ανακοίνωση τους θέτουν τα εξής ερωτήματα:
- Ποια είναι η πραγματική αιτία της πυρκαγιάς.
- Αν λειτούργησαν τα μέσα πυρόσβεσης
- Αν εφαρμόστηκε η στεγανή υποδιαίρεση στα γκαράζ του πλοίου
- Πως αντιμετωπίστηκε η πυρκαγιά με την εκδήλωση της.
- Ποιο είναι το ιστορικό των ελέγχων του πλοίου.
- Πώς δικαιολογείται η μεταφορά των 239 επιβατών, των 42 οχημάτων, 153 φορτηγών, σε συνδυασμό με την μειωμένη οργανική σύνθεση των 51 μελών του πλοίου.
Επίσης, τονίζουν ότι επιβατηγά και RO/RO πλοία, που εκτελούν δρομολόγια μεταξύ λιμένων Ελλάδας – Ιταλίας, ανεξάρτητα τη σημαία (Ελληνική, Ιταλική, Μάλτας), οι οργανικές συνθέσεις τους δεν καθορίζονται με βάση τις πραγματικές ανάγκες, αλλά με κριτήριο την ανταγωνιστικότητα και κερδοφορία των εφοπλιστών, όπως επιβεβαιώθηκε και στην πρόσφατη περιοδεία που πραγματοποίησαν τα σωματεία μας στις 14-02-2022.
Έμπειροι πλοίαρχοι που διαχειρίστηκαν παρόμοια ναυτικά περιστατικά επισημαίνουν επίσης, ότι δεν επαρκεί μια απλή δήλωση των οδηγών περί μη μεταφοράς εύφλεκτων υλικών, είναι ανεπαρκής ο έλεγχος που γίνεται στον καταπέλτη και στο γκαράζ, υπάρχει ανοχή για τα φορτηγά ψυγεία, τα οποία δεν μπορούν να συνδεθούν με το ρεύμα του πλοίου και λειτουργούν παράνομα πετρελαιοκινούμενους μηχανισμούς οχημάτων για ψύξη των θαλάμων, δεν υπάρχει επαρκής αριθμός ηλεκτρικών παροχών, ανάλογο με τον αριθμό των οχημάτων που μεταφέρουν, είναι κακοσυντηρημένα γκαράζ, υπάρχει ασφυκτική κάλυψη των γκαράζ με οχήματα με αποτέλεσμα να μην υπάρχουν διάδρομοι διαφυγής, υπάρχει έλλειψη καμπινών για όλους τους οδηγούς, με αποτέλεσμα να λειτουργούν τετράκλινες καμπίνες που αποφεύγουν οι οδηγοί, οι οικονομικοί μετανάστες κατορθώνουν να μπουν στο καράβι ή να κρυφτούν στα οχήματα και στη συνέχεια ανάβουν φωτιά να ζεσταθούν, διαπιστώνεται ελαττωματική λειτουργία του συστήματος πυρόσβεσης, ανεπαρκής εκπαίδευση των ναυτικών, μη λειτουργία και επαρκή σωστικών μέσων.
Διαβάστε επίσης:
ΠΕΝΕΝ για Euroferry Olympia: Επαναλαμβανόμενο Έγκλημα
Euroferry Olympia: Απεγκλωβίστηκε ο Λευκορώσος που βρέθηκε ζωντανός στην πρύμνη του πλοίου (upd)
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Γεωργιάδης: Να καταδικαστεί ο Παναγιωτόπουλος για παραβίαση του ΚΟΚ – Παναγιωτόπουλος: Ήμουν έξω από το σπίτι μου
- Galaxy Cosmos Mezz: Με ποσοστό 10,4% η Hellenic Prosperity Master Fund
- Εφετείο Αθηνών: Από σήμερα διαθέτει το δικό του ιατρείο
- Χρηματιστήριο: Τι ακούγεται για το πακέτο των 25,8 εκατ. τεμαχίων της Eurobank – ΕΤΕ και Πειραιώς πρωταγωνιστές, νέα υψηλά για Αλουμύλ και ΑΔΜΗΕ