ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Η Διεθνής Ένωση Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA), η ηγετική φωνή της παγκόσμιας βιομηχανίας κρουαζιέρας, δημοσίευσε την ετήσια Έκθεση Περιβαλλοντικών Τεχνολογιών και Πρακτικών της Παγκόσμιας Βιομηχανίας Κρουαζιέρας, που αναδεικνύει τη συνεχή πρόοδο στην υλοποίηση της ατζέντας του κλάδου για το περιβάλλον και την αειφορία, συμπεριλαμβανομένων των επενδύσεων σε πλοία και τεχνολογίες για τη χρήση μεταβατικών και εναλλακτικών καυσίμων.
«Oι εταιρείες κρουαζιέρας συνεχίζουν να μειώνουν τις εκπομπές τους τόσο εν πλω όσο και κατά τον ελλιμενισμό με στόχο την επίτευξη μηδενικών εκπομπών έως το 2050, δήλωσε η Kelly Craighead, Πρόεδρος και Διευθύνουσα Σύμβουλος της CLIA.
«Η φετινή έκθεση περιβαλλοντικών τεχνολογιών δείχνει τη συνεχή πρόοδο, με τον κλάδο να επενδύει σε τεχνολογίες κινητήρων με δυνατότητες μετατροπής, οι οποίες θα επιτρέψουν στα πλοία να χρησιμοποιούν περισσότερες ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, καθώς αυτές καθίστανται διαθέσιμες, ενώ κάνει και σημαντικά βήματα για να ενσωματώσει μια σειρά από άλλες περιβαλλοντικές τεχνολογίες και πρακτικές με στόχο την προώθηση των ευρύτερων πρωτοβουλιών του κλάδου για τη βιωσιμότητα», πρόσθεσε η ίδια.
Τα κυριότερα σημεία από την έκθεση Περιβαλλοντικών Τεχνολογιών και Πρακτικών του κλάδου για το 2024 περιλαμβάνουν:
- Ο στόλος των εταιρειών-μελών της CLIA περιλαμβάνει 303 πλοία με συνολική χωρητικότητα 635.000 κλινών, τα οποία εκμεταλλεύονται 45 εταιρείες κρουαζιέρας, αντιπροσωπεύοντας το 90% της χωρητικότητας –αύξηση 3,6% και 3,34%, αντίστοιχα, σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος.
- Η ανάλυση του στόλου των εταιρειών-μελών της CLIA δείχνει ότι η πλειονότητα των πλοίων που διαχειρίζονται είναι μικρού έως μεσαίου μεγέθους, με κατανομή μεγεθών πλοίων στο σύνολο του στόλου ως εξής:
- Το 35% είναι μικρά πλοία (λιγότερες από 1.000 κλίνες)
- Το 38% είναι πλοία μεσαίου μεγέθους (από 1.000 έως 3.000 κλίνες)
- Το 26% είναι μεγάλα πλοία (πάνω από 3.000 κλίνες)
Ευελιξία καυσίμου
Οι εταιρείες κρουαζιέρας επενδύουν σε νέα πλοία και κινητήρες που επιτρέπουν ευελιξία στα καύσιμα. Αυτό περιλαμβάνει τη δυνατότητα χρήσης ανανεώσιμου biodiesel, επενδύσεις στην ικανότητα χρήσης πράσινης μεθανόλης, όταν είναι διαθέσιμη, και υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG). Τα πλοία που έχουν σχεδιαστεί με κινητήρες και συστήματα τροφοδοσίας καυσίμου ικανά να λειτουργούν με υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG), θα μπορούν μελλοντικά να μεταβούν σε μηδενικά και σχεδόν μηδενικά καύσιμα, όπως βιολογικό ή συνθετικό LNG, χωρίς τροποποιήσεις στον κινητήρα.
- 19 πλοία (που αντιπροσωπεύουν το 7% του στόλου και το 13% της παγκόσμιας χωρητικότητας) χρησιμοποιούν LNG για κύρια πρόωση.
Το LNG έχει σχεδόν μηδενικές εκπομπές θείου και σωματιδίων, μειώνει τις εκπομπές οξειδίων του αζώτου (NOx) κατά περίπου 85% και επιτυγχάνει έως και 20% μείωση των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου (GHG). Πολλαπλές εκθέσεις επιβεβαιώνουν ότι η διαφυγή μεθανίου (μικρές ποσότητες διαφεύγοντος μεθανίου) – ένα αναγνωρισμένο πρόβλημα με τις μηχανές υγροποιημένου φυσικού αερίου – βρίσκεται σε πορεία σχεδόν εξάλειψης, με ορισμένους εμπλεκόμενους φορείς της βιομηχανίας να υποστηρίζουν ότι τιμές ολίσθησης μικρότερες του 1% είναι εφικτές μέσα στα επόμενα χρόνια.
Τεχνολογία Επιλεκτικής Καταλυτικής Αναγωγής (SCR)
- 71 πλοία, που αντιπροσωπεύουν το 25% του στόλου και περισσότερο από το 20% της παγκόσμιας χωρητικότητας, διαθέτουν συστήματα SCR –αύξηση 34% από το 2023.
Η τεχνολογία Selective Catalytic Reduction (SCR) μειώνει τις εκπομπές σωματιδίων και τις εκπομπές οξειδίων του αζώτου, επιτρέποντας έτσι στα πλοία να πληρούν τις τυπικές προδιαγραφές εκπομπών οξειδίων του αζώτου (NOx) IMO Tier III.
Δυνατότητα Παράκτιας Ενεργειακής Υποστήριξης (Onshore Power Supply – OPS ή Shoreside Electricity – SSE)
Η σύνδεση στο OPS όταν τα πλοία βρίσκονται σε λιμάνι επιτρέπει στους κινητήρες των πλοίων να απενεργοποιούνται, επιτυγχάνοντας σημαντικές μειώσεις εκπομπών έως και 98%, ανάλογα με το μείγμα των πηγών ενέργειας, σύμφωνα με μελέτες που διενεργήθηκαν από λιμενικές αρχές σε όλον τον κόσμο και από την Υπηρεσία Προστασίας του Περιβάλλοντος των ΗΠΑ.
Από τον στόλο των μελών της CLIA:
- 147 πλοία μπορούν να συνδεθούν στο OPS (52% του συνολικού αριθμού πλοίων και 61% της χωρητικότητας) –23% περισσότερα από πέρυσι και 167% περισσότερα από το 2018.
- Έως το 2028, 239 κρουαζιερόπλοια που θα μπορούν να συνδεθούν με το OPS αναμένεται να είναι σε υπηρεσία (με βάση τον αριθμό των πλοίων που έχει προγραμματιστεί να μετασκευαστούν και των νέων πλοίων στο βιβλίο παραγγελιών που έχουν καθοριστεί για συνδεσιμότητα OPS). Σε αυτά περιλαμβάνονται 64 πλοία σε λειτουργία και τα 28 πλοία των εταιρειών-μελών της CLIA που βρίσκονται στο βιβλίο παραγγελιών 2024-2028 —για τα οποία έχει καθοριστεί δυνατότητα σύνδεσης με OPS.
Η CLIA υποστηρίζει την ανάπτυξη των υποδομών για παράκτια ενεργειακή υποστήριξη, ως σημαντικό εργαλείο της προσπάθειας του κλάδου για τη μείωση των εκπομπών. Παράλληλα, υποστηρίζει τη συνεχή ανάπτυξη οικονομικά αποδοτικών υποδομών για καθαρή παράκτια ηλεκτρική ενέργεια σε λιμάνια κρουαζιέρας, όταν ο καθαρός αντίκτυπος επιφέρει συνολική μείωση των εκπομπών.
- Σήμερα, 35 από τα λιμάνια στα οποία προσεγγίζουν κρουαζιερόπλοια παγκοσμίως (λιγότερο από 3%) διαθέτουν θέση ελλιμενισμού κρουαζιερόπλοιου με OPS.
- 22 επιπλέον λιμάνια κρουαζιέρας χρηματοδοτούνται για υποδομές OPS και 16 λιμάνια κρουαζιέρας σχεδιάζουν να εγκαταστήσουν OPS – συνολικά 38 λιμάνια.
Το 2022, η CLIA ανακοίνωσε ότι τα μέλη της δεσμεύονται πως όλα τα πλοία τους που καταπλέουν σε λιμάνια με δυνατότητα παροχής OPS θα είναι εξοπλισμένα είτε για να χρησιμοποιούν παράκτια ενέργεια έως το 2035 είτε για να μπορούν να χρησιμοποιούν διαθέσιμες εναλλακτικές τεχνολογίες χαμηλών εκπομπών άνθρακα, για τη μείωση εκπομπών στα λιμάνια.
Στο πλαίσιο των κανονισμών της ΕΕ Fit for 55, έως το 2030 τα μεγάλα λιμάνια της Ευρώπης θα πρέπει να διαθέτουν δυνατότητα παράκτιας ενεργειακής υποστήριξης, γεγονός που θα επιταχύνει περαιτέρω τις επενδύσεις σε λιμενικές υποδομές στην περιοχή.
Συστήματα Προηγμένης Επεξεργασίας Λυμάτων (AWTS)
Η πλειονότητα των κρουαζιερόπλοιων των μελών της CLIA που πλέουν σήμερα χρησιμοποιούν προηγμένα συστήματα επεξεργασίας λυμάτων (AWTS), τα οποία είναι ικανά να υπερβαίνουν τις απαιτήσεις του Παραρτήματος IV της MARPOL και να αποδίδουν καλύτερα από τις παράκτιες μονάδες επεξεργασίας σε ορισμένες παραθαλάσσιες πόλεις. Επιπλέον, ως μέρος της συνολικής τους επένδυσης στη βιωσιμότητα, οι εταιρείες κρουαζιέρας έχουν δεσμευτεί να μην απορρίπτουν ανεπεξέργαστα λύματα οπουδήποτε στον κόσμο, κατά τη διάρκεια της κανονικής λειτουργίας.
- Από τον στόλο των μελών της CLIA, 225 πλοία (80% του συνόλου, που αντιπροσωπεύουν το 84% της παγκόσμιας χωρητικότητας επιβατών) είναι εξοπλισμένα με AWTS –αύξηση 11% από το 2023 και αύξηση 65% από το 2018.
- Πάνω από το ένα τρίτο των πλοίων που είναι εξοπλισμένα με AWTS είναι σε θέση να πληρούν τα αυστηρότερα πρότυπα απελευθέρωσης υγρών αποβλήτων της Ειδικής Περιοχής της Βαλτικής Θάλασσας.
Παραγωγή πόσιμου νερού
- Η πλειονότητα των εταιριών-μελών της CLIA παράγουν το δικό τους πόσιμο νερό εν πλω, με 267 πλοία (που αντιπροσωπεύουν περισσότερο από το 94% των πλοίων αναφοράς και το 96% της παγκόσμιας χωρητικότητας) να είναι σε θέση να το κάνουν –από τα οποία 172, σχεδόν το 60% του στόλου, είναι σε θέση να παράγουν αρκετό νερό για να καλύψουν τη συνολική τους κατανάλωση.
Διαβάστε επίσης
Orilina Properties: Εγκρίθηκε η διανομή μερίσματος για τη χρήση 2023
Παπαστεργίου: Στόχος να φέρουμε όλο το κράτος στο κινητό του πολίτη
ΕΛΑΣ: Αστυνομικές επιχειρήσεις σε όλη την Αττική – 29 συλλήψεις
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Η Κεραμέως και η επιστροφή των πτυχιούχων
- Απίστευτο: Το 0,2% των οφειλετών χρωστάει 83 δις! – Σχεδόν 6 στα 10 ευρώ είναι απλήρωτες οφειλές στην εφορία
- Η δημόσια πρόταση της Masdar, η ρευστότητα 220 εκατ. ευρώ και η μετοχή της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ
- Ποιοι παίζουν για ΠτΔ, η εμπιστοσύνη στα ΕΛΠΕ, το bid της Masdar και η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, οι δύο εφοπλιστές και το bad-mouth, ο καταδικασμένος Σταύρος Τάκη, οι δωρεές του Δένδια, το καλό mood του Νικολάου και της Χρυσής Β, και η παρακολούθηση της πλατινομαλλούσας