«Διάλογο για τα Λιμάνια και τους Προορισμούς Κρουαζιέρας» (“Ports and Destinations Dialogue”) διοργάνωσε η Διεθνής Ένωση Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA) στη Μάλαγα της Ισπανίας, στις 12-13 Σεπτεμβρίου, συγκεντρώνοντας την κοινότητα της κρουαζιέρας για να συζητήσει τις τάσεις, τις προκλήσεις και τις ευκαιρίες για τον κλάδο.

Κατά τη διάρκεια της διήμερης εκδήλωσης, η CLIA φιλοξένησε μια συνάντηση επαγγελματιών του κλάδου με θέμα την εξέλιξη και τον μελλοντικό μετασχηματισμό της διακίνησης των επιβατών στους λιμενικούς τερματικούς σταθμούς.

Η πανδημία είχε σημαντικό αντίκτυπο στις λιμενικές υποδομές, επηρεάζοντας τον χώρο για τους ελέγχους των επιβατών καθώς και την εμπειρία των επιβατών. Στη συνάντηση συζητήθηκαν οι νέοι κανόνες που έχουν ως ορίζοντα το 2023, όταν η Ε.Ε. θα εφαρμόσει νέες απαιτήσεις στα σύνορα για υπηκόους τρίτων χωρών που θα επηρεάσουν τις ροές επιβατών στους τερματικούς σταθμούς των λιμένων.

Τη συζήτηση συντόνισε η Μαρία Δεληγιάννη, Διευθύντρια της CLIA για την Ανατολική Μεσόγειο, η οποία σχολίασε: «Το σύστημα εισόδου-εξόδου της Ε.Ε. θα έχει σημαντικό αντίκτυπο στις κρουαζιέρες και στο σχεδιασμό δρομολογίων ειδικά στην Ανατολική Μεσόγειο, όπου η Ελλάδα συνορεύει με χώρες εκτός Ε.Ε. και με χώρες εκτός Σένγκεν. Καλούμε τις κυβερνήσεις της περιοχής να συντονίσουν τις προσπάθειες τους με τις εταιρείες κρουαζιέρας και τις λιμενικές αρχές ώστε να προετοιμαστούν επαρκώς για την εφαρμογή των νέων κανόνων για τα σύνορα της Ένωσης».

Οι νέοι κανόνες προέρχονται από τους Κανονισμούς της Ε.Ε. για το Σύστημα Εισόδου-Εξόδου (EES) και για το Ευρωπαϊκό Σύστημα Πληροφοριών και Αδειοδότησης Ταξιδιού (ETIAS), που θα τεθούν σε λειτουργία έως τον Μάιο και τον Νοέμβριο του 2023, αντίστοιχα. Από τη συζήτηση έγινε φανερό ότι η τήρηση αυτών των προθεσμιών θα είναι δύσκολη, ενώ η συνεργασία μεταξύ των εταιρειών κρουαζιέρας, των λιμενικών αρχών και των κυβερνήσεων θα είναι καθοριστική για την εφαρμογή των συστημάτων.

Στο πάνελ της συζήτησης συμμετείχαν οι Nicola Cesaro, Επιχειρησιακός Διευθυντής της MSC Cruises, Δημήτρης Ιατρίδης, Εκτελεστικός Διευθυντής της Ένωσης Λιμένων Ελλάδος (ΕΛΙΜΕ), Mai Elmar, Εκτελεστικός Διευθυντής του Λιμένα Κρουαζιέρας του Ρότερνταμ, και Benoit Verbaere, Διευθυντής Επιχειρηματικής Ανάπτυξης της SITA.

Στο πλαίσιο του Διαλόγου της CLIA συζητήθηκαν επίσης η επιδίωξη της βιομηχανίας για κρουαζιέρες με μηδενικές εκπομπές άνθρακα έως το 2050, που περιλαμβάνει και την ανάπτυξη συστημάτων παράκτιας ενεργειακής υποστήριξης κρουαζιερόπλοιων στα λιμάνια, καθώς και το θέμα της ανάπτυξης νέων προορισμών κρουαζιέρας.

Απευθυνόμενη στους εκπροσώπους του κλάδου, η Γενική Διευθύντρια της CLIA για την Ευρώπη Marie-Caroline Laurent είπε: «Εξερευνούμε πολλά μονοπάτια προκειμένου να επιτύχουμε το στόχο για πλεύση με μηδενικές εκπομπές άνθρακα. Τώρα είναι η ώρα να συνδυάσουμε τον διάλογο με τη δράση και να συμφωνήσουμε τα πρακτικά βήματα που πρέπει να κάνουμε μαζί για το σύνολο του κλάδου μας. Η επιτυχία μας εξαρτάται από την ικανότητά μας να φέρουμε τις τοπικές κοινωνίες μαζί μας σε αυτό το ταξίδι. Οι εταιρείες-μέλη μας επενδύουν σε προορισμούς και είναι σημαντικό να συνεργαζόμαστε με τοπικούς εταίρους για τη διαχείριση του τουρισμού με τρόπους που προστατεύουν τις οικονομικές και κοινωνικές ευκαιρίες που προσφέρει η κρουαζιέρα».

Καθώς οι εταιρείες κρουαζιέρας συνεχίζουν να προωθούν τις πρωτοβουλίες τους υπέρ της βιωσιμότητας, περισσότεροι διεθνείς ταξιδιώτες λένε ότι έχουν πιο θετική άποψη για την ηγετική θέση του κλάδου. Σύμφωνα με τα στοιχεία της CLIA, το ποσοστό των ταξιδιωτών που λένε ότι ο κλάδος της κρουαζιέρας είναι ηγέτης στον υπεύθυνο τουρισμό έφτασε το 51%, που συνιστά αύξηση 9% σε σύγκριση με πέρσι.

Ανοίγει ξανά η όρεξη των καταναλωτών για κρουαζιέρα

Τα νέα στοιχεία της CLIA για τις τάσεις στην αγορά δείχνουν επίσης μια αναζωπύρωση της δημοφιλίας της κρουαζιέρας, με άμεσα οικονομικά οφέλη για τους προορισμούς κρουαζιέρας. Σύμφωνα με τα στοιχεία της τελευταίας έρευνας της CLIA, η πρόθεση για κρουαζιέρα υπερβαίνει πλέον τα επίπεδα σε σχέση με πριν από τρία χρόνια: από τους ταξιδιώτες κρουαζιέρας που ερωτήθηκαν αυτό το καλοκαίρι, το 84% δήλωσε ότι σκοπεύει να κάνει ξανά κρουαζιέρα, κάτι που αντιπροσωπεύει αύξηση 5% σε σύγκριση με το 2019.

· Σύμφωνα με την FRONTEX, το 2019 περισσότεροι από 115 εκατομμύρια υπήκοοι τρίτων χωρών (ΥΤΧ) ταξίδεψαν στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Έως το 2025, ο αριθμός των ΥΤΧ αναμένεται να ανέλθει σε 176 εκατομμύρια. Σε απάντηση, η Ε.Ε. αποφάσισε να καθιερώσει ένα νέο σύστημα καταχώρισης πληροφοριών σχετικά με την είσοδο, την έξοδο και την άρνηση εισόδου των ΥΤΧ που διέρχονται τα εξωτερικά σύνορα των κρατών-μελών.

· Το EES θα περιλαμβάνει ένα αυτοματοποιημένο σύστημα πληροφορικής για την καταγραφή ταξιδιωτών από τρίτες χώρες, τόσο κατόχους βίζας βραχείας διαμονής όσο και ταξιδιώτες που δεν έχουν υποχρέωση θεώρησης, κάθε φορά που διασχίζουν εξωτερικά σύνορα της Ε.Ε. Το σύστημα θα καταχωρεί το όνομα του ατόμου, τον τύπο του ταξιδιωτικού εγγράφου, τα βιομετρικά δεδομένα (δαχτυλικά αποτυπώματα και φωτογραφίες προσώπου), την ημερομηνία και τον τόπο εισόδου και εξόδου. Θα καταγράφει, επίσης, τις αρνήσεις εισόδου. Το EES θα αντικαταστήσει το ισχύον σύστημα χειροκίνητης σφράγισης διαβατηρίων.

· Το ETIAS θα είναι ένα αυτοματοποιημένο σύστημα πληροφορικής για επισκέπτες χωρίς θεώρηση εισόδου που ταξιδεύουν στα κράτη Σένγκεν, το οποίο απαιτεί από τους ταξιδιώτες να λάβουν άδεια ταξιδιού, η οποία θα πρέπει να ελεγχθεί από τους μεταφορείς πριν ταξιδέψουν σε χώρες Σένγκεν. Και τα δύο συστήματα θα αναπτυχθούν και θα παρακολουθούνται από το eu-LISA – Τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό για τη λειτουργική διαχείριση συστημάτων τεχνολογίας πληροφοριών μεγάλης κλίμακας στους τομείς της ελευθερίας, της ασφάλειας και της δικαιοσύνης.

Διαβάστε επίσης:

Ιατρίδης (ΕΛΙΜΕ): Μεγάλη δυναμική χαρακτηρίζει την ελληνική κρουαζιέρα – 3.000 αφίξεις στην Ελλάδα