Η CLIA, η διεθνής ένωση βιομηχανίας κρουαζιέρας, έδωσε στη δημοσιότητα το 2023 Global Cruise Industry Environmental Technologies and Practices, με το οποίο κάνει απολογισμό της οικολογικής μετάβασης του κλάδου και από το οποίο προκύπτει μια σαφής αλλαγή στον περιβαλλοντικό τομέα.

Σύμφωνα με το βιβλίο παραγγελιών του 2023, για παράδειγμα, με τα 62 δισεκατομμύρια δολάρια που επένδυσαν οι εταιρείες από το 2019 έως σήμερα θα κατασκευαστούν 44 νέα πλοία τα επόμενα 5 χρόνια, εκ των οποίων περισσότερα από τα μισά, τα 25, θα είναι με καύσιμο LNG και 7 με χρήση μεθανόλης.

1

Στην πράξη, το 73% των νέων πλοίων θα έχει «καθαρά» καύσιμα και, στο μέλλον, ένας διαρκώς αυξανόμενος αριθμός θα υιοθετήσει καινοτόμα συστήματα καυσίμων ή θα μπορεί να χρησιμοποιεί καύσιμα μηδενικών εκπομπών, σηματοδοτώντας έτσι ένα αποφασιστικό βήμα προόδου στην οικολογική μετάβαση.

Στη συνέχεια, η Έκθεση CLIA περιγράφει λεπτομερώς τις επενδύσεις που έγιναν για τη μείωση των εκπομπών, πρωτίστως στην τροφοδοσία με ηλεκτρισμό στην ξηρά που επιτρέπει στα πλοία να σβήνουν τις μηχανές τους ενώ βρίσκονται σε ελλιμενισμό: αυτό το σύστημα επί του παρόντος μπορεί να χρησιμοποιηθεί από 120 πλοία CLIA (ίσο με το 46% του παγκόσμιου στόλου), ενώ λιγότερο από το 2% των λιμανιών του κόσμου έχουν εγκαταστήσει την ηλεκτροδότηση των αποβάθρων.

Η Έκθεση αναφέρει επίσης τις διάφορες άλλες λύσεις που αναπτύσσουν οι πλοιοκτήτες, με κινητήρες πολλαπλών καυσίμων, κυψέλες καυσίμου, τεχνολογίες αιολικής ενέργειας, φωτοβολταϊκά, μπαταρίες αποθήκευσης εξοικονόμησης ενέργειας, καθώς και 32 πιλοτικά έργα για εναλλακτικά καύσιμα.

Επιπλέον, προκύπτει ότι σήμερα χρησιμοποιούνται συστήματα παρακολούθησης ενεργειακής απόδοσης σε 171 πλοία, που ισοδυναμούν με το 60% του παγκόσμιου στόλου.

«Οι εταιρείες συνεχίζουν να επενδύουν για να εκσυγχρονίσουν τον στόλο, να τον κάνουν βιώσιμο και να προστατεύσουν τους ωκεανούς, τον αέρα και τους προορισμούς – λέει η Kelly Craighead, Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της CLIA – και τα δεδομένα δείχνουν ότι, στον περιβαλλοντικό τομέα, μια ριζική αλλαγή είναι ήδη σε εξέλιξη.

Τα πλοία του μέλλοντος βρίσκονται ήδη στα σκαριά και ήδη αναπτύσσουμε νέες τεχνολογίες, πιλοτικά προγράμματα και πειράματα για να δείξουμε πώς ο κλάδος βρίσκεται στην πρώτη γραμμή της αειφορίας και της τεχνολογικής ανάπτυξης».

Η δυνατότητα χρήσης βιώσιμων καυσίμων παραμένει ουσιαστική για την επίτευξη των στόχων απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές στον ναυτιλιακό τομέα και για τον σκοπό αυτό είναι απαραίτητο οι κυβερνήσεις να υποστηρίξουν την ανάπτυξή τους και τη διάδοσή τους σε μεγάλη κλίμακα.

“Για να επιτύχουμε τους φιλόδοξους περιβαλλοντικούς μας στόχους, απαιτούνται σημαντικές επενδύσεις, τόσο δημόσιες όσο και ιδιωτικές.

Ο τομέας της κρουαζιέρας, μέρος του ευρύτερου ναυτιλιακού τομέα, κάνει αυτό που του αναλογεί, αλλά χρειαζόμαστε πιστωτικά ιδρύματα για να υποστηρίξουν τις ερευνητικές μας προσπάθειες και να καθορίσουν ένα σαφές και σταθερό ρυθμιστικό πλαίσιο, ώστε ολόκληρη η αλυσίδα εφοδιασμού να μπορεί να σχεδιάσει και να εκτελέσει το απαραίτητο έργο», λέει ο Pierfrancesco Vago.

Αναλυτικά, η Έκθεση του 2023 επισημαίνει ορισμένους αριθμούς:

Ηλεκτρισμός των αποβάθρων (Shoreside Electricity, SSE): Τα συστήματα ηλεκτροδότησης αποβάθρας επιτρέπουν στα πλοία να σβήνουν τους κινητήρες τους μία φορά όταν βρίσκονται ελλιμενισμένα και, ανάλογα με το ενεργειακό μείγμα που χρησιμοποιείται, μειώνουν τις εκπομπές έως και 98% (πηγή: US Environmental Protection Agency).

Μέχρι σήμερα, 120 πλοία CLIA (46% του συνολικού στόλου παγκοσμίως) είναι έτοιμα για ηλεκτροκίνηση στην ξηρά. Το 2028, περισσότερα από 210 αναμένεται να εξοπλιστούν με τέτοια συστήματα ή να διαμορφωθούν ώστε να λαμβάνουν ηλεκτρική ενέργεια από την ξηρά στο μέλλον, δηλαδή τα τρία τέταρτα των υπαρχόντων σκαφών.

Επί του παρόντος, μόνο 32 λιμάνια στον κόσμο (υπήρχαν 29 το 2022) διαθέτουν τουλάχιστον ένα προβλήτα που μπορεί να παρέχει ηλεκτρική ενέργεια από την ακτή. Αυτό είναι λιγότερο από το 2% των λιμανιών παγκοσμίως.

Οι εταιρείες μέλη της CLIA έχουν δεσμευτεί ότι έως το 2035 όλα τα πλοία τους θα είναι εξοπλισμένα με συστήματα για να επωφεληθούν από την ηλεκτροδότηση των αποβάθρων.

Σύμφωνα με το πρόγραμμα Fit-for-55 της ΕΕ, τα μεγάλα ευρωπαϊκά λιμάνια θα πρέπει να έχουν ηλεκτρική ενέργεια από την ξηρά έως το 2030, γεγονός που θα επιταχύνει περαιτέρω τις επενδύσεις σε λιμενικές υποδομές.

Προηγμένα Συστήματα Επεξεργασίας Λυμάτων: Ως μέρος του ευρύτερου στόχου αειφορίας τους, οι εταιρείες κρουαζιέρας έχουν δεσμευτεί να μην απορρίπτουν μη επεξεργασμένα λύματα πουθενά στον κόσμο. Επί του παρόντος, 202 πλοία (80% του παγκόσμιου στόλου, +12% το 2022) είναι εξοπλισμένα με προηγμένα συστήματα επεξεργασίας λυμάτων.

Πρόκειται για συστήματα με πολύ πιο προηγμένα και αυστηρά πρότυπα από αυτά που υπάρχουν στην ξηρά.

Το 100% των νέων σκαφών υπό κατασκευή θα είναι εξοπλισμένα με αυτά τα συστήματα, ανεβάζοντας το σύνολο σε 242 πλοία.

Από το 2019, ο αριθμός των πλοίων που είναι εξοπλισμένα με προηγμένα συστήματα επεξεργασίας λυμάτων που πληρούν τα αυστηρότερα πρότυπα που ισχύουν στη Βαλτική Θάλασσα έχει αυξηθεί κατά 167%.

Σήμερα, σχεδόν το ένα τρίτο των πλοίων διαθέτει αυτά τα συστήματα.

Υγροποιημένο Φυσικό Αέριο (LNG): Ο τομέας της κρουαζιέρας βρίσκεται στην πρώτη γραμμή της βιωσιμότητας, ιδίως όσον αφορά τη χρήση βιώσιμων και ανανεώσιμων καυσίμων.

Στην πραγματικότητα, πολλά πλοία χρησιμοποιούν ήδη υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) σήμερα και, ως εκ τούτου, διαθέτουν κινητήρες που μπορούν επίσης να τροφοδοτούνται με συνθετικό LNG ή βιοκαύσιμα στο μέλλον, χωρίς καμία ή ελάχιστες τροποποιήσεις.

Το 48% των υπό κατασκευή νέων πλοίων θα τροφοδοτείται από LNG. Αυτά τα σκάφη αντιπροσωπεύουν ήδη το μέλλον του ναυτιλιακού τομέα, επίσης επειδή είναι σε θέση να χρησιμοποιούν ανανεώσιμα καύσιμα μόλις γίνουν διαθέσιμα σε μεγάλη κλίμακα.

Σύμφωνα με τις αναλύσεις του SeaLNG, καθώς και πολλών άλλων ινστιτούτων, το υγροποιημένο φυσικό αέριο είναι σήμερα το ορυκτό καύσιμο που διατίθεται σε μεγάλη κλίμακα που έχει τις καλύτερες επιδόσεις όσον αφορά τη μείωση των εκπομπών.

Ανανεώσιμα καύσιμα και εναλλακτικές πηγές ενέργειας: Αρκετές εταιρείες δοκιμάζουν ή χρησιμοποιούν συστήματα που μπορούν να επιτρέψουν τη χρήση «καθαρών» καυσίμων, όπως τα βιοκαύσιμα, τα ηλεκτρονικά καύσιμα και τα ανανεώσιμα καύσιμα.

Σήμερα, τέσσερα κρουαζιερόπλοια CLIA χρησιμοποιούν ήδη ανανεώσιμα βιοκαύσιμα ως σύστημα καυσίμων, ενώ άλλα τέσσερα βρίσκονται ήδη υπό κατασκευή. Επιπλέον, 24 πλοία δοκιμάζουν επί του παρόντος βιοκαύσιμα και άλλα δύο πειραματίζονται με συνθετικά καύσιμα με βάση τον άνθρακα.

Επτά νεότευκτα πλοία θα τροφοδοτούνται με καύσιμα μηδενικού άνθρακα, συμπεριλαμβανομένων πέντε πλοίων με πράσινη μεθανόλη και δύο με πράσινο υδρογόνο. Το 15% των νέων που θα τεθούν σε λειτουργία την επόμενη πενταετία θα είναι εξοπλισμένα με μπαταρίες αποθήκευσης ή/και κυψέλες καυσίμου, ώστε να επιτρέπεται η παραγωγή υβριδικής ενέργειας.

Διαβάστε επίσης: 

Πάνω από 1.000 σκάφη στη ναυτική έκθεση της Γένοβας

Μελίνα Τραυλού: Θλίψη…

ΠΕΜΕΝ και ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ για δολοφονία στο Blue Horizon: Υπάρχουν ευθύνες και στο Λιμενικό Σώμα και την εταιρεία