Την ανάγκη για προσέλκυση και ενθάρρυνση κάθε «πράσινης» επενδυτικής πρωτοβουλίας στα λιμάνια μας και την παροχή ηλεκτρικής ενέργειας στα πλοία από ξηράς, ανέδειξε ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Χρήστος Στυλιανίδης ως βασική προτεραιότητα του Υπουργείου, μιλώντας σήμερα σε ημερίδα του ΟΛΠ. Θέμα της ημερίδας ήταν «Ηλεκτροδότηση Πλοίων στο Λιμάνι του Πειραιά – Προοπτικές και Προκλήσεις».

Κατά την ομιλία του ο κ. Στυλιανίδης επεσήμανε ότι «η απανθρακοποίηση και η πράσινη ναυτιλία είναι το μέλλον» και σημείωσε ότι «όσο πιο γρήγορα προσαρμοστούμε, τόσο πιο καθοριστικό και πρωταγωνιστικό ρόλο θα έχουμε». Τόνισε επίσης ότι η πράσινη μετάβαση στη ναυτιλία και οι μεγάλες προκλήσεις που δημιουργεί ήταν το πρώτο θέμα που απασχόλησε την πρόσφατη Σύνοδο του ΙΜΟ. Παράλληλα συζητήθηκαν το μεγάλο θέμα του ETS αλλά και το πώς θα διαχειριστούμε τα ανταγωνιστικά λιμάνια που είναι δίπλα μας. Και πρόσθεσε:

«Η ανάπτυξη της ηλεκτρικής ενέργειας από την ξηρά, το λεγόμενο SSE (Shore Side Electricity), δηλαδή ο εφοδιασμός και η τροφοδοσία ελλιμενιζόμενων πλοίων, αποτελεί βασικό μέτρο του “Fitfor 55”. Στο πλαίσιο αυτό, έχει εκδοθεί ήδη ο σχετικός Κανονισμός για να μπορούν τα πλοία να χρησιμοποιούν, εντός λιμανιού, ηλεκτρική ενέργεια από την ξηρά. Είναι ένα μέσο περιορισμού των «emissions».

Ο κ. Στυλιανίδης ανακοίνωσε στη συνέχεια ότι από την 1η Ιανουαρίου 2030 ο στόχος είναι να υπάρχει υποχρεωτική ηλεκτροδότηση των επιβατηγών πλοίων, των κρουαζιερόπλοιων και των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, για όσο χρόνο βρίσκονται στο λιμάνι. Επομένως, όπως είπε, «προϋπόθεση είναι, λιμάνια όπως το μεγαλύτερο της χώρας, ο Πειραιάς, να διαθέτουν υποδομή OPS (Onshore Power Supply), κάτι που μας φέρνει όλους ενώπιον των ευθυνών μας».

Και ο κ. Υπουργός κατέληξε: «Το λιμάνι του Πειραιά με την πράσινη μετάβαση και τις υπόλοιπες πρωτοβουλίες, θα μπορέσει να καταστεί μια επιπλέον δύναμη για ανάπτυξη στη χώρα. Θεωρώ ότι ο Πειραιάς πλέον έχει γίνει ένα ευρωπαϊκό λιμάνι δυναμικής και καίριας σημασίας για όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση. Στις εργασίες του IMO, σ’ αυτή τη μεγάλη Συνέλευση όλων των Κρατών – Μελών, είδα τον ανταγωνισμό που δημιουργείται πλέον στα θέματα της πράσινης μετάβασης. Επομένως, όσο καλύτερα και πιο μεθοδικά προχωρούμε, τόσο περισσότερο κερδίζουμε έδαφος για να κρατήσουμε τον πρωταγωνιστικό μας ρόλο. Η ελληνική ναυτιλία είναι πρωταγωνίστρια, πρέπει να παραμείνει πρωταγωνίστρια και συνεχώς να ανεβαίνει βαθμίδες και να επηρεάζει όλο το παγκόσμιο σκηνικό σ’ αυτά τα κρίσιμα θέματα».

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ομιλίας του Υπουργού:

Έλεγχος κατά αντί παραβολή

Κύριε Πρόεδρε του ΟΛΠ,

Κύριε Δήμαρχε,

Κυρία Γενική Γραμματέα

Εκπρόσωποι των φορέων της Ναυτιλίας,

Κυρίες και κύριοι,

Θέλω αρχικά να συγχαρώ τον Οργανισμό Λιμένος Πειραιά (ΟΛΠ) για αυτή την σημαντική πρωτοβουλία και την διοργάνωση αυτής της ημερίδας.

Οι ημερίδες, όταν έχουν συγκεκριμένο στόχο, παράγουν και αποτέλεσμα. Κι αυτή έχει και στόχο και είμαι σίγουρος ότι θα παράξει και αποτέλεσμα. Είναι μια ημερίδα που μας δίνει την ευκαιρία να ανταλλάξουμε απόψεις και ιδέες για ένα θέμα που αποτελεί ένα από τα πιο κρίσιμα θέματα και τις κρίσιμες προκλήσεις της εποχής, την πράσινη μετάβαση στο σύνολό της και ειδικότερα την πράσινη μετάβαση στη ναυτιλία. Και είναι ένα θέμα που μας απασχολεί, τουλάχιστον τις τελευταίες ημέρες, αφού η Ελλάδα έχει κατακτήσει και πάλι την πρώτη θέση στα πλαίσια του Διεθνούς Οργανισμού Ναυτιλίας. Θέλω να ευχαριστήσω όλους όσοι βοήθησαν στην επίτευξη αυτού του στόχου, τον Ναύαρχο που εκπροσωπεί το Λιμενικό Σώμα και την ομάδα του, η οποία επειδή δούλεψε σωστά, φτάσαμε σ’ αυτόν τον εξαιρετικά μεγάλο στόχο, κάτω από πολύ δύσκολες συνθήκες.

Το πρώτο θέμα, που μας απασχόλησε στη Σύνοδο του ΙΜΟ, όπως σας είπα, ήταν η πράσινη μετάβαση στη ναυτιλία και οι μεγάλες προκλήσεις. Αντιλαμβάνεστε ότι υπάρχουν σκληρά και διαφορετικά συμφέροντα μεταξύ των κρατών, ακόμα και εσωτερικά των κρατών, συμφέροντα μεταξύ μεγάλων πρωταγωνιστών της διεθνούς ναυτιλίας και χρειάζεται να περάσει κανείς μέσα από τη Σκύλα και τη Χάρυβδη για να μπορέσει να καταλήξει σε συγκεκριμένες θέσεις. Την ίδια στιγμή, τη Δευτέρα και την Τρίτη, είχαμε Συμβούλιο Υπουργών στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Ένα άλλο μεγάλο στοίχημα, είναι το πώς θα πείσουμε τις Βρυξέλλες για τις μεγάλες δυσκολίες αυτής της πράσινης μετάβασης και πώς η ελληνική ναυτιλία και τα λιμάνια μας θα έχουν πρωταγωνιστικό ρόλο.

Συζητήθηκαν επίσης το μεγάλο θέμα του ETS αλλά και το πώς θα διαχειριστούμε και τα ανταγωνιστικά λιμάνια που είναι δίπλα μας. Είναι θέματα που ουσιαστικά έχουν σχέση και με τη σημερινή ημερίδα. Γιατί η ανάπτυξη της ηλεκτρικής ενέργειας από την ξηρά, το λεγόμενο SSE (Shore Side Electricity), δηλαδή ο εφοδιασμός και η τροφοδοσία ελλιμενιζόμενων πλοίων, αποτελεί βασικό μέτρο του “Fitfor 55”.

Στο πλαίσιο αυτό, έχει εκδοθεί ήδη ο σχετικός Κανονισμός για να μπορούν τα πλοία να χρησιμοποιούν, εντός λιμανιού, ηλεκτρική ενέργεια από την ξηρά. Είναι ένα μέσο περιορισμού των «emissions».

Ειδικότερα, από την 1η Ιανουαρίου 2030 ο στόχος είναι να υπάρχει υποχρεωτική ηλεκτροδότηση των επιβατηγών πλοίων, των κρουαζιερόπλοιων και πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, για όσο χρόνο βρίσκονται στο λιμάνι.

Επομένως, προϋπόθεση είναι, λιμένες όπως το μεγαλύτερο της χώρας, ο Πειραιάς μας, να διαθέτουν υποδομή OPS (OnshorePowerSupply). Κάτι που μας φέρνει όλους ενώπιον των ευθυνών μας.

Αυτά που άκουσα από τον εκπρόσωπο του ΟΛΠ και τον Γενικό Διευθυντή είναι ενθαρρυντικά, γιατί φαίνεται ότι Οργανισμός Λιμένα Πειραιά έχει αντιληφθεί ποια είναι η προτεραιότητα και ποια η πίεση του χρόνου.

Γιατί ο χρόνος προσαρμογής, εκ πρώτης όψεως, μπορεί να μοιάζει αρκετός, αλλά, πιστέψτε με από την εμπειρία μου ως Επίτροπος, δεν είναι αρκετός. Είναι έξι-επτά χρόνια. Μόνο αν κινηθούμε γρήγορα, μεθοδικά και είμαστε όλοι μαζί στην ίδια βάρκα, θα μπορέσουμε να είμαστε συνεπείς σε αυτές τις δεσμεύσεις, οι οποίες θα μας δώσουν ένα συγκριτικό πλεονέκτημα. Την ίδια στιγμή, θα μας δώσουν τη δυνατότητα να παραμείνουμε πρωταγωνιστές στη ναυτιλία και στα λιμάνια μας.

Στο Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής έχουμε ως βασική μας προτεραιότητα την προσέλκυση και άμεση ενθάρρυνση κάθε «πράσινης» επενδυτικής πρωτοβουλίας στα λιμάνια μας και η παροχή ηλεκτρικής ενέργειας στα πλοία από ξηράς θεωρούμε ότι θα έχει θετικότατη επίδραση.

Στις εργασίες του IMO, άλλωστε κάποιοι από εσάς ήταν παρόντες σ’ αυτή τη μεγάλη Συνέλευση όλων των Κρατών – Μελών, είδα τον ανταγωνισμό που δημιουργείται πλέον στα θέματα της πράσινης μετάβασης. Όσο καλύτερα και πιο μεθοδικά προχωρούμε, τόσο περισσότερο κερδίζουμε έδαφος για να κρατήσουμε τον πρωταγωνιστικό μας ρόλο. Η ελληνική ναυτιλία είναι πρωταγωνίστρια, πρέπει να παραμείνει πρωταγωνίστρια και συνεχώς να ανεβαίνει βαθμίδες και να επηρεάζει όλο το παγκόσμιο σκηνικό σ’ αυτά τα κρίσιμα θέματα.

Κλείνοντας, θέλω και πάλι να χαιρετίσω το λιμάνι του Πειραιά που με όλο αυτό το ναυτιλιακό πλέγμα που δημιουργεί η πράσινη μετάβαση και οι υπόλοιπες πρωτοβουλίες, θα μπορέσει να καταστεί μια επιπλέον δύναμη για ανάπτυξη στη χώρα. Θεωρώ ότι ο Πειραιάς πλέον έχει γίνει ένα ευρωπαϊκό λιμάνι δυναμικής και καίριας σημασίας για όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση, που έχει σχέση και με την συνοχή της και την βιώσιμη ανάπτυξη της ευρωπαϊκής ναυτιλίας. Και ένα από τα μεγάλα μας επιχειρήματα, προχθές στο Συμβούλιο, ήταν κι αυτό, ότι δηλαδή, η ευρωπαϊκή ναυτιλία αντιμετωπίζει μεγάλες προκλήσεις ανταγωνιστικότητας. Εάν δεν της δώσουμε όσα χρειάζεται και από ευρωπαϊκά κονδύλια, δεν θα μπορέσει να σταθεί και να πρωταγωνιστήσει, όπως θέλουμε όλοι μας, μέσα σ’ αυτόν τον δύσκολο και πολύ ανταγωνιστικό κόσμο.

Και για αυτόν τον λόγο, το έργο είναι συγχρηματοδοτούμενο. Η απανθρακοποίηση και η πράσινη ναυτιλία είναι το μέλλον. Όσο πιο γρήγορα προσαρμοστούμε, τόσο πιο καθοριστικό και πρωταγωνιστικό ρόλο θα έχουμε. Το μεγάλο στοίχημα της πράσινης μετάβασης θα το κερδίσουμε όλοι μαζί. Δεν μπορεί να κάνεις πίσω. Και επειδή αύριο πάω και στο Dubai που είναι το Cop28, η Παγκόσμια Συνέλευση για το κλίμα, σας λέω ότι όσα ακούγονται για την εφαρμογή της πυρηνικής ενέργειας σε θέματα που δεν αφορούν βέβαια τα πλοία, αλλά την τοπική παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας, είναι ενδεχομένως ζητήματα προκλητικά. Η όμως σύμπτυξη δεν είναι κάτι που θα έρθει αύριο.

Είναι του 2050. Μέχρι τότε, αυτή η μεταβατική περίοδος θα πρέπει να έχει άλλα καύσιμα όχι τα σημερινά αλλά κάτι διαφορετικό ή ένας συνδυασμός. Οι στόχοι λοιπόν που τέθηκαν και από τις συμφωνίες του IMO αλλά και την Συμφωνία των Παρισίων, είναι στόχοι σκληροί αλλά πρέπει να τους πετύχουμε, να τους προσεγγίσουμε, γιατί θα επαναλάβω για μια ακόμη φορά, μόνο τότε η ελληνική ναυτιλία και τα ελληνικά λιμάνια θα κρατήσουν τον πρωταγωνιστικό ρόλο που τους αξίζει

Σας ευχαριστώ πολύ.

Διαβάστε επίσης

Παρέμβαση Τσικαλάκη (ΠΝΟ) για τη συνέχιση της καταβολής των οικογενειακών επιδομάτων των ναυτικών

Το Πακιστάν πήρε την έγκριση για την οικολογική ανακύκλωση πλοίων

Πιστοποιήθηκε το Voyager από τις ΗΠΑ, το πρώτο μη επανδρωμένο σκάφος