Μια νέα ακόμη έκθεση, που εκπονήθηκε από μια ομάδα εμπειρογνωμόνων των Ηνωμένων Εθνών για το Ιράκ και τη Συρία αποκαλύπτει ότι οι αντάρτες Χούθι βρήκαν έναν τρόπο να αξιοποιήσουν οικονομικά τον έλεγχο της Ερυθράς Θάλασσας.
Σχετικές καταγγελίες Ελλήνων εφοπλιστών έχει δημοσιεύσει το mononews.gr.
Οι Χούθι έχουν πραγματοποιήσει μια τεράστια επιχείρηση είσπραξης «διοδίων» σε αυτή τη σημαντική θαλάσσια διαδρομή, εκβιάζοντας πληρωμές από τους πλοιοκτήτες με αντάλλαγμα το δικαίωμα να πλέουν τα πλοία από την Ερυθρά Θάλασσα, χωρίς κίνδυνο.
Εάν επιβεβαιωθούν, αυτοί οι εκβιασμοί θα μπορούσαν να είναι μεταξύ των βασικών πηγών εισοδήματος των ανταρτών, από τις οποίες θα λάβουν ισχυρό οικονομικό κίνητρο για να συνεχίσουν τις επιθέσεις εναντίον πλοίων, ανεξάρτητα από τα ιδεολογικά κίνητρα της σιιτικής ομάδας, που κυβερνά μεγάλο μέρος της Υεμένης.
Η επιτροπή, που ασχολείται με την έρευνα για τις συγκρούσεις στη Μέση Ανατολή, συνέταξε μια έκθεση 500 και πλέον σελίδων για το Συμβούλιο Ασφαλείας των Ηνωμένων Εθνών σχετικά με τις δυνατότητες, τα οικονομικά και τις συμμαχίες της ομάδας Χούθι.
Τα αποτελέσματα περιγράφουν έναν οργανισμό που έχει αναπτυχθεί ραγδαία, τόσο στην εδαφική του βάση όσο και σε γειτονικές χώρες.
Η πολιτοφυλακή έχει αναπτύξει ένα εξελιγμένο διεθνές δίκτυο για τη ναυτιλία, το ξέπλυμα χρήματος, το λαθρεμπόριο, τη στρατολόγηση και την πειρατεία, δημιουργώντας έσοδα σε πολλά σημεία.
Η πιο πρόσφατη ευκαιρία συγκέντρωσης χρημάτων συνδέεται με το κλείσιμο του εμπορίου στην Ερυθρά Θάλασσα, που ασκείται μέσω συχνών επιθέσεων με πυραύλους και drone.
Οι αντάρτες εξαπέλυσαν περισσότερες από 130 επιθέσεις εναντίον εμπορικών πλοίων από τον περασμένο Νοέμβριο έως τα τέλη Ιουλίου, σημείωσε η επιτροπή εμπειρογνωμόνων.
«Η αύξηση των ενεργειών εναντίον ναυτικών στόχων, αύξησε την επιρροή της ομάδας Χούτι στην περιοχή», γράφει η έκθεση.
«Μια επίθεση σε τόσο μεγάλη κλίμακα, με χρήση πολιτικών όπλων, δεν είχε συμβεί ποτέ μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο».
Οι ηγέτες των Χούτι λένε ότι οι βαλλιστικές βόμβες και τα drones τους στοχεύουν σε πλοία που συνδέονται με το Ισραήλ και τους συμμάχους του. Στην πράξη, ωστόσο, η ομάδα φέρεται να επιτέθηκε επανειλημμένα σε πολυάριθμες πλωτές μονάδες χωρίς εμφανή σχέση με το Ισραήλ ή τη Δύση.
Πράγματι, ορισμένα από τα πλοία που χτυπήθηκαν μετέφεραν φορτίο που προορίζονταν για χώρες που υποστηρίζουν τους Χούθι, συμπεριλαμβανομένου του κύριου χορηγού τους, του Ιράν.
Σύμφωνα με ορισμένους αναλυτές, αυτό το σχέδιο θα μπορούσε να αποδοθεί σε λάθη στόχευσης από τους αντάρτες, ενώ οι μαρτυρίες τοπικών ναυτιλιακών μεσιτών που συνέλεξαν μέλη της επιτροπής υποδηλώνουν ότι υπάρχουν «οικονομικές μέθοδοι» για την επιλογή των στόχων.
Οι πλοιοκτήτες πληρώνουν σιωπηλά στην ομάδα ένα τέλος για να εξασφαλίσουν ένα ασφαλές ταξίδι για τα πλοία τους. Αυτό σημαίνει ότι όσοι δεν πληρώνουν μπορεί να έχουν λιγότερο ασφαλές ταξίδι και να αντιμετωπίσουν προβλήματα στη διαδρομή.
«Οι εκτιμήσεις δείχνουν ότι τα έσοδα των Χούτι που προέρχονται από αυτά τα παράνομα τέλη που εκβιάζονται για ασφαλή διαμετακόμιση, ανέρχονται σε περίπου 180 εκατομμύρια δολάρια το μήνα», προσθέτοντας ωστόσο ότι δεν ήταν δυνατή η επαλήθευση των πληροφοριών από ανεξάρτητες πηγές.
Εάν τα στοιχεία της έκθεσης είναι σωστά, οι Χούθι θα μπορούσαν να δημιουργήσουν περισσότερα έσοδα από εκβιασμούς ναυτιλιακών εταιρειών από ό,τι παίρνουν από τους φόρους πετρελαίου, μια από τις κύριες πηγές εσόδων τους.
Εάν οι ηγέτες των Χούτι σταματούσαν τις επιθέσεις στη ναυτιλία στην Ερυθρά Θάλασσα, η ομάδα αυτή θα έπρεπε να εγκαταλείψει περισσότερα από δύο δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως, για να μην αναφέρουμε την απώλεια επιρροής και ελέγχου στην περιοχή.
Η έκθεση παρέχει επίσης εκτενείς λεπτομέρειες για τους δεσμούς των Χούθι με τρομοκρατικές οργανώσεις (Αλ Κάιντα, Αλ-Σαμπάμπ και Χεζμπολάχ) και ομάδες πειρατικής δράσης στη Σομαλία, καθώς και λεπτομέρειες για τους γνωστούς δεσμούς τους με τον ιρανικό στρατό.
«Η έκταση, η φύση και το εύρος των μεταφορών στρατιωτικού και τεχνολογικού εξοπλισμού που παρέχεται στους Χούθι από εξωτερικές πηγές, συμπεριλαμβανομένης της οικονομικής υποστήριξης και της εκπαίδευσης των μαχητών τους –συμπεραίνουν οι ειδικοί–, είναι άνευ προηγουμένου».
Διαβάστε επίσης:
Royal Caribbean: Αγόρασε και επενδύει 290 εκατ. δολάρια στο λιμάνι Costa Maya
Οι σχέσεις με τις ΗΠΑ μετά την εκλογή Τραμπ, ο Πομπέο και ο ρόλος της Ευρώπης