«Διαχρονικός στόχος της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ο οποίος υλοποιείται μέσω του ESN, είναι η μετατόπιση των υπό μεταφορά φορτίων από την ξηρά στη θάλασσα, με την χρήση συνδυασμένων μεταφορών», επισήμανε ο πρόεδρος της Ένωσης Εφοπλιστών Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων (ΕΕΝΜΑ), Χαράλαμπος Σημαντώνης, μιλώντας στο ναυτιλιακό συνέδριο της «Ναυτεμπορικής».

Στη συνέχεια, ο Χαράλαμπος Σημαντώνης είπε ότι η ΕΕΝΜΑ εκπροσωπεί το European Shortsea Network, περιλαμβάνοντας όλες τις Ευρωπαϊκές θαλάσσιες μεταφορές που δεν δραστηριοποιούνται στην ανοικτή θάλασσα, συμπεριλαμβανομένων των παράκτιων μεταφορών, αυτών μεταξύ της ηπειρωτικής και των ακτών των νησιών.

1

Και προσέθεσε:

«Ο ρόλος του κλάδου μας έχει καθοριστική σημασία τόσο για την Ευρώπη, όσο και για την Ελλάδα, δεδομένου ότι είναι άρρηκτα συνδεδεμένος με την εθνική μας οικονομία, αφού μεταφέρει κατ’ αποκλειστικότητα τα εθνικά μας φορτία, εσωτερικά και εξαγωγικά, ενώ ταυτόχρονα αποτελεί τον συνδετικό κρίκο της Ηπειρωτικής και νησιωτικής χώρας, συνεισφέροντας στην διατήρηση της κοινωνικής συνοχής.

Και επειδή οι αριθμοί έχουν την σημασία τους, θα ήθελα επιγραμματικά να αναφέρω ότι η shortsea ναυτιλία μεταφέρει το 60% των συνολικά διακινούμενων φορτίων της Ευρώπης, περίπου 1.8 εκατ. τόνοι, ενώ στην Ελλάδα, μεταφέρει το 74% των διακινούμενων φορτίων, περίπου 114 χιλ. τόνοι.

Αξίζει να σημειώσουμε πως για την Ελλάδα, σύμφωνα με τα στοιχεία της μελέτης για την Γαλάζια Ανάπτυξη, η Ναυτιλία Μικρών Αποστάσεων αποτελεί την 3η μεγαλύτερη θαλάσσια δραστηριότητα, με προστιθέμενη αξία η οποία εκτιμάται στα 3,63 εκατ. ευρώ για το 2012 και απασχολεί περίπου 1600 άτομα άμεσα στο κλάδο και περισσότερα από 15.000 σε συμπληρωματικές και υποστηρικτικές υπηρεσίες.

Τα τελευταία χρόνια διανύουμε μία ιδιαίτερα ασταθή περίοδο, η οποία επηρεάζει το σύνολο της οικονομίας, της πολιτικής και της κοινωνίας σε παγκόσμιο επίπεδο. Η αστάθεια ξεκίνησε με την πανδημία και κορυφώθηκε με τον Ρωσο-Ουκρανικό πόλεμο, αναδεικνύοντας τις υπάρχουσες παθογένειες σε παγκόσμια κλίμακα.

Μέσα στην επικρατούσα όμως ανασφάλεια, αναδείχτηκε η σημασία της ναυτιλίας, η οποία κράτησε την Ευρώπη ζωντανή, αναλαμβάνοντας εξολοκλήρου σχεδόν τον ενεργειακό εφοδιασμό των χωρών και διασφαλίζοντας την ενεργειακή επάρκεια της Ηπείρου. Ταυτόχρονα, χάρις στη ναυτιλία απεφεύχθη μία παγκόσμια επισιτιστική κρίση.

Και ενώ διανύουμε μία παγκόσμια δυσμενή συνθήκη, η ναυτιλιακή βιομηχανία καλείται να προωθήσει την πράσινη μετάβαση του στόλου της, ώστε να εναρμονιστεί με τους στόχους που θέτει η Ευρωπαϊκή Ένωση για κλιματική ουδετερότητα έως το 2050, αντιμετωπίζοντας πληθώρα νέων προκλήσεων.

Αυτήν τη στιγμή παρουσιάζονται εναλλακτικές, οι οποίες όμως δεν είναι άμεσα εφαρμόσιμες, αφού οι νέες τεχνολογίες αφενός δεν έχουν ακόμα ωριμάσει, αφετέρου δεν διατίθενται σε επάρκεια. Να σημειώσω στο σημείο αυτό πως, σύμφωνα με μελέτη εμπειρογνωμόνων της Ε.Ε., τα εναλλακτικά καύσιμα δεν θα είναι επαρκή μέχρι το 2030.

Η κλιματική αλλαγή είναι εδώ. Κανείς δεν αμφισβητεί ότι δεν είμαστε στο παρά πέντε, αλλά στο και πέντε. Είναι όμως σημαντικό να μην ξεχνάμε πως η ναυτιλία ευθύνεται για λιγότερο από το 3% των παγκόσμιων εκπομπών, την στιγμή που ο κλάδος μεταφέρει το 90% του παγκόσμιου εμπορίου. Η μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος του κλάδου είναι απαραίτητη, κανείς δεν διαφωνεί με αυτό.

Όμως η πράσινη μετάβαση του στόλου πρέπει να βασιστεί σε αποφάσεις που έχουν σχεδιαστεί σωστά, χωρίς βιασύνη και βασίζονται σε συστηματικές έρευνες με σαφή αποτελέσματα.

Πιστεύω ειλικρινά ότι η πράσινη μετάβαση μπορεί να αποτελέσει εφαλτήριο για την ανανέωση του στόλου και ειδικά του στόλου της shortsea ναυτιλίας, που η ανάγκη είναι επιτακτική. Για την υλοποίηση όμως αυτής της μετάβασης της shortsea ναυτιλίας οφείλει και η πολιτεία να συμβάλει, εκσυγχρονίζοντας το νομοθετικό πλαίσιο, παρέχοντας κίνητρα και δημιουργώντας ένα σταθερό περιβάλλον που ευνοεί την πράσινη βιωσιμότητα.

Όλοι οι παρευρισκόμενοι γνωρίζουμε καλά τη ικανότητα προσαρμογής που έχει επιδείξει ο κλάδος μας κατά την διάρκεια των χρόνων. Η ναυτιλία έχει την ικανότητα να μετατρέπει τις προκλήσεις σε ευκαιρίες. Αυτό έκανε σε όλη της την ιστορία. Αυτό θα κάνει και τώρα. Είμαι βέβαιος ότι η ναυτιλιακή βιομηχανία θα γίνει πρωτοστάτης της πράσινης μετάβασης, δείχνοντας τον δρόμο και σε άλλους κλάδους».

Διαβάστε επίσης:

Γιάννης Βουτσινάς: Καταλυτικός ο ρόλος των Επιμελητηρίων στη μείωση της ανεργίας

Παύλος Μαρινάκης: Οι εργαζόμενοι αυξήθηκαν κατά 410.000 και ο μέσος μισθός κατά 20%

Περιστέρης (ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή): Συνεχίζουμε το επενδυτικό πρόγραμμα των €5,5 δισ. – Περαιτέρω ανάπτυξη το 2023

──────────────────

Εκλογές 2023