«Χωρίς τις κατάλληλες επενδύσεις σε δημόσια και ιδιωτικά χρηματοδοτούμενα ναυτικά εκπαιδευτικά ιδρύματα στην Ελλάδα, το μέλλον της ελληνικής ναυτιλίας θα είναι αμφίβολο και τελικά η επάνδρωση των ελληνικών ναυτιλιακών γραφείων στην Ελλάδα», επισήμανε στην ομιλία του στην γενική συνέλευση των εφοπλιστών της Ελληνικής Ναυτιλιακής Συνεργασίας του Λονδίνου, ο πρόεδρος του συλλογικού οργάνου των Ελλήνων εφοπλιστών που είναι εγκατεστημένοι στην βρετανική πρωτεύουσα, Χαράλαμπος Φαφαλιός.

Επίσης, ο πρόεδρος Χ. Φαφαλιός πρόσθεσε ότι “καθώς ο ελληνικός στόλος γίνεται ολοένα και πιο εξελιγμένος στον τύπο των σκαφών που επιχειρεί, είναι ζωτικής σημασίας να επανδρωθεί με άριστα ελληνικά αξιωματικά και πληρώματα” και συμπλήρωσε: “ Η κυβέρνηση πρέπει να νομοθετήσει για τη δημιουργία περισσότερων χώρων και να επιτρέψει την άνθηση των ιδιωτικών σχολείων”.

1

Αναφερόμενος ο Χ. Φαφαλιός στο ρόλο του διοικητικού φορέα της ναυτιλίας, του Λιμενικού Σώματος με τον εφοπλισμό, είπε:

«Ένα από τα μεγαλύτερα δυνατά σημεία της ελληνικής ναυτιλιακής βιομηχανίας τον τελευταίο μισό αιώνα ήταν η στενή σχέση της ελληνικής ναυτιλίας με το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας, το Λιμενικό Σώμα και φυσικά την ίδια την Κυβέρνηση, ανεξαρτήτως πολιτικών τάσεων. Χωρίς την εκτίμηση του πόσο ισχυρός είναι αυτός ο δεσμός, η ελληνική ναυτιλιακή ομάδα δεν θα ήταν τόσο εξέχουσα όσο είναι και η θέση της ναυτιλίας ως η δεύτερη πιο σημαντική εξαγωγική βιομηχανία της Ελλάδας. Αυτός ο σύνδεσμος πρέπει να διατηρηθεί στο μέλλον προκειμένου να διασφαλιστεί ένας ζωντανός θαλάσσιος τομέας».

Αναλυτικότερα, η ομιλία του Χ. Φαφαλιού είναι η ακόλουθη:

«Με μεγάλη μου χαρά παρουσιάζω την 87η ετήσια έκθεσή μας.

Και πάλι, οι τελευταίοι 12 μήνες δεν ήταν χωρίς περιστατικά. Από τη μία πλευρά, ο COVID-19 είχε αρχίσει να τίθεται υπό έλεγχο, αλλά στη θέση του ένας πόλεμος στην Ουκρανία με τη συμμετοχή της Ρωσίας δημιούργησε ένα παγκόσμιο πρόβλημα με πολλές απροσδόκητες συνέπειες.

Πρωτίστως, οι απώλειες ζωών στην Ουκρανία ήταν τραγικές και η γενναιότητα όλων των πολιτών της ενάντια στον πανίσχυρο ρωσικό στρατό ήταν απαράμιλλη.

Δεν πρέπει να ξεχνάμε τη μοίρα των ναυτικών σε πλοία σε ουκρανικά ή ίσως ρωσικά λιμάνια. Παρακαλούμε τις κυβερνήσεις (ειδικά τη Ρωσία) να τους φερθούν καλά και ελπίζουμε να απελευθερώσουν όλα τα πλοία που πιάνονται στη Μαύρη Θάλασσα. Απαιτούμε επίσης να υπάρχουν ασφαλείς θαλάσσιες λωρίδες, εάν και όταν ανοίξουν ξανά ορισμένα λιμάνια της Βόρειας Μαύρης Θάλασσας.

Οι συνέπειες αυτού του πολέμου είναι ότι η προμήθεια των εμπορευμάτων, που διακινούνται δια θαλάσσης, δηλαδή τα σιτηρά. άνθρακα, σιδηρομετάλλευμα, λιπάσματα και πετρέλαιο έχει διαταραχθεί σοβαρά και ως αποτέλεσμα οι διακυμάνσεις των τιμών και ο πληθωρισμός ήταν πολύ σημαντικές.

Το μόνο πλεονέκτημα όσον αφορά τη ναυτιλία είναι ότι καθώς όλες οι δραστηριότητες της Μαύρης Θάλασσας ήταν σχετικά μικρές αποστάσεις, έχουν αντικατασταθεί από φορτία μακρινών αποστάσεων, αυξάνοντας έτσι σημαντικά τα τονο μίλια που διανύθηκαν.

Αυτή η αστάθεια στις τιμές των εμπορευμάτων επανέφερε τον πληθωρισμό ως δυσάρεστη παρενέργεια και δημιούργησε μεγάλη κοινωνική αναταραχή παγκοσμίως.

Εκεί που η παγκόσμια οικονομία επρόκειτο απλώς να ανακάμψει από μια οικονομική συρρίκνωση που προκλήθηκε από τον COVID-19, τώρα αντιμετωπίζει μια ύφεση που προκλήθηκε από τον πληθωρισμό και μια πολύ εύθραυστη οικονομική ανάκαμψη.

Ενώ όλη αυτή η αβεβαιότητα υπάρχει παγκοσμίως, μερικές φορές είναι δύσκολο να δούμε πώς όλα αυτά επηρεάζουν τις διάφορες ναυτιλιακές αγορές.

Ο τομέας των εμπορευματοκιβωτίων εξακολουθεί να παραμένει πολύ ισχυρός με μια υγιή δομή ζήτησης που προκύπτει από μια παγκόσμια ανανέωση αποθεμάτων μετά την πανδημία. Ωστόσο, ένα τεράστιο βιβλίο παραγγελιών για ναυπήγηση πλοίων θα μπορούσε να προκαλέσει κάποια προβλήματα στο μέλλον.

Ο τομέας ξηρού χύδην φορτίου έχει βελτιωθεί τον τελευταίο χρόνο, αλλά υποφέρει από υπερβολική αστάθεια που προκαλείται από την FFA και τον μεγάλο στόλο που θα μπορούσε εύκολα να υπερπροσφερθεί εάν το βιβλίο παραγγελιών γίνει μεγαλύτερο.

Ο τομέας των δεξαμενόπλοιων, αν και υποβοηθήθηκε από επιπλέον τονο μίλια λόγω του πολέμου στην Ουκρανία, εξακολουθεί να βρίσκεται σε χαμηλό επίπεδο, ειδικά για τα VLCCS, λόγω της υπερπροσφοράς του στόλου.

Η αγορά των πλοίων μεταφοράς φυσικού αερίου, ειδικά των πλοίων μεταφοράς LNG, βρίσκεται σε πολύ υγιή κατάσταση λόγω της απελπισμένης ανάγκης να αντικατασταθούν οι ρωσικές προμήθειες με φυσικό αέριο που προέρχεται από άλλους εξαγωγείς. Σε πολύ θετικό έδαφος βρίσκεται επίσης ο τομέας των car carrier και Ro-Ro.

Σε αυτό το πλαίσιο, ο ελληνικός εμπορικός στόλος συνεχίζει να αναπτύσσεται με κυρίως νεότευκτα, μειώνοντας έτσι την ηλικία του στόλου και αυξάνοντας την ανταγωνιστικότητά του και την εκπομπή των αερίων του θερμοκηπίου.

Ο ελληνικός ναυτιλιακός στόλος είναι μακράν ο μεγαλύτερος στόλος στον κόσμο (15-20%) και ο κυρίαρχος στόλος της Ευρώπης (60%). Οι ελληνικές εταιρείες συνεχίζουν να επενδύουν σε νέα ναυπηγεία υψηλής τεχνολογίας, ενεργειακά αποδοτικών, χαμηλών εκπομπών άνθρακα και να αγοράζουν υψηλής ποιότητας σύγχρονα μεταχειρισμένα πλοία.

Η μεγάλη δημοτικότητα της έκθεσης των Ποσειδωνίων 2022 επιβεβαιώνει το γεγονός ότι περισσότερες εταιρείες από ποτέ θέλουν να εκθέσουν τα προϊόντα τους στην κορυφαία ναυτιλιακή αγορά του κόσμου.

Λόγω της τεχνικής του υπεροχής και των ελληνικών εταιρειών, ο ελληνικός στόλος αναζητά πάντα τις πιο πρακτικές λύσεις ώστε ο στόλος του να μπορεί να ικανοποιεί παγκόσμιες ναυτιλιακές ανάγκες και να μην λειτουργεί μόνο σε πολύ περιορισμένους πράσινους διαδρόμους.

Τους τελευταίους δώδεκα μήνες, το G.S.C.C. παρακολουθεί όλες τις τελευταίες εξελίξεις στη ναυτιλιακή νομοθεσία που αφορούν όλα τα μείζονα ζητήματα της εποχής και ασκεί πίεση στα υψηλότερα επίπεδα.

Πρωτίστως για να προστατεύσουμε τους ναυτικούς μας, είναι σημαντικό να δώσουμε την εμπειρία μας και τη γνώση μας σε όλους τους αρμόδιους οργανισμούς και τις κυβερνήσεις για να επιφέρουμε εφαρμόσιμες λύσεις σε όλα τα ζητήματα που αντιμετωπίζουμε.

Η απανθρακοποίηση ή το καθαρό μηδέν CO2 είναι πρωταρχικός στόχος του G.S.C.C. καθώς προχωράμε προς το 2030 και μετά το 2050.

Είναι επιτακτική ανάγκη να δεσμεύσουμε τους άλλους σημαντικούς ενδιαφερόμενους στην επιχείρηση ή την αλυσίδα θαλάσσιων μεταφορών, όπως ναυπηγούς, κατασκευαστές κινητήρων, προμηθευτές καυσίμων και ναυλωτές (τελικούς χρήστες) να προσπαθήσουν να βρουν πρακτικές ναυτιλιακές λύσεις τόσο για νέες τεχνολογίες όσο και για βιώσιμα, εναλλακτικά καύσιμα.

Μέχρι στιγμής, κανένας από τους παραπάνω δεν έχει κάνει κάτι περισσότερο από το να κάθεται σιωπηλός στο περιθώριο ελπίζοντας ότι κάποιος άλλος θα βρει μια λύση.

Κανένα από τα εναλλακτικά καύσιμα που προσφέρονται επί του παρόντος, η αμμωνία, η μεθανόλη, το LNG, τα βιοκαύσιμα, δεν παρέχουν ασφαλές και πιο πράσινο αποτύπωμα από αυτό που ήδη υπάρχει. Κανένα από αυτά δεν είναι βιώσιμο επί του παρόντος.

Οι ναυπηγοί αρνούνται να καταλήξουν σε πλοία με καλύτερες γραμμές κύτους και μεγαλύτερη υδροδυναμική απόδοση. Τα παραπάνω θα μπορούσαν εύκολα να επιφέρουν εξοικονόμηση έως και 20% σε σχέση με τα υπάρχοντα σχέδια.

Ένα άλλο επίπεδο γραφειοκρατίας και σύνταξης εκθέσεων δεν θα αντισταθμίσει τη διαχείριση πλοίων δεύτερης κατηγορίας και τα κακώς κατασκευασμένα και συντηρημένα πλοία. Τα καλά κατασκευασμένα πλοία και το πλήρωμα, που συμμορφώνονται με την υφιστάμενη ναυτιλιακή νομοθεσία, θα πληρούν όλες τις απαιτήσεις ESG.

Εκτός από τους στενούς και θερμούς δεσμούς της με την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών Ελλάδος, η G.S.C.C. υπερηφανεύεται για τη διατήρηση στενού διαλόγου με όλους τους σημαντικούς διεθνείς ναυτιλιακούς οργανισμούς όπως ο I.M.O, ICS, INTERCARGO, INTERTANKO, RightShip, BIMCO, η ΕΕ, οι εθνικές κυβερνήσεις, οι ευρωβουλευτές και η διεθνής ομάδα P&I Clubs, με Προέδρους και Διευθυντές.

Η σχέση μας με τα ανώτερα μέλη του IACS είναι επίσης πολύ στενή, κυρίως λόγω της παρουσίας μας ως μεμονωμένα μέλη στα συμβούλια πολλών Εθνικών και Διεθνών Επιτροπών κορυφαίων Νηογνωμόνων. Συνεργαζόμαστε επίσης μαζί τους για να πιέσουμε για ολοένα υψηλότερα πρότυπα σκαφών στην κατασκευή και λειτουργία.

Η έδρα μας στο Λονδίνο μας δίνει την ευκαιρία να διατηρούμε στενή επαφή με το Baltic Exchange (τον κορυφαίο πάροχο ναυτιλιακών δεικτών στον κόσμο), το Ναυτιλιακό Επιμελητήριο του Ηνωμένου Βασιλείου, το Maritime London και άλλους οργανισμούς με έδρα το Λονδίνο.

Υποστηρίζουμε επίσης τους στόχους της Διεθνούς Εβδομάδας Ναυτιλίας του Λονδίνου, υπενθυμίζοντας στην παγκόσμια ναυτιλιακή μας κοινότητα τη σημασία του Ηνωμένου Βασιλείου και του Λονδίνου ειδικότερα.

Τέλος, θα ήθελα να ευχαριστήσω τα Γραφεία Μελών μας για την υποστήριξή τους, το Συμβούλιο και τη Γραμματεία για τη σκληρή δουλειά τους, η οποία μας επιτρέπει να συνεχίσουμε να ενημερώνουμε καλά τα μέλη μας και να ασκούμε πίεση σε παγκόσμια βάση υπέρ μιας θετικής πρακτικής νομοθεσίας και όπου αυτό είναι αρνητική, για να γίνει πολύ γνωστή η άποψή μας, υποστηρίζοντάς την με τεκμηριωμένα επιχειρήματα.

Ευχαριστώ ιδιαίτερα τους Αντιπροέδρους μας, Κωνσταντίνο Καρούση, Ιωάννη Μ. Λύρα και Σπύρο Πολέμη, τον Επίτιμο Πρόεδρό μας Επαμεινώνδα Εμπειρίκο, τον Ταμία μας Διαμαντή Λεμό και τον Αναπληρωτή Ταμία Δημήτρη Φρανκ Σαρακάκη.

Ευχαριστώ ιδιαίτερα τον Στάθη Κουλουκούνδη και την ομάδα του Γιάννη Χατζηπατέρα, Γιώργο Εμπειρίκο, Φίλιππο Λεμό, Άλεξ Χατζηπατέρα και Βασίλειο Μαυρολέων, χωρίς τους οποίους οι μηνιαίες εκθέσεις και άλλα έγγραφα δεν θα ήταν τόσο επαγγελματικά προετοιμασμένα όσο είναι. Ευχαριστώ επίσης τον Θύμιο Μητρόπουλο για τις ανεκτίμητες γνώσεις του σχετικά με τη διεθνή νομοθεσία και για το ότι παρακολουθεί τα πρακτικά του Συμβουλίου μας.

Φέτος αποχαιρετούμε τον Στάθη Κουλουκουντή, ο οποίος υπηρέτησε τον οργανισμό μας για περίπου τέσσερις δεκαετίες. Με την αφοσίωσή του, τη σκληρή δουλειά, τη προσοχή στη λεπτομέρεια και τη συνολική του γνώση σε θέματα ναυτιλίας, προσέφερε πολλά.

Αποχαιρετούμε επίσης τον Θύμιο Μητρόπουλο, πρώην Γενικό Γραμματέα του ΙΜΟ και ειδικό σε όλα τα εθνικά και διεθνή νομοθετικά ζητήματα και μεγάλο συντελεστή στις εσωτερικές μας συζητήσεις. Θα μας λείψουν και οι δύο.

Ο Διευθυντής μας Κωνσταντίνος Αμαραντίδης, με τη βοήθεια της Μαρίας Συλλιγνάκη, συνεχίζουν να διευθύνουν την Επιτροπή ομαλά και πολύ επαγγελματικά, και τους ευχαριστώ για την εξαιρετική προσπάθειά τους.

Αλλά και φέτος θα ήθελα να ευχαριστήσω όλους τους ναυτικούς, των οποίων η επιμονή κατά τη διάρκεια αυτής της δύσκολης περιόδου ήταν θρυλική και χωρίς τους οποίους δεν θα μπορούσε να πραγματοποιηθεί το παγκόσμιο θαλάσσιο εμπόριο».

Διαβάστε επίσης:

Ξεκίνησε από τη Λεμεσό το πρώτο δρομολόγιο της απευθείας ακτοπλοϊκής σύνδεσης Κύπρου-Ελλάδας

Ουσιαστικές αντιδράσεις από το ΕΒΕ Πειραιά, εργαζόμενους και άλλους ενδιαφερόμενους για το σχέδιο νόμου για τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά