• Ναυτιλία

    Capital Link Maritime: Οι προβλέψεις Μαρινάκη, Τσάκου, Προκοπίου, Κούστα, Οικονόμου, Χατζηιωάννου για το μέλλον της ναυτιλίας

    Βαγγέλης Μαρινακης, Νίκος Τσάκος, Γιώργος Προκοπίου, Γιάννης Κούστας, Γιώργος Οικονόμου, Πόλυς Β. Χατζηϊωάννου

    Βαγγέλης Μαρινακης, Νίκος Τσάκος, Γιώργος Προκοπίου, Γιάννης Κούστας, Γιώργος Οικονόμου, Πόλυς Β. Χατζηϊωάννου


    Οι πολεμικές συρράξεις που ώθησαν τους ναύλους σε υψηλά επίπεδα, οι παραγγελίες νεότευκτων πλοίων, η μείωση των εκπομπών ρύπων από τα πλοία, καθώς και η προοπτική αξιοποίησης της πυρηνικής ενέργειας για την πρόωση των πλοίων ήταν μερικά από τα ζητήματα που έθιξαν οι κορυφαίοι Έλληνες εφοπλιστές στο συνέδριο της Capital Link Maritime.

    Συμπερασματικά, οι Έλληνες εφοπλιστές, επισήμαναν ότι η ναυτιλία έχει το μικρότερο περιβαλλοντικό αποτύπωμα από όλες τις βιομηχανίες συγκριτικά με το έργο που παράγει. Επίσης, τόνισαν ότι, την ίδια στιγμή, οι άνθρωποι της ναυτιλίας επενδύουν τεράστια κεφάλαια, με πολύ μεγάλο ρίσκο, προκειμένου να ενισχύσουν την προσπάθεια προς τον παγκόσμιο στόχο της απανθρακοποίησης και τέλος διαπίστωσαν ότι δεν υπάρχουν σήμερα έτοιμες λύσεις για πράσινα καύσιμα, όμως, η πυρηνική ενέργεια και οι νέοι τέταρτης γενιάς αντιδραστήρες μπαίνουν στην συζήτηση, έστω και με πολλά ερωτηματικά.

    Μιλώντας ο Γιώργος Καραγεωργίου πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Olympic Shipping, του ομίλου Ωνάση, τόνισε ότι ο όμιλός του έχει κλείσει συμφωνία με μεγάλη ξένη εταιρεία για την ανάπτυξη τέτοιων συστημάτων, όμως πρόσθεσε ότι πρόκειται για ένα θέμα που θέλει τουλάχιστον 15 χρόνια ακόμα προκειμένου να εξελιχθεί.

    Θετικός για την προοπτική της χρήσης της πυρηνικής ενέργειας για την ναυτιλία είναι και ο Γιώργος Γιουρούκος εκτελεστικός πρόεδρος της Global Ship Lease.

    Ο Χάρης Βαφειάς ιδρυτής των τριών εισηγμένων ναυτιλιακών εταιρειών, Stealth Gas, Imperial Petroleum και C3iS, υπενθύμισε ότι όταν πριν από τέσσερα χρόνια είχε θέσει το θέμα δεν ήταν πολλοί που το πίστευαν ενώ σήμερα είναι πολύ ψηλά στο τραπέζι των συζητήσεων.

    Ο Γιώργος Οικονόμου ιδρυτής της TMS, επισήμανε ότι είναι ίσως η ιδανικότερη λύση, αλλά εκτιμά ότι δεν θα προχωρήσει για πολιτικούς λόγους, ωστόσο, συμπλήρωσε, πάντως είναι πλέον μια διάχυτη άποψη άποψη στους κόλπους της ναυτιλίας που κρατάει αποστάσεις από την πυρηνική ενέργεια.

    Ο Γιώργος Προκοπίου, που ναυπηγεί 88 εμπορικά πλοία με τις εταιρείες, Dynacom Dynagas και Sea Traders, είπε: «Ο οικογενειακός όμιλος που μετράει και περίπου 130 πλοία στο νερό, έχει αποφασίσει να επενδύσει σε νεότευκτα που διαθέτουν συμβατικά καύσιμα και την καλύτερη υπάρχουσα τεχνολογία για την μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος των πλοίων».

    Τόνισε ταυτόχρονα ότι το LNG θα υπάρχει για τις επόμενες δεκαετίες, ενώ χαρακτήρισε υποκρισία το γεγονός ότι ασκείται τόσο μεγάλη πίεση στη ναυτιλία, που το αποτύπωμά της είναι πολύ μικρό και όχι σε άλλες βιομηχανίες με πολύ μεγαλύτερο περιβαλλοντικό αποτύπωμα.

    Ο Βαγγέλης Μαρινάκης, ιδιοκτήτης της Capital, επιβεβαίωσε την απόφαση του να επενδύσει στο υγροποιημένο φυσικό αέριο, τόσο σε μηχανές duel fuel σε δεξαμενόπλοια, όσο και σε LNG carriers.

    Στη συνέχεια μίλησαν οι Ιωάννης Κούστας, πρόεδρος και CEO της Danaos Corporation, δρ. Νικόλας Π. Τσάκος, ιδρυτής, πρόεδρος και CEO της Tsakos Energy Navigation, Χάρης Βαφειάς ιδρυτής των Stealthgas, C3iS και Imperial Petroleum και Hing Chao, πρόεδρος της Wah Kwong Maritime.

    Ειδικότερα, αναφέρθηκαν στην τρέχουσα κατάσταση των ναυλαγορών, στις προσπάθειες για την ενεργειακή μετάβαση της ναυτιλίας και τις έντονες γεωπολιτικές συγκρούσεις.

    O Ιωάννης Κούστας ανέφερε ότι οι γεωπολιτικές αναταραχές έχουν ευνοήσει τη ναυλαγορά των containerships και φάνηκε αισιόδοξος ότι η θετική αυτή εικόνα θα συνεχιστεί τουλάχιστον για το υπόλοιπο του 2024.

    Ο δρ. Νίκος Τσάκος επισήμανε ότι η άνοδος των ναύλων στα δεξαμενόπλοια αποτελεί αποτέλεσμα του χαμηλού orderbook ,καθώς η αβεβαιότητα για τα καύσιμα συγκρατεί τις παραγγελίες.

    Αναφερόμενεος στο περιβαλλοντικό μέτωπο, ο δρ. Ν. Τσάκος υπογράμμισε ότι η ναυτιλία κινείται με ταχύτερους ρυθμούς έναντι των άλλων βιομηχανιών σε ό,τι αφορά την απανθρακοποίηση και τόνισε ότι οι ναυτιλιακές εταιρείες ρισκάρουν πολύ μεγάλα ποσά προκειμένου να μειώσουν ακόμα περαιτέρω το περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα, ενώ για μια ακόμα φορά υπενθύμισε με νόημα σε ολους τους τόνους ότι οι ναυτιλιακές εταιρείες δεν κατασκευάζουν μηχανές πλοίων.

    Ο δρ. Κούστας υπογράμμισε για ακόμη μία φορά ότι η μετάβαση αυτή απαιτεί μεγάλης κλίμακας επενδύσεις. Ο ίδιος φάνηκε απαισιόδοξος για το γεγονός ότι «δεν υπάρχει καμία διαθέσιμη επιλογή» καθώς το κόστος παραγωγής μεθανόλης είναι υψηλό ενώ κανένα κράτος δεν έχει πιστοποιήσει τη χρήση πλοίων κατανάλωσης αμμωνίας.

    Ο κ. Βαφειάς από την πλευρά εκτίμησε ότι τα επόμενα 8-10 χρόνια η πυρηνική ενέργεια θα μπορούσε να αποτελέσει μια ρεαλιστική επιλογή. Μάλιστα, όπως χαρακτηριστικά σημείωσε, είναι πρώτη φορά που οι νηογνώμονες δεν έχουν ξεκάθαρο guidance για τα καύσιμα. Στο παρόν εύθραυστο περιβάλλον, οι πλοιοκτήτες επικεντρώνονται στη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης των υπαρχόντων πλοίων.

    Ο Γιάννης Δράγνης, τόνισε ότι για τα μεσαίου μεγέθους bulk carries (Ultramax), υπάρχει μια «established χωρητικότητα» η οποία θα εισέλθει στην αγορά τα επόμενα χρόνια, αν και δεν είναι ικανή να αλλάξει σημαντικά την πορεία της ναυλαγοράς.

    Ο Πόλυς Β. Χατζηιωάννου τόνισε ότι τα υψηλά επιτόκια αποτελούν τον κυριότερο λόγο που δεν τοποθετούνται παραγγελίες για νέα πλοία, επίσης, ανέφερε ότι η βιομηχανική δραστηριότητα στην Κίνα, σύμφωνα με τα τελευταία δεδομένα, είναι η υψηλότερη από τον Ιούνιο του 2022 ενώ και οι τιμές εμπορευμάτων κινούνται σε υψηλά επίπεδα, δείγμα της ισχυρής ζήτησης.

    Ο Σταμάτης Τσαντάνης επισήμανε ότι το 2023 οι εισαγωγές ξηρών φορτίων της Κίνας ήταν αυξημένες κατά 10% έναντι του 2022.

    O Γιώργος Γιουρούκος της Global Ship Lease, τόνισε και τον, θετικό για τα containerships, αντίκτυπο της κρίσης στην Ερυθρά Θάλασσα και πρόσθεσε ότι έχει ευνοήσει σημαντικά τους ναύλους σε μια περίοδο που είχαν υποχωρήσει. Μάλιστα, κατά τον ίδιο, η κρίση αυτή μοιάζει αρκετά με την εποχή της πανδημίας, καθώς και τώρα έχει δημιουργηθεί συμφόρηση σε πολλά λιμάνια.

    Τέλος, ο Αριστείδης Πίττας, της Euroseas και της Eurodry εκτίμησε ότι συμβατικά καύσιμα θα αναμειγνύονται με βιοκαύσιμα.

    Διαβάστε επίσης

    Αυξημένα κέρδη, ρευστότητα, μερίσματα για τις εισηγμένες ναυτιλιακές εταιρείες

    Έλληνες εφοπλιστές: Συνεχίζουν τις επενδύσεις στα bulkers – Ποιοι ενίσχυσαν τους στόλους τους

    Μελίνα Τραυλού: Η ναυτιλία είναι σύνδεση, οικουμενική, πανανθρώπινη για το κοινό καλό



    ΣΧΟΛΙΑ