ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Περιεχόμενα
Οι ιδιοκτήτες δεξαμενόπλοιων αποφεύγουν να στείλουν τα πλοία τους να συλλέξουν αργό από ένα βασικό ρωσικό λιμάνι στην Ασία μετά τις κυρώσεις της G-7 και το πλαφόν στην τιμή του πετρελαίου, σύμφωνα με τις πρώτες ενδείξεις, αναφέρει το Bloomberg.
Από τις 5 Δεκεμβρίου, οι αγοραστές φορτίων από τη Ρωσία επιτρέπεται να έχουν πρόσβαση στις τυπικές ασφαλίσεις του κλάδου και σε μια σειρά από κρίσιμες για το εμπόριο υπηρεσίες, μόνο εάν πληρώνουν 60 δολάρια το βαρέλι ή λιγότερο. Οι αποστολές του ρωσικού αργού τύπου ESPO από το ασιατικό λιμάνι Κοζμίνο είναι περίπου 10 δολάρια πάνω από την τιμή του πλαφόν, που σημαίνει ότι πρέπει να αναζητήσουν εναλλακτικές λύσεις.
Η Ρωσία εξάγει έως και 65 εκατομμύρια τόνους ετησίως πετρελαίου μίγματος ESPO μέσω του αγωγού Ανατολικής Σιβηρίας – Ειρηνικού Ωκεανού (Eastern Siberia-Pacific Ocean) εκ των οποίων περίπου τα 35 εκατ. τόνοι διακινούνται μέσω του λιμανιού του Κοζμίνο.
Από τότε που τέθηκε σε ισχύ το πλαφόν της τιμής του ρωσικού πετρελαίου, τα φορτία του ESPO μειώθηκαν στο ήμισυ σε σχέση με έναν μήνα νωρίτερα, σύμφωνα με τα στοιχεία παρακολούθησης των δεξαμενόπλοιων που συγκέντρωσε το Bloomberg.
Αντίθετα, το πετρέλαιο Urals, ένα προϊόν που εξάγεται από τη Δυτική Ρωσία, ρέει ελεύθερα σε πελάτες στην Ασία — βοηθούμενο από το γεγονός ότι η τιμή του έπεσε πολύ κάτω από το όριο των 60 δολαρίων λίγες εβδομάδες πριν από την ισχύ του ανώτατου ορίου.
Ωστόσο, τα δεξαμενόπλοια φαίνεται να αποφεύγουν το ESPO. Στις 10 ημέρες από την έναρξη των μέτρων, 4,4 εκατομμύρια βαρέλια φορτώθηκαν σε δεξαμενόπλοια στο Κοζμίνο, αναφέρουν τα στοιχεία του Bloomberg. Την ίδια περίοδο έναν μήνα νωρίτερα, είχαν φορτωθεί 8,8 εκατομμύρια βαρέλια.
Άτομα που εμπλέκονται στις συναλλαγές του ESPO είπαν ότι είναι πολύ νωρίς για να είμαστε σίγουροι ότι η παρατηρούμενη πτώση των ροών αντανακλά κάτι διαρθρωτικό. Ωστόσο, οι καιρικές συνθήκες δεν ήταν ιδιαίτερα άσχημες και δεν φαίνεται να υπάρχουν πολλά υποψήφια πλοία για τη συλλογή φορτίων τις επόμενες εβδομάδες.
Τα δεδομένα παρακολούθησης δεξαμενόπλοιων είναι πάντα ευμετάβλητα, ανάλογα με τους χρόνους φόρτωσης και τις ελεύσεις και τις αποχωρήσεις μεμονωμένων τάνκερ.
Οι ισχυροί πλοιοκτήτες
Ναυλομεσίτες και έμποροι επισήμαναν επίσης ότι υπάρχουν ενδείξεις πως οι πωλητές του ESPO αγωνίζονται να εξασφαλίσουν δεξαμενόπλοια για φορτία που αγοράζονται με τιμή άνω των 60 δολαρίων το βαρέλι.
Τουλάχιστον δύο μεγάλοι και γνωστοί πλοιοκτήτες, η China Cosco Shipping και η Avin International, συμφερόντων της οικογένειας Βαρδινογιάννη έχουν αποσυρθεί από τη μεταφορά αργού ESPO από τις 5 Δεκεμβρίου, σύμφωνα με ναυλομεσίτες. Οι δύο εταιρείες δεν απάντησαν σε email του Bloomberg.
Η απουσία τους έχει βγάλει τουλάχιστον πέντε τάνκερ εκτός της δεξαμενής πλοίων που μετακινούν το συγκεκριμένο πετρέλαιο, αναφέρουν οι πηγές.
Αυτό αναγκάζει τους ναυλωτές να συνεργάζονται με μικρότερους ανεξάρτητους πλοιοκτήτες που εξακολουθούν να είναι πρόθυμοι να μεταφέρουν το πετρέλαιο. Εάν οι ναυλωτές συνεχίσουν να αντιμετωπίζουν δυσκολίες για την ναύλωση τάνκερ, οι ροές μπορεί να παρεμποδιστούν, υποστήριξαν.
Tο πετρέλαιο ESPO και Sokol, άλλη μία κατηγορία που εξάγεται από την ανατολική Ρωσία, διαπραγματεύονται επί του παρόντος πάνω από το όριο των 60 δολαρίων το βαρέλι που παρέχει πρόσβαση σε ασφαλιστικές υπηρεσίες.
Κανονικά οι μεταφορές του Urals
Οι πλοιοκτήτες τόνισαν ότι οι ναυλώσεις δεξαμενόπλοιων για τη μεταφορά του ρωσικού αργού Urals από δυτικά λιμάνια προχωρούν με πιο κανονικούς ρυθμούς. Η τιμή του είναι περίπου στα 45 δολάρια, σύμφωνα με στοιχεία που παρέχονται από την Argus Media. Η παρακολούθηση δεξαμενόπλοιων δεν υποδηλώνει κάποια εμφανή διακοπή στη ροή του συγκεκριμένου πετρελαίου.
Οι έμποροι παρακολουθούν στενά για να δουν εάν οι εξαγωγές ρωσικού αργού μπορούν να διατηρηθούν και πώς θα αντιδράσει η Μόσχα εάν διακοπεί ο εφοδιασμός.
Η σταθερότητα των ρωσικών εξαγωγών είναι ζωτικής σημασίας καθώς οι ΗΠΑ και το G-7 εργάζονται για τη διασφάλιση των παγκόσμιων προμηθειών πετρελαίου ενόψει του χειμώνα του βόρειου ημισφαιρίου, ενώ ταυτόχρονα προσπαθούν να στερήσουν από το Κρεμλίνο τη χρηματοδότηση για τον πόλεμο στην Ουκρανία.
Μια απότομη απώλεια παραγωγής θα μπορούσε να εξελιχθεί σε μπούμερανγκ για τη Δύση, εάν οδηγήσει σε αύξηση των τιμών του πετρελαίου και αναζωπυρώσει τον πληθωρισμό.
Περίπου τα μισά από τα φορτία του πετρελαίου ESPO που έχουν προγραμματιστεί για φόρτωση τις υπόλοιπες ημέρες αυτού του μήνα δεν έχουν ακόμη ασφαλίσει τα δεξαμενόπλοια, σύμφωνα με τους ναυλομεσίτες. Αυτό είναι λίγο πιο αργό από το συνηθισμένο, πρόσθεσαν, αποδίδοντάς το στη μικρότερη ομάδα “πρόθυμων” δεξαμενόπλοιων που διαχειρίζεται περιορισμένος αριθμός πλοιοκτητών.
Είναι πιθανό τα δεξαμενόπλοια τα οποία προηγουμένως μετέφεραν πετρέλαιο από καθεστώτα στα οποία που έχουν επιβληθεί κυρώσεις όπως το Ιράν και η Βενεζουέλα – ο λεγόμενος σκοτεινός στόλος – να ναυλωθούν, δήλωσαν ναυλομεσίτες.
Τα πλοία που φόρτωσαν πετρέλαιο ESPO στο Kόζμινο έπλευσαν προς την Κίνα, σύμφωνα με τα δεδομένα παρακολούθησης. Ορισμένα ανήκουν σε ρωσικές, ινδονησιακές και τουρκικές εταιρείες, ενώ άλλα δεν αποκαλύπτουν τον ιδιοκτήτη τους.
Πολλά φορτία πετρελαίου Sokol, τα οποία φορτώνουν από το λιμάνι De Kastri της ανατολικής Ρωσίας, μεταφέρθηκαν από πλοίο σε πλοίο στα ανοιχτά του Yeosu στη Νότια Κορέα.
Διαβάστε ακόμη: