ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Τι έλεγε ο Μπόμπολας για τον Βαρδή, το ράλι σε Alpha και ΠΛΑΘ, γιατί ο Ιβάν βιάζεται να πουλήσει στον Ρέστη, ο άγνωστος εφοπλιστής Ψαρογιώργος και ο Νίκος Πατέρας και ποιοι πλήρωσαν 2.500 για ένα gala στη Νέα Υόρκη
Πρόκειται για την Μαρία Αγγελικούση, 40 ετών, επικεφαλής του ομίλου Angelicoussis Shipping, ενός από τους μεγαλύτερους ναυτιλιακούς ομίλου στον κόσμο. Κληρονόμησε την εταιρεία, από τον πατέρα της, Γιάννη, ο οποίος πέθανε το 2021 σε ηλικία 72 ετών.
Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με την λίστα mononews100 του 2022 (η λίστα δημοσιεύεται κάθε χρόνο από το mononews.gr), η κ. Αγγελικούση ήταν η πλέον επιδραστική Ελληνίδα τη χρονιά που πέρασε.
Το δημοσίευμα αναφέρει ότι η αύξηση των ναύλων -λόγω μία σειράς παραγόντων την περίοδο της πανδημίας- εκτόξευσε την αξία του ομίλου τα τελευταία δύο χρόνια. Αυτή η εξέλιξη οδήγησε στην αύξηση της καθαρής περιουσίας της Αγγελικούση στα περίπου 5,3 δισ. δολάρια, σύμφωνα με τον Bloomberg Billionaires Index, καθιστώντας την το δεύτερο πλουσιότερο άτομο στην Ελλάδα μετά τη Βίκυ Σάφρα και μία από τις πλουσιότερες γυναίκες στον κόσμο.
Η Μαρία Αγγελικούση περιλαμβάνεται στον μικρό -αλλά αναπτυσσόμενο- κύκλο των ισχυρών γυναικών της ναυτιλίας, μιας βιομηχανία βαθιά ριζωμένης στην ελληνική κουλτούρα η οποία, όμως, ανδροκρατείται. Μεγιστάνες όπως ο Αριστοτέλης Ωνάσης και ο Σταύρος Νιάρχος υπήρξαν πρότυπο των Ελλήνων δισεκατομμυριούχων, ενώ οι γυναίκες αποτελούν κατά προσέγγιση μόνο το 1/3 του εργατικού δυναμικού στις πλοιοκτήτριες εταιρείες και μόλις το 2% των πληρωμάτων.
«Η ναυτιλία θεωρούνταν πάντα μια ανδρική βιομηχανία, αλλά αν κοιτάξετε γύρω σας σήμερα είναι εντυπωσιακό το πόσες γυναίκες βρίσκονται σε πολύ εξέχουσες θέσεις ή είναι έτοιμες να τις κατακτήσουν», δήλωσε ο Nigel Lowry, ανταποκριτής στην Αθήνα της Lloyd’s List.
Τους δύο μεγαλύτερους ναυτιλιακούς ομίλους της Ελλάδας τους διευθύνουν σήμερα γυναίκες: η Μαρία Αγγελικούση τον ομώνυμο όμιλο και η Αγγελική Φράγκου τον όμιλο Navios Maritime Holdings.
Η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών εξέλεξε πέρυσι γυναίκα πρόεδρο, τη Μελίνα Τραυλού, για πρώτη φορά στην μακραίωνη ιστορία της.
Η διαδοχή έχει παίξει ρόλο σε αυτή τη διαφοροποίηση, καθώς όλο και περισσότερες οικογενειακές ναυτιλιακές περνούν σε χέρια γυναικών.
Ως μοναχοπαίδι, η άνοδος της Μαρίας ήταν για τους περισσότερους σίγουρη, αν και όχι εγγυημένη.
Με σπουδές στο Κέμπριτζ, η Αγγελικούση εργαζόταν για την Εθνική Υπηρεσία Υγείας στο Ηνωμένο Βασίλειο το 2008, όταν ο πατέρας της την κάλεσε πίσω στην Ελλάδα για να μαθητεύσει μαζί του.
Ο Γιάννης Αγγελικούσης ήταν «ο καλύτερος δάσκαλος», επισήμανε ο Lowry. Γνωστός για το ένστικτο της αγοράς που διέθετε και την πίστη του σε ορισμένες τράπεζες και ναυπηγεία, βοήθησε την εταιρεία του να αντέξει στην ύφεση και να αυξήσει τον στόλο της με πλοία ξηρού χύδην φορτίου, δεξαμενόπλοια και LNG carriers.
Η επεκτατική πολιτική οδήγησε στο διπλασιασμό της περιουσίας της οικογένειας τα τελευταία επτά χρόνια. Συμπεριλαμβανομένων των πλοίων που βρίσκονται υπό παραγγελία, ο στόλος της Angelicoussis Shipping περιλαμβάνει τώρα 134 πλοία αξίας περίπου 14 δισεκατομμυρίων δολαρίων, σύμφωνα με την VesselsValue.
Η εποχή της πρόκλησης
Όταν ο Γιάννης Αγγελικούσης έπαθε καρδιακή προσβολή στις αρχές του 2021, η Μαρία ανέλαβε τη θέση της διευθύνουσας συμβούλου, αναφέρει το άρθρο του Bloomberg. Ο θάνατός του τρεις εβδομάδες αργότερα προκάλεσε σοκ.
«Ήταν μια πολύ δύσκολη περίοδος για μένα», είπε η ίδια σε μια σύνοδο κορυφής για τα εμπορεύματα πέρυσι. «Από την μία πλευρά θρηνούσα τον πατέρα μου, με τον οποίο ήμουν πολύ κοντά», και από την άλλη έπρεπε να προχωρήσω σε «μεγάλες αλλαγές για την εταιρεία».
Η πρώτη της μεγάλη δοκιμασία ήρθε γρήγορα. Η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία ανέτρεψε μια βιομηχανία που είχε ήδη ταλαιπωρηθεί από τους περιορισμούς του Covid.
Όταν ξέσπασε ο πόλεμος, ο όμιλος είχε πλοία στην Ουκρανία και οι επιπτώσεις σε ολόκληρη την αγορά ήταν άμεσες. Τα ρωσικά πλοία είχαν απαγορευτεί από τα περισσότερα δυτικά λιμάνια, οι αγορές πετρελαίου ήταν σε αναταραχή και τα πλοία και το πλήρωμα αντιμετώπισαν ένα νέο επίπεδο φυσικών απειλών.
Η ίδια κατέστησε σαφές ότι η εταιρεία της δεν θα μετέφερε κανένα ρωσικό φορτίο, επικαλούμενη «ένα τεράστιο ηθικό στοιχείο» που την οδήγησε σε αυτή την απόφαση.
Η αποφασιστικότητά της κέρδισε τον σεβασμό των υπολοίπων του κλάδου, μερικοί από τους οποίους ήταν δύσπιστοι για την ικανότητά της να καλύψει το κενό του πατέρα της.
«Το χειρίστηκε εξαιρετικά», είπε ο Lowry της Lloyd’s List. «Φαίνεται να κινείται σε σωστή τροχιά».
Διαβάστε ακόμη:
Άλλα δύο νεότευκτα πλοία για την Μαρία Αγγελικούση
Μαρία Αγγελικούση: Η επιδραστικότερη όλων για το 2022 – Λίστα mononews100
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Volkswagen: Στα άδυτα της συμμαχίας με τη Silicon Valley για τη διάσωση της αυτοκινητοβιομηχανίας
- Ελληνικό: Κέρδη 0,98 ανά μετοχή για τους μετόχους της Lamda από τα τελευταία deals για οικόπεδα
- Γιώργος Στάσσης: Διπλάσιες επενδύσεις, ισχυρά κέρδη, νέα σχέδια ανάπτυξης
- Η κυβέρνηση βρίσκει τον βηματισμό της και η αντιπολίτευση τον ψάχνει