ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Το ράλι της ΤΙΤΑΝ, το νέο Βατερλώ της Απαλαγάκη, το κινεζικό μαρτύριο για τον Μάνο, τα υπερόπλα Πιτσιλή, η αλήθεια για τη Μιράντα Πατέρα και ο γάτος Dollar, ο αεικίνητος Πιέρ και ο θαρραλέος πολιτικός με την κομμώτρια
Ο ιδρυτής της Eastern Mediterranean Maritime Ltd, ιδιαίτερα συγκινημένος, άρχισε να ξεφυλλίζει την προσωπική του πορεία, αλλά και την οικογενειακή ιστορία.
«Προσωπικά ασχολούμαι με τη διαχείριση πλοίων περίπου 55 έτη σε διαχειριστικά γραφεία δούλευα στο Λονδίνο από το 1968 μέχρι το 1971 όταν ιδρύσαμε την οικογενειακή επιχείρηση THENAMARIS στον Πειραιά», άρχισε την ομιλία του και συνέχισε: «Το 1990 αποχώρησα από την οικογενειακή επιχείρηση με συναινετικό τρόπο και ίδρυσα την προσωπική ναυτιλιακή εταιρεία Eastern Mediterranean Maritime, σήμερα δραστηριοποιούμεθα στο χώρο της Ναυτιλίας τα τρία αδέρφια Μαρτίνου, τα αγόρια της αδερφής μου αδερφοί Κοροπούλη με την εταιρεία ASTRA και ο ανιψιός μου Ιωάννης Κωνσταντίνου Μαρτίνος που διευθύνει την πρωτοποριακή εταιρεία SIGNAL μία εταιρία έρευνας και εκμετάλλευσης λογισμικών συστημάτων που αφορούν τις ναυλώσεις πλοίων διαχειρίζεται ένα πουλ δεξαμενοπλοίων που μετέχει μεταξύ άλλων και η Shell».
Ιδιαίτερη αναφορά έκανε, ο Θανάσης Μαρτίνος, στα ανίψια του και τόνισε:
«Αναφέρομαι ιδιαίτερα στον ανιψιό μου Ιωάννη και τη SIGNAL, διότι με τη δραστηριότητα του απασχολεί τουλάχιστον 100 νέους επιστήμονες κυρίως κομπιουτερίστες με μεταπτυχιακές σπουδές στο εξωτερικό συμβάλλοντας έτσι στη μείωση του λεγόμενου brain drain που προβληματίζει τη χώρα μας. Την THENAMARIS διευθύνει πλέον ο ανηψιός μου Νικόλας Κωνσταντίνου Μαρτίνος και τη Μινέρβα ο ανιψιός μου Ανδρέας Ανδρέα Μαρτίνος και οι δυο με μεγάλη επιτυχία. Μεταξύ μας οι πέντε εταιρείες διαχειριζόμεθα 250 πλοία και απασχολούμε γύρω στα 1000 στελέχη στα γραφεία μας στη Γλυφάδα στη Βούλα και το Καβούρι. Όπου υπάρχουν συνέργειες συνεργαζόμεθα οικογενειακές εταιρείες κυρίως σε αγορές προμηθειών λιπαντικών και άλλων.
Εμπνευστής της όλης προσπάθειας ήταν η μητέρα μου Αθηνά, ουσιαστικά ίδρυσε την οικογενειακή επιχείρηση την Thenamaris. Αν και ήμασταν παιδιά πριν 50 χρόνια , η μητέρα μου μας άφησε την πρωτοβουλία, δεν μας επισκίασε, κάναμε τα λάθη μας, κ έτσι μάθαμε την δουλειά πολύ νέοι. Συμπαραστάτης μου εμψυχωτής και αντιπρόεδρος είναι η σύζυγός μου Μαρίνα, οι δυο θυγατέρες μου έχουν ακολουθήσει άλλες επιτυχείς καριέρες αλλά είναι κοντά και στηρίζουν την οικογενειακή επιχείρηση».
Στη συνέχεια αναρωτήθηκε, «τι είναι επιχείρηση;» και απάντησε:
«Επιχείρηση είναι τα στελέχη, η επιτυχία μιας εμπορικής επιχείρησης είναι τα ικανά έντιμα αφοσιωμένα στελέχη κατ επέκταση το συντριπτικό πλεονέκτημα των ελληνικών ναυτιλιακών επιχειρήσεων που ανταγωνίζονται σε διεθνές επίπεδο είμαστε οι Έλληνες. Την περασμένη εβδομάδα ήμουν στο Καστελόριζο, έβλεπα αυτό το βραχώδες νησί με το απάνεμο λιμανάκι απομονωμένο δίπλα στις τουρκικές ακτές οπου στην αρχή του περασμένου αιώνα ευημερούσαν περίπου 12.000 Έλληνες, γιατί δεν ζούσε στο νησί ούτε ένας Τούρκος;
Γιατί οι Έλληνες ειδικεύονται στη ναυτιλία οι Καστελλοριζίοι ως ναυτικός λαός είχαν ιστιοφόρα και εμπορικά πλοία και δραστηριοποιούνταν στο εμπόριο με τη Μικρά Ασία στην απέναντι ακτή οι Τούρκοι καλλιεργούσαν τα χωράφια τους. Οι Καστελλοριζίοι αργότερα μετοίκισαν στην Αίγυπτο όπου βοήθησαν στη διάνοιξη της Διώρυγας του Σουέζ και τώρα πλέον στην Αυστραλία η παροικία τους ακμάζει και ευημερεί.
Συμπερασματικά το συγκριτικό πλεονέκτημα των ελληνικών ναυτιλιακών επιχειρήσεων είναι το DNA των Ελλήνων. Τα στελέχη μας διακρίνονται για την ευστροφία τους την ευελιξία τους και το φιλότιμό τους, ελληνική λέξη δεν απαντάται σε άλλες γλώσσες.
Οι ελληνικές ναυτιλιακές επιχειρήσεις έχουν σαν κορμό την οικογένεια είναι προσωπαγείς, ακόμα και στις εισηγμένες στα ξένα χρηματιστήρια εταιρείες με ελληνική διεύθυνση ο εφοπλιστής διατηρεί τον έλεγχο. Ο διευθύνων διατηρεί προσωπική επαφή με τα στελέχη της επιχείρησης. Το προσωπικό ενδιαφέρον και η στενή σχέση συντελεί ώστε να αξιολογούνται και να αμοίβονται δίκαια τα στελέχη της επιχείρησης. Σε κάποιες εταιρείες τα στελέχη έχουν τη δυνατότητα να επενδύουν και στα πλοία. Δεν υπάρχει διαχωρισμός ιδιοκτησίας και διοίκησης της εταιρείας όπως σε αλλαδαπές χρηματιστηριακές εταιρείες. Ασφαλώς ο εφοπλιστής βασίζεται σε ικανά στελέχη του για τις σημαντικές αποφάσεις του κυρίως σε επενδύσεις σε πλοία και τις ναυλώσεις σε επενδυτικές αποφάσεις πρέπει να λαμβάνονται υπ όψιν οι έγκυρες μελέτες προοπτικής ναυλαγορών και οι γεωπολιτικές εξελίξεις.
Σημαντικός παράγων επιτυχίας στις επενδύσεις είναι ο χρόνος, το time της επένδυσης η ναυλαγορά διακρίνεται από ανοδικούς και καθοδικούς κύκλους ένα αξίωμα που το λέμε και εμείς όπως οι Εβραίοι αγόραζε φθηνά και πούλα ακριβά, αυτό είναι ένα ακόμα πλεονέκτημα το σωστό timing των ελληνικών ναυτιλιακών επιχειρήσεων.
Επενδύουν, ναυπηγούν αγοράζουν πλοία όταν οι ναυλαγορές είναι σε χαμηλά επίπεδα,
Ωστόσο υπάρχουν οι απρόβλεπτες διεθνείς εξελίξεις που επηρεάζουν σχετικά πρόσφατα την διεθνή οικονομία.
Η πανδημία του 2020 καταρράκωσε προσωρινά τη ναυλαγορά των δεξαμενοπλοίων και των φορτηγών, αντίθετα είχε σαν συνέπεια μεγάλη αύξηση των ναύλων και τιμών των πλοίων containers λόγω της αύξησης σε ζήτηση οικιακών και ηλεκτρικών ειδών παγκοσμίως.
Άλλη απρόβλεπτη εξέλιξη η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία είχε σαν συνέπεια τη μεγάλη αύξηση των ναύλων των δεξαμενοπλοίων λόγω μεγέθυνσης των αποστάσεων μεταφορών αργού πετρελαίου και διυλισμένων προϊόντων. Η Ευρώπη εισάγει πλέον αργό πετρέλαιο από τις Ηνωμένες Πολιτείες και πετρέλαιο Diesel από τις Ινδίες και την Κίνα αντί της γειτονικής Ρωσίας.
Η Ρωσία πάλι εξάγει το αργό πετρέλαιο μαζούτ σε Κίνα και οι Ινδίες το diesel σε Βραζιλία Τουρκία και άλλες.
Οι αποστάσεις που διανύουν τα πλοία για το ίδιο μεταφορικό έργο έχουν διπλασιαστεί, με συνέπεια βέβαια υπερδιπλασιασμό και των ναύλων.
Τέλος τα υγραεριοφόρα που οι Έλληνες ελέγχουν το 30%, ωφελήθηκαν από το κλείσιμο των Ρωσικών αγωγών,η Γερμανία ειδικά υγραεριοφόρα για τους τερματικούς σταθμούς.
Εδώ φαίνεται και το συγκριτικό πλεονέκτημα των Ελλήνων αν ένα το μεγάλο μέρος των Ρωσικών εξαγωγών πετρελαίου αλλά και εξαγωγών δημητριακών από την Ουκρανία.
Εμείς σαν εταιρεία στην τον περσινό χειμώνα φορτώναμε από την Αγία Πετρούπολη προϊόντα πετρελαίου με πλοία μη ενισχυμένα για πάγο και από την Ουκρανία δημητριακά και τα δυο ταξίδια έχουν κίνδυνο ρίσκο. Η Αγία Πετρούπολη τον χειμώνα έχει κίνδυνο γιατί έχει παχύ στρώμα πάγου όσον αφορά την Ουκρανία έχει πάντα κάποιο ρίσκο παρά τις συμφωνίες των εμπλεκομένων, βλέπουμε εκατέρωθεν ιπτάμενα Drones.
Αυτά τα ρίσκα παίρνουμε εμείς η πλειονότητα των εφοπλιστών, λόγω μιας έφεσης που έχουμε στη ναυτική περιπέτεια.
Ας αναλογιστούμε τους προγόνους μας Σπετσιώτες Υδραίους και Ψαριανούς απεκόμισαν υπερκέρδη μεταφέροντας σιτηρά στην αποκλεισμένη από τους Άγγλους Γαλλία το 1870.
Η ευελιξία των Ελλήνων να εκμεταλλεύονται ειδικές συνθήκες στην ναυλαγορά και να παίρνεις ρίσκα είναι χαρακτηριστικό της Ελληνικής ναυτιλίας.
Τέλος θα παρομοιάσω τον Έλληνα εφοπλιστή με τον καπετάνιο στη γέφυρα του πλοίου : ο εφοπλιστής πρέπει να έχει συνεχή παρουσία στην επιχείρηση, όπως ο πλοίαρχος στη γέφυρα και ο στρατηγός στο πεδίο της μάχης. Όπως ο πλοίαρχος λαμβάνει υπ΄όψιν τις υποδείξεις των αξιωματικών του, αλλά τελικά ο ίδιος παίρνει τις κρίσιμες αποφάσεις παρομοίως και ο εφοπλιστής συμβουλεύεται τα ικανά στελέχη του, αλλά οι τελικές αποφάσεις είναι δικές του. Όπως ο πλοίαρχος προβλέπει στη γέφυρα την επιδείνωση των συνθηκών που επηρεάζουν τη ναυσιπλοΐα έτσι και ο εφοπλιστής πρέπει να προβλέπει τις οικονομικές εξελίξεις που θα επηρεάσουν την πορεία της επιχείρησης. Ο εφοπλιστής πρέπει να έχει διαρκή παρουσία στο γραφείο του. Πιστεύω πως ο καλύτερος τρόπος διοίκησης είναι η παραδειγματική συμπεριφορά, το παράδειγμα.
Ευχαριστώ το Πανεπιστήμιο Πειραιά για την ύψιστη τιμή η διάκριση για τον ομιλούντα να είμαι Επίτιμος Διδάκτορας του Πανεπιστημίου Πειραιά».
Διαβάστε επίσης:
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Μιχάλης Σιαμίδης στο mononews: Κάθε επιχείρηση πρέπει να χτίσει το δικό της επιχειρηματικό μοντέλο
- Τι θα εισφέρει η Μπάρμπα Στάθης στην Ideal Holdings
- OΠΑΠ: Γιατί η αγορά περιμένει ότι θα σπάσει το φράγμα των 770 εκατ. ευρώ EBITDA φέτος
- Αρ. Παντελιάδης (ΕΣΕ): Οι τιμές στα σούπερ μάρκετ δεν θα επιστρέψουν ποτέ στα προ 3ετίας επίπεδα