Το οικονομικό μοντέλο διοίκησης που ακολουθεί η κινεζική εταιρεία Cosco το λιμάνι του Πειραιά είναι πρωτόγνωρο για τα ελληνικά δεδομένα, αλλά παρουσιάζει και μια ιδιομορφία που προκαλεί αναταράξεις ανάμεσα στους εργαζόμενους.

Στον πρώτο προβλήτα, εργάζονται οι πρώην υπάλληλοι του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς, οι οποίοι έχουν κατοχυρώσει τα δικαιώματα που είχαν κατά την περίοδο που ο ΟΛΠ είχε το δημόσιο χαρακτήρα του. Μέσα σε αυτά είναι και η δυνατότητα μετάταξης τους, για όσους το επιθυμούν, σε κρατικούς οργανισμούς και υπουργεία.

1

Στον δεύτερο και τρίτο προβλήτα, υπάρχει μεγάλος αριθμός εργαζομένων που έχει συμβάσεις ορισμένης χρονικής διάρκειας, οι οποίες ανανεώνονται, είτε από τους εργολάβους είτε από τους υπεργολάβους, που έχουν αναλάβει με συμβάσεις να εκτελούν τις εργασίες φόρτωσης, εκφόρτωσης και στοιβασίας των εμπορευματοκιβωτίων στο λιμάνι του Πειραιά.

Αυτό το ιδιότυπο καθεστώς είναι και η αιτία που ωθεί τους εργαζόμενους στις δύο προβλήτες διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων να προβαίνουν σε απεργιακές κινητοποιήσεις, διεκδικώντας την μονιμοποίηση όλων των εργαζομένων, την ένταξη τους στα βαρέα και ανθυγιεινά και αυξήσεις στους μισθούς.

Τα πράγματα όμως μπερδεύονται και από το γεγονός ότι η εκπροσώπηση των εργαζομένων δεν είναι ενιαία, αλλά μπορούμε να πούμε ότι είναι τριχασμένη.

Υπάρχουν τα σωματεία που εκπροσωπούν τους υπαλλήλους στον “παλαιό ΟΛΠ”, που εργάζονται στον πρώτο προβλήτα, αλλά και την Ένωση Εργαζομένων Διακίνησης Εμπορευματοκιβωτίων στις Προβλήτες του Πειραιά – ΕΝΕΔΕΠ και το Συνδικάτο Εργαζομένων Στις Επιχειρήσεις Που Δραστηριοποιούνται Στις Προβλήτες ΙΙ Και ΙΙΙ Πειραιά, – ΣΕΕΔΠ.

Η ΕΝΕΔΕΠ και η ΣΕΕΔΠ εκπροσωπούν τους εργαζόμενους που δουλεύουν στους προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ. Ανάμεσα σε αυτά τα σωματεία υπάρχει έντονη αντιπαράθεση, που τον τελευταίο καιρό έχει ξεπεράσει κάθε όριο και έχει περάσει πλέον σε ανησυχητικά επίπεδα.

Η ΕΝΕΔΕΠ είναι εκείνη η συνδικαλιστική οργάνωση που πραγματοποιεί τις απεργιακές κινητοποιήσεις, ενώ η ΣΕΕΔΠ, επιμένει σε ένα διάλογο με την διοίκηση της Cosco χωρίς να συμμετέχει στις απεργίες.

Βέβαια, αντιπαλότητα υπάρχει και στο θέμα για το ποιος από τους δύο συνδικαλιστικούς φορείς είναι “οι πιο αντιπροσωπευτικός”. Ωστόσο και τα δύο σωματεία συμμετέχουν στις επίσημες διαπραγματεύσεις, τόσο με τους κινέζους εργοδότες τους, όσο και με τα αρμόδια υπουργεία και υπηρεσίες, παρά το γεγονός ότι η υπόθεση έχει καταλήξει στα Δικαστήρια και αναμένονται οι σχετικές αποφάσεις.

Η ατμόσφαιρα στο λιμάνι φορτίζεται επικίνδυνα ανάμεσα στους εργαζόμενους και από την φρασεολογία, αλλά και την επιχειρηματολογία που αναπτύσσεται, τόσο από τις επίσημες ανακοινώσεις των δύο σωματείων, όσο και από τα κείμενα που γράφονται στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης από τους συνδικαλιστές.

Οι μεν, της ΕΝΕΔΕΠ, αυτοχαρακτηρίζονται “μουντζούρηδες” και “σκληρά καρύδια”, αλλά αποκαλούν τους άλλους συνδικαλιστές: “γλύφτες”, “απεργοσπάστες”, οι δε της ΣΕΕΔΠ, με τη σειρά τους λένε τους “κομμουνιστές”, “φλόμπες”, ενώ ενοχλούνται και με την Νατάσσα Μποφίλιου, που συμμετείχε στη συναυλία αλληλεγγύης που έγινε στο λιμάνι του Πειραιά στη διάρκεια της τελευταίας απεργίας.

Όλα αυτά συμβαίνουν σε ένα λιμάνι που τα τελευταία χρόνια έχει αυξήσει εντυπωσιακά τα διακινούμενα φορτία και έχει ανέβει στην τέταρτη θέση των ευρωπαϊκών λιμένων, αλλά κυρίως έχει αυξήσει σημαντικά την κερδοφορία του.

Είναι γεγονός ότι οι επαναλαμβανόμενες απεργιακές κινητοποιήσεις και τα δύο εργατικά ατυχήματα που συνέβησαν πρόσφατα υποχρέωσαν τους κινέζους επενδυτές να διαμορφώνουν ένα πλαίσιο συζήτησης που περιλαμβάνει και τις μονιμοποιήσεις των εργαζομένων και τις αυξήσεις στους μισθούς. Μάλιστα, έχουν δεσμευτεί αύριο, 6 Μαΐου, να καταθέσουν βελτιωμένη πρόταση για τους μισθούς. Στην προηγούμενη απεργία είχαν προτείνει αυξήσεις που κυμαίνονται από 6% έως 10% ανάλογα με το ύψος των μισθών.

Η ΕΝΕΔΕΠ, για αυτές τις εξελίξεις τονίζει ότι εντείνει την “πάλη για την υπογραφή ΣΣΕ με βάση τις δικές μας ανάγκες”, δηλαδή “να εφαρμοστούν τα βαρέα και ανθυγιεινά, να ενταχθούν οι προσαυξήσεις για την νυχτερινή εργασία και τις αργίες, να δοθούν τώρα αυξήσεις σε όλους τους εργαζομένους” και προσθέτει: “Η ζωή μας δεν μπορεί να κοστολογείται με κάποια ποσά ευρώ, που επικαλείται καθημερινά η εργοδοσία και σίγουρα η προστασία της αλλά και η ζωή με αξιοπρέπεια δεν χωράει στα δικά της κέρδη.

Τα προβλήματα που πλέον αντιμετωπίζουμε καθημερινά όλοι στα σπίτια μας, είναι που τροφοδοτούν και θα ενισχύουν με νέες δυνάμεις τον αγώνα μας. Αποδείξαμε για άλλη μια φορά πως είμαστε σκληρά καρύδια, πως τα δίκαια αιτήματα μας, η ενότητα μας και η συσπείρωση γύρω από το σωματείο μας μπορούν να φέρουν θετικά αποτελέσματα. Η εργοδοσία δεσμεύτηκε να φέρει την απάντηση της τη Παρασκευή 6 Μάη. Παραμένουμε σε αγωνιστική ετοιμότητα και προετοιμασία, και μέσα από Γενική Συνέλευση θα καθορίσουμε τα επόμενα βήματα μας. Η Ντροπή, ντροπή δεν έχει και ο ξεπεσμός πάτο δεν βρίσκει για τα «εργατικά στελέχη» του σωματείου της εργοδοσίας.

Ο ρόλος της Διοίκηση του εργοδοτικού «σωματείου» ΣΕΕΔΠ πλέον έχει αναβαθμιστεί και εξελιχθεί ως το κύριο «λαγό» για τους επιχειρηματικούς ομίλους που αυγατίζουν τα κέρδη τους από τη δική μας δουλειά. Πέρα από το ρόλο τους να ξεπλένουν την εργοδοσία των “COSCO”- DPORT καλώντας την κυβέρνηση και του Υπουργείο Ναυτιλίας να καταστείλουν την απεργιακή κινητοποίηση για την υπογραφή ΣΣΕ με βάση τις προτάσεις που έχουν αποφασίσει 100ντάδες εργαζόμενοι μέσα στο λιμάνι, μέσα από μαζικές Γενικές Συνελεύσεις.

Πέρα από το ρόλο του συντονιστή και του καθοδηγητή του απεργοσπαστικού μηχανισμού που θυμίζει άλλες εποχές, που βλέπαμε μέχρι στιγμής μόνο σε ταινίες. Άξια τα λεφτά σας κύριοι του ΣΕΕΔΠ, άξιος και ο ρόλος σας… είστε η ξεφτίλα του λιμανιού. Λογικό είναι συνάδελφοι, αυτά τα στελέχη του «σωματείου» ΣΕΕΔΠ να μην ενδιαφέρονται για τις προσαυξήσεις των νυχτερινών και των αργιών. Ας συνεχίσουν να γλύφουν εκεί που φτύνουν οι εργοδότες”.

Από την άλλη, το Συνδικάτο Εργαζομένων στις Επιχειρήσεις Που Δραστηριοποιούνται Στις Προβλήτες ΙΙ Και ΙΙΙ Πειραιά, με ανακοίνωση του ρίχνει τις αιχμές του για τους συνδικαλιστές της ΝΕΔΕΠ, υποστηρίζοντας ότι:

“Μετά το “φιάσκο” απεργία που έληξε προ ολίγου και αφού έφερε 0 αποτελέσματα ,στέρησε και πάλι για τέσσερις βάρδιες τα μεροκάματα μας. Πως επιτρέπουμε σε λίγους τραμπούκους που με εκφοβισμούς και προπηλακισμούς στους συναδέλφους μας, κλείνουν και ανοίγουν το λιμάνι όποτε γουστάρουν; Δε θα ξανανεχθούμε καμία τέτοια κατάσταση που δυσκολεύει την εργασία μας και μας δημιουργεί ανασφάλεια και αποδιοργανωνει τις ζωές μας. Δε θα ξανανεχθούμε κανένα εκφοβισμό και τραμπουκισμό σε κανένα συνάδελφο που προσπαθεί να πάει στην εργασία του και να βγάλει το μεροκάματο του”.

Σε άλλη “μια άλλη επιχειρηματολογία” γράφτηκαν τα εξής:

“10 σημεία για να μην ξεχνάμε πως τα ψέματα και το θέατρο από τους κομμουνιστές πρέπει να τελειώσουν.

1.Εμείς που θέλουμε τη δουλειά μας και δουλεύουμε ξέρουμε και τι έγινε προχτές στο Χαϊδάρι και πόσοι είμασταν.

2.Τα «ΑΔΕΡΦΙΑ ΜΑΣ»(αστείο), ήρθαν να μας πείσουν ότι κλείνουν το λιμάνι, χορεύουν ζεϊμπεκιές και οργανώνουν συσσίτια για το καλό μας. Είδαμε όλοι την έπαρση, τη ψευτομαγκιά και το καραγκιοζιλίκι από τους επαγγελματίες συνδικαλιστές.

3.Τα «ΑΔΕΡΦΙΑ ΜΑΣ» μας βρίζανε τη μάνα εν χορώ και μας συνεχίζουν να μας απειλούν με τηλεφωνήματα για ξύλο, επιμένουν ότι νοιάζονται για το καλό μας.

4. Τα «ΑΔΕΡΦΙΑ ΜΑΣ» ήρθαν στο Χαϊδάρι και είδαν με τα μάτια τους ότι τα ίδια τα μέλη τους τους κατάλαβαν και μας στηρίζουν για να δουλέψουν, γιατί με τις ανευθυνότητες τους έχουμε χάσει 5 μεροκάματα και αυτό το μήνα.

5. Δεν είναι αστείο που για να μιλήσει ο κομμουνιστής στον οποιονδήποτε χρειάζεται τα 4 γνωστά πρόβατα σαν σωματοφύλακες γύρω του;

5. Αφού τελικά είμαστε «ΑΔΕΡΦΙΑ» γιατί δεν μας μιλήσαν, αλλά μέσα στα σκοτάδια έψαχναν να βρούν ποιοι εργαζόμενοι μαζευτήκαμε να πάμε να δουλέψουμε και στη νυχτερινή βάρδια. Που πήγε η έπαρση και η ψευτομαγκιά των ημερών προχτές το βράδυ;

6. Πρέπει να είσαι τιποτένιος για να λες στον κόσμο να βρίζουν τη μάνα κάποιου όταν γνωρίζουν ότι έχει χαθεί. Ντροπή ρε «αδερφέ».

7. Παλεύουμε για ένα καλύτερο αύριο και ποτέ δεν θα ξεπέσουμε τόσο χαμηλά.

8. Σήμερα στις 5 έχουμε συνάντηση με τον Υπουργό Ναυτιλίας μετά από πρόσκληση του. Εμείς είμαστε το μεγαλύτερο σωματείο του λιμανιού και εμείς έχουμε τη δύναμη να προχωρήσουμε στη νέα Συλλογική Σύμβαση Εργασίας;

9. Στη διάθεση σας πάντα για συζήτηση και λύσεις όπως κάναμε πάντα. Ότι προβληματισμό και αν έχετε είμαστε εδώ να προσπαθήσουμε.

10. Ο κάθε ένας από μας πρέπει να νοιάζεται για τον άλλο και όλοι μαζί για τη δουλειά μας. Η δουλειά μας θα μας εξασφαλίσει την αξιοπρέπεια. Ούτε τα συσσίτια ούτε τα φιλόπτωχα ταμεία που οργανώνουν για να ξεφτιλίζουν τους συναδέλφους.

Συνάδελφοι, ΕΝΩΜΈΝΟΙ ΟΛΟΙ ΜΑΖΙ ΔΥΝΑΤΑ να σιγουρέψουμε τις δουλειές μας και τις αυξήσεις μας, που δίνουν αξιοπρέπεια σε εμάς και τις οικογένειές μας”.

Εύλογα κανείς αντιλαμβάνεται ότι η κατάσταση στο λιμάνι του Πειραιά δεν είναι καλή ανάμεσα στους εργαζόμενους, αλλά και μεταξύ των εργαζομένων και των Κινέζων επενδυτών. Η φρασεολογία και η επιχειρηματολογία θυμίζουν την περίοδο εκείνη που οι συγκρούσεις στους χώρους εργασίας και στους δρόμους του Περάματος και του Κερατσινίου, είχαν ως αποτέλεσμα την δολοφονία του Παύλου Φύσσα.

Οι κινέζοι επενδυτές θα πρέπει να αντιληφθούν ότι το οικονομικό μοντέλο που ακολουθούν για τους εργαζόμενους, δεν είναι αποδεκτό από πολίτες που έχουν κατακτήσει μια “Δημοκρατία Made in Greece” που η Δημοκρατία και τα Δικαιώματα δεν διαπραγματεύονται.

Διαβάστε επίσης:

Αγγελική Φράγκου: Επένδυση 250 εκατ. δολαρίων σε νεότευκτα τάνκερ από την Navios Partners

Propeller Club: Τιμητική πλακέτα στον απερχόμενο πρέσβη Τζέφρι Πάιατ

Πλακιωτάκης: Επιδιώκουμε ένα ουσιαστικό και γόνιμο διάλογο για το λιμάνι του Πειραιά