Στην δεκαετία του ’50, δύο κορυφαίοι Έλληνες εφοπλιστές, δημιούργησαν δύο ναυπηγικές μονάδες που αποτέλεσαν βασικούς πυλώνες της ανάπτυξης της ελληνικής ναυτιλίας. Ο Στρατής Ανδρεάδης δημιούργησε το Ναυπηγείο Ελευσίνας και ο Σταύρος Νιάρχος, το Ναυπηγείο του Σκαραμαγκά.
Η Πολιτεία, σε διαφορετικό χρόνο αποφάσισε να κρατικοποιήσει και τα δύο Ναυπηγεία. Τα αποτελέσματα από αυτήν την περίοδο της κρατικής διαχείρισης ήταν καταστροφικά. Δυστυχώς, όμως, και οι ιδιωτικοποιήσεις που ακολούθησαν δεν μπορούν να αξιολογηθούν ως επιτυχείς, Αντιθέτως, ήταν και αυτές προβληματικές.
Το ενδιαφέρον νέων επενδυτών οδήγησε την Πολιτεία να προχωρήσει στη διενέργεια διαγωνισμών. Οι επενδυτές, εμφανίστηκαν και κατέθεσαν τις προσφορές τους.
Για το Ναυπηγείο Ελευσίνας, ένας επιτυχημένος επιχειρηματίας, ο Πάνος Ξενοκώστας, που ανέλαβε το χρεοκοπημένο Νεώριο Σύρου και το μεταμόρφωσε σε σύγχρονο επισκευαστικό κέντρο της Μεσογείου ηγείται μιας προσπάθειας που συμμετέχει η εταιρεία του ΟΝΕΧ, ο ναυπηγικός κολοσσός της Ιταλίας και το Αμερικανικό επενδυτικό σχήμα DFC.
Προϋπόθεση για να προχωρήσει αυτή η επένδυση απαιτείται να εγκριθεί το σχέδιο εξυγίανσης του Ναυπηγείου Ελευσίνας, που προβλέπει διαγραφή χρεών ύψους 200 – 250 εκατ. ευρώ. Ωστόσο, οι επενδυτές αναλαμβάνουν να εξοφλήσουν οικονομικές υποχρεώσεις πλέον των 210 εκατ. ευρώ και να πραγματοποιήσουν επενδύσεις, σε βάθος δεκαετίας, συνολικού ύψους 150 εκατ. ευρώ!
Για το Ναυπηγείο Σκαραμαγκά ο εφοπλιστής Γιώργος Προκοπίου, προσέφερε συνολικά 62,5 εκατ. ευρώ για την απόκτηση του. Στον διαγωνισμό της ΕΤΑΔ, που περιελάμβανε τη Δεξαμενή 5 και τις Προβλήτες 3 και 4, έδωσε 37,3 εκατ. ευρώ και για τον διαγωνισμό της ΕΝΑΕ, έδωσε άλλα 25,2 εκατ. ευρώ. Τα δύο αυτά ποσά είναι υψηλότερα από την τιμή εκκίνησης.
Κι όμως και οι δύο αυτές επενδύσεις παραμένουν σε εκκρεμότητα.
Ο λόγος, για το Ναυπηγείο Ελευσίνας, είναι ότι υπάρχουν αντιδράσεις και ενστάσεις από το Πολεμικό Ναυτικό που οι νομικοί σύμβουλοι και η ηγεσία του δεν συναινούν στην διαγραφή οφειλών 150 εκατ. ευρώ.
Όσον αφορά στο Ναυπηγείο Σκαραμαγκά, ο λόγος είναι ότι ο Δήμος Χαϊδαρίου προσέφυγε στο Συμβούλιο της Επικρατείας και ζητά την ακύρωση και των δύο διαγωνισμών και διεκδικεί για τους δημότες τους χερσαίους χώρους για να τους μετατρέψει αθλητικό και πολιτιστικό κέντρο.
Ο κίνδυνος να αποσύρουν το ενδιαφέρον τους και τις προτάσεις τους, τόσο ο Γιώργος Προκοπίου, όσο και ο Πάνος Ξενοκώστας είναι πλέον ορατός. Όσο καθυστερεί η ώρα που θα κληθούν να αναλάβουν τη διαχείριση των Ναυπηγείων, τόσο υπάρχει το ενδεχόμενο να “τιναχτούν στον αέρα” και οι δύο επενδύσεις.
Κι οι εργαζόμενοι στα δύο Ναυπηγεία;
Κι οι χιλιάδες άνεργοι, ειδικευμένοι εργατοτεχνίτες, αλλά και ανειδίκευτοι που περιμένουν μια ευκαιρία για να εργαστούν;
Κι οι εκατοντάδες επιχειρηματίες που προσδοκούν αύξηση των εργασιών τους;
Κι άνθρωποι της ναυτιλίας που επιζητούν ένα ανταγωνιστικό περιβάλλον για την επισκευή των πλοίων τους;
Τι θα γίνει με όλους αυτούς;
Ποιός θα τους αντικρίσει για να τους πει ότι οι επενδύσεις δεν θα γίνουν;
Ποιός θα τους πει ότι θα παραμείνουν άνεργοι;
Όλα αυτά συμβαίνουν όταν την ίδια ώρα:
Το λιμάνι του Πειραιά υποχώρησε κατά μία θέση από το ανταγωνιστικό ισπανικό λιμάνι της Βαλένθια στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων.
Η Τουρκία γίνεται το μεγαλύτερο κέντρο διάλυσης πλοίων στην Ευρώπη.
Η Fincantieri αναζητά τρία ναυπηγεία για να ολοκληρώσει τις παραγγελίες της και η Ελλάδα δεν ανταποκρίνεται στις επενδυτικές προθέσεις και διαθέσεις του ιταλικού ναυπηγικού κολοσσού.
Η Κορεάτικη Hyundai Heave Industries,μετά το ναυάγιο συγχώνευσης της με την Daewoo, θα διαθέσει από τη ρευστότητα της 1,68 δισ. δολάρια για να επενδύσει στην αυτόνομη πλοήγηση των πλοίων, στην κίνηση των πλοίων με υδρογόνο και στη ρομποτική.
Και εμείς, εδώ, ασχολούμαστε, ακόμη αν θα λειτουργήσουν τα Ναυπηγεία ή όχι.
Δεν υπάρχουν άλλα περιθώρια για καθυστερήσεις.
Απαιτείται να ληφθούν άμεσα κυβερνητικές πρωτοβουλίες ώστε να επισπευσθούν οι αποφάσεις για την κατασκευή των κορβετών, αλλά και της έγκρισης του σχεδίου εξυγίανσης του Ναυπηγείου Ελευσίνας. Βεβαίως, στην περίπτωση αυτή θα πρέπει να υπάρχουν διαβουλεύσεις μεταξύ του Πολεμικού Ναυτικού και των επενδυτών της ΟΝΕΧ για να βρεθεί η λύση προς όφελος και των δύο πλευρών και της εθνικής οικονομίας.
Το ίδιο απαιτείται να γίνει και με την περίπτωση των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά. Υπάρχουν περιθώρια ώστε να εξευρεθούν χώροι για να δοθούν στο Δήμο Χαϊδαρίου για να μην ματαιωθεί η επένδυση του Γιώργου Προκοπίου. Ο χώρος του Στρατοπέδου είναι μια καλή λύση. Άλλωστε η Πολιτεία έχει δεσμευτεί από το 2008 να δώσει στο Δήμο Χαϊδαρίου και κωλυσιεργεί να το παραχωρήσει. Ακόμα θα μπορούσε να δοθεί και χερσαίος χώρος για την πρόσβαση στην παραλία σε συνεννόηση με τον εφοπλιστή Γιώργο Προκοπίου.
Λύσεις υπάρχουν. Όμως, απαιτείται ανάληψη πρωτοβουλιών και καλή διάθεση για συνεννόηση, πριν είναι αργά.
Διαβάστε επίσης
Παναγιωτόπουλος για Ναυπηγείο Ελευσίνας: Πρέπει να διασφαλιστούν τα χρήματα του Πολεμικού Ναυτικού
Σε εξέλιξη κόντρα μεταξύ Ναυπηγείων Σκαραμαγκά και Ελευσίνας – Παραμένουν οι εκκρεμότητες
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Αυξήσεις στα ναυτιλιακά κόστη το 2025 φέρνει η εφαρμογή κοινοτικών κανονισμών για περιβαλλοντικούς ρύπους
- Ο Χάρης Βαφειάς στο My Story: Το πάθος με τα αυτοκίνητα, γιατί πούλησε τα supercars, η τραπ, οι φιλίες και το Dragon’s Den ως ψυχοθεραπεία
- ΟΤΕ: Αποχωρήσεις στελεχών με τη σφραγίδα του Κώστα Νεμπή
- Έλον Μασκ: Τρεις λόγοι για να γίνει ο πρώτος τρισεκατομμυριούχος του 2025