ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Περιεχόμενα
Συνεχίζει να κινεί δεξαμενόπλοια φορτία αργού και άλλων καυσίμων η Saudi Aramco, μέσω της νότιας Ερυθράς Θάλασσας, όπου οι μαχητές Χούθι απειλούν εδώ και μήνες τα εμπορικά πλοία, ως απάντηση στον πόλεμο του Ισραήλ στη Γάζα.
«Κινούμαστε στην Ερυθρά Θάλασσα με τα φορτία πετρελαίου και προϊόντων μας», δήλωσε ο Mohammed Al Qahtani, ο οποίος ηγείται των επιχειρήσεων διύλισης και εμπορίας, της μεγαλύτερης πετρελαϊκής εταιρείας στον κόσμο.
Οι κίνδυνοι είναι σχετικά «διαχειρίσιμοι», τόνισε.
Η συγκεκριμένη απόφαση της Aramco, έρχεται σε αντίθεση τις αποφάσεις άλλων ιδιοκτητών δεξαμενόπλοιων, οι οποίοι “φρέναραν” τις κινήσεις στην Ερυθρά Θάλασσα, από τη στιγμή που οι ΗΠΑ και το Ηνωμένο Βασίλειο βομβάρδισαν τμήματα της Υεμένης σε μια προσπάθεια να καταπνίξουν τις επιθέσεις των Χούθι.
Οι μαχητές απάντησαν επισημαίνοντας ότι στοχοποιούν τώρα τη ναυτιλία και των δύο εθνών, αλλά και του Ισραήλ, οδηγώντας σε προειδοποιήσεις για τα εμπορικά πλοία να μείνουν μακριά.
Καθυστερήσεις στις μεταφορές
Ωστόσο, ακόμη και πριν από τις επιθέσεις των ΗΠΑ και της Βρετανίας, οι οποίες συνεχίζονται από τις 12 Ιανουαρίου, εκατοντάδες πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και πολλά άλλα εμπορικά πλοία είχαν ήδη απομακρυνθεί από την περιοχή του Σουέζ, η οποία αποτελεί μια αναπόφευκτη διαδρομή για κάθε μεταφορέα που θέλει να διασχίσει Ασία και Ευρώπη.
Αυτό σημαίνει σοβαρές καθυστερήσεις στις μεταφορές, από καύσιμα μέχρι ανταλλακτικά αυτοκινήτων, καθώς πολλά από τα πλοία κάνουν μία μεγάλη παράκαμψη γύρω από την Αφρική, προκειμένου να φτάσουν στον προορισμό τους.
Το πρόβλημα ενισχύει επίσης τις ανησυχίες για επιστροφή του υψηλού πληθωρισμού.
Την ίδια στιγμή, οι Σαουδάραβες προέτρεψαν τις ΗΠΑ και τη Βρετανία, να δείξουν αυτοσυγκράτηση στις επιδρομές κατά των Χούθι, σε μία προσπάθεια να κρατήσουν “ζωντανές” τις δικές τους ειρηνευτικές συνομιλίες με τους μαχητές.
Σύμφωνα με το Bloomberg, το βασίλειο επιδιώκει να τερματίσει τη στρατιωτική του εμπλοκή στον εμφύλιο πόλεμο της Υεμένης, μια σύγκρουση που έχει δει τους αντάρτες να επιτίθενται σε εγκαταστάσεις πετρελαίου της Σαουδικής Αραβίας στο παρελθόν.
Η τοποθεσία της Σαουδικής Αραβίας – με την Ερυθρά Θάλασσα στα δυτικά της και τον Περσικό Κόλπο στα ανατολικά της – καθιστά κάπως δύσκολο για τον ΟΠΕΚ, τον μεγαλύτερο παραγωγό του, να αποφύγει τη χρήση της περιοχής.
Συνεχίζουν τα φορτία
Όσον αφορά την Aramco, εκείνη φέρνει τακτικά αργό και καύσιμα από τον Περσικό Κόλπο, όπου βρίσκονται τα μεγαλύτερα κοιτάσματα πετρελαίου και τα μεγάλα διυλιστήρια της.
Διατήρησε μια σταθερή ροή δεξαμενόπλοιων που διέρχονται από τη νότια Ερυθρά Θάλασσα – συμπεριλαμβανομένου του διυλιστηρίου Τζιζάν στην Ερυθρά Θάλασσα – από τότε που ξεκίνησε η σύγκρουση, σύμφωνα με έρευνα του Bloomberg.
Πέρασε επίσης ένα φορτίο καυσίμων με κατεύθυνση την Ιορδανία.
Ωστόσο, οι πελάτες της Aramco δεν έχουν αποστείλει φορτία αργού μέσω της Ερυθράς Θάλασσας μέχρι στιγμής αυτόν τον μήνα, τα οποία στο παρελθόν περνούσαν μέσω της Αιγύπτου σε αγοραστές στα δυτικά.
Τέτοιες ροές είναι ούτως ή άλλως σπάνιες, καθώς το μεγαλύτερο μέρος του αργού της Σαουδικής Αραβίας πηγαίνει στην Ασία.
Τουλάχιστον δύο άλλα δεξαμενόπλοια που φόρτωσαν αργό πετρέλαιο στο Ρας Τανούρα, στα ανατολικά της Σαουδικής Αραβίας και καύσιμα στο Τζουμπάίλ, επίσης στον Αραβικό Κόλπο, πραγματοποιούν το ταξίδι τους προς την Ευρώπη, γύρω από την Αφρική, αντί να ακολουθήσουν τη συντομότερη διαδρομή, μέσω της Ερυθράς Θάλασσας.
Ο “cross-country” αγωγός
Η Aramo χρησιμοποιεί επίσης έναν “cross-country” αγωγό, προκειμένου να μεταφέρει μία ποσότητα αργού από τα κύρια κοιτάσματα του στα ανατολικά στην ακτή της Ερυθράς Θάλασσας, από όπου μπορεί να εξαχθεί μέσω της διώρυγας του Σουέζ, σύμφωνα με τον Qahtani.
Σημειώνεται ότι το πρώτο μισό του Ιανουαρίου, η Aramco έστειλε τόσο αργό από τον τερματικό της σταθμό στην Ερυθρά Θάλασσα στο Γιανμπού προς τη βόρεια Ευρώπη, όσο έστειλε ολόκληρο τον προηγούμενο μήνα, σύμφωνα με στοιχεία του Boomberg.
«Αυτό μας δίνει τεράστιες δυνατότητες και αξιολογείται καθημερινά από εμάς», συμπλήρωσε ο Qahtani.
Εντούτοις, η Aramco, όπως και ο όλος ο κλάδος, αντιμετωπίσει δυσκολίες, καθώς όλο και λιγότερες εταιρείες είναι προθυμοποιούνται να ταξιδέψουν στην Ερυθρά Θάλασσα, αλλά και όσες το πράττουν, βρίσκονται αντιμέτωπες με το υψηλότερο κόστος ασφάλισης.
«Ο αντίκτυπος αποτυπώνεται στο κόστος αυτών των αποστολών», επεσήμανε ο Qahtani, επαναλαμβάνοντας όμως ότι «Αυξάνεται ως αποτέλεσμα αυτού που συμβαίνει. Αλλά συνολικά είναι πολύ διαχειρίσιμο».
Διαβάστε επίσης:
Διώρυγα του Σουέζ: Μειωμένη κατά 42% η κίνηση εμπορικών πλοίων λόγω των επιθέσεων των Χούθι
Υεμένη: Δύο πλοία της Maersk στόχευσαν οι Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα
Υεμένη: Νέες επιθέσεις από ΗΠΑ και Βρετανία κατά στόχων των Χούθι
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- ΗΠΑ: Συνεχίζονται οι αντιδράσεις για την επιλογή του αμφιλεγόμενου Ματ Γκετς ως Υπουργού Δικαιοσύνης
- Πολυτεχνείο: Σε εξέλιξη η μεγάλη πορεία στην Αθήνα – Τουλάχιστον 25.000 οι διαδηλωτές (Upd)
- Κουτσούμπας για διαγραφή Σαμαρά: Βρισκόμαστε σε φάση «αναπαλαίωσης» του πολιτικού συστήματος
- Κυριάκος Μητσοτάκης: Τη Δευτέρα το μεσημέρι θα συμμετάσχει στην εκδήλωση του Bloomberg στην Αθήνα