ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Περιεχόμενα
Τρεις από τους Ιδρυτές-Διευθυντές της Eletson Corporation κι οι Αδελφοί Ρεθύμνη, Νικόλαος και Μηνάς, έγιναν οι πιο πρόσφατες ιστορικές προσωπικότητες του κλάδου που εντάχθηκαν στο Πάνθεον της Ελληνικής Ναυτιλίας.
Οι νέοι Εισακτέοι αποκαλύφθηκαν και μνημονεύτηκαν στην ετήσια Τελετή Εισαγωγής και Δείπνου του Πανθέου, που πραγματοποιήθηκε στο Αίθριο των Μουσών, στο Μέγαρο Μουσικής. Την υψηλού κύρους εκδήλωση παρακολούθησαν περισσότεροι από 500 καλεσμένοι.
Οι πρόσφατα ανακοινωθέντες Εισακτέοι για το 2022, οι Ιδρυτές της Eletson Απόστολος Β. Χατζηελευθεριάδης (1932-2001), Ιωάννης Ε. Καρασταμάτης (1925-2012) και Ερρίκος Κέρτσικωφ (1928-2003) και τα αδέρφια Νικόλαος Β. Ρεθύμνης (1886-1981) και Μηνάς Β. Ρεθύμνης (1892-1977), ανεβάζουν τον αριθμό του Πανθέου με σπουδαία πρόσωπα από την ιστορία της ελληνικής εμπορικής ναυτιλίας στα 41.
Ήταν επίσης μια ιστορική βραδιά, καθώς σηματοδότησε την πρώτη φορά που Εισακτέοι έγιναν δεκτοί στο Πάνθεον για τα συλλογικά τους επιτεύγματα.
Η ψηφοφορία για τους Εισακτέους πραγματοποιείται κάθε χρόνο και είναι ανοιχτή στα μέλη της Ακαδημίας του Πανθέου της Ελληνικής Ναυτιλίας, που αριθμεί περίπου 300 εξέχοντα άτομα της σημερινή ελληνικής ναυτιλιακής κοινότητας.
Από την έναρξη του Πανθέου το 2007, για 15 χρόνια όλοι οι εισαχθέντες που εκλέχτηκαν ήταν μεμονωμένα άτομα.
Οι Ιδρυτές-Διευθυντές της Eletson
Απόστολος Β. Χατζηελευθεριάδης (1932 – 2001)
Ιωάννης Ε. Καρασταμάτης (1925 – 2012)
Ερρίκος Κέρτσικωφ (1928 – 2003)
Η Eletson Corporation έγινε μια από τις πιο αξιοθαύμαστες εταιρίες δεξαμενόπλοιων στον κόσμο υπό την ηγεσία τεσσάρων πλοιάρχων.
Μεταξύ αυτών ήταν ο Απόστολος Χατζηελευθεριάδης κι οι κουνιάδοι του Γιάννης Καρασταμάτης και Ερρίκος Κέρτσικοφ, οι οποίοι όλοι μαζί εισήχθησαν στο Πάνθεον της Ελληνικής Ναυτιλίας.
Για την προοδευτική κουλτούρα της εταιρίας και την επιτυχία της πιστώθηκε επίσης σε μεγάλο βαθμό ο μικρότερος αδερφός του Απόστολου, Γρηγόρης Χατζηελευθεριάδης (γεννημένος το 1938), ο οποίος είναι ο μόνος εν ζωή εκ των ιδρυτών της Eletson.
Και οι τέσσερις διακρίθηκαν ως καπετάνιοι εμπορικού ναυτικού και ίδρυσαν την Eletson το 1966 με τις συνδυασμένες οικονομίες τους περίπου 50.000 δολάρια που χρησιμοποιήθηκαν για την απόκτηση ενός πρώτου μικρού σκάφους 30 ετών.
Σταδιακά, η εταιρία άρχισε να επικεντρώνεται περισσότερο στα δεξαμενόπλοια και στη συνέχεια αποκλειστικά στα δεξαμενόπλοια μεταφοράς προϊόντων πετρελαίου.
Στις αρχές της δεκαετίας του ‘80, η εταιρία είχε παραγγείλει τα πρώτα της νεότευκτα δεξαμενόπλοια μεταφοράς προϊόντων.
Αργότερα εκείνη τη δεκαετία ήρθε στην παγκόσμια προσοχή παραγγέλνοντας την πρώτη σειρά σύγχρονων δεξαμενόπλοιων διπλού κύτους, τρία χρόνια πριν την πετρελαιοκηλίδα του Exxon Valdez στην Αλάσκα, και τον νόμο για τη ρύπανση από πετρέλαιο των ΗΠΑ που οδήγησε στην εποχή του διπλού κύτους.
Μεταξύ του 1989 και του 1996, η Eletson παρήγγειλε άλλα 24 νεότευκτα δεξαμενόπλοια, συμπεριλαμβανομένων πλοίων με διπλά καταστρώματα και άλλα που ενσωμάτωναν διαμήκη διαφράγματα καθώς και διπλό κύτος.
Μέχρι το 1996 είχε έναν από τους πρώτους στόλους που περιλάμβανε μόνο διπλού κύτους δεξαμενόπλοια.
Οι συνιδρυτές επέμειναν στην υψηλότερη ποιότητα και υιοθέτησαν μια νοοτροπία για την εταιρεία τους που ταίριαζε με την «κουλτούρα βιομηχανικού μεταφορέα» των μεγάλων πελατών τους και τη διαφοροποιούσε έντονα από τις περισσότερες ελληνικές ναυτιλιακές εταιρίες εκείνης της εποχής.
Οι ιδρυτές της Eletson ήταν μεταξύ των πρώτων Ελλήνων εφοπλιστών που ίδρυσαν μια σωστή εταιρία χαρτοφυλακίου και εταιρική δομή.
Ήταν ηγέτης στη μηχανογράφηση, τη διαφάνεια και το ανθρώπινο δυναμικό, με όλους τους ιδρυτές-διευθυντές να παραμένουν δια βίου συνεισφέροντες στη ναυτική εκπαίδευση.
Η Eletson ήταν ηγέτης με πολλούς τρόπους.
Το 1993 τοποθέτησε την πρώτη έκδοση ομολόγων υψηλής απόδοσης για ευρωπαϊκή ναυτιλιακή εταιρία στην αγορά δημόσιου χρέους των ΗΠΑ.
Τα 140 εκατομμύρια δολάρια σε κεφάλαιο προπληρώθηκαν 100% μέσα σε οκτώ χρόνια.
Παρά τις καινοτομίες της εταιρίας, οι ιδρυτές παρέμειναν όλοι ισόβια πιστοί στην ελληνική ναυτική τεχνογνωσία και στην ελληνική σημαία για τον στόλο τους.
Οι Αδελφοί Ρεθύμνη
Νικόλαος Β. Ρεθύμνης (1886-1981)
Μηνάς Β. Ρεθύμνης (1892-1977)
Η ίδρυση της Rethymnis & Kulukundis (R&K) στο Λονδίνο το 1921 από τους εξαδέλφους Μανώλη Κουλουκουντή και Μηνά Ρεθύμνη εξασφάλισε ότι το όνομα της οικογένειας Ρεθύμνη θα κατοχυρωθεί στον θρύλο της ελληνικής ναυτιλίας. Αλλά ο Μηνάς και ο μεγαλύτερος αδερφός Νικόλαος αξίζουν αναγνώριση για κάτι περισσότερο από αυτό.
Οι αδελφοί Ρεθύμνη γεννήθηκαν στην Κάσο σε οικογένεια πλοιάρχων.
Η οικογένεια μετακόμισε στη Σύρο όταν ο Νικόλαος και ο Μηνάς ήταν μικροί. Κι οι δύο μαθήτευσαν σε βρετανικά ναυτικά κολέγια κι έγιναν οι ίδιοι καπετάνιοι.
Ο παππούς τους, ο καπετάν Νικόλαος Ρεθύμνης, άρχισε να νηολογεί πλοία στην Κάσο από τα τέλη της δεκαετίας του 1850.
Ο πατέρας τους, Βασίλειος, ήταν και ο ίδιος μικρός εφοπλιστής.
Συνεργάστηκε με τον Ιωάννη Πνευματικό για να αποκτήσει ένα πρώτο ατμόπλοιο, το Χρυσόπολις, και με αυτό το πλοίο ο μεγαλύτερος γιος του, Νικόλαος, έκανε τη φήμη του ως πλοίαρχος.
Ο Μηνάς Ρεθύμνης και ο Μανώλης Κουλουκουντής μοιράστηκαν καταλύματα στο Λονδίνο και κατέληξαν κι οι δύο να εργάζονται για την ίδια εταιρία, την Eastern Shipping Agents.
Ίδρυσαν την R&K το 1921 και ανέπτυξαν την εταιρία ως ένα ‘one-stop shop’ για να εξυπηρετήσει έναν ευρύ κύκλο Ελλήνων πλοιοκτητών.
Στις παραμονές του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου αντιπροσώπευε περίπου 90 πλοία.
Ενώ η R&K άκμασε, παράλληλα ο Νικόλαος και ο Μηνάς Ρεθύμνης ενώθηκαν με τα ξαδέλφια και συναδέλφους Κασσιώτες καπετάνιους Μιχαήλ Πνευματικό και Στάθη Γιάνναγα, ιδρύοντας από κοινού την Kassos Steam Navigation Company της Σύρου το 1927.
Τα αδέρφια κατείχαν το 40% των μετοχών της Kassos.
Η νέα επιχείρηση βασίστηκε στην R&K, αλλά οι εταίροι δημιούργησαν επίσης τη δική τους μονάδα διαχείρισης στο Λονδίνο.
Η Kassos Steam Navigation χρησιμοποίησε την εκτεταμένη γνώση του ομίλου σχετικά με τη χωρητικότητα μεταχειρισμένων και δημιούργησε γρήγορα έναν σημαντικό στόλο εμπορευματικών πλοίων ελληνικής σημαίας, επανδρωμένα με ναυτικούς από την Σύρο και την Κάσο.
Η εταιρία παρήγγειλε το πρώτο της νέο πλοίο λίγο αργότερα και το κύρος της υπογραμμίστηκε με την παράδοση το 1939 του 9.700 τόνων Κάσος από τον ναυπηγό της Sunderland, William Doxford.
Το Kassos έχει μείνει στην ιστορία ως το πρώτο μηχανοκίνητο πλοίο που κατασκευάστηκε ποτέ για ελληνική εταιρία και ανέβασε τον στόλο της σε οκτώ πλοία τις παραμονές του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. Η εμπειρία των αδελφών βοήθησε στην ανάπτυξη επιτυχημένων σχεδίων αντικατάστασης σκαφών Liberty μετά τον πόλεμο.
Ήταν πάντα πρόθυμοι να βοηθήσουν τα νησιά τους.
Το 1955 εξαγόρασαν το Ναυπηγείο Νεωρίου στη Σύρο από τον προηγούμενο ιδιοκτήτη του ναυπηγείου και το επέκτειναν με νέες εγκαταστάσεις. Κατεύθυναν τα πλοία στη Σύρο για επισκευές κι επίσης παρήγγειλαν δικά τους νεότευκτα.
Στήριξαν το ναυπηγείο μέχρι το 1969 που πουλήθηκε στον όμιλο Ν. Ι. Γουλανδρή.
Κανένας από τους δύο αδερφούς δεν είχε παιδιά, αλλά και οι δύο ήταν γενναιόδωροι συνεισφέροντες σε πολλούς σκοπούς, συμπεριλαμβανομένου του Ελληνικού Ερυθρού Σταυρού.
Κληροδότησαν το ίδρυμα Η Αδελφότης Κασίων στη Σύρο και για πολλά χρόνια μετά τον θάνατό τους παρέχει ακόμη ιατροφαρμακευτική περίθαλψη σε κατοίκους της Σύρου και της Κάσου.
Διαβάστε επίσης:
To efood εγκαινιάζει το πρόγραμμα στήριξης αθλητών «The Unstoppables»
Εφραίμογλου (ΕΒΕΑ): Θετικά τα μηνύματα των προγραμματικών δηλώσεων της κυβέρνησης για την αγορά
Πώς μοιράζεται η πίτα στη συνδρομητική τηλεόραση – mononewsTV
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Amazon: Επιπλέον 4 δισ. δολάρια στην Anthropic
- Όρμπαν: Προσέξτε τις απειλές Πούτιν για τα πυρηνικά, δεν είναι ούτε φλυαρία ούτε επικοινωνιακό τέχνασμα
- Ευρωαγορές: Άλμα 1,18% για τον Stoxx 600 – Βούλιαξαν οι ευρωπαϊκές τράπεζες
- Στυλιανίδης – Ουράλογλου: Επιβεβαίωσαν τη στενή συνεργασία των δύο χωρών στον τομέα της ναυτιλίας