ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Από την 1η Ιανουαρίου 2022 θα ισχύσει το νέο Συνυποσχετικό που υπέγραψε η κυβέρνηση και η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών με το οποίο προβλέπεται η μείωση των συντελεστών από το 10% σε 5%, η καταβολή σε ετήσια βάση 60 εκατ. ευρώ, από 40 εκατ. ευρώ που ίσχυε μέχρι την 31η Δεκεμβρίου του 2021 και υποχρεωτική εφαρμογή του «από το σύνολο των διαχειριστριών εταιρειών πλοίων υπό ελληνική ή ξένη σημαία, υπό την προϋπόθεση της διαχείρισης (των υπό ξένη σημαία πλοίων) από την Ελλάδα, ανεξαρτήτως της προσχωρήσεως τους ή μη στο Νέο Συνυποσχετικό και την Πρόσθετη Πράξη αυτού (Ρήτρα Συλλογικής Δέσμευσης)».
Επισημαίνεται ότι το Νέο Συνυποσχετικό θα κατατεθεί στη Βουλή των Ελλήνων προς έγκριση.
Ωστόσο, σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, έγινε η εκκαθάριση για τα συμπληρωματικά χρηματικά ποσά που πρέπει να πληρώσουν οι ναυτιλιακές εταιρείες από το υπουργείο Οικονομικών για την διετία 2018 -2019.
Με δεδομένο ότι για κάθε έτος οι ναυτιλιακές εταιρείες κατέβαλαν το ποσό των 30 εκατ. ευρώ, ενώ η οικειοθελής υποχρέωση τους ήταν να εισπράττει ο κρατικός προϋπολογισμός το ποσό των 40 εκατ. ευρώ, τώρα καλούνται να πληρώσουν επιπλέον 20 εκατ. ευρώ για να συμπληρώσουν το συνολικό ποσό των 80 εκατ. ευρώ που έπρεπε να πληρώσουν για την διετία 2018- 2019.
Να επισημανθεί ότι αναμένεται τους προσεχείς μήνες να γίνει και η εκκαθάριση της διετίας 2020- 2021 και η εκτίμηση είναι ότι ανάλογο θα είναι το συμπληρωματικό ποσό που θα πρέπει να πληρώσουν οι ναυτιλιακές εταιρείες.
Το MONONEWS παρουσιάζει το Νέο Συνυποσχετικό κατ΄αποκλειστικότητα:
ΠΡΟΣΘΕΤΗ ΠΡΑΞΗ ΣΤΟ ΝΕΟ ΣΥΝΥΠΟΣΧΕΤΙΚΟ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΥ
ΜΕ ΤΗ ΝΑΥΤΙΛΙΑΚΗ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ
Στην Αθήνα σήμερα στις 23 Νοεμβρίου 2022
Αφενός
1. Το Ελληνικό Δημόσιο, όπως εκπροσωπείται για την υπογραφή του παρόντος από τον Πρωθυπουργό κύριο Κυριάκο Μητσοτάκη και τον Υπουργό Οικονομικών κύριο Χρήστο Σταϊκούρα (στο εξής το «Ελληνικό Δημόσιο»)
και αφετέρου
2. Ατομικώς ένα έκαστο από τα πρόσωπα που περιγράφονται πλήρως στα Άρθρα 6 και 7 του Νέου Συνυποσχετικού μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της Ναυτιλιακής Κοινότητας, που κυρώθηκε με το άρθρο 56 του ν. 4607/2019 (Α’ 65) (εφεξής το «Νέο Συνυποσχετικό»), όπως τα άρθρα αυτά τροποποιούνται και αντικαθίστανται με την παρούσα Πρόσθετη Πράξη, τα οποία δραστηριοποιούνται στη ναυτιλία, και εμφαινόμενα, διά των διαχειριστριών εταιρειών, στο Παράρτημα Π που προστίθεται με την παρούσα Πρόσθετη Πράξη, όπως εκπροσωπούνται ειδικώς, για την υπογραφή του παρόντος, από την κύρια Μελπομένη Τραυλού, στην οποία συντρέχει και η ιδιότητα της Προέδρου της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών (στο εξής τα «μέλη της Ναυτιλιακής Κοινότητας») καλούμενοι στο παρόν Συμφωνητικό ένας έκαστος «Συμβαλλόμενο Μέρος» από κοινού «Συμβαλλόμενοι»,
Συμφωνούν, συναποδέχονται και συνομολογούν τα ακόλουθα:
Α. Το Άρθρο 3° του Νέου Συνυποσχετικού αντικαθίσταται ως ακολούθως:
«ΑΡΘΡΟ 3° Καθορισμός της Νέας Οικειοθελούς Παροχής
1. Η Νέα Οικειοθελής Παροχή καθορίζεται ως η εθελούσια καταβολή εκ μέρους των μελών της Ναυτιλιακής Κοινότητας, ήτοι των, για τους σκοπούς του παρόντος Νέου Συνυποσχετικού, τελικών μετόχων ή εταίρων ή πραγματικών δικαιούχων πλοιοκτητριών εταιρειών πλοίων υπό ελληνική ή ξένη σημαία, υπό την προϋπόθεση της διαχείρισης [των υπό ξένη σημαία πλοίων) από εταιρεία που έχει εγκατασταθεί στην Ελλάδα δυνάμει των διατάξεων του άρθρου 25 του ν. 27/1975, φορολογικών κατοίκων Ελλάδος, ανερχόμενη σε σταθερό ποσοστό πέντε τοις εκατό (5%) επί των εισαγόμενων στην Ελλάδα ποσών σε οιοδήποτε νόμισμα, προερχομένων από εισοδήματα εκ μερισμάτων των ως άνω πλοιοκτητριών εταιρειών ή εκ της υπεραξίας (capital pains) από την πώληση μετοχών των ως άνω πλοιοκτητριών εταιρειών ή εταιρειών χαρτοφυλακίου των ως άνω πλοιοκτητριών εταιρειών (holding companies).
2. Η καταβολή της Νέας Οικειοθελούς Παροχής εξαντλεί για το παγκόσμιο εισόδημα από τα μερίσματα των πλοιοκτητριών εταιρειών της προηγούμενης παραγράφου κάθε άλλη φορολογική υποχρέωση των ως άνω φυσικών προσώπων από κάθε φόρο, εισφορά, τέλος, κράτηση ή οποιαδήποτε άλλη φορολογικής φύσης επιβάρυνση, καθώς και από την επιβολή της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης.
3. Πέραν της συνομολογημένης διά του παρόντος Νέας Οικειοθελούς Παροχής, ουδέν δικαίωμα εκ του ν. 27/1975 του άρθρου 107 του Συντάγματος και του εν γένει θεσμικού ναυτιλιακού πλαισίου θίγεται.
4. Για ερμηνευτικούς σκοπούς διατυπώνεται ρητώς ότι στην εθελούσια καταβολή του παρόντος εκ μέρους των μελών της Ναυτιλιακής Κοινότητας, καθώς και στο πεδίο εφαρμογής των άρθρων 6ου και 7ου του Νέου Συνυποσχετικού ως αυτό τροποποιήθηκε δυνάμει της από 23 Νοεμβρίου Πρόσθετης Πράξης, περιλαμβάνονται οι φορολογικοί κάτοικοι Ελλάδος, τελικοί μέτοχοι ή εταίροι ή πραγματικοί δικαιούχοι των εταιρειών των άρθρων 2,26 και 26 β παράγραφοι 1 και 3 του ν. 27/1975.
5. Για ερμηνευτικούς σκοπούς διατυπώνεται ρητώς ότι το μη εισαχθέν στην Ελλάδα, παγκόσμιο εισόδημα τελικών μετόχων ή εταίρων ή πραγματικών δικαιούχων πλοιοκτητριών εταιρειών πλοίων υπό ελληνική ή ξένη σημαία, από ναυτιλιακή δραστηριότητα, καλύπτεται από τις διατάξεις των άρθρων 2, 26 και 26β παράγραφοι 1 και 3 του ν. 27/1975, καθώς και από την παράγραφο 2 του παρόντος άρθρου.»
Β. Το Άρθρο 6° του Νέου Συνυποσχετικού αντικαθίσταται ως ακουλούθως:
«ΆΡΘΡΟ 6° Δεσμευόμενα και δικαιούμενα μέλη για καταβολή της Νέας Οικειοθελούς Παροχής
1. Με την επιφύλαξη της παραγράφου 4 του άρθρου 3ου και της παραγράφου 2 του παρόντος άρθρου, από το παρόν Νέο Συνυποσχετικό, ως αυτό τροποποιήθηκε και συμπληρώθηκε δυνάμει της από 23 Νοεμβρίου 2022 Πρόσθετης Πράξης αυτού, δεσμευόμενα και δικαιούμενα μέλη είναι τα μέλη της Ναυτιλιακής Κοινότητας, τα οποία σε επίπεδο φυσικών προσώπων είναι οι τελικοί μέτοχοι ή εταίροι ή πραγματικοί δικαιούχοι, φορολογικοί κάτοικοι Ελλάδος, πλοιοκτητριών εταιρειών πλοίων υπό ελληνική ή ξένη σημαία, υπό την προϋπόθεση της διαχείρισης (των υπό ξένη σημαία πλοίων) από εταιρεία που έχει εγκατασταθεί στην Ελλάδα δυνάμει των διατάξεων του άρθρου 25 του ν. 27/1975, ως προς τις οποίες (πλοιοκτήτριες εταιρείες) οι διαχειρίστριες αυτών εταιρείες, όπως εμφαίνονται στο Παράρτημα Π, που αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα του παρόντος, έχουν χορηγήσει Πληρεξούσιο στην κυρία Πρόεδρο της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών για την υπογραφή Πρόσθετης Πράξης στο Νέο Συνυποσχετικό.
2. Από την ημέρα που το ποσοστό εκ της χωρητικότητας πλοίων των πλοιοκτητριών εταιρειών διαχειριζομένων από την Ελλάδα που θα προσχωρήσουν στο Νέο Συνυποσχετικό, ως τροποποιηθέν ισχύει, καταστεί ίσο ή μεγαλύτερο του ποσοστού ενενήντα τοις εκατό (90%) του συνόλου της ως άνω χωρητικότητας, η δέσμευση από το Νέο Συνυποσχετικό, ως αυτό τροποποιήθηκε δυνάμει της από 23 Νοεμβρίου Πρόσθετης Πράξης, θα επεκτείνεται και θα καταλαμβάνει το σύνολο των φυσικών προσώπων, τελικών μετόχων ή εταίρων ή πραγματικών δικαιούχων, φορολογικών κατοίκων Ελλάδος, πλοιοκτητριών εταιρειών πλοίων υπό ελληνική ή ξένη σημαία, υπό την προϋπόθεση της διαχείρισης (των υπό ξένη σημαία πλοίων) από την Ελλάδα, ανεξαρτήτως της προσχωρήσεώς τους ή μη στο Νέο Συνυποσχετικό και την Πρόσθετη Πράξη αυτού [Collective Action Clause – Ρήτρα Συλλογικής Δέσμευσης].»
Γ. Το Άρθρο 7° του Νέου Συνυποσχετικού αντικαθίσταται ως ακολούθως:
«ΑΡΘΡΟ 7° Μέτρα διασφάλισης της ορθής εφαρμογής της Νέας Οικειοθελούς βροχής
1. Από την Ui Ιανουάριου 2022, και εφόσον το συνολικό ετήσιο προσδιορισθέν ποσό της Νέας Οικειοθελούς Παροχής εξεταζόμενο ανά διετία είναι μικρότερο των εξήντα εκατομμυρίων (60.000.000) ευρώ σε κάποιο έτος αυτής, τα νομικά πρόσωπα μέλη της ναυτιλιακής κοινότητας που περιλαμβάνονται στο Παράρτημα II του παρόντος, αναλαμβάνουν την υποχρέωση στο όνομα και για λογαριασμό των πλοιοκτητριών εταιρειών των πλοίων που διαχειρίζονται, να καταβάλλουν το απολειπόμενο ποσό μετά την υποβολή των δηλώσεων του φόρου πλοίων του επόμενου έτους της κάθε διετίας, σύμφωνα με τα οριζόμενα στις επόμενες παραγράφους του παρόντος άρθρου. Τυχόν έλλειμμα των εσόδων από τη Νέα Οικειοθελή Παροχή σε ένα έτος της εν λόγω διετίας συμψηφίζεται με τυχόν πλεόνασμα στο άλλο έτος αυτής.
2. Από την ημέρα που το ποσοστό εκ της χωρητικότητας πλοίων των πλοιοκτητριών εταιρειών διαχειριζομένων από την Ελλάδα που θα προσχωρήσουν στο Νέο Συνυποσχετικό, ως τροποποιηθέν ισχύει, καταστεί ίσο ή μεγαλύτερο του ποσοστού ενενήντα τοις εκατό (90%) του συνόλου της ως άνω χωρητικότητας, η δέσμευση της παραγράφου 1 του παρόντος άρθρου, θα επεκτείνεται και θα καταλαμβάνει το σύνολο των διαχειριστριών εταιρειών πλοίων υπό ελληνική ή ξένη σημαία, υπό την προϋπόθεση της διαχείρισης (των υπό ξένη σημαία πλοίων) από την Ελλάδα, ανεξαρτήτως της προσχωρήσεώς τους ή μη στο Νέο Συνυποσχετικό και την Πρόσθετη Πράξη αυτού [Collective Action Clause – Ρήτρα Συλλογικής Δέσμευσης].
3. Ο έλεγχος των αποτελεσμάτων από την εφαρμογή της Νέας Οικειοθελούς Παροχής γίνεται υποχρεωτικά μετά από κάθε διετία εφαρμογής αυτής από τριμελή επιτροπή, η οποία συστήνεται με το παρόν, με αποκλειστικό έργο την διαπίστωση του ύψους των ετησίων εσόδων, το τυχόν έλλειμμα ανά έτος στην κάθε διετία και την άμεση ενημέρωση όλων των εμπλεκόμενων για τις ενέργειές τους.
Η επιτροπή αυτή αποτελούμενη από εκπρόσωπο του Υπουργείου Οικονομικών, εκπρόσωπο της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών και εκπρόσωπο της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.) συγκροτείται με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών και του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε. με την οποία ορίζονται τα μέλη της επιτροπής και οι αναπληρωτές τους, η διάρκεια αυτής και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια για τη λειτουργία της.
4. Για την ορθή εφαρμογή των οριζόμενων στο άρθρο αυτό στην περίπτωση διαπίστωσης ελλείμματος σε έτος της κάθε διετίας εφαρμογής της Νέας Οικειοθελούς Παροχής ή ακόμη και στα δύο έτη αυτής, κάθε μία από τις εταιρείες του παρόντος άρθρου και μετά την υποβολή των δηλώσεων του φόρου πλοίων του επόμενου έτους της κάθε διετίας, καταβάλλει το ποσό του ελλείμματος που αντιστοιχεί σε κάθε διαχειριζόμενο πλοίο της με επιμερισμό του συνολικού ελλείμματος της Νέας Οικειοθελούς Παροχής που τυχόν διαπιστώθηκε στην προηγούμενη διετία, ανάλογα με το ποσό του φόρου που προκύπτει για κάθε πλοίο στο επόμενο της διετίας έτος, στο οποίο και διαπιστώθηκε το έλλειμμα αυτό από την παραπάνω τριμελή επιτροπή. Για τις ανάγκες της διάταξης ως ποσό φόρου για κάθε πλοίο, θεωρείται εκείνο που διαμορφώνεται με τις δηλώσεις φόρου πλοίων πρώτης κατηγορίας πριν την αφαίρεση των μειώσεων του φόρου αυτού.
5. Το ποσό ελλείμματος που με βάση την προηγούμενη παράγραφο αναλογεί σε κάθε διαχειριζόμενο πλοίο όλων των εταιρειών του παρόντος άρθρου, υπολογίζεται με βάση στοιχεία των υπηρεσιών της Α.Α.Δ.Ε., τα οποία παρέχονται εντός του πρώτου τριμήνου που ακολουθεί το επόμενο της διετίας έτος στην αρμόδια Αρχή για τη φορολογία των πλοίων πρώτης κατηγορίας του ν. 27/1975.
Το παραπάνω ποσό ελλείμματος προσδιορίζεται διοικητικά από την αρμόδια φορολογική Αρχή, παρακολουθείται με τον ίδιο ΚΑΕ με εκείνον του άρθρου 5 του Νέου Συνυποσχετικού και καταβάλλεται εφάπαξ μέσα σε ένα μήνα από την ημερομηνία προσδιορισμού του σύμφωνα και με το άρθρο 56 Α του ν. 4607/2019 (Α’ 65).
6. Σε περίπτωση μη κάλυψης από τους υπόχρεους των παραγράφων 1 ή 2 του παρόντος άρθρου του ποσού του ελλείμματος σύμφωνα με την διαδικασία των παραγράφων 4 και 5 του παρόντος, το υπολειπόμενο ποσό του ελλείματος καταβάλλεται από τους υπόχρεους της παραγράφου 1 του παρόντος άρθρου με ανάλογη εφαρμογή των παραγράφων 3, 4 και 5 του παρόντος στο φορολογικό έτος κατά το οποίο θα διαπιστωθεί το έλλειμμα της παρούσης.»
Δ. Προστίθεται στο Νέο Συνυποσχετικό το Παράρτημα II που επισυνάπτεται στην παρούσα και αποτελεί αναπόσπαστο μέρος αυτής.
Ε. Οι ανωτέρω τροποποιήσεις του Νέου Συνυποσχετικού, όπως συμφωνούνται στην παρούσα Πρόσθετη Πράξη, ισχύουν από την Ιανουάριου 2022.
ΣΤ. Η παρούσα Πρόσθετη Πράξη αφορά μόνο πλοία πρώτης κατηγορίας.
Ζ. Η πλήρωση της προϋπόθεσης των άρθρων 6 παράγραφος 2 και 7 παράγραφος 2 διαπιστώνεται με βάση τα επίσημα στοιχεία της χωρητικότητας των πλοίων κατά την ημερομηνία υπογραφής του παρόντος, όπως αυτά βεβαιώνονται από το αρμόδιο Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής.
Το παρόν Συμφωνητικό υπογράφεται ως έχει σε τέσσερα (4) όμοια πρωτότυπα.
Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών: Στόχος η ενίσχυση των φορολογικών εσόδων με €60 εκατ.
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Δ. Καλαντώνη: Η ιστορία πίσω από την «Εξέλιξη Ζωής», οι δράσεις και οι στόχοι
- Attica Bank: Ανοίγει το παιχνίδι του ανταγωνισμού στις χρεώσεις
- Οι Έλληνες εφοπλιστές παρήγγειλαν εφέτος 230 πλοία – Ποιοι ναυπηγούν και ποιοι πούλησαν και αγόρασαν πλοία
- Άμεση Ανάλυση: Τι συμβαίνει με Optima Bank, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΟΠΑΠ, Profile, JP Morgan, MicroStrategy, Nike