Η απασχόληση ανώτερων αξιωματικών σε ναυτιλιακές εταιρείες ανήλθε σε 1.292 αρχιπλοιάρχους και αρχιμηχανικούς, κατά το 2023, παρουσιάζοντας μία σημαντική αύξηση κατά 60% σε σχέση με το 2020.

 

1

Το αποκαλυπτικό αυτό στοιχείο προκύπτει από την επεξεργασία των στοιχείων που περιλαμβάνονται στη δεύτερη ετήσια έρευνα του Ναυτικού Απομαχικού Ταμείου.

Επισημαίνεται επίσης ότι εάν και η συγκεκριμένη ομάδα δεν προσμετράται στην εγγεγραμμένη ναυτική απασχόληση, η παρακολούθηση της παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον, καθώς επιβεβαιώνει ότι η απασχόληση σε ναυτιλιακές εταιρείες αποτελεί ελκυστική επιλογή για τους ναυτικούς υψηλών προσόντων.

Η Ελληνική Ναυτική Αγορά Εργασίας εκπροσωπεί ένα δυναμικό τομέα (θαλάσσιες μεταφορές) της ευρύτερης αγοράς εργασίας των μεταφορών που αντιμετωπίζει σημαντικές προκλήσεις από την εμφάνιση της οικονομικής ύφεσης του 2008. Μία από τις πλέον κρίσιμες προκλήσεις είναι η ανανέωση του ανθρώπινου κεφαλαίου της Ελληνικής Ναυτιλίας που μειώνεται σταθερά από τα μέσα της δεκαετίας του 1990.

Ο συνολικός αριθμός των εγγεγραμμένων ναυτικών για το 2023 (άτομα που είχαν έστω και μία ημέρα ασφάλισης ως μέλη πληρωμάτων πλοίων εντός του έτους) ανήλθε στους 25.540, παρουσιάζοντας αύξηση 5,7% σε σχέση με το 2022.

Ο αριθμός των εγγεγραμμένων ναυτικών κατά τον 8ο μήνα του 2023 ανήλθε στους 17.248 ναυτικούς, σημειώνοντας αύξηση 2% σε σχέση με τον 8ο μήνα του 2022, ενώ ο συνολικός αριθμός των εγγεγραμμένων γυναικών ναυτικών για το 2023 ανήλθε στις 1.838, σημειώνοντας αύξηση 13,5% σε σχέση με το 2022.

Η σημαντική βελτίωση σε σχέση με το 2020 (ιστορικό χαμηλό της ναυτικής απασχόλησης λόγω πανδημίας COVID) επιβεβαιώνεται και από τα στοιχεία του ΓΕΝΕ, σύμφωνα με τα οποία ο αριθμός των ναυτικών που αναζητούσαν εργασία κατά τον μήνα Δεκέμβριο (χρονικό σημείο του έτους με τη χαμηλότερη ζήτηση εργαζομένων στη ναυτική αγορά εργασίας) μειώθηκε από 2.440 τον Δεκέμβριο 2020 σε 1.180 τον Δεκέμβριο του 2023.

Η αποκλιμάκωση της ανεργίας, μάλιστα, φαίνεται εντονότερη ως προς τα κατώτερα πληρώματα, όπου παρατηρείται μείωση του αριθμού αναζητούντων εργασία από 1.245 τον Δεκέμβριο 2020 σε 310 περίπου το Δεκέμβριο 2023.

Αντίστοιχα, ο αριθμός αναζητούντων εργασία από τα ανώτερα μέλη πληρωμάτων μειώθηκε από 1.195 τον Δεκέμβριο 2020 σε 782 τον Δεκέμβριο 2023.

Οι θετικές τάσεις στην εξέλιξη της απασχόλησης των ναυτικών και στη συνακόλουθη μείωση των αναζητούντων εργασία απεικονίζονται με μεγαλύτερη ενάργεια κατά τον 9ο μήνα του 2023 (χρονικό σημείο του έτους με σχετικά υψηλή ζήτηση εργαζομένων στη ναυτική αγορά εργασίας). Εκεί, όπως τεκμηριώνεται από την σχετική ανάλυση, ο αριθμός των αναζητούντων εργασία περιορίζεται σε μόλις 408 άτομα και, μάλιστα, αναφορικά με το κατώτερο πλήρωμα, ο αριθμός περιορίζεται σε 116 άτομα.

 

Το προφίλ του εγγεγραμμένου ναυτικού ανθρώπινου δυναμικού, όπως αποτυπώνεται στα δεδομένα της ΑΠΔΝ για το 2023, σκιαγραφείται ως εξής:

(α) ως προς την εθνικότητα, η συντριπτική πλειοψηφία (άνω του 90%) των εγγεγραμμένων ναυτικών είναι Έλληνες.

(β) ως προς το φύλο, η συντριπτική πλειοψηφία (άνω του 90%) των εγγεγραμμένων ναυτικών είναι άνδρες.

(γ) ως προς την ηλικία, η μεγάλη πλειοψηφία (71%) των εγγεγραμμένων ναυτικών είναι ηλικίας κάτω των 45 ετών και ένα σημαντικό μέρος (34%) είναι νεαρά άτομα ηλικίας 18-30 ετών.

(δ) ως προς τη διάρκεια απασχόλησης εντός του έτους, η πλειοψηφία (53%) των εγγεγραμμένων ναυτικών απασχολήθηκε για διάστημα 7 μηνών και άνω εντός του έτους (μη εποχική απασχόληση) αλλά ένα σημαντικό μέρος (47%) απασχολήθηκε για διάστημα 0-6 μηνών εντός του έτους (εποχική απασχόληση).

Τα δεδομένα της ΑΠΔΝ για το 2023 καταδεικνύουν ότι οι τομείς της ναυτιλίας με τη μεγαλύτερη συγκέντρωση εγγεγραμμένων ναυτικών είναι ο τομέας μεταφοράς επιβατών (επιβατηγά πλοία όλων των κατηγοριών) και ο τομέας μεταφοράς εμπορευμάτων (δεξαμενόπλοια και φορτηγά πλοία όλων των κατηγοριών).

Κατά τους καλοκαιρινούς μήνες, ο τομέας της μεταφοράς επιβατών τείνει να παρουσιάζει προβάδισμα λόγω της έντονης τουριστικής κίνησης στα νησιά.

Αναφορικά με την εξέλιξη των εγγεγραμμένων ναυτικών που ανήκουν στην κατηγορία κατώτερων πληρωμάτων, η ανάλυση των ΑΠΔΝ του 2023 τεκμηριώνει ότι: 107 2024, ποσοστό 1,3% των εργαζομένων που είχαν ναυτολογηθεί με την ειδικότητα μηχανοδηγού το 2022 ναυτολογήθηκε με ανώτερη ειδικότητα (μηχανικοί Γ΄) εντός του 2023 (12 άτομα), ποσοστό 5% των εργαζομένων που είχαν ναυτολογηθεί με την ειδικότητα ναύτη το 2022 ναυτολογήθηκε με ανώτερη ειδικότητα (ναύκληροι) εντός του 2023 (155 άτομα).

Αναφορικά με την εξέλιξη των εγγεγραμμένων ναυτικών που ανήκουν στην κατηγορία των αξιωματικών πληρώματος, η ανάλυση των ΑΠΔΝ του 2023 τεκμηριώνει ότι: ποσοστό 8% των αξιωματικών που είχαν βαθμό υποπλοιάρχου το 2022 προήχθησαν σε πλοιάρχους εντός του 2023 (130 άτομα), ποσοστό 9,2% των αξιωματικών που είχαν βαθμό ανθυποπλοιάρχου το 2022 προήχθησαν σε υποπλοιάρχους εντός του 2023 (211 άτομα).

Επίσης, ο αριθμός των ενεργών δοκίμων / εκπαιδευόμενων ναυτικών το 2023 ανήλθε στα 3.271 άτομα (10% γυναίκες). Από αυτούς, οι 2.543 απασχολήθηκαν σε πλοία με ελληνική σημαία και πλοία ξένης σημαίας συμβεβλημένα με το ΝΑΤ, ενώ 728 αιτήθηκαν εξαγορά ναυτικής υπηρεσίας σε πλοία ξένης σημαίας μη συμβεβλημένα με το ΝΑΤ.

 

Οι γυναίκες στη θάλασσα

 

Η εγγεγραμμένη γυναικεία ναυτική απασχόληση αποτελείται σχεδόν εξ ολοκλήρου από Ελληνίδες (ποσοστό άνω του 99%) και περιλαμβάνει το 2023 1.838 άτομα (7,2% της συνολικής εγγεγραμμένης ναυτικής απασχόλησης στη χώρα μας).

 

Ειδικά τον 8ο μήνα του 2023, η εγγεγραμμένη γυναικεία ναυτική απασχόληση αντιστοιχούσε σε 1.265 άτομα, σημειώνοντας αύξηση κατά περίπου 12% σε σχέση με τον 8ο μήνα του 2022.

Το κύριο χαρακτηριστικό του εγγεγραμμένου γυναικείου ναυτικού δυναμικού είναι η δυναμική συμμετοχή νεότερων ηλικιακών ομάδων.

Ειδικότερα, από το σύνολο των εγγεγραμμένων γυναικών ναυτικών το 2023 ποσοστό 50,4% ήταν ηλικίας 18-30 ετών, ποσοστό 32,1% ήταν ηλικίας 31-45 ετών και ποσοστό 13,8% ήταν ηλικίας 46-55 ετών.

Ένα άλλο βασικό χαρακτηριστικό του εγγεγραμμένου γυναικείου ναυτικού δυναμικού είναι ότι στη μεγάλη του πλειονότητα (66,3%) απασχολήθηκε και το 2023 στην ευρύτερη κατηγορία των επιβατηγών, γεγονός που επιβεβαιώνει τον κρίσιμο ρόλο του τουρισμού στη γυναικεία ναυτική απασχόληση.

Ακολούθησαν οι ευρύτερες κατηγορίες των φορτηγών πλοίων (18,4% της εγγεγραμμένης γυναικείας ναυτικής απασχόλησης) και των δεξαμενόπλοιων (14,4% της εγγεγραμμένης γυναικείας ναυτικής απασχόλησης).

Ωστόσο, πρέπει να σημειωθεί ότι το 2023 παρατηρήθηκε αξιόλογη αύξηση της γυναικείας απασχόλησης στις κατηγορίες πλοίων που συνδέονται με την μεταφορά εμπορευμάτων (και, κυρίως, στα δεξαμενόπλοια όπου η γυναικεία απασχόληση αυξήθηκε κατά 13%).

Από την άλλη πλευρά, η ισχυρή σύνδεση της γυναικείας ναυτικής απασχόλησης με τον θερινό τουρισμό επιβεβαιώνει την έντονη εποχική διάσταση της.

Όσον αφορά τις γυναίκες δοκίμους / εκπαιδευόμενες ναυτικούς, το 2023 οι γυναίκες αποτελούσαν το 10% των ενεργών δοκίμων/εκπαιδευομένων ναυτικών με κύριες ειδικότητες ναυτολόγησης αυτές της εκπαιδευόμενης δόκιμης πλοιάρχου (46%), της εκπαιδευόμενης σπουδάστριας (22%), της εκπαιδευομένης δόκιμης μηχανικού (9,6%) και της δόκιμης οικονομικής αξιωματικού (7,4%).

Εάν και, από μεθοδολογικής άποψης, στην εγγεγραμμένη γυναικεία ναυτική απασχόληση προσμετρώνται μόνο οι γυναίκες μέλη πληρωμάτων, ιδιαίτερη αξία για την σφαιρική αποτύπωση της συμμετοχής των γυναικών στο ναυτικό επάγγελμα παρουσιάζει και η διερεύνηση δύο άλλων ομάδων για τις οποίες προβλέπεται η υποβολή ΑΠΔΝ εάν και δεν απασχολούνται ως μέλη πληρωμάτων.

Πρόκειται για τις καθηγήτριες των Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού (ΑΕΝ) και τα ανώτερα στελέχη ναυτικών συνδικαλιστικών οργανώσεων.

 

Η εποχικότητα στη ναυτική εργασία

 

Η εποχικότητα εξακολουθεί να αποτελεί μία κρίσιμη παράμετρο για την αποτύπωση της ναυτικής απασχόλησης σε διεθνές και εθνικό επίπεδο. Στην Ελλάδα, η εποχικότητα της ναυτικής απασχόλησης αποτυπώνεται διαχρονικά στα δεδομένα της ΑΠΔΝ και συνδέεται κυρίως με την έντονη θερινή τουριστική κίνηση στα νησιά.

 

Σύμφωνα με τα δεδομένα της ΑΠΔΝ για το 2023:

Η απασχόληση στις κατηγορίες πλοίων που συνδέονται με τον τουρισμό χαρακτηρίζεται από ιδιαίτερα υψηλές εποχικές διακυμάνσεις. Έτσι, για παράδειγμα, ο αριθμός των απασχολούμενων στα επιβατηγά μεσογειακά και ακτοπλοϊκά ξεκίνησε από 3.546 τον Ιανουάριο, κορυφώθηκε σε 5.335 τον Ιούλιο 2023 (αύξηση πλέον του 50%) και από τον Οκτώβριο άρχισε να μειώνεται σταδιακά για να φθάσει τους 3.973 τον Δεκέμβριο. Το ίδιο συμπέρασμα ισχύει για τις θαλαμηγούς

ελληνικής και ξένης σημαίας, όπου ο δείκτης των απασχολούμενων ξεκινά από τους 944 τον Ιανουάριο, εκτινάσσεται στους 1.930 τον Αύγουστο (αύξηση πάνω από 100%) και μειώνεται σταδιακά και πάλι από τον Οκτώβριο για να φθάσει τους 1.072 τον Δεκέμβριο.

Η απασχόληση στις κατηγορίες πλοίων που δεν συνδέονται με τον τουρισμό παρουσιάζει σχετική σταθερότητα καθ’ όλο το έτος. Έτσι, για παράδειγμα, ο αριθμός των απασχολούμενων στα δεξαμενόπλοια ξεκινά από 3.636 τον Ιανουάριο και καταλήγει σε 3.919 τον Δεκέμβριο με υψηλότερο δείκτη τους 4.082 τον Οκτώβριο. Η ίδια τάση παρουσιάζεται και για τα φορτηγά ξηρού φορτίου, με τον αριθμό ναυτικών να ξεκινά από 1.728 τον Ιανουάριο και να καταλήγει στους 1.771 ναυτικούς τον Δεκέμβριο με υψηλότερο δείκτη τους 1.852 ναυτικούς τον Σεπτέμβριο.

 

Υπό το πρίσμα αυτό, η ανάλυση των δεδομένων της ΑΠΔΝ για το 2023 οδηγεί σε κρίσιμες διαπιστώσεις: ποσοστό 53% των εγγεγραμμένων ναυτικών απασχολήθηκε για διάστημα 7-12 μηνών εντός του έτους (σταθερή / μη εποχική απασχόληση), ποσοστό 41% των εγγεγραμμένων ναυτικών απασχολήθηκε για διάστημα 1-6 μηνών εντός του έτους (εποχική απασχόληση), ποσοστό 6% των εγγεγραμμένων ναυτικών απασχολήθηκε για 2η Έκθεση του Ν.Α.Τ. για την Ναυτική Απασχόληση 116 διάστημα μικρότερο του 1 μήνα εντός του έτους (περιστασιακή απασχόληση). Επισημαίνεται, πάντως, ότι από το σύνολο των εγγεγραμμένων ναυτικών που απασχολήθηκαν για διάστημα 1 – 6 μηνών εντός του 2023, η μεγάλη πλειοψηφία (68%) απασχολήθηκε για διάστημα 4 – 6 μηνών.

 

Τα βασικά πορίσματα από την επεξεργασία των δεδομένων της ΑΠΔΝ ως προς την κατάσταση της εγγεγραμμένης ναυτικής απασχόλησης το 2023 και τις διαφαινόμενες τάσεις εξέλιξής της συνοψίζονται ως εξής: α) Η ανάκαμψη της ναυτικής απασχόλησης από την κρίση της πανδημίας COVID-19 συνεχίζεται με σταθερό ρυθμό στην Ελλάδα. Ειδικότερα, ο συνολικός αριθμός των εγγεγραμμένων ναυτικών (άτομα που είχαν έστω και μία ημέρα ασφάλισης ως μέλη πληρωμάτων πλοίων εντός του 2023) ανήλθε στους 25.540, παρουσιάζοντας αύξηση 5,7% σε σχέση με το 2022. Αντίστοιχα, ο αριθμός των εγγεγραμμένων ναυτικών κατά τον 8ο μήνα του 2023 ανήλθε στους 17.248 ναυτικούς, σημειώνοντας αύξηση 2% σε σχέση με τον 8ο μήνα του 2022.

 

Τα βασικά χαρακτηριστικά του εγγεγραμμένου ναυτικού ανθρώπινου δυναμικού τυποποιούνται ως εξής: η συντριπτική πλειοψηφία (άνω του 90%) είναι Έλληνες.

Η συντριπτική πλειοψηφία (άνω του 90%) είναι άνδρες, ενώ η μεγάλη πλειοψηφία (71%) εντοπίζεται στην ομάδα ηλικίας 18- 45 ετών.

Η μεγαλύτερη συγκέντρωση εγγεγραμμένων ναυτικών παρατηρείται διαχρονικά στις ευρύτερες κατηγορίες των επιβατηγών (επιβατηγά όλων των κατηγοριών), των δεξαμενόπλοιων (δεξαμενόπλοια και Μ/Σ δεξαμενόπλοια) και των φορτηγών πλοίων (φορτηγά όλων των κατηγοριών).

Υπό αυτό το πρίσμα, ο τομέας μεταφοράς εμπορευμάτων τείνει να παρουσιάζει ένα σχετικό προβάδισμα έναντι του τομέα μεταφοράς επιβατών ως προς την συμβολή τους στη συνολική εγγεγραμμένη απασχόληση. Σε κάθε περίπτωση, οι ειδικότερες κατηγορίες πλοίων με τη μεγαλύτερη συμβολή στη συνολική (ετήσια) εγγεγραμμένη ναυτική απασχόληση για το 2023 ήταν: τα δεξαμενόπλοια (30,1%), τα επιβατηγά ακτοπλοϊκά (19,6%), τα φορτηγά ξηρού φορτίου (13,3%).

Παρά το γεγονός ότι το ναυτικό επάγγελμα παραμένει «ανδροκρατούμενο», η γυναικεία απασχόληση συνεχίζει να παρουσιάζει ισχυρή αυξητική τάση. Το 2023 οι γυναίκες ναυτικοί εκπροσωπούσαν ήδη το 7,1% της συνολικής εγγεγραμμένης ναυτικής απασχόλησης, υπερβαίνοντας σημαντικά τον διεθνή και ευρωπαϊκό μέσο όρο (1,2% 27 2024 για το 202110 και 2,4% για το 202211 αντίστοιχα). Ειδικότερα, ο συνολικός αριθμός των εγγεγραμμένων γυναικών ναυτικών12 για το 2023 ανήλθε στις 1.838, σημειώνοντας αύξηση 13,5% σε σχέση με το 2022, ενώ ο αριθμός των εγγεγραμμένων γυναικών ναυτικών κατά τον 8ο μήνα του 2023 ανήλθε στις 1.265 ναυτικούς, παρουσιάζοντας αύξηση 11,6% σε σχέση με τον 8ο μήνα του 2022.

Βασικό χαρακτηριστικό του εγγεγραμμένου γυναικείου ναυτικού δυναμικού είναι ότι στη μεγάλη του πλειονότητα απασχολείται στην ευρύτερη κατηγορία των επιβατηγών (66,3% το 2023), γεγονός που επιβεβαιώνει τον διαχρονικά κρίσιμο ρόλο του τουρισμού στη γυναικεία ναυτική απασχόληση. Ωστόσο, αξιόλογη αύξηση της γυναικείας απασχόλησης παρατηρήθηκε το 2023 και στην κατηγορία των δεξαμενόπλοιων (αύξηση 13% σε σχέση με το 2022).

Η συμμετοχή των νέων ηλικίας 18-30 ετών στην εγγεγραμμένη ναυτική απασχόληση παρουσίασε το 2023 αύξηση 4% σε σχέση με το 2022. Ειδικότερα, η συγκεκριμένη ηλικιακή ομάδα αντιστοιχούσε κατά το 2023 στο 34% του συνόλου των εγγεγραμμένων ναυτικών. Ωστόσο, οι νέες ηλικίας 18-30 ετών στις γυναίκες εγγεγραμμένες ναυτικούς, αποτελούν το 50,4% του συνόλου.

Οι πολυπληθέστερες ειδικότητες ναυτολόγησης το 2023 ήταν οι ειδικότητες του πλοιάρχου και του ανθυποπλοιάρχου στους αξιωματικούς πληρώματος, ενώ στα κατώτερα πληρώματα οι ειδικότητες του ναύτη και του θαλαμηπόλου.

 

Ο πληθυσμός των ενεργών δοκίμων / εκπαιδευομένων ναυτικών ανήλθε το 2023 σε 3.271 άτομα. Ποσοστό 10% των δοκίμων / εκπαιδευομένων ναυτικών ήταν γυναίκες (με τις μισές σχεδόν να έχουν ναυτολογηθεί με ειδικότητα δόκιμης εκπαιδευόμενης πλοιάρχου). 29 2024

 

Η εποχικότητα παραμένει βασικό διαχρονικό χαρακτηριστικό της εγγεγραμμένης ναυτικής απασχόλησης και συνδέεται, κυρίως, με τις έντονες εποχικές διακυμάνσεις της τουριστικής κίνησης και, κατ’ επέκταση, της απασχόλησης στην κατηγορία των επιβατηγών. Εάν και το 53% των εγγεγραμμένων ναυτικών το 2023 απασχολήθηκε για διάστημα 7 μηνών και άνω εντός του έτους (μη εποχική απασχόληση), το 41% απασχολήθηκε για διάστημα 1 έως 6 μηνών (εποχική απασχόληση) και το 6% για διάστημα κάτω του 1 μήνα (περιστασιακή απασχόληση). Σε κάθε περίπτωση, πάντως, από το σύνολο των εγγεγραμμένων ναυτικών που απασχολήθηκαν για διάστημα 1-6 μηνών, η μεγάλη πλειοψηφία (68%) εργάστηκε για διάστημα άνω των 4 μηνών.

 

Αναφορικά με τις ομάδες ναυτικών που δεν περιλαμβάνονται στην ως άνω «εγγεγραμμένη ναυτική απασχόληση», ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι ακόλουθες διαπιστώσεις:

 

Η κατηγορία των αρχιπλοιάρχων και αρχιμηχανικών που εργάζονται στις ναυτιλιακές εταιρείες τείνει αυξανόμενη, αριθμώντας το 2023 1.292 άτομα. Εάν και η συγκεκριμένη ομάδα απασχολείται εκτός πλοίων και, συνεπώς, δεν προσμετράται στην εγγεγραμμένη ναυτική απασχόληση, η παρακολούθηση της στατιστικής εξέλιξης της αποτυπώνει το δυναμισμό της αγοράς εργασίας των θαλάσσιων μεταφορών, καθώς η απασχόληση σε ναυτιλιακές εταιρείες αποτελεί ελκυστική επιλογή για τους ναυτικούς υψηλών προσόντων και εμπειρίας.

 

Το 2023 χαρακτηρίζεται από σημαντική αύξηση των εξαγορών χρόνου ναυτικής υπηρεσίας σε πλοία ξένης σημαίας μη συμβεβλημένα με το ΝΑΤ, οι οποίες ανήλθαν σε 7.188 (αύξηση 34% σε σχέση με το 2022).

 

Το 2023 χαρακτηρίζεται από σημαντική αύξηση των αιτήσεων επανάληψης ναυτικού επαγγέλματος που υποβλήθηκαν από συνταξιούχους ναυτικούς που επιθυμούν να επιστρέψουν στην αγορά εργασίας (103 αιτήσεις το 2023 έναντι 72 το 2022 δηλ. Αύξηση 43%).

 

Επισημαίνεται ότι ο αριθμός των ενεργών πλοίων που ήταν εγγεγραμμένα στο ΟΠΣ/ΝΑΤ κατά την 31η Δεκεμβρίου 2023 ανήλθε στα 2.983.

 

Όσον αφορά τα πλοία ελληνικής σημαίας, οι ευρύτερες κατηγορίες με την μεγαλύτερη συμμετοχή είναι τα φορτηγά πλοία (1.232), τα επιβατηγά (737), τα δεξαμενόπλοια (357 δεξαμενόπλοια και 18 Μ/Σ 54 δεξαμενόπλοια), τα αλιευτικά (254) και τα ρυμουλκά (201 συνολικά συμπεριλαμβανομένων και 6 ρυμουλκών βιομηχανικών επιχειρήσεων).

 

Αντίστοιχα, τα 135 εγγεγραμμένα ενεργά πλοία με σημαία Κράτους Μέλους της Ε.Ε. είναι σχεδόν όλα επιβατηγά (110 έχουν σημαία Μάλτας, 20 έχουν σημαία Κύπρου και 5 έχουν σημαία Ιταλίας).

Η ετήσια έρευνα του ΝΑΤ  εδώ

Διαβάστε επίσης:

Αυξήσεις στα ναυτιλιακά κόστη το 2025 φέρνει η εφαρμογή κοινοτικών κανονισμών για περιβαλλοντικούς ρύπους

Τα πρωτεία στις θαλάσσιες μεταφορές επιβατών για το 2023 σε Ελλάδα και Ιταλία

Πανικός στις Μαρίνες από τους ελέγχους σε θαλαμηγούς: Ανασφάλιστος ακόμη και ο πλοίαρχος σε πολυτελές σκάφος εφοπλιστή!