Αιχμές κατά της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την αρνητική και εχθρική στάση της απέναντι στην ευρωπαϊκή ναυτιλία και στους ευρωπαίους εφοπλιστές, άφησε ο πρόεδρος της Κυπριακής Ένωσης Πλοιοκτητών, Ανδρέας Χατζηγιάννης, μιλώντας σε δείπνο που έγινε στο πλαίσιο του συνεδρίου “Ναυτιλιακή Κύπρος 2023”.

«Η σταδιακή συρρίκνωση της ευρωπαϊκής Ναυτιλίας, τόνισε με έμφαση ο Ανδρέας Χατζηγιάννης, οδηγεί σε απώλεια της κυριαρχίας του δυτικού κόσμου στις παγκόσμιες μεταφορές» και πρόσθεσε: «Αν η Ευρωπαϊκή Ένωση, δεν αλλάξει δραστικά τη στάση της, οι άλλες δυνάμεις που κέρδισαν τη μάχη στο ναυπηγοεπισκευαστικό τομέα, θα κερδίσουν και στο πεδίο του μεταφορικού έργου, ελέγχοντας τη Ναυτιλία από την αρχή μέχρι το τέλος. Με την ευκαιρία του Συνεδρίου μας, θέλω να καλέσω και τη νέα γενιά μας να αγκαλιάσει τη Ναυτιλία και να την ξανακάνει πρωτοπόρο. Είναι στο DNA μας και συνιστά ιστορική πρόκληση, αρκεί να σκεφτούμε πως η Κύπρος με ισχυρή Ναυτιλία είναι μια επικράτεια κοινωνική, οικονομική, πολιτισμική πολύ πέρα από τα σύνορα του κράτους μας».

1

Στη συνέχεια, ο Ανδρέας Χατζηγιάννης, τόνισε ότι η ευρωπαϊκή Ναυτιλία κινείται σε μια οριογραμμή και διευκρίνησε: «Από την πλευρά μας, επειδή “από τις απαισιόδοξες σκέψεις προτιμούμε τις αισιόδοξες πράξεις” θα επιδιώξουμε και με τη στήριξη του Προέδρου να τεθεί σε νέα ορθολογική βάση η συζήτηση για τη Ναυτιλία στο πλαίσιο της Ε.Ε. Για να επικρατήσει ο μακροπρόσθεσμος σχεδιασμός. Όπως αρμόζει σε αυτούς που αντί να φαντάζονται το μέλλον το σχεδιάζουν, το προετοιμάζουν και το διαμορφώνουν. Απευθύνοντας και πάλι τις θερμές ευχαριστίες μας στον Πρόεδρό μας για τη φιλοξενία του και σε σας για την παρουσία σας, Εύχομαι σε όλους υγεία και ούριο άνεμο σε όλους τους τομείς της ζωής μας. Θέλω, επίσης να καλέσω και τη νέα γενιά μας να αγκαλιάσει τη Ναυτιλία και να την ξανακάνει πρωτοπόρο».

Αναλυτικά, η ομιλία του Ανδρέα Χατζηγιάννη, έχει ως ακολούθως:

«Εξοχότατε Κύριε Πρόεδρε της Κυπριακής Δημοκρατίας Σας ευχαριστούμε που διαθέτετε αυτή τη βραδιά για να δεξιωθείτε στο Προεδρικό Μέγαρο τον πρώην Πρόεδρο της Κυπριακής Δημοκρατίας, τις εξέχουσες προσωπικότητες της Κυπριακής Δημοκρατίας και τους διαμορφωτές της διεθνούς Ναυτιλίας. Ευχαριστούμε για την παρουσία του τον πρώην Πρόεδρο, Κο Νίκο Αναστασιάδη, τον οποίο τιμούμε για τη φιλοναυτιλιακή πολιτική του και, ιδιαίτερα, για τη δυναμική στάση του που οδήγησε στην ανατροπή κοινοτικών μέτρων που υπονόμευαν την ευρωπαϊκή ναυτιλία προς όφελος των ανταγωνιστών της. Ευχαριστούμε όλους προσωπικά που βρίσκεστε μαζί μας αυτή τη βραδιά, μια βραδιά αφιερωμένη στην ευρωπαϊκή Ναυτιλία στο πλαίσιο του Ναυτιλιακού Συνεδρίου 2023. Η παρουσία σας αποτελεί ιδιαίτερη τιμή. Αναβαθμίζει το συνέδριό μας σε γεγονός ευρύτερης σημασίας στην πλέον κρίσιμη συγκυρία για την Ευρωπαϊκή Ναυτιλία που δίνει μάχη επικράτησης. Αυτή η κρισιμότητα αναγνωρίστηκε για πρώτη φορά και στην «Ευρωπαϊκή Συνάντηση Κορυφής» πριν λίγες μέρες στις Βρυξέλλες.

Οι σύνεδροι επεσήμαναν την ανάγκη συνεργασίας της Ε.Ε. με το ΗΒ και τις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής για την αναχαίτιση του κινδύνου απώλειας της ευρωπαϊκής Ναυτιλίας από τρίτες δυνάμεις. Θα έλεγα, Κύριε Πρόεδρε, πως η άνοδός σας στο κορυφαίο αξίωμα αποτελεί έναν καλό οιωνό. Οι πρώτοι σύμμαχοι, σύμμαχοι της λογικής και της ευθύνης στην Ε.Ε., δηλώνουν παρόντες. Κες και Κοι Ο τίτλος του συνεδρίου μας, που είναι «Ναυτιλία σε Δράση – Κάλεσμα για αλλαγή», είναι αντιπροσωπευτικός, επειδή τονίζει την ανάγκη η Ευρώπη να αλλάξει αμέσως και ριζικά τη μη φιλική προσέγγισή της προς την ευρωπαϊκή Ναυτιλία.

Η Ναυτιλία σήμερα χρειάζεται «ένα άλμα πιο γρήγορο από τη φθορά», όπως λέει ο ποιητής. Αυτό στην πράξη σημαίνει ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση πρέπει να αντιλαμβάνεται την ευρωπαϊκή Ναυτιλία όχι μόνο σαν ένα εργαλείο που εγγυάται παγκόσμια παρουσία στις αγορές απαλλαγμένη από σκοπιμότητες και διασφάλιση όλων ανεξαιρέτως να απολαμβάνουν απρόσκοπτα τις υπηρεσίες της.

Αλλά και σαν ένα αυτοτελές κεφάλαιο, μια εμβληματική σημαία για τα δημοκρατικά ιδεώδη, τις ανοικτές κοινωνίες και την ελευθερία της συνεργασίας. Ενόψει των παγκόσμιων κρίσιμων ανακατατάξεων οφείλουμε να αναλάβουμε ενεργή δράση, ώστε να μην υπονομεύσουμε το χρυσό άθλο των σύγχρονων Ελλήνων στο παγκόσμιο γίγνεσθαι, πριν ακόμα κλείσει ο αιώνας από την επίτευξη του.

Αντί αυτού, η Ευρωπαϊκή Ένωση εξαντλώντας κάθε περιθώριο επιβάλλει βάρη στη ναυτιλία της. Κινείται σε πλήρη αντίθεση με τις ανταγωνιστικές της χώρες, οι οποίες στο πλαίσιο ενός μοντέλου κρατικά ελεγχόμενης οικονομίας, έχουν αναδείξει τη ναυτιλία τους σε παράγοντα στρατηγικής σημασίας και πριμοδοτούν παντοιοτρόπως την ολόπλευρη ανάπτυξη της.

Είναι χαρακτηριστικό το εξής: Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ψήφισε εφαρμογή του ETS στη ναυτιλία, στο πρότυπο του αντίστοιχου ETS στη βιομηχανία, – όπου επιβάλλεται Τέλος στον ρυπαίνοντα – μέτρο περιβαλλοντολογικό, με το οποίο συμφωνήσαμε και μάλιστα υποβάλαμε ορθολογικό σχέδιο εφαρμογής του.

Σε αντίθεση στο πλαίσιο της Συναπόφασης με το Συμβούλιο προς γενική έκπληξη, εξεδόθηκε μακροσκελής οδηγία 90 σελίδων προς τα Κράτη Μέλη, η οποία στην εφαρμογή της καταλήγει στην οριζόντια επιβολή δυσβάστακτου Τέλους στον αμέτοχο Ευρωπαίο πλοιοκτήτη ! Το μέτρο αυτό δε συνάδει ούτε με το γράμμα ούτε με το πνεύμα του ψηφίσματος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου. Είναι σε απόλυτη δυσαρμονία με αυτό και πρέπει να καταργηθεί.

Με την πλήρη συνεργασία μας η Κυπριακή κυβέρνηση προχωράει στην ψήφιση νόμου εναρμονισμένου με το ψήφισμα του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, ώστε να διασφαλίσει ότι το Τέλος να επιβαρύνει, όπως είναι λογικό, τον ρυπαίνοντα. Τον πωλητή ή αγοραστή του φορτίου, του οποίου οι αποφάσεις για τη μεταφορά του φορτίου καθορίζουν τους συνεπαγόμενους ρύπους.

Σας ευχαριστούμε ιδιαίτερα Κύριε Πρόεδρε για την ουσιαστική συμβολή σας ως προς την προσπάθεια αποτροπής αυτού του τεράστιου πλήγματος στη Ναυτιλία μας.

Δεν είναι υπερβολή να τονίσουμε στη νέα γενιά των Ευρωπαίων αξιωματούχων ότι η ευρωπαϊκή Ναυτιλία αποτελεί ένα είδος ιεράς Κιβωτού στο μεταπολεμικό κόσμο. Διέδωσε σε όλο τον κόσμο το μήνυμα της συνεργασίας, του αμοιβαίου οφέλους και της συνύπαρξης των λαών. Η ευρωπαϊκή Ναυτιλία, με πυρήνα της την εθνική μας Ναυτιλία, αποτελεί την πρώτη εμπειρία παγκοσμιοποιημένης και ασύνορης κοινότητας για τον άνθρωπο.

«΄Ολες οι θάλασσες του κόσμου είναι Ελλάδα, όλα τα κύματα γνωρίζουν τις καρίνες των ελληνικών πλοίων» , γράφει ο Στρατής Μυριβήλης. Δεν είναι κενός λόγος, είναι βιωμένη πραγματικότητα από αρχαιοτάτων χρόνων. Πριν ακόμα από την εποχή του Χαλκού, όπου στην Κύπρο πρώτα κατασκευάστηκε εμπορικό πλοίο, η Παπυρέλλα, που χρησιμοποιήθηκε από την 9η χιλιετηρίδα π. Χ. για τη μεταφορά οψιδιανού λίθου στην Πελοπόννησο. Το παρελθόν, όμως, είναι φάρος, δεν είναι λιμάνι.

Δεν επαναπαυόμαστε γιατί, όπως σωστά έχει ειπωθεί, «από τους βωμούς του παρελθόντος κρατάμε τη φλόγα, όχι τη στάχτη». Η Κύπρος που γνώρισε ναυτιλιακή άνθηση για χιλιετίες, μετά από την πολύπαθη ιστορική διαδρομή της, έφθασε πάλι σήμερα, μόλις μερικές δεκαετίες μετά την ανεξαρτησία της, να διαθέτει μια Ναυτιλία ακμαία που θα είχε κατακτήσει την κορυφή, αν τη δυναμική της άνοδο δεν ανέκοπτε το 1974 η τουρκική εισβολή και ξανά το τουρκικό εμπάργκο το 1987.

Παρόλα αυτά, η Κύπρος έχει κερδίσει μια σημαντική θέση στον παγκόσμιο χάρτη. Αποτελεί ένα αναγνωρισμένο διεθνές ναυτιλιακό κέντρο, που συγκαταλέγεται στους παράγοντες με επιδραστικό ρόλο στις εξελίξεις στη Ναυτιλία. Η Ναυτιλία σήμερα καλείται να περιφρουρήσει τα δομικά-θεμελιώδη χαρακτηριστικά της με πρώτο τον κανόνα του «σχεδόν τέλειου ανταγωνισμού» στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού ιδεώδους, όπως τον εγκαθίδρυσε στον τρόπο λειτουργίας της η εθνική μας Ναυτιλία.

Αυτό, όχι γιατί ο ανταγωνισμός κατέρρευσε αλλά επειδή τα μέχρι τώρα επιτεύγματά της Ναυτιλίας θεωρούνται, κακώς, δεδομένα και μη αντιστρέψιμα. Αυτός ο εφησυχασμός είναι που οδηγεί στην υπεροπτική στάση παραγόντων της Ε.Ε, και τη μη φιλική αντιμετώπιση της Ναυτιλίας της. Σε τέτοιο βαθμό μάλιστα που οι ιθύνοντες της Ευρωπαϊκής Ένωσης μόλις τις τελευταίες μέρες άρχισαν να αντιλαμβάνονται ότι ξένες δυνάμεις, που δεν αντιμετωπίζουν τη Ναυτιλία σαν μια τυπική επιχειρηματικότητα, κερδίζουν τη μάχη στις θάλασσες!».

Διαβάστε επίσης:

Οι Κύπριοι εφοπλιστές προσέφεραν στον Ν. Χριστοδουλίδη πιστό αντίγραφο της «Παπυρέλας»

«Ιστορία των Επιχειρήσεων Ωνάση 1924 – 1975»: Τα αρχεία του Αριστοτέλη Ωνάση σε ένα τόμο!

Απαλλάχθηκε ο Πάνος Λασκαρίδης για την υπόθεση του ναυαγίου των Αντικυθήρων

________________­_______

Αυτοδιοικητικές εκλογές 2023

Αυτοδιοικητικές εκλογές 2023: Όλες οι εξελίξεις

Δείτε πώς διαμορφώνονται οι χάρτες των αποτελεσμάτων για δήμους και περιφέρειες