Χειρότερο το μεθάνιο από το CO2 λέει εδώ και έξι χρόνια ο Πάνος Ζαχαριάδης

Νέα ανατροπή στη ναυτιλία φέρνει μελέτη της Παγκόσμιας Τράπεζας, μέσω της οποία καλεί την παγκόσμια κοινότητα να μειώσουν την υποστήριξή τους, όσον αφορά τις επενδύσεις για την χρήση του υγροποιημένου φυσικού αερίου, ως καύσιμο για την ναυτιλία.

Η Παγκόσμια Τράπεζα υποβαθμίζει το φυσικό αέριο, και τον ρόλο που μπορεί να διαδραματίσει σαν καύσιμο στη ναυτιλία, εξαιτίας των «αμφισβητήσιμων» ωφελειών που προκαλεί προς το περιβάλλον σε συνδυασμό με τις υψηλές δαπάνες που προϋποθέτει για τη χρήση του, τόσο στη στεριά όσο και τα πλοία.

Το υγροποιημένο φυσικό αέριο, σύμφωνα με την έκθεση είναι πιθανό να έχει περιορισμένο ρόλο ως καύσιμο καυσίμων, αφού αναμένεται η ζήτησή του να μειωθεί με γοργούς ρυθμούς από το 2030 και μετά.

Ως αποτέλεσμα η Τράπεζα καλεί τα κράτη να «περιορίσουν» την στήριξή τους στις υπάρχουσες επενδύσεις σε φυσικό αέριο, και να μειώσουν τις μελλοντικές τους κινήσεις, σε αυτό το πλαίσιο, αφού το συγκεκριμένο καύσιμο, το οποίο για πολλούς είναι το ενδιάμεσο καύσιμο, στην πορεία για μηδενικές εκπομπές, το οποίο μπορεί να μειώνει τους ρύπους του διοξειδίου του άνθρακα, αλλά αυξάνει τους ρύπους από τις εκπομπές μεθανίου, σύμφωνα με την έκθεση.

Μία έκθεση που δικαιώνει τον τεχνικό διευθυντή της Atlantic Bulk Carriers, Πάνο Ζαχαριάδη, ο οποίος πριν από έξι χρόνια σε δημόσιες τοποθετήσεις του, είχε υποστηρίξει ότι το φυσικό αέριο, δεν μπορεί να είναι το καύσιμο του μέλλοντος διότι μπορεί να μην έχει ρύπους από το θείο, αλλά από την διαρροή μεθανίου κάνει μεγαλύτερη ζημιά στο περιβάλλον σε σχέση με το πετρέλαιο. Μια άποψη που στην Ελλάδα είχε αμφισβητηθεί έντονα κάποια στιγμή, αλλά ο ίδιος παρουσιάζοντας στοιχεία από διεθνείς μελέτες, επέμεινε στην θέση τους.

Το μεθάνιο σύμφωνα με την μελέτη, προκαλεί 86 φορές περισσότερη θέρμανση από το διοξείδιο του άνθρακα σε μια περίοδο 20 ετών και 36 φορές περισσότερη θέρμανση σε διάστημα 100 ετών.

Αν και η συντριπτική πλειοψηφία των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου είναι CO2, οι εκπομπές μεθανίου αυξήθηκαν περισσότερο από 150% μεταξύ 2012 και 2018 καθώς η χρήση του LNG αυξήθηκε κατά 28% -30%, σύμφωνα με την τέταρτη μελέτη του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού για τα GHG.

Μια πρόσφατη μελέτη του pro-LNG lobby SEA / LNG διαπίστωσε ότι το LNG μπορεί να μειώσει τις εκπομπές CO2 του κύκλου ζωής του κατά περίπου 23% σε σύγκριση. Ωστόσο, ο Bryan Comer του Διεθνούς Συμβουλίου για τις καθαρές μεταφορές σημείωσε ότι αυτό ισχύει για κινητήρες, οι οποίοι ήταν υπεύθυνοι για μόλις το 8% της κατανάλωσης ΥΦΑ το 2018.

Η έκθεση της Παγκόσμιας Τράπεζας καλεί τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής να ρυθμίσουν επειγόντως μια ισχυρή πολιτική δράση για τη ρύθμιση των εκπομπών μεθανίου τόσο στην αλυσίδα εφοδιασμού του ΥΦΑ όσο και στα πλοία. Πρέπει επίσης να επικεντρώσουν την υποστήριξή τους στη θέσπιση πολιτικών που θα επιταχύνουν την έρευνα, την ανάπτυξη και την ανάπτυξη καυσίμων καυσίμων μηδενικού άνθρακα.

Το μεθάνιο

Σύμφωνα με τον κ. Ζαχαριάδη το LNG αποτελείται κατά 95 – 98% από μεθάνιο. Σύμφωνα με παλαιότερες μελέτες όταν το μεθάνιο διαρρέει στην ατμόσφαιρα, είναι 25 φορές χειρότερο από το διοξείδιο του άνθρακα. Δηλαδή ένα λίτρο μεθανίου θερμαίνει την ατμόσφαιρα 25 φορές παραπάνω από ένα λίτρο CΟ2.

Πιο πρόσφατες μελέτες, αναφέρει ο τεχνικός διευθυντής της Atlantic, δείχνουν ότι ή επίδραση του μεθανίου δεν είναι μόνο 25 φορές χειρότερη από το διοξείδιο του άνθρακα, αλλά 86 φορές χειρότερο σε ορίζοντα 20ετίας. Δηλαδή μία διαρροή ενός λίτρου LNG στην ατμόσφαιρα είναι σαν να απελευθερώθηκαν 86 λίτρα διοξειδίου του άνθρακα, σε σχέση με την επίδραση τους στο φαινόμενο του θερμοκηπίου.

Επίσης πρόσφατες μελέτες αναφέρουν ως παγκόσμιο μέσο όρο διαρροής LNG, μόνο κατά την εξόρυξη του, το 5-6%. Οι ίδιες μελέτες αναφέρουν ότι αν οι διαρροές είναι υψηλότερες του 3%, τότε το LNG καθίσταται χειρότερο για την υπερθέρμανση του πλανήτη ακόμα και από το κάρβουνο, αναφέρει χαρακτηριστικά.

Οι επενδύσεις

Η ανακοίνωση της Παγκόσμιας Τράπεζας γίνεται σε μια περίοδο που οι επενδύσεις για το φυσικό αέριο, ως καύσιμο πρόωσης έχουν εκτοξευτεί. Ειδικά στα containerships αλλά και στα κρουαζιερόπλοια, σχεδόν το σύνολο των υπό ναυπήγηση νέων, τουλάχιστον των μεγάλων, κατασκευάζονται με μηχανές duel fuel, που μπορούν δηλαδή να χρησιμοποιήσουν και το φυσικό αέριο. Μηχανές που είναι πιο ακριβές από τις συμβατικές, την ίδια περίοδο που οι επενδύσεις σε υποδομές σε όλο τον κόσμο, αυξάνονται ραγδαία.

Διαβάστε ακόμη:

Τα κέρδη από τη ναυτιλία δεν επαρκούν για «πράσινες» επενδύσεις ύψους 3,4 τρισ. δολαρίων μέχρι το 2050

Με 10 κρουαζιερόπλοια κάνει επαναφορά στη κρουαζιέρα η MSC

Τα τέσσερα λάθη στην ρότα για την πράσινη ναυτιλία

Ακολουθήστε το mononews.gr στο Google News για την πιο ξεχωριστή ενημέρωση