Λιγότερους από έξι μήνες πριν τεθούν σε ισχύ οι περιορισμοί του Διεθνούς Οργανισμού Ναυτιλίας για τις εκπομπές ρύπων, οι επενδυτές δε φαίνονται να ενθουσιάζονται από το κύμα των εφοπλιστών που σπεύδουν να εξοπλίσουν με scrubbers τα πλοία τους.

Αυτό προκύπτει από το γεγονός ότι οι μετοχές των περισσότερων εισηγμένων στη Νέα Υόρκη ναυτιλιακών εταιρειών έχουν καταγράψει απώλειες από τότε που ανακοίνωσαν ότι θα εξοπλίσουν τα πλοία τους με scrubbers.

Μάλιστα, τη μεγαλύτερη πτώση την έχει υποστεί η μετοχή μίας ελληνικής εταιρείας, της Safe Bulkers του Πόλυ Χατζηιωάννου, που ήταν στα 2,59 δολάρια τον Σεπτέμβριο του 2018, όταν έκανε τις ανακοινώσεις για τα scrubbers, και σήμερα βρίσκεται κάτω από τα 1,5 δολάρια.

Πτωτικά έχει κινηθεί και η Star Bulk του Πέτρου Παππά (-40,26%), ενώ οριακές απώλειες καταγράφει η μετοχή της Costamare του Κ. Κωνσταντακόπουλου (-1,15%). Αντίθετα, μικρή άνοδο έχει σημειώσει η μετοχή της Dorian LPG του Γιάννη Χατζηπατέρα (+2,11%).

Πάντως, αναλυτές επισημαίνουν ότι είναι ακόμα πολύ νωρίς για να κρίνει κανείς την αξία των επενδύσεων των εφοπλιστών στα scrubbers και ότι η πορεία των μετοχών φαίνεται να ακολουθεί τις γενικότερες τάσεις στις ναυτιλιακές αγορές, με τις μετοχές των εταιρειών του ξηρού φορτίου να πέφτουν μετά την καταστροφή στο φράγμα της Vale στη Βραζιλία και τις μετοχές των εταιρειών τάνκερ να ανεβαίνουν λόγω της βελτίωσης των τιμών στην αγορά.

Ο επικεφαλής της ναυτιλιακής συμμαχίας υπέρ των scrubbers Clean Shipping Alliance, Ian Adams, υποστηρίζει από την πλευρά του ότι υπάρχουν ακόμα πολλά που πρέπει να γίνουν προτού οι επενδυτές διαπιστώσουν τη διαφορά ανάμεσα στις εταιρείες που επέλεξαν τα scrubbers και σε αυτές που τα απέρριψαν. «Οι κανονισμοί δεν έχουν ακόμα τεθεί σε ισχύ, οπότε θα είναι δύσκολο να δει κανείς κάποια διαφορά σε αυτό το στάδιο», δήλωσε στο TradeWinds. «Δεν υπάρχει πλεονέκτημα στο να έχεις scrubbers σε αυτήν τη χρονική περίοδο. Η άποψή μου είναι ότι απλά είναι πολύ νωρίς για να κρίνουμε».

Την ίδια άποψη έχει και πηγή της αγοράς που τονίζει: «Πιστεύουμε ότι οι επενδυτές θα αποδώσουν μεγαλύτερες αξιολογήσεις όταν δουν τις ροές χρημάτων που θα υποστηρίζονται στα αποτελέσματα του α’ τριμήνου 2020, και ίσως και πιο πριν».

Ο Chris Snyder, αναλυτής της Deutsche Bank, παρατηρεί πως αμέσως μετά τις ανακοινώσεις για scrubbers, οι μετοχές των ναυτιλιακών εταιρειών κατέγραφαν άνοδο, η οποία όμως «πάγωσε» όταν κάποια λιμάνια άρχισαν να απαγορεύουν μία εκδοχή της τεχνολογίας των scrubbers. Ο ίδιος θεωρεί πως το spread ανάμεσα στα καύσιμα με υψηλή και χαμηλή περιεκτικότητα σε θείο και οι ναυλώσεις πλοίων με scrubbers δίνουν μια ιδέα στους επενδυτές για το πώς να υπολογίσουν την αξία των scrubbers.