Η εταιρεία έρευνας και ανάλυσης Alphaliner, επισημαίνει ότι ο παγκόσμιος στόλος των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων έφτασε και ξεπέρασε τα 30 εκατομμύρια TEU για πρώτη φορά στην ιστορία.

Αυτό συνέβη, εξαιτίας της τεράστιας χωρητικότητας που έβαλαν οι εταιρείες στο νερό τους πρώτους μήνες του τρέχοντος έτους από τα ασιατικά ναυπηγεία.

Ο ρυθμός ανάπτυξης του παγκόσμιου στόλου εμπορευματοκιβωτίων είναι αξιοσημείωτος: χρειάστηκε η βιομηχανία περίπου 50 χρόνια για να φτάσει το όριο των 5 εκατομμυρίων TEU το 2001, ενώ το άλμα από 20 εκατομμύρια σε 30 εκατομμύρια TEU επιτεύχθηκε σε μόλις επτά χρόνια.

Ειδικότερα, τρεις κορυφαίοι θαλάσσιοι μεταφορείς όσον αφορά την προσφερόμενη χωρητικότητα, δηλαδή οι MSC, Maersk και CMA CGM, ελέγχουν το 47% του υπάρχοντος στόλου πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, ενώ οι πέντε κορυφαίοι φορείς εκμετάλλευσης αντιπροσωπεύουν το 64,9% και στην πρώτη δεκάδα το 84,3% των TEU της αγοράς.

Σύμφωνα με την Bimco, αναμένεται φέτος η παράδοση 478 πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων χωρητικότητας 3,1 εκατομμυρίων TEU και ως ποσοστό είναι αυξημένο κατά 41% υψηλότερο από το ρεκόρ του 2023.

Ως αποτέλεσμα, η χωρητικότητα του στόλου εμπορευματοκιβωτίων αναμένεται να αυξηθεί κατά 10% το 2024.

Η μετάβαση από το όριο χωρητικότητας των 30 εκατομμυρίων σε 35 εκατομμύρια TEU αναμένεται να είναι πολύ γρήγορη καθώς τα ασιατικά ναυπηγεία συνεχίζουν να κερδίζουν παραγγελίες, με μερικούς από τους μεγαλύτερους ναυπηγούς και να αναθέτουν συμβάσεις για παραδόσεις πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που έχουν προγραμματιστεί μέχρι το 2029.

Η Bimco υπογραμμίζει επίσης ότι το παγκόσμιο βιβλίο παραγγελιών των ναυπηγείων ανέρχεται επί του παρόντος σε 133 εκατομμύρια ολική χωρητικότητα (CGT), που σημαίνει αύξηση 56 εκατομμυρίων CGT σε σύγκριση με το πιο πρόσφατο χαμηλό που καταγράφηκε στο τέλος του 2020.

Επίσης, να τονιστεί ότι οι ναύλοι σποτ θα συνεχίσουν να αυξάνονται, αλλά η εντυπωσιακή ανάπτυξή τους που σημειώθηκε πρόσφατα θα μπορούσε να επιβραδυνθεί.

Αναλυτικά, οι μέσοι ναύλοι από την Άπω ανατολή προς τη Δυτική ακτή των Ηνωμένων Πολιτειών διαμορφώθηκαν στα 6.178 δολάρια, ενώ την 1η Ιουνίου η αύξησή της ήταν 20%.

Ομοίως, από την Άπω Ανατολή έως την Ανατολική Ακτή η αύξηση ήταν 3.9% στις 15 Ιουνίου (7,114 δολάρια), ενώ την 1η Ιουνίου ήταν 15%.

Ωστόσο, η κατάσταση παραμένει σοβαρή για πολλούς διαχειριστές.

Οι ναύλοι spot από την Άπω Ανατολή στη Βόρεια Ευρώπη αυξήθηκαν από τις 15 Ιουνίου, φτάνοντας τα 6.357 δολάρια.

Η αύξηση είναι 7,2% και διαμορφώθηκε στα 7.048 δολάρια, αντιπροσωπεύοντας αύξηση 19% από την 1η Ιουνίου . Η αύξηση ήταν 276% από την Ακτή των ΗΠΑ και 316% στη Βόρεια Ευρώπη.

Το να κάνεις προβλέψεις, σε ένα ασταθές όπως το διεθνές, είναι αδύνατο. Σίγουρα το τέλος της σύγκρουσης μετά τις επιθέσεις της Χαμάς και του Ισραήλ, είναι παράγοντες που μπορούν να έχουν θετικό αντίκτυπο στην αγορά θαλάσσιων μεταφορών. Αλλά αυτή τη στιγμή η κατάσταση παραμένει πολύ περίπλοκη, όπως στο Ουκρανικό μέτωπο.

Υπενθυμίζεται επίσης ότι ο Γαλλικός κολοσσός Cma CGM υλοποιεί μια μεγάλη παραγγελία είκοσι νέων πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, μια συνολική επένδυση 3.5 δισεκατομμυρίων δολαρίων .

Διαβάστε επίσης:

Τσικαλάκης (ΠΝΟ): Δεν πληρώνονται οι υπερωρίες σε πλοίο των Μινωϊκών Γραμμών

Πάτμος: Ακινητοποιήθηκε σκάφος με Τουρκική σημαία που εκτελούσε παράνομη περιήγηση

Στ. Γκίκας: Ο ζήλος, η αυταπάρνηση και ο επαγγελματισμός που δείχνουν τα στελέχη του Λιμενικού Σώματος είναι παροιμιώδη