Οι Έλληνες εφοπλιστές έγραψαν την δική τους ιστορία στον τομέα της ανάπτυξης της παγκόσμιας κρουαζιέρας: Αντώνης και Δημήτρης Χανδρής, Αναστάσιος Ποταμιάνος και τα παιδιά του, Ανδρέας και Γιώργος Ποταμιάνος, Μπάμπης Κιοσέογλου, Αντώνης Κυρτάτας, οι αδελφοί Καβουνίδη, Ανάργυρος Αγγελόπουλος, Περικλής Παναγόπουλος, Παντελής (Λου) Κολλάκης και ο Κωστάκης Λοΐζου.

Δημιούργησαν εταιρείες που διακίνησαν επιβάτες σε όλο τον κόσμο, ανέδειξαν τα ελληνικά νησιά, καθιέρωσαν την Μεσογειακή κουζίνα. Τα brand name, Chandris, Royal Cruises, Epirotiki, Monarch, Louis Cruises, κυριαρχούσαν επί δεκαετίες στην Μεσογειακή κρουαζιέρα, αλλά και στην Καραϊβική.

1

Όμως, σήμερα, δεν υπάρχει ούτε ένα κρουαζιερόπλοιο με ελληνική σημαία. Αλλά αυτό είναι μια πονεμένη ιστορία.

Επί υπουργίας Μανώλη Κεφαλογιάννη, το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας, θεσμοθέτησε κίνητρα για να υψώσουν οι εφοπλιστές την ελληνική σημαία στα κρουαζιερόπλοια τους και να απασχολήσουν Έλληνες ναυτικούς. Ωστόσο, το Ναυτικό Απομαχικό Ταμείο, πρόεδρος του οποίου τότε ήταν ο δικηγόρος Γρηγόρης Τιμαγένης, είχε αντίθετη νομική άποψη και ακύρωσε το όλο εγχείρημα.

Η λεπτομέρεια που δεν πρέπει να μας διαφεύγει είναι ότι και οι δύο ορίσθηκαν στις θεσμικές τους θέσεις από τον πρωθυπουργό Κώστα Καραμανλή. Με άλλα λόγια, η κυβερνητική πολιτική που εξαγγέλθηκε από τον υπουργό, ανατράπηκε από ένα πρόεδρο του ασφαλιστικού ταμείου των ναυτικών, που διορίστηκε από την ίδια κυβέρνηση!

Έτσι, χάθηκε μια ευκαιρία να διατηρηθούν τα κρουαζιερόπλοια με ελληνική σημαία. Τώρα, ο μόνος εφοπλιστής που παραμένει με μειοψηφικό ποσοστό σε εταιρεία κρουαζιέρας είναι ο Κωστάκης Λοΐζου, στην Celestyal Cruises και η οποία είναι η μοναδική εταιρεία που έχει την έδρα της στον Πειραιά.

Τα στελέχη

Όμως, υπάρχουν Έλληνες που σταδιοδρομούν στις ξένες εταιρείες κρουαζιερόπλοιων. Μεταξύ αυτών είναι ο Σπύρος Αλμπέρτης, ο Νικόλαος Παγώνης, ο Κρις Θεοφιλίδης και η Μαρία Δεληγιάννη, που κατέχει διευθυντική θέση στην CLIA και αρκετοί άλλοι που προσπαθούν να προωθήσουν τις κρουαζιέρες στα ελληνικά νησιά.

O Σπύρος Αλμπέρτης

Ο Σπύρος Αλμπέρτης, είναι Αντιπρόεδρος Λιμενικών Επιχειρήσεων, Σχεδιασμού Δρομολογίων και Διαχείριση καυσίμων, της Crystal Cruises. Γεννήθηκε στον Πειραιά. Πρώην αξιωματικός του Ναυτικού. Εργάζεται τα τελευταία 30 χρόνια στη βιομηχανία κρουαζιέρας, από θέσεις ευθύνης, τόσο στην ξηρά, όσο και στα πλοία. Διαθέτει ασύγκριτη εμπειρία σε λιμενικές λειτουργίες, δρομολόγια, σχεδιασμό και διαχείριση στόλου κρουαζιεροπλοίων.

Κατά τη διάρκεια της 25ετούς καριέρας του, διηύθυνε πολλές γραμμές κρουαζιέρας. Τα τελευταία χρόνια εργάστηκε για την Silversea Cruises στο Μονακό διαχειριζόμενος όλα τα πλοία ως Ανώτερος Διευθυντής Παγκόσμιας Λιμενικής Λειτουργίας. Κατά τη διάρκεια των περιορισμών για τον COVID-19 διαχειρίστηκε αποτελεσματικά τους στόλους που ήταν υπεύθυνος, ενισχύοντας τα παγκόσμια πρωτόκολλα ασφάλειας και επιτρέποντας μια γρήγορη και επιτυχή επιστροφή στην λειτουργία των πλοίων.

Οι πολύτιμες δεξιότητές του στην οικοδόμηση ενός παγκόσμιου δικτύου έμπιστων ναυτικών πρακτόρων και διασφάλιση ασφαλών προσεγγίσεων σε διαφορετικά λιμάνια σε όλο τον κόσμο, αναγνωρίστηκαν από την ναυτιλιακή κοινότητα της κρουαζιέρας.

Από τον Σεπτέμβριο του 2022, αποφάσισε να προχωρήσει στην καριέρα του μπαίνοντας στην A&K Group & the new Crystal Cruise υπό τον Manfrendi, τον πρώην ιδιοκτήτη της Silversea Cruises. Σήμερα είναι Ανώτερος Διευθυντής Λιμενικών Επιχειρήσεων και είναι υπεύθυνος για τις λιμενικές λειτουργίες της Crystal, τον προγραμματισμό δρομολογίων και τη διαχείριση καυσίμων.

Ο Σπύρος Αλμπέρτης, μιλώντας πρόσφατα στο Mononews, δήλωσε ότι η εταιρεία αξιολόγησε το λιμάνι της Θεσσαλονίκης και αποφάσισε να επιβιβάζει και να αποβιβάζει τουρίστες κρουαζιέρας στη συμπρωτεύουσα. Τόνισε χαρακτηριστικά ότι τόσο οι προβλήτες, όσο και ο νέος τερματικός σταθμός επιβίβασης πληρούν όλες τις προϋποθέσεις για την εξυπηρέτηση κρουαζιέρας πολυτελείας. Ο Σπύρος Αλμπέρτης, ο οποίος διαμένει μόνιμα στο Μόντε Κάρλο, τόνισε ότι η πόλη της Θεσσαλονίκης είναι ένας ελκυστικός προορισμός και ουσιαστικά είναι ένας “κοιμώμενος γίγαντας της κρουαζιέρας”.

Ο Καπετάν Νικόλαος Παγώνης

Ο καπετάν Νικόλαος Παγώνης, είναι Αντιπρόεδρος, Global Marine Operations, Global Fleet Management, DPA TUI Cruises & Hapag Lloyd Cruises και της Royal Caribbean Group Ltd.

Είναι Πιστοποιημένος Master Mariner με μεγάλη εμπειρία ως Master σε πλοία της Celebrity Cruises και απέκτησε την άδεια Master of Science στη Ναυτιλία από το Πανεπιστήμιο του Plymouth στο Ηνωμένο Βασίλειο. Ο καπετάν Νικόλαος Παγώνης είναι αφοσιωμένος στην κρουαζιέρα και υπέρμαχος όλων των θεμάτων που σχετίζονται με την ασφάλεια στη θάλασσα.

Έχει αναγνωριστεί η ικανότητα του, για την συμμόρφωση με τα πολυπολιτισμικά πρότυπα στα πλοία και τις διέπουσες λειτουργίες και παρείχε λύσεις που βοηθούν στην πρόοδο τις τρέχουσες και μελλοντικές ανάγκες της εταιρείας. Είναι ένας από αυτούς που σχεδιάζουν στις ξένες εταιρείες να προσεγγίζουν τα ελληνικά λιμάνια και νησιά.

Ο Κρις Θεοφιλίδης

Ο Κρις Θεοφιλίδης είναι Διευθύνων Σύμβουλος της Celestyal από τον Ιούλιο του 2018. Προηγουμένως υπηρέτησε ως Αντιπρόεδρος στρατηγικής πολιτικής της εταιρείας και της επιχειρηματικής ανάπτυξης και στη συνέχεια ως Chief Operating Officer, με αποστολή την επίβλεψη εμπορικών δραστηριοτήτων καθώς και επιχειρήσεων με αναπτυξιακές πρωτοβουλίες.

Πριν από την ένταξή του στη Celestyal, ο Κρις Θεοφιλίδης διακρίθηκε ως ανώτερος διευθυντής σε εταιρείες χρηματοδότησης ,στην Pricewaterhouse Coopers (PwC), όπου ειδικεύτηκε στη συγχώνευση και την εξαγορά εταιρειών, στις αναδιοργανώσεις επιχειρήσεων, ανάλυση στρατηγικών επιλογών και επιχειρηματικές αποτιμήσεις.

Ο Κρις Θεοφιλίδης γεννήθηκε στην Κύπρο και απέκτησε το Bachelor of Arts στα Οικονομικά και το Master στη Διοίκηση Επιχειρήσεων στις Η.Π.Α. πριν γίνει ορκωτός λογιστής. Είναι μέλος του American Institute of Certified Public Accountants (AICPA) και του Ινστιτούτου Ορκωτών Ελεγκτών Λογιστών Κύπρου (ICPAC) και είναι διαπιστευμένος από το Institute of Chartered Accountants of England and Wales (ICAEW).

Ο Κρις Θεοφιλίδης έχει επίσης υπηρετήσει σε διάφορα διοικητικά συμβούλια εταιρειών, καθώς και στην Εκτελεστική Επιτροπή της Cruise Lines International Association of Europe (CLIA Europe).

Πρόσφατα τιμήθηκε ως «Προσωπικότητα κρουαζιέρας της χρονιάς» στα βραβεία Seatrade Cruise Awards 2022 για τις δεξιότητες στρατηγικού σχεδιασμού και χρηματοδότησης και για την αναγνώριση της Celestyal εξασφαλίζοντας επενδύσεις για την ανανέωσή του στόλου της.

Μιλώντας για την Celestyal Cruises, αποκάλυψε τα εξής:

“Η εικόνα του τουρισμού είναι πολύ θετική. Εμείς, ως εταιρεία, επιβεβαιώνουμε τις προσδοκίες της CLIA για το 2023. Είναι πολύ ενθαρρυντικό το γεγονός ότι η κρουαζιέρα επέστρεψε στα προηγούμενα επίπεδα και ότι προσδοκούμε ότι θα ξεπεράσει και την απόδοση του 2019. Έρευνα για το κοινό αίσθημα γύρω από την κρουαζιέρα υποδεικνύει ότι το κοινό προτίθεται να πραγματοποιήσει στο μέλλον μία κρουαζιέρα συγκριτικά με την εποχή προ πανδημίας και εκτιμούμε ότι η Αν. Μεσόγειος και η Ελλάδα συγκεκριμένα συγκεντρώνουν αυξημένο ενδιαφέρον, σε σχέση με την προ πανδημίας περίοδο.

Όλα αυτά μας γεμίζουν αυτοπεποίθηση να μεγαλώσουμε το στόλο μας με το νέο μας πλοίο, Celestyal Journey, το οποίο θα ξεκινήσει τη λειτουργία του στις 2 Σεπτεμβρίου προσθέτοντας 30% επιπλέον σε δυναμικότητα και τριπλασιάζοντας τη διαθεσιμότητα μας σε υψηλής κατηγορίας καμπίνες, σουίτες και μπαλκόνια.

Πρόκειται για μία πολύ ενδιαφέρουσα χρονική περίοδο όσον αφορά στο οικονομικό αντίκτυπο της κρουαζιέρας στην περιοχή. Είμαστε εν μέσω της δεύτερης τουριστικής περιόδου που επισκεπτόμαστε τη Θεσσαλονίκη. Παρατηρώντας τα αποτελέσματα, είμαστε ιδιαίτερα ενθουσιασμένοι στη Celestyal από το γεγονός ότι οι επισκέψεις μας συνεισφέρουν στην αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος της πόλης και ενισχύουν την τοπική οικονομία.

Είμαστε περήφανοι για τη σκληρή δουλειά που έχει γίνει από την εταιρεία αλλά και για τη άριστη συνεργασία με τις τοπικές και τις δημοτικές αρχές καθώς και με τις υποδομές του λιμένα Θεσσαλονίκης οι οποίες την μετατρέπουν σε εξελισσόμενο εποχικό τουριστικό κέντρο στο Β. Αιγαίο φιλοδοξώντας στην περαιτέρω εξέλιξή του σε σημαντικό λιμάνι επιβίβασης και αποβίβασης σε πιο εκτεταμένη περίοδο”.

Η Μαρία Δεληγιάννη

Η Μαρία Δεληγιάννη είναι η Διευθύντρια Ανατολικής Μεσογείου της Διεθνούς Ένωσης Εταιρειών Κρουαζιέρας (Cruise Lines International Association (CLIA)) με έδρα την Αθήνα.

Εντάχθηκε στο δυναμικό της CLIA τον Μάρτιο του 2018 και είναι υπεύθυνη για θέματα διακυβέρνησης και δημοσίων υποθέσεων στην περιοχή.

Η Μ. Δεληγιάννη βρίσκεται στον κλάδο της ναυτιλίας εδώ και 10 χρόνια. Πριν την CLIA εργαζόταν στις Βρυξέλλες στην Ευρωπαϊκή Ένωση Εφοπλιστών (ECSA) ως Ανώτερος Σύμβουλος σε θέματα θαλάσσιας ασφάλειας και περιβάλλοντος.

Προηγουμένως εργάστηκε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή στις Βρυξέλλες και συγκεκριμένα στη Γενική Διεύθυνση Μεταφορών στη χάραξη πολιτικής λιμανιών.

Έχει επίσης εργαστεί για τον όμιλο SQE Marine στον Πειραιά καθώς και την πολυεθνική εταιρεία PriceWaterhouseCoopers (PwC Greece) στην Αθήνα.

Είναι κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου Ναυτιλιακών Σπουδών με τιμητική διάκριση από το Πανεπιστήμιο της Γάνδης στο Βέλγιο.

Διαθέτει επίσης μεταπτυχιακό τίτλο στις Διεθνείς και Ευρωπαϊκές Σπουδές από το Πανεπιστήμιο Πειραιώς το οποίο και πραγματοποίησε με υποτροφίες από το Πανεπιστήμιο Πειραιώς και το Ίδρυμα Κρατικών Υποτροφιών (ΙΚΥ). Είναι απόφοιτος του Τμήματος Πολιτικών Επιστημών και Δημόσιας Διοίκησης από το Πανεπιστήμιο Αθηνών και του Αρσακείου Ψυχικού.

Η Μ. Δεληγιάννη από νεαρή ηλικία ασχολήθηκε με προσομοιώσεις των εργασιών των Ευρωπαϊκών θεσμικών οργάνων αλλά και του ΟΗΕ με συμμετοχή μεταξύ άλλων στο Πανεπιστήμιο Harvard των ΗΠΑ.

 

Διαβάστε επίσης:

Οικογένεια Βώκου: Τρεις γενιές στη ναυτιλία και στις Εκθέσεις Ποσειδώνια