Επανασχεδιάζουν οι εταιρείες κρουαζιέρας τις προσεγγίσεις των κρουαζιερόπλοιων τους για το καλοκαίρι και αφαιρούν προσωρινά τη Σαντορίνη από τις τριήμερες, τις τετραήμερες και τις εβδομαδιαίες κρουαζιέρες τους.

Η εταιρεία Celestyal Cruises, που ξεκινάει πρώτη τις κρουαζιέρες από το λιμάνι του Πειραιά για το Αιγαίο, αντικατέστησε τη Σαντορίνη με το Ηράκλειο της Κρήτης.

1

Τα κρουαζιερόπλοια της δεν θα πηγαίνουν τουλάχιστον για τους μήνες Μάρτιο και Απρίλιο στο νησί της Σαντορίνης και θα παραμένουν περισσότερες ώρες στο λιμάνι του Ηρακλείου και θα οργανώνει εναλλακτικές εκδρομές στην Κνωσό και επισκέψεις στο Αρχαιολογικό Μουσείο και στο Ενυδρείο.

Επίσης, η Miray Cruises, που διαχειρίζεται το κρουαζιερόπλοιο Gemini, άλλαξε τα δρομολόγια της και θα προσεγγίζει πλέον στη Σάμο, αντί το νησί της Σαντορίνης.

Σε επανασχεδιασμό προχώρησε και η εταιρεία Ritz-Carlton Yacht Collection, η οποία άλλαξε τις προσεγγίσεις των πολυτελών της σκαφών και ακύρωσε για το προσεχές δίμηνο τις θαλάσσιες εκδρομές της προς τη Σαντορίνη.

Τα επιτελεία της MSC, της Royal Caribbean, της Costa Cruises και των άλλων εταιρειών που τα κρουαζιερόπλοια τους είναι προγραμματισμένα να ξεκινήσουν τον Απρίλιο τις κρουαζιέρες τους, βρίσκονται σε κατάσταση αναμονής και περιμένουν τις εξελίξεις και τα επίσημα πορίσματα των επιστημόνων, αλλά και τις κυβερνητικές αποφάσεις σχετικά με το σεισμικό και ηφαιστειακό φαινόμενο στη Σαντορίνη και ανάλογα θα πάρουν τις τελικές τους αποφάσεις.

Άλλωστε, θεωρείται σίγουρο ότι ακόμη και αν επιτραπεί η αποβίβαση στη Σαντορίνη επιβατών κρουαζιέρας θα υπάρξουν περιορισμοί, τόσο στην προσέγγιση κρουαζιερόπλοιων, όσο και στον αριθμό των επιβατών που θα αποβιβάζονται καθημερινά.

Ήδη, η Σαντορίνη, έχει υποστεί οικονομική ζημιά, ωστόσο αυτή θα πάρει τεράστιες διαστάσεις στην περίπτωση που δεν θα γίνουν τελικά εφέτος προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων στο νησί.

Επισημαίνεται ότι εφέτος για τη Σαντορίνη έχουν προγραμματιστεί γύρω στις 900 προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων,  από δέκα και πλέον ναυτιλιακές εταιρείες.

Υπενθυμίζεται ότι κατά την περσινή χρονιά, με ακτοπλοϊκά πλοία αποβιβάστηκαν στη Σαντορίνη, 1.735.694 επιβάτες, 89.913 Ι.Χ αυτοκίνητα και 25.184 φορτηγά οχήματα.

Με τα κρουαζιερόπλοια επισκέφτηκαν την Σαντορίνη το 2023, 1.298.968 επιβάτες με κρουαζιερόπλοια που προσέγγισαν το νησί 800 φορές.

Σε αυτούς τους αριθμούς δεν συμπεριλαμβάνονται εκείνοι που επισκέφθηκαν το νησί της Σαντορίνης με άλλα μέσα, όπως είναι τα θαλαμηγά σκάφη.

Αλλά και με αεροπλάνα διακινήθηκαν το προηγούμενο έτος 2024, συνολικά 1.250.000 επιβάτες, σημειώνοντας μια αύξηση 11,6% σε σύγκριση με την προηγούμενη χρονιά.

Αν επικρατήσει το κακό σενάριο, τότε θα μιλάμε για τεράστια οικονομική καταστροφή για τους επαγγελματίες της Σαντορίνης, αλλά και για το τουριστικό δίκτυο που οργανώνει την έλευση τουριστών στο νησί.

Οι εταιρείες κρουαζιέρας, έχουν πουλήσει ήδη σε χιλιάδες επιβάτες κρουαζιέρα με επίσκεψη και στη  Σαντορίνη, αλλά θα το αντιμετωπίσουν με εναλλακτικούς προορισμούς.

Αυτή η εξέλιξη θα απογοητεύσει τους επιβάτες κρουαζιέρας, ωστόσο, θα μετριαστεί η ζημιά για τις εταιρείες των κρουαζιερόπλοιων.

Ο Θεόδωρος Κόντες, επίτιμος πρόεδρος της Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιέρας και Φορέων Ναυτιλίας, επισημαίνει:

“Για να διατηρήσει η Σαντορίνη την πρωτοκαθεδρία στον τουριστικό τομέα, πρέπει να παραμείνει ένας ασφαλής προορισμός. Αν προκύψει κάποιο σοβαρό πρόβλημα, η ζημιά για τον τόπο μπορεί να είναι ανεπανόρθωτη. Δυστυχώς, ορισμένοι φορείς του νησιού, εκπροσωπούμενοι από ανεύθυνα πρόσωπα, υποστηρίζουν ότι πρέπει να αφήσουμε την τουριστική κίνηση να εξελιχθεί ανεξέλεγκτα, μέχρι να συμβεί κάποιο δυσάρεστο γεγονός, και τότε να αναζητήσουμε λύσεις, αλλάζοντας προορισμούς την τελευταία στιγμή.

Έχουμε κλείσει ήδη αρκετές εβδομάδες με επανειλημμένες σεισμικές δονήσεις να ταλαιπωρούν την Σαντορίνη, την Αμοργό και τα τριγύρω νησιά των Κυκλάδων, μια περιοχή τόσο πολύ ευαίσθητη. Βεβαίως είναι γεγονός ότι με την παρούσα κατάσταση, εκτός από τους επιβάτες, προβληματισμένες είναι και οι ασφαλιστικές εταιρείες ως προς την επιβίβαση και αποβίβαση των επιβατών στην Καλντέρα, καθώς και εάν πρέπει να γίνεται χρήση του τελεφερίκ ή των ζώων για ανάβαση προς την πρωτεύουσα.Επιπλέον οι τοπικές αρχές και η κεντρική Διοίκηση σωστά έχουν αποφασίσει να μην δέχονται τουρίστες στο νησί από κρουαζιερόπλοια, καθώς έχουν αποκλείσει το ομορφότερο σημείο της Καλντέρας το οποίο θεωρούν άκρως επικίνδυνο”.

Άλλωστε και ο πρόεδρος της Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Ναυτιλίας, Γιώργος Κουμπενάς, είχε υποστηρίξει σε ανύποπτο χρόνο για τον υπερτουρισμό της Σαντορίνης,  τα εξής:

“Ο έλεγχος των αφίξεων, κυρίως τις περιόδους αιχμής, είναι κορυφαίο θέμα, και επιβάλλεται να αποφεύγονται ταυτόχρονοι κατάπλοι πλοίων με μεγάλο αριθμό επιβατών, που μπορεί να δημιουργήσουν συνωστισμό στους λιμένες και τις μετακινήσεις αυτών στα ενδιαφέροντα της ευρύτερης περιοχής.

Απαιτείται κατασκευή χώρων παραμονής επιβατών – passenger terminals – ειδικότερα, προκειμένου για την προστασία των επιβατών από τις υψηλές θερμοκρασίες, λόγω της κλιματικής αλλαγής – κρίσης, στον χώρο που παραμένουν στην λιμενική ζώνη, μέχρι να επιβιβαστούν στα μέσα μεταφοράς των στα ενδιαφέροντα της κάθε περιοχής.

Κατασκευή ναυδέτων, όπου δεν υπάρχουν λιμενικές ευκολίες και τα πλοία είναι υποχρεωμένα να παραμένουν στους όρμους. Τα ναύδετα βοηθούν στην παραμονή των πλοίων πλησίον των σημείων αποβίβασης των επιβατών, ώστε να μην έχουν να διανύσουν μεγάλες αποστάσεις με τα σκάφη των λεμβούχων, παράλληλα δε συνδράμουν σοβαρά στην προσπάθεια που καταβάλλεται, προκειμένου για καθαρότερο ατμοσφαιρικό περιβάλλον αφού, κατά την παραμονή των πλοίων, δεν θα λειτουργούν οι μηχανές των, που σήμερα σε πολλές περιπτώσεις συμβαίνει να γίνεται και με αυτόν τον τρόπο δεν θα εκπέμπουν ρύπους.

Υπάρχει ανάγκη προώθησης διαδικασιών για έργα που αφορούν τις ευκολίες επίσκεψης των επιβατών στην πόλη, όπως για παράδειγμα η κατασκευή δεύτερης σύγχρονης και με μεγάλη χωρητικότητα μονάδος τελεφερίκ στη Σαντορίνη, όπως επιβάλλουν οι σημερινές ανάγκες”.

Από την ακύρωση της κρουαζιέρας στη Σαντορίνη, κερδισμένοι είναι οι προορισμοί του Ηρακλείου, της Σάμου, της Ρόδου και της Κέρκυρας.

Η Ρόδος

Από σήμερα αρχίζει η περίοδος της κρουαζιέρας στη Ρόδο και σύμφωνα με τον προγραμματισμό στο νησί θα γίνουν 12 προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων.

Τον μήνα Μάρτιο, παρατηρείται μία σημαντική αύξηση στον αριθμό των πλοίων και των επιβατών σε σύγκριση με τους προηγούμενους χειμερινούς μήνες Ιανουάριο και Φεβρουάριο.

Το 2023 καταγράφηκαν 16 πλοία και 11.908 επιβάτες, ενώ το 2024 οι αφίξεις ανήλθαν σε 10 πλοία και 9.773 επιβάτες.

Η Κέρκυρα

Η συνολική οικονομική συνεισφορά από τη λειτουργία του λιμένα και την δραστηριότητα κρουαζιέρας για την περίοδο 2023-2024 στην Κέρκυρα ανέρχεται σε 193 εκατ. ευρώ, ενώ η απασχόληση που υποστηρίχθηκε αγγίζει τις 1.750 θέσεις εργασίας, υπογραμμίζοντας τη στρατηγική σημασία των παρεχόμενων υπηρεσιών του λιμένα στην τοπική και εθνική οικονομία.

Σύμφωνα με αποτελέσματα πρόσφατης μελέτης,  η δραστηριότητα της κρουαζιέρας ανέδειξε τον Λιμένα Κέρκυρας ως έναν από τους πιο δυναμικούς κόμβους στη Μεσόγειο, με συνολική οικονομική επίδραση 180,8 εκατ. ευρώ, από τα οποία οι άμεσες δαπάνες, που περιλαμβάνουν τις δαπάνες επιβατών, και λιμενικών υπηρεσιών, ανέρχονται σε 72,3 εκατ. ευρώ, οι έμμεσες επιπτώσεις, από προμήθειες και υποστηρικτικές υπηρεσίες, υπολογίζονται σε 43,4 εκατ. ευρώ, καθώς οι πολλαπλασιαστικές επιπτώσεις, που προέρχονται από την κατανάλωση εισοδημάτων, φτάνουν τα 65,1 εκατ. ευρώ, ενώ σε όρους θέσεων εργασίας η κρουαζιέρα υποστήριξε συνολικά 1.545 θέσεις εργασίας.

Διαβάστε επίσης

Έλεγχοι για νάρκες σε tanker που πηγαίνουν στη Ρωσία μετά από μυστηριώδεις εκρήξεις σε Βαλτική και Μεσόγειο

Κρουαζιέρα: Νέο ρεκόρ αναμένεται το 2025 – Στον Πειραιά Επιτροπή κατασκευών-μεταφορών της Ν. Κορέας

Costamare: Διπλό στοίχημα στο χρηματιστήριο – Σχεδιάζει spinoff εταιρεία με 38 bulkers και νέα εισαγωγή