Σημαντικές αλλαγές στη στρατηγική των Ελλήνων εφοπλιστών έφερε η αλλαγή σκηνικού που σημειώθηκε σε όλους τους κλάδους της παγκόσμιας ναυτιλίας εν μέσω πανδημίας.

Μπορεί το 2020 να ήταν μία χρονιά συντήρησης και στάσης αναμονής λόγω των πρωτοφανών επιπτώσεων του κορονοϊού σε όλους τους κλάδους της διεθνούς οικονομίας, ωστόσο το τρέχον έτος η κινητικότητα είναι μεγάλη.

Σε αυτό το πλαίσιο οι Έλληνες πλοιοκτήτες διαφοροποιούν -ριζικά σε πολλές περιπτώσεις- την τακτική τους. Με καλά μελετημένες κινήσεις τόσο στην αγορά μεταχειρισμένων πλοίων όσο και στις νέες παραγγελίες αποδεικνύουν για μία ακόμη φορά έμπρακτα την ικανότητα τους να αφουγκράζονται τις αλλαγές της αγοράς, να αντιλαμβάνονται τις νέες ευκαιρίες και να προσαρμόζονται στις ανάγκες που δημιουργούνται, παραμένοντας, διόλου τυχαία, στην κορυφή της διεθνούς ναυτιλίας.

Η αγορά ξηρού φορτίου

Η άνθηση που γνωρίζει φέτος ο τομέας ξηρού φορτίου προσέλκυσε το ενδιαφέρον αρκετών ναυτιλιακών εταιρειών.

Δύο ελληνικές εισηγμένες στο αμερικανικό χρηματιστήριο, η Castor Maritime, συμφερόντων του εφοπλιστή Πέτρου Παναγιωτίδη και η Costamare της οικογένειας Κωνσταντακόπουλου έχουν επενδύσει τουλάχιστον 750 εκατ. δολάρια για την εξαγορά 52 συνολικά μεταχειρισμένων bulkers.

Στην περίπτωση της Costamare, η οποία επί σειρά ετών δραστηριοποιούνταν με επιτυχία αμιγώς στον κλάδο των containerships, ο οικονομικός διευθυντής της Γρηγόρης Ζήκος δήλωσε ότι η εταιρεία αποφάσισε να επενδύσει στον συγκεκριμένο τομέα με τα ισχυρά θεμελιώδη, καθώς παρέχει αυξημένες ευκαιρίες απόδοσης για τους μετόχους της.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που συγκέντρωσε το tradewinds, οι Έλληνες εφοπλιστές -είτε ως αγοραστές είτε ως πωλητές- συμμετείχαν από τις αρχές του έτους μέχρι τις 17 Αυγούστου σε 446 αγοραπωλησίες πλοίων. Ο αριθμός αυτός είναι αρκετά μεγάλος σε σχέση με τις 433 αντίστοιχες συναλλαγές που είχε καταγράψει το tradewinds για το σύνολο του 2020.

Ακόμη και εταιρείες όπως η Meadway Bulkers του Γιώργου Δελαπόρτα, που είναι υπέρμαχος των νεότευκτων πλοίων έναντι των μεταχειρισμένων, εντόπισε ευκαιρίες στη second hand αγορά προκειμένου να επωφεληθεί από τη θεαματική αύξηση των ναύλων στην αγορά ξηρού φορτίου.

Containerships

Εντελώς διαφορετική ήταν η εικόνα στον κλάδο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Οι αξίες των πλοίων εκτινάχθηκαν και οι ελληνικές εταιρείες βρέθηκαν κατά κύριο λόγο, στην πλευρά των πωλητών αποκομίζοντας σημαντικά κέρδη.

Σύμφωνα με το tradewinds, η διεθνής εταιρεία Mediterranean Shipping που δραστηριοποιείται στα containerships εξαγόρασε από τις αρχές του έτους 19 πλοία ελληνικών συμφερόντων.

Υπήρχαν βέβαια και ορισμένοι που προτίμησαν να ισχυροποιήσουν τη θέση τους στον συγκεκριμένο κλάδο, όπως η ναυτιλιακή Euroseas, του εφοπλιστή Αριστείδη Πίττα, που προχώρησε στην παραγγελία δύο οικολογικού τύπου πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.

Η Global Ship Lease, συμφερόντων του εφοπλιστή Γιώργου Γιουρούκου, εξαγόρασε 12 containerships από την Borealis Finance αξίας 233,9 εκατ. δολαρίων και τέσσερα reefer boxships έναντι 148 εκατ. δολαρίων.

Στην εξαγορά έξι οικολογικού τύπου containerships προχώρησε η ναυτιλιακή Danaos του εφοπλιστή Γιάννη Κούστα.

Τάνκερ

Μικτή ήταν η εικόνα στον κλάδο των δεξαμενόπλοιων, που φέτος έχει δεχθεί σημαντικές πιέσεις.

Όπως αναφέρουν αναλυτές, μπορεί τα ναύλα στη spot αγορά των τάνκερ να παραμένουν φέτος σε χαμηλά επίπεδα, ωστόσο, οι τιμές των μεταχειρισμένων δεξαμενόπλοιων κινούνται ανοδικά, με μοχλό τις εκτιμήσεις για ανάκαμψη του κλάδου το επόμενο διάστημα.

Η ναυτιλιακή NGM Energy, συμφερόντων της οικογένειας Μουνδρέαστο πλαίσιο της αναδιάρθρωσης του στόλου της έχει εστιάσει φέτος στα τάνκερ. Σύμφωνα με τα στοιχεία της VesselsValue, από τις αρχές του έτους έχει προχωρήσει στην εξαγορά δύο δεξαμενόπλοιων suezmax, ενώ έχει πουλήσει αντίστοιχα δύο παλαιότερα τάνκερ suezmax και ένα τάνκερ LR2.

Η Maran Tankers, με επικεφαλής την Μαρία Αγγελικούση συνεχίζει τις πωλήσεις των παλαιότερων VLCC του στόλου της επενδύοντας παράλληλα σε νέες παραγγελίες.

Σε νέες παραγγελίες τάνκερ έχουν προχωρήσει ακόμη οι εταιρείες Thenamaris του εφοπλιστή Νικόλα Μαρτίνου, Avin International του ομίλου Βαρδινογιάννη,  Enesel, συμφερόντων των Φίλιππου και Αντώνη Λαιμού, Latsco Shipping με επικεφαλής τον Πάρι Κασιδόκωστα Λάτση, Capital Μaritime συμφερόντων του Βαγγέλη Μαρινάκη κ.α.

Διαβάστε ακόμα: