Τα περιστατικά ναυτικής πειρατείας αυξήθηκαν κατά το 2023 και υπάρχει ιδιαίτερη ανησυχία ότι στο μέλλον θα υπάρξουν περισσότερες επιθέσεις στη ναυτιλία, ιδιαίτερα με όσα συμβαίνουν στην Ερυθρά Θάλασσα.

Σύμφωνα με την ετήσια έκθεση ναυτικής πειρατείας και ένοπλης ληστείας του Διεθνούς Ναυτιλιακού Γραφείου ICC (IMB) συνιστάται προσοχή για την ασφάλεια των πληρωμάτων, καθώς ο αριθμός των πληρωμάτων που αιχμαλωτίστηκαν αυξήθηκε από 41 σε 73 και αυτών που απήχθησαν από 2 σε 14 από το 2022 στο 2023.

1

Άλλα 10 μέλη του πληρώματος απειλήθηκαν, τέσσερις τραυματίστηκαν και ένας δέχθηκε επίθεση το 2023.

Η ετήσια έκθεση του IMB κατέγραψε 120 περιστατικά θαλάσσιας πειρατείας και ένοπλης ληστείας σε πλοία το 2023 σε σύγκριση με 115 το 2022.

Η ετήσια έκθεση του 2023 αποκαλύπτει ότι επιβιβάστηκαν πειρατές σε 105 πλοία, έγιναν εννέα απόπειρες επιθέσεων, τέσσερα πλοία κατασχέθηκαν και δύο δέχθηκαν πυροβολισμούς.

Στις 14 Δεκεμβρίου 2023 η έκθεση κατέγραψε την πρώτη επιτυχημένη ναυτοπειρατεία πλοίου στα ανοιχτά των ακτών της Σομαλίας από το 2017.

Σε ένα φορτηγό χύδην φορτίου handymax επιβιβάστηκαν και κατελήφθησαν από φερόμενους Σομαλούς πειρατές. Το περιστατικό έλαβε χώρα περίπου 700 ναυτικά μίλια ανατολικά του Bosaso στη Σομαλία. Οι αναφορές αναφέρουν επίσης ότι στη συνέχεια καταλήφθηκαν δύο πλοία.

Αυτό προκαλεί ανησυχία και το IMB καλεί για άλλη μια φορά όλους τους πλοιάρχους και τους πλοιοκτήτες να συνεχίσουν να ακολουθούν τις συστάσεις και τις διαδικασίες αναφοράς σύμφωνα με την τελευταία έκδοση των Βέλτιστων Πρακτικών Διαχείρισης», προσθέτοντας ότι το περιστατικό καταδεικνύει τις συνεχείς δυνατότητες του Σομαλοί πειρατές.

Τρεις από τις τέσσερις πειρατείες πλοίων έγιναν στον Κόλπο της Γουινέας Παρά τη συνεχιζόμενη συγκράτηση στον αριθμό των αναφερόμενων περιστατικών στον Κόλπο της Γουινέας, με 22 περιστατικά το 2023, σε σύγκριση με 19 το 2022, 35 το 2021 και 81 το 2020, αυτά τα ύδατα αντιπροσώπευαν τρεις από τις τέσσερις παγκοσμίως αναφερόμενες πειρατείες, και τις 14 απαγωγές πληρωμάτων και το 75% των αναφερθέντων ομήρων πληρωμάτων και δύο τραυματισμένων πληρωμάτων το 2023 – συνεχίζοντας να είναι επικίνδυνα νερά για τους ναυτικούς.

Ανησυχίες για την ασφάλεια του πληρώματος υπάρχουν και για τα στενά της Σιγκαπούρης, στα στενά της Μαλάκα και στο ινδονησιακό αρχιπέλαγος

Τα στενά της Σιγκαπούρης παραμένουν μια περιοχή ανησυχίας λόγω του μεγάλου αριθμού περιστατικών, ενώ θεωρούνται ευκαιριακά εγκλήματα χαμηλού επιπέδου, το 95% των περιστατικών που αναφέρθηκαν ήταν επιτυχημένα, με 37 περιστατικά που αναφέρθηκαν συνολικά το 2023 σε σύγκριση με 38 το 2022.

«Είμαστε ανήσυχοι λόγω της καθυστερημένης αναφοράς και της έλλειψης αναφοράς από τα πλοία. Το IMB συνεχίζει να ενθαρρύνει την έγκαιρη αναφορά όλων των περιστατικών, καθώς συμβάλλει στην ακριβέστερη κατανόηση του κινδύνου», δήλωσε ο διευθυντής του IMB Michael Howlett.

Ένα μέλος του πληρώματος τραυματίστηκε και χρειάστηκε ιατρική φροντίδα μετά την επιβίβαση σε πλοίο μεταφοράς χύδην φορτίου στα στενά της Μαλάκα τον Οκτώβριο του 2023. Το τελευταίο περιστατικό που αναφέρθηκε τραυματισμός πληρώματος από πειρατές στην περιοχή ήταν το 2015.

Στο ινδονησιακό αρχιπέλαγος παρατηρήθηκε αύξηση από έτος σε έτος στα αναφερόμενα περιστατικά, από 10 το 2022 σε 18 το 2023. Στο 50% των περιστατικών αναφέρθηκαν όπλα. Επτά μέλη των πληρωμάτων απειλήθηκαν και δύο συνελήφθησαν ως όμηροι το 2023.

Δεκατέσσερα περιστατικά αναφέρθηκαν από πλοία στο αγκυροβόλιο Callao στο Περού. Επτά μέλη του πληρώματος πιάστηκαν όμηροι και ένα καθένα δέχτηκε επίθεση και απειλή. Όπλα και μαχαίρια αναφέρθηκαν σε εννέα περιστατικά. Άλλα λιμάνια που επλήγησαν στη Νότια Αμερική ήταν το αγκυροβόλιο Macapa στη Βραζιλία και τα αγκυροβόλια Cartagena και Puerto Bolivar στην Κολομβία.

Διαβάστε επίσης:

Μητσοτάκης: Μίλησε για την ευρωστία των ελληνικών τραπεζών με την πρόεδρο του SSM της ΕΚΤ

Ερντογάν: Χαρακτήρισε δυσανάλογη χρήση βίας τα πλήγματα ΗΠΑ και Βρετανίας εναντίον των Χούθι

Jamie Dimon (JPMorgan): Το 2024 θυμίζει τη δεκαετία του ’70 – mononewsTV