ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Οι νέες κυρώσεις της ΕΕ για το ρωσικό πετρέλαιο που θα τεθούν σε ισχύ την Δευτέρα 5 Δεκεμβρίου αναμένεται να επηρεάσουν τις αξίες και τις αγοραπωλησίες των τάνκερ και των LNG carriers.
Η αναλύτρια Rebecca Galanopoulos Jones αναφέρεται στο σενάριο να χωριστεί η αγορά των δεξαμενόπλοιων σε δύο κατηγορίες: σε αυτά που δραστηριοποιούνταν μέχρι πρότινος στα ρωσικά ύδατα τα οποία θα μετακινηθούν σε άλλες διαδρομές και σε αυτά που θα επιδιώξουν να επωφεληθούν από τα υψηλά premium στα ναύλα για μεταφορά ρωσικού πετρελαίου παρά τις κυρώσεις.
Τα δεύτερα, είναι τα πλοία που ανήκουν στον λεγόμενο “σκοτεινό στόλο”, που πωλούνται εκτός αγοράς και στη συνέχεια τα εκμεταλλεύονται ιδιοκτήτες που δεν υπόκεινται στους διεθνείς νόμους των κυρώσεων. Ως εκ τούτου, έχει αυξηθεί το ενδιαφέρον για vintage δεξαμενόπλοια (παλαιάς κατασκευής) που σε διαφορετική περίπτωση θα πωλούνταν για scrap, από ιδιοκτήτες που θέλουν να εκμεταλλευτούν τις δυνατότητες αποκόμισης υψηλών κερδών.
Οι αξίες
Σύμφωνα με τα στοιχεία της VesselsValue, οι αξίες των τάνκερ έχουν αυξηθεί από τις αρχές του έτους, σε όλες τις κατηγορίες και τις ηλικίες.
Ειδικότερα στα VLCC, οι τιμές για πλοία 20 ετών αυξήθηκαν κατά 51% από τον Ιανουάριο, στα 38,88 εκατ. δολάρια.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί το πλοίο Shiblah (316.500 dwt, κατασκευής 2003), το οποίο πουλήθηκε σε Κινέζους αγοραστές έναντι 42 εκατ. δολαρίων, με την αξία του να διαμορφώνεται κατά την VV στα 40,28 εκατ. δολάρια.
Μέχρι στιγμής φέτος, έχουν καταγραφεί πωλήσεις 84 μεταχειρισμένων τάνκερ VLCC, με την πλειονότητα να έχει μέση ηλικία 14 έτη.
Τα κέρδη των VLCC παραμένουν σταθερά, αφού έφθασαν στο υψηλό 19 μηνών πρόσφατα, στα 96.436 δολάρια ημερησίως στη διαδρομή TD3C-TCE Κόλπου Μέσης Ανατολής προς Κίνα. Αυτό οφείλεται στην ισχυρή ζήτηση από την Ασία και την Ευρώπη, δύο περιοχές που προσπαθούν να διασφαλίσουν την ενεργειακή τους πληρότητα εν όψει του χειμώνα και των επικείμενων κυρώσεων της ΕΕ στο ρωσικό πετρέλαιο.
Αύξηση 86% στα aframax 20ετίας
Ακόμη μεγαλύτερη είναι η αύξηση στα τάνκερ aframax. Σύμφωνα με την ανάλυση της Rebecca Galanopoulos Jones οι αξίες για τα δεξαμενόπλοια χωρητικότητας 105,000 dwt, 20ετίας, έχουν εκτιναχθεί κατά 86% από 11,84 εκατ. δολάρια την 1η Ιανουαρίου 2022 σε 22,02 εκατ. δολάρια σήμερα.
Έχουν αλλάξει χέρια 148 aframax μέχρι τώρα, με μία από τις πιο αξιοσημείωτες να είναι αυτή του Raffles Harmony (105,400 dwt, κατασκευής 2013), που πουλήθηκε στο τέλος Οκτωβρίου έναντι 41,8 εκατ. δολαρίων.
Σε ιστορικό υψηλό τα LNG carriers πενταετίας
Αντίστοιχα, οι αξίες των LNG carriers όλων των κατηγοριών έχουν επίσης ενισχυθεί από τις αρχές Ιανουαρίου, με αυτά των μεγάλων πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου 5ετίας, να εκτοξεύονται στο υψηλό όλων των εποχών, σημειώνοντας αύξηση κατά 18,2% στα 194,64 εκατ. δολάρια.
Οι τιμές των νεότευκτων μεγάλων LNG carriers χωρητικότητας 174,000 cbm αυξήθηκαν κατά 22% σε ετήσια βάση από 205,65 εκατ. δολάρια σε 251,33 εκατ. δολάρια.
Ως εκ τούτου ο αριθμός των παραγγελιών για τα συγκεκριμένα πλοία αυξήθηκε κατά 84% σε σχέση με πέρυσι, στις 156.
Οι ναυτιλιακές MOL, NYK Line, Global Meridian και Knutsen OAS πρωταγωνιστούν, με παραγγελίες φέτος έως και 20 πλοίων έκαστη μέχρι στιγμής.
Στις πιο αξιοσημείωτες παραγγελίες νεότευκτων περιλαμβάνεται η πρόσφατη συμφωνία της ναυτιλιακής Maran Gas, με επικεφαλής την Μαρία Αγγελικούση, για ένα LNG carrier που θα κατασκευαστεί στο ναυπηγείο Daewoo με παράδοση το 2026, κόστους 252 εκατ. δολαρίων.
Η άνοδος των αξιών σημειώνεται καθώς τα κέρδη των LNG carriers κατέγραψαν ιστορικό υψηλό, ξεπερνώντας το ρεκόρ του περασμένου μήνα.
Οι τιμές για την διαδρομή BLNG1g στο Baltic Exchange είναι επί του παρόντος στα 466.524 δολάρια ημερησίως, αυξημένες κατά 52% σε ετήσια βάση.
Σημειώνεται ότι, το υψηλό κόστος χάλυβα και η χαμηλή διαθεσιμότητα ναυπηγείων έχουν επίσης συμβάλει στην αύξηση των τιμών των νεότευκτων LNG carriers.
Διαβάστε ακόμη:
Lloyd’s List: 13 Έλληνες εφοπλιστές στους 100 ισχυρότερους του κόσμου – Ανάμεσά τους 7 γυναίκες
Στα ύψη οι ναύλοι μεταφοράς ρωσικού πετρελαίου εν όψει των κυρώσεων της ΕΕ
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Μελόνι: Τα σημεία εκκίνησής μας είναι διαφορετικά, πρέπει να συναντηθούμε στα μισά του δρόμου
- ΔΕΗ: Γιατί οι αναλυτές την τοποθετούν στις κορυφαίες επιλογές τους το 2025
- FT: Γιατί το Κατάρ απειλεί να σταματήσει τις πωλήσεις φυσικού αερίου στην Ευρώπη
- FT-Σύμβουλοι Τραμπ: Αποχώρηση από τον ΠΟΥ «από την πρώτη μέρα»