ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Τα οικονομικά μεγέθη της ελληνικής και ελληνόκτητης ναυτιλίας ενισχύονται χρόνο με τον χρόνο με θετική επίδραση στην εθνική οικονομία.
Συνοπτικά: Η ναυτιλία εισφέρει 7-8% στο Ακαθάριστο Εθνικό Προϊόν. Οι Έλληνες εφοπλιστές εισέφεραν 150 δισ. ευρώ στο ισοζύγιο πληρωμών την τελευταία δεκαετία. Είναι εγκατεστημένες και λειτουργούν 750 διαχειριστικές εταιρείες ποντοπόρων πλοίων. Επενδύουν με 1,5 δισ. ευρώ τον χρόνο στην Ελλάδα σε τουριστικές υποδομές, αθλητισμό, διαχείριση ακινήτων, ενημέρωση, ενέργεια και σε άλλους κλάδους της εθνικής οικονομίας. Ναυπηγούν αυτή την περίοδο 604 ποντοπόρα πλοία, ενώ διαχειρίζονται συνολικά περί τα 5.500 πλοία. Πουλάνε τα παλαιότερα πλοία τους αποκομίζοντας τεράστιες υπεραξίες.
Οι εισηγμένες ναυτιλιακές εταιρείες ελληνικών συμφερόντων το 2024 κατέγραψαν κέρδη κοντά στα 2,5 δισ. δολάρια. Επανεκκίνησαν τα μεγάλα ελληνικά ναυπηγεία. Αυξήθηκαν οι Έλληνες ναυτικοί, ενώ δεκάδες καπετάνιοι και μηχανικοί του εμπορικού ναυτικού, διαθέτουν πλέον εξειδικευμένες γνώσεις και επαγγελματικές δεξιότητες που καλύπτουν σημαντικές διευθυντικές θέσεις στα ναυτιλιακά γραφεία. Αξιοσημείωτο είναι ότι ενισχύεται και η θέση των γυναικών που αναλαμβάνουν συνεχώς σημαντικά πόστα και στα πλοία και στα γραφεία.
Τα υπό ναυπήγηση πλοία
Ο ναυλομεσιτικός οίκος Xclusiv, ανέφερε ότι κατά τον μήνα Μάρτιο, οι Έλληνες εφοπλιστές ναυπηγούσαν συνολικά 604 ποντοπόρα πλοία.
Αναλυτικά: κατασκευάζουν 169 φορτηγά πλοία, που αντιπροσωπεύουν το 13% του παγκόσμιου ordebook, 292 δεξαμενόπλοια, που αντιστοιχεί στο 25%, 45 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, που είναι μόνο το 5% των υπό κατασκευή πλοίων, 48 πλοία μεταφοράς LNG, που αντιστοιχεί στο 14% και 50 πλοία μεταφοράς LPG, που αντιπροσωπεύει το 15% των υπό ναυπήγηση πλοίων αυτής της κατηγορίας.
Σε όλο τον κόσμο ναυπηγούνται 3.378 πλοία, ενώ οι πλοιοκτήτες από διάφορες χώρες, πλην των Ελλήνων, ναυπηγούν 1.166 φορτηγά πλοία, 878 τάνκερ, 786 πλοία μεταφοράς κοντέινερ, 294 LNG και 254 LPG.
Ο ελληνόκτητος στόλος
Σύμφωνα με τα στοιχεία που επεξεργάστηκε η S&P Global Market Intelligence, για την ετήσια έρευνα της Ελληνικής Επιτροπής Ναυτιλιακής Συνεργασίας του Λονδίνου – Committee, έως τις αρχές Μαρτίου 2025, ο εμπορικός ποντοπόρος στόλος διαφόρων τύπων και άνω των 1.000 κόρων ανέρχεται στο ιστορικό υψηλό των 4.221 πλοίων, τα οποία έχουν συνολική χωρητικότητα 354.092.466 DWT και 208.010.850 GT.
Σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος 2024, καταγράφεται μια αύξηση σε μονάδες κατά 9 πλοία, αλλά μείωση κατά 1.117.034 DWT και 241.738 GT.
Αξιοσημείωτο είναι ότι ελληνόκτητος στόλος είναι καταγεγραμμένος σε 29 διαφορετικά νηολόγια.
Η ελληνική σημαία
Τα πλοία που είναι νηολογημένα υπό Ελληνική σημαία μειώθηκαν ελαφρώς στα 480. Η μείωση των πλοίων με ελληνική σημαία, ενδεχομένως να οφείλεται στην γραφειοκρατία που υπάρχει κατά την εγγραφή και διαγραφή των πλοίων στο εθνικό νηολόγιο και στο κόστος λειτουργίας τους.
Από την επεξεργασία των στοιχείων, προκύπτει ότι παρατηρείται μια μικρή μείωση στη συνολική χωρητικότητα, που πλέον ανέρχεται σε 29.551.538 GT και 48.717.807 DWT, έναντι 30.759.394 GT και 51.694.269 DWT το προηγούμενο έτος.
Η αιτία για την μείωση της χωρητικότητας είναι το γεγονός ότι τους προηγούμενους μήνες έγιναν αρκετές πωλήσεις πλοίων, όπου οι εφοπλιστές κατοχύρωσαν σημαντικά κέρδη.
Η Ελληνική σημαία κατέγραψε μείωση κατά 16 πλοία, ενώ η χωρητικότητα μειώθηκε κατά 2.976.462 DWT και 1.207.856 GT.
Ωστόσο, παρά τη μείωση, το ελληνικό νηολόγιο παραμένει στην 4η θέση παγκοσμίως με 480 πλοία και αντιπροσωπεύει το 13,8% της συνολικής DWT του Ελληνόκτητου στόλου και είναι ο δεύτερος στόλος στην Ευρώπη.
Οι αγοραπωλησίες πλοίων
Ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι αγοραπωλησίες πλοίων. Οι πωλήσεις πλοίων από τους Έλληνες εφοπλιστές έχουν διττό στόχο: Από την μία να κατοχυρώσουν σημαντικές υπεραξίες από τα παλαιότερα πλοία τους και από την άλλη να αυξήσουν την ρευστότητα τους που τους επιτρέπει να έχουν την δυνατότητα αξιοποίησης στο άμεσο μέλλον ευκαιρίες που θα δημιουργηθούν.
Ωστόσο, αυτή η τάση έχει ως αποτέλεσμα στο δωδεκάμηνο που πέρασε οι Έλληνες εφοπλιστές να πουλήσουν 246 ποντοπόρα πλοία και να αγοράσουν 161 πλοία.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που υπάρχουν οι Έλληνες εφοπλιστές βρίσκονται στην πρώτη θέση όσον αφορά τις πωλήσεις και στην δεύτερη, όσον αφορά τις αγορές πλοίων.
Στον τομέα των αγορών πλοίων, οι Κινέζοι εφοπλιστές αγόρασαν στο δωδεκάμηνο συνολικά 295 πλοία, ακολουθούμενοι από τους Έλληνες με 161 πλοία και τους Τούρκους εφοπλιστές με 58 πλοία, τους Ελβετούς με 43 πλοία και τους Νορβηγούς με 43 πλοία.
Συνολικά άλλαξαν χέρια 1.547 μεταχειρισμένα πλοία.
Οι Έλληνες εφοπλιστές αγόρασαν 91 φορτηγά πλοία, 46 δεξαμενόπλοια, 8 πλοία μεταφοράς κοντέινερ και 6 πλοία μεταφοράς gas.
Στις πωλήσεις πλοίων οι Έλληνες εφοπλιστές, πούλησαν συνολικά 246 πλοία και αναλυτικότερα 118 φορτηγά πλοία, 78 δεξαμενόπλοια, 32 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και 11 πλοία μεταφοράς gas.
Ναυπηγεία και επισκευές
Ευχάριστες είναι οι ειδήσεις και οι αριθμοί από από τα Ναυπηγεία και τις Ναυπηγοεπισκευαστικές Μονάδες. Σύμφωνα με τα στοιχεία:
Ο αριθμός των επισκευασθέντων πλοίων το έτος 2024 ανήλθε στα 656 με ολική χωρητικότητα 8.661.073 ΚΟΧ (Κόροι Ολικής Χωρητικότητας), σημειώνοντας αύξηση 0,8% στον αριθμό των πλοίων και μείωση 8,1% στην ολική χωρητικότητα, σε σχέση με τα αντίστοιχα στοιχεία του έτους 2023.
Κατά την αντίστοιχη σύγκριση έτους 2023 προς το 2022, σημειώθηκε αύξηση 9,8% στον αριθμό των πλοίων και 10,2% στην ολική χωρητικότητα.
Ο μεγαλύτερος αριθμός των πλοίων που επισκευάστηκαν κατά το έτος 2024 πραγματοποιήθηκε εκτός δεξαμενών.
Συγκεκριμένα, το 62,5% των επισκευασθέντων πλοίων (410 πλοία) ολικής χωρητικότητας 5.222.261 ΚΟΧ επισκευάστηκαν εκτός δεξαμενών και το υπόλοιπο 37,5% των επισκευασθέντων πλοίων (246 πλοία) ολικής χωρητικότητας 3.438.812 ΚΟΧ εντός δεξαμενών.
Ο αριθμός των πλοίων που επισκευάστηκαν εκτός δεξαμενών το έτος 2024 παρουσίασε αύξηση 0,2% και η ολική χωρητικότητά τους μείωση 8,1%, σε σχέση με τα αντίστοιχα στοιχεία του έτους 2023.
Ο αριθμός των πλοίων που επισκευάστηκαν εντός δεξαμενών κατά το 2024 παρουσίασε αύξηση 1,7% και η ολική χωρητικότητά τους μείωση 8,2%, σε σχέση με τα αντίστοιχα στοιχεία του έτους 2023.
Τα ναυτικά ατυχήματα
Συνολικά καταγράφηκαν 6 ναυτικά ατυχήματα σε ελληνικά εμπορικά πλοία 100 ΚΟΧ και άνω, συνολικής χωρητικότητας 16.849 ΚΟΧ. Τα πλοία στα οποία συνέβη ατύχημα αναλογούν στο 0,33% του συνόλου της δύναμης του ελληνικού εμπορικού στόλου και στο 0,05% της ολικής χωρητικότητάς του.
Η Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ) γνωστοποίησε τα αποτελέσματα της έρευνας για τα ναυτικά ατυχήματα ελληνικών εμπορικών πλοίων 100 ΚΟΧ και άνω (Κόροι Ολικής Χωρητικότητας) και της έρευνας για τα άτομα που έπαθαν ατύχημα σε πλοία ή σε θαλάσσιες περιοχές ευθύνης των λιμενικών αρχών του έτους 2024.
Αναλυτικότερα, για τα ναυτικά ατυχήματα ελληνικών εμπορικών πλοίων 100 ΚΟΧ και άνω:
Από τα 6 πλοία στα οποία συνέβη ατύχημα, 1 πλοίο ήταν δεξαμενόπλοιο, 4 πλοία ήταν επιβατηγά και 1 πλοίο “λοιπά” .
Σε 2 πλοία προκλήθηκαν ναυτικά ατυχήματα λόγω πρόσκρουσης, σε 1 λόγω βλάβης μηχανής, σε 1 λόγω βύθισης και σε 2 λόγω λοιπών γεγονότων.
Αναφορικά με τα πρόσωπα που έπαθαν ατύχημα:
Ο αριθμός των ατόμων που έπαθαν ατύχημα σε πλοία ή θαλάσσιες περιοχές ευθύνης λιμενικών αρχών ανήλθε σε 201. Κατά την αντίστοιχη σύγκριση του έτους 2024 σε σχέση με το έτος 2023 σημειώθηκε αύξηση 24,8%.
Από τα 201 άτομα που έπαθαν ατύχημα το έτος 2024 τα 121 (60,2%) ενεπλάκησαν σε θανατηφόρο ατύχημα και κατέληξαν.
Από τα 121 άτομα που έπαθαν θανατηφόρο ατύχημα, τα 114 βρίσκονταν σε θαλάσσιες περιοχές δικαιοδοσίας λιμενικών αρχών και τα 7 επάνω σε πλοία.
Αντίστοιχα, από τα 80 άτομα που έπαθαν μη θανατηφόρο ατύχημα, τα 46 βρίσκονταν σε θαλάσσιες περιοχές δικαιοδοσίας λιμενικών αρχών και τα 34 επάνω σε πλοία.
Αναφορικά με την ηλικία των ατόμων που έπαθαν ατύχημα κατά το έτος 2024 σε πλοία ή σε θαλάσσιες περιοχές δικαιοδοσίας λιμενικών αρχών, τα περισσότερα άτομα (109) ήταν 65 ετών και άνω, σημειώνοντας μείωση 0,9% σε σχέση με το 2023.
Από τα 41 άτομα που έπαθαν ατύχημα επάνω σε πλοίο το έτος 2024, 7 άτομα έπαθαν θανατηφόρο ατύχημα, ενώ 34 είχαν μικροατυχήματα (θλάσεις, διαστρέμματα, κατάγματα, εγκαύματα, ακρωτηριασμός και λοιπά).
Από τα 160 άτομα που έπαθαν ατύχημα σε θαλάσσιες περιοχές δικαιοδοσίας λιμενικών αρχών, 114 άτομα είχαν θανατηφόρο ατύχημα (θάνατοι από πνιγμό ή από άλλη αιτία), 9 άτομα είχαν τραυματισμούς που σχετίζονταν με θλάσεις, διαστρέμματα ή κατάγματα και 36 άτομα είχαν ατύχημα από άλλες αιτίες.
Ο συνολικός αριθμός των θανάτων από πνιγμό αυξήθηκε το έτος 2024 σε σχέση με το 2023 κατά 7,1% (από 85 σε 91).
Επίσης, παρουσιάζονται στοιχεία για θανατηφόρα ατυχήματα και αγνοούμενους από παράνομη είσοδο σε θαλάσσιες περιοχές ευθύνης των ελληνικών λιμενικών αρχών για τα έτη 2015 -2024.
Αύξηση των αργούντων πλοίων
Τα πλοία, τα οποία κατά τον Δεκέμβριο του έτους 2024 βρίσκονταν σε κατάσταση αργίας ανήλθαν σε 54, εκ των οποίων 28 είχαν ελληνική σημαία και 26 ξένη.
Ο συνολικός αριθμός των αργούντων πλοίων αυξήθηκε κατά 45,9% και η ολική χωρητικότητά τους αυξήθηκε κατά 55,7%, κατά τον μήνα Δεκέμβριο του έτους 2024 σε σχέση με τον Δεκέμβριο του έτους 2023.
Κατά την αντίστοιχη σύγκριση του έτους 2023 προς το 2022, είχε παρατηρηθεί μείωση στον αριθμό των αργούντων πλοίων κατά 28,8% και μείωση της ολικής χωρητικότητάς τους κατά 24,5%.
Ο αριθμός των αργούντων πλοίων 100 ΚΟΧ και άνω, με ελληνική σημαία σε λιμένες του εσωτερικού αυξήθηκε κατά 55,6% και η ολική χωρητικότητά τους αυξήθηκε κατά 529,8% κατά τον μήνα Δεκέμβριο του έτους 2024 σε σχέση με τον Δεκέμβριο του έτους 2023.
Κατά την αντίστοιχη σύγκριση του έτους 2023 προς το 2022, είχε παρατηρηθεί μείωση του αριθμού των αργούντων πλοίων με ελληνική σημαία κατά 14,3% και μείωση της ολικής χωρητικότητάς τους κατά 5,3%.
Οι ναυτικοί
Ο συνολικός αριθμός των εγγεγραμμένων ναυτικών, άτομα που είχαν έστω και μία ημέρα ασφάλισης στο ΝΑΤ ως μέλη πληρωμάτων πλοίων εντός του 2023, ανήλθε σε 25.540, παρουσιάζοντας αύξηση 5,7% σε σχέση με το 2022.
Ενθαρρυντικό στοιχείο αποτελεί η συμμετοχή των νέων, ηλικίας 18-30 ετών, στην εγγεγραμμένη ναυτική απασχόληση, η οποία παρουσίασε το 2023 αύξηση 4% σε σχέση με το 2022.
Η γυναικεία απασχόληση συνεχίζει να παρουσιάζει ισχυρή αυξητική τάση. Αναλυτικότερα, το 2023, οι γυναίκες ναυτικοί εκπροσωπούσαν το 7,1% της συνολικής εγγεγραμμένης ναυτικής απασχόλησης στην Ελλάδα και στο Μητρώο ήταν καταγεγραμμένες 1.838 γυναίκες, υπερβαίνοντας σημαντικά τον διεθνή και ευρωπαϊκό μέσο όρο (1,2% για το 2021 και 2,4% για το 2022 αντίστοιχα).
Το 2020 υπήρχαν στο ΝΑΤ, συνολικά 22.992 ναυτικοί, το 2021 ήταν 23.232, το 2022 αυξήθηκαν σε 24.162 και το 2023 έφτασαν τους 25.540.
Αξιοσημείωτο όμως είναι το στοιχείο ότι το 53% των Ελλήνων ναυτικών εργάζονται πάνω από 7 μήνες, , το 41% από 1 έως και 6 μήνες, αλλά υπάρχει 6% εργάζεται μόνο για ένα μήνα. Ωστόσο, το 68% εργάστηκε πάνω από 4 μήνες.
Ένα άλλο ενδιαφέρον στοιχείο είναι ότι το 82,4% των Ελλήνων ναυτικών είναι κάτω από 45 ετών, ενώ με τον νέο νόμο οι συνταξιούχοι που πήραν πίσω τα ναυτικά φυλλάδια αυξήθηκαν κατά 43%.
Υπήρχαν άλλοι 7.188 αιτήσεις για εξαγορά υπηρεσίας σε πλοία με ξένη σημαία, μη συμβεβλημένα με το Ναυτικό Απομαχικό Ταμείο.
Διαβάστε επίσης
Μικρή αύξηση στις επισκευές πλοίων εντός και εκτός δεξαμενών
Σε ισχύ η συλλογική σύμβαση εργασίας πληρωμάτων ακτοπλοϊκών επιβατηγών πλοίων
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Πανικός στα χρηματιστήρια: «Μερικές φορές πρέπει να παίρνεις το φάρμακό σου», δηλώνει ο πρόεδρος των ΗΠΑ Τραμπ
- Τέμπη: Πανεπιστήμια Γάνδης και Πίζας αμφισβητούν τις αναφορές του ΕΟΔΑΣΑΑΜ για την πυρόσφαιρα
- Ελληνοτουρκικό παζάρι: Συναντήσεις πολιτικών και Ελλήνων-Τούρκων επιχειρηματιών στη σκιά της Διασύνδεσης Ελλάδας-Κύπρου
- Τρία καυτά ερωτήματα των ξένων – Χειρόφρενο στην παροχολογία ελέω εμπορικού πολέμου
