ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Το 2017 βρέθηκε στη λίστα του Lloyd’s με τους 100 ισχυρότερους ανθρώπους παγκοσμίως στον χώρο της ναυτιλίας αλλά και στη δεκάδα με τις κορυφαίες γυναίκες της ναυτιλίας. Ο λόγος για την Αγγελική Φράγκου. Την Ελληνίδα πλοιοκτήτρια, επικεφαλής του ομίλου Navios, που με τη διορατικότητα και τις καλά μελετημένες κινήσεις της κατόρθωσε να στρέψει πάνω της τα βλέμματα της παγκόσμιας ναυτιλίας.
Παρά το γεγονός ότι η ίδια κρατάει χαμηλό προφίλ αποφεύγοντας τις εμφανίσεις life style, παραμένει στα φώτα της δημοσιότητας λόγω της αξιόλογης πορείας που έχει χαράξει όλα αυτά τα χρόνια στον ανδροκρατούμενο χώρο της ναυτιλίας, χτίζοντας μία εντυπωσιακή αυτοκρατορία.
Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι έχει κατορθώσει να εισάγει στο αμερικανικό χρηματιστήριο πέντε από τις εταιρίες του ομίλου της- για την πέμπτη, τη Navios Containers, η δημόσια προσφορά πραγματοποιείται αυτή την περίοδο- κερδίζοντας την εμπιστοσύνη των επενδυτών και αντλώντας κεφάλαια που αξιοποίησε για την περαιτέρω ισχυροποίηση του στόλου της.
Με καταγωγή από τα Καρδάμυλα της Χίου, έζησε από μικρή τον κόσμο των πλοίων. Ο πατέρας της, καπετάν Νικόλας Φράγκος, ξεκίνησε το 1950 ως πλοίαρχος και έφτιαξε στη συνέχεια με συνέταιρο το Νικόλαο Μουνδρέα την ιστορική ναυτιλιακή εταιρία, Good Faith, η οποία το 1990 είχε εξελιχθεί στη μεγαλύτερη εταιρία του ελληνόκτητου στόλου.
Η ίδια αρχικά έδειξε ενδιαφέρον για τη μηχανολογία, την οποία σπούδασε στο Πανεπιστήμιο Farleigh Dickinson στο Νιου Τζέρσευ και στη συνέχεια απέκτησε master από το Columbia University στο ίδιο αντικείμενο. Ωστόσο, στην πορεία την κέρδισε η ναυτιλία, όπου αποφάσισε να χαράξει τη δική της πορεία, εκτός της οικογενειακής επιχείρησης.
Το πρώτο βήμα προς την κορυφή
Έχοντας περάσει πρώτα από τα γραφεία της Wall Street, την περίοδο 1987-1989, αποφασίζει να κάνει το μεγάλο βήμα. Το 1990 σε ηλικία μόλις 25 ετών, ταξιδεύει στο Ρίο Ντε Τζανέιρο, έχοντα πάρει δάνειο 1,5 εκατ. δολ. από τον πατέρα της και προχωρά στην αγορά του παροπλισμένου πλοίου Fulvia.
Από εκεί ξεκίνησε μία λαμπρή διαδρομή, με τολμηρές αλλά καλά σχεδιασμένες κινήσεις, που την οδήγησε στις κορυφαίες θέσεις της παγκόσμια ναυτιλιακής βιομηχανίας.
Μέσα σε τέσσερις μήνες το Fulvia τέθηκε σε λειτουργία και η αξία του διπλασιάστηκε. Στη συνέχεια προχώρησε στην αγορά και επισκευή και άλλων πλοίων που είχαν εγκαταλειφθεί και ιδρύει την ναυτιλιακή Franser.
Παραμένει CEO σε αυτήν μέχρι το 2001, οπότε και προχώρησε στη συγχώνευση της με την νέα της εταιρία, Maritime Enterprises Management. Ακολουθεί η ίδρυση εταιρίας εξαγορών ειδικού σκοπού και η εξαγορά της International Shipping Enterprises, εταιρίας μεταφοράς μεταλλευμάτων, που ιδρύθηκε το 1954, από την United States Steel.
Το 2004, το όνομα της ακούγεται πλέον έντονα στους κύκλους της ναυτιλίας, καθώς είναι η πρώτη Ελληνίδα επικεφαλής ναυτιλιακής εταιρείας επενδύσεων που έμπαινε στο Χρηματιστήριο Nasdaq μέσω της International Shipping Enterprises, κατορθώνοντας σε μία δύσκολη χρηματιστηριακή περίοδο να αντλήσει από την αγορά 200 εκατ. δολ.
Ο όμιλος Navios
Το επόμενο βήμα είναι καθοριστικό. Τον Αύγουστο του 2005, εξαγοράζει τη ναυτιλιακή εταιρεία Navios, την οποία ήλεγχε κατά 66% η οικογένεια Δαυίδ (ιδιοκτήτες της Coca-Cola Hellenic Bottling και του ομίλου Frigoglass). Ακολουθεί η συγχώνευση της με την International Shipping Enterprises και η είσοδος της στο αμερικανικό χρηματιστήριο.
Η εξέλιξη της είναι ραγδαία. Έχοντας πλέον πρόσβαση σε επενδυτικά κεφάλαια εισάγει στο NYSE δύο ακόμη εταιρίες της. Το 2007 μπαίνει η Navios Maritime Partners, ναυτιλιακή με πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου και εμπορευματοκιβωτίων, η οποία προσέλκυσε το ενδιαφέρον των επενδυτών λόγω υψηλών μερισματικών της αποδόσεων. Ακολουθεί η Navios Maritime Acquisition, το 2008, η οποία διεθέτει στόλο με δεξαμενόπλοια.
Η τέταρτη εταιρία του ομίλου της Αγγελικής Φράγκου είναι η Navios South American Logistics Inc. που δραστηριοποιείται στη διαχείριση φορτηγίδων και λιμένων στην Ουρουγουάη και στην Παραγουάη.
Σύμφωνα με δηλώσεις της κα Φράγκου σε παλαιότερη συνέντευξη της, “κάθε εταιρία λειτουργεί ως ξεχωριστό όχημα είτε για συγκεκριμένους τύπου πλοίων είτε για μορφή επενδύσεων. Αυτός είναι ένας αποτελεσματικό τρόπος προσέγγισης των επενδυτών που θέλουν να τοποθετηθούν σε συγκεκριμένες κατηγορίες.”
Η Navios Maritime Midstream Partners L.P. (Navios Midstream), επίσης εισηγμένη στο χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης, έχει κάτω από την ομπρέλα της τα VLCC που έχουν κλείσει μακροχρόνια συμβόλαια ναύλωσης με μεγάλες πολυεθνικές εταιρίες.
Αξίζει να σημειωθεί ότι ο όμιλος Navios κατόρθωσε να βγει αλώβητος από την οικονομική κρίση, εξασφαλίζοντας αποδοτικά συμβόλαια μακράς διάρκειας και μειώνοντας το λειτουργικό κόστος. Την ίδια στιγμή, η έμπειρη πλέον πλοιοκτήτρια Αγγελική Φράγκου, συνεχίζει να εκμεταλλεύεται κάθε ευκαιρία περαιτέρω ενίσχυσης του στόλου της, αγοράζοντας πλοία σε συμφέρουσες τιμές. Όπως αναφέρουν στελέχη της ναυτιλιακής αγοράς, κύριο χαρακτηριστικό της είναι ότι προχωρά με ιδιαίτερη ευκολία τόσο σε αγορές όσο και σε πωλήσεις πλοίων, έχοντας βέβαια πρώτα μελετήσει διαξοδικά κάθε της κίνηση.
Τελευταίο της στοίχημα, η Navios Containers, που ιδρύθηκε τον Απρίλιο 2017 για να “υποδεχθεί” τα 14 containerships που απέκτησε η Navios από την Rickmers Maritime Trust και αναπτύσσεται με πολύ γοργούς ρυθμούς.
Με στόλο που αποτελείται πλέον από 26 πλοία, χωρητικότητας από 3.450 teu έως και 10.000 teu, συμπεριλαμβανομένων και τεσσάρων πρώην πλοίων της Hanjin που σχεδιάζει να αγοράσει, αποτελεί την 5η εταιρία του ομίλου Navios που ετοιμάζεται να εισέλθει στο αμερικανικό χρηματιστήριο.
Η δημόσια προσφορά βρίσκεται σε εξέλιξη με στόχο τη διάθεση στο επενδυτικό κοινό 5.263.158 κοινών μετοχών της εταιρίας.
Όπως είναι ξεκάθαρο, η κα Φράγκου βρίσκεται σε ετοιμότητα για το επόμενο βήμα, αφουγκράζεται την αγορά και προετοιμάζει με προσοχή τις επόμενες κινήσεις που θα οδηγήσουν τον όμιλο Navios ακόμη υψηλότερα.