ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Ο «σκιώδης» στόλος δεξαμενόπλοιων που χρησιμοποιούνται για τη μεταφορά πετρελαίου και προϊόντων πετρελαίου μετά την έναρξη ισχύος των νέων κυρώσεων κατά της Ρωσίας αυξάνεται κατά 25-35 πλοία κάθε μήνα, επισημαίνει σε ρεπορτάζ του το CNN.
Ο εξειδικευμένος αναλυτής, Matthew Wright , διαχωρίζει τα πλοία που μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο σε δύο κατηγορίες: Στα “γκρίζα” και στα “σκοτεινά πλοία”. Σύμφωνα με το CNN , τα «γκρίζα πλοία» πωλήθηκαν από Ευρωπαίους πλοιοκτήτες σε εταιρείες στη Μέση Ανατολή και την Ασία μετά την έναρξη της ρωσικής στρατιωτικής εισβολής τον Φεβρουάριο του 2022. Τα «σκοτεινά πλοία» ανήκουν σε εταιρείες του Ιράν και της Βενεζουέλας.
Στις περισσότερες περιπτώσεις, τα “σκοτεινά πλοία” απενεργοποιούν το Automatic Identification System (AIS) και δεν αποκαλύπτουν το μέγεθος και την πορεία τους, καθιστώντας σχεδόν αδύνατο να εντοπιστούν.
Παρά το γεγονός ότι οι δυτικές χώρες έχουν απαγορεύσει τις περισσότερες εισαγωγές ρωσικού πετρελαίου, δεν υπάρχει απαγόρευση για την παράδοσή του σε ξένα πλοία, σημειώνει το CNN.
Σύμφωνα με την Kpler, τα πλοία των Ευρωπαίων πλοιοκτητών αντιπροσώπευαν το 36% του όγκου των εμπορικών συναλλαγών με ρωσικό πετρέλαιο κατά τον μήνα Ιανουάριο.
Μετά την έναρξη ισχύος του «ανώτατου ορίου» στην τιμή του θαλάσσιου πετρελαίου, οι περισσότεροι από τους πόρους του εμπάργκο της Ρωσίας έχουν εκτραπεί προς την Κίνα και την Ινδία.
Σύμφωνα με τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας (IEA), τον Δεκέμβριο του 2022 οι εξαγωγές ρωσικού πετρελαίου και προϊόντων πετρελαίου στην Ινδία ανήλθαν σε 1,6 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα.
Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία που δημοσίευσε το Bloomberg, η Ινδία αγοράζει πετρέλαιο από τη Ρωσία με μεγάλη έκπτωση και, μετά την επεξεργασία, στέλνει το καύσιμο στην Ευρώπη.
Επίσης, ένα παρόμοιο σύστημα διακίνησης υιοθετούν και οι χώρες της Βόρειας Αφρικής.
Υπενθυμίζεται ότι στις αρχές Ιουνίου, η Ευρωπαϊκή Ένωση ενέκρινε το έκτο πακέτο οικονομικών και προσωπικών κυρώσεων κατά της Ρωσίας και της Λευκορωσίας.
Η απαγόρευση της εισαγωγής ρωσικού πετρελαίου δια θαλάσσης έχει γίνει ο βασικός πυλώνας του έκτου πακέτου κυρώσεων. Το εμπάργκο τέθηκε σε ισχύ στις 5 Δεκεμβρίου 2022 για το πετρέλαιο και στις 5 Φεβρουαρίου 2023 για τα προϊόντα πετρελαίου.
Επιπλέον, ο συνασπισμός, ο οποίος περιλαμβάνει τις 27 χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, τις Ηνωμένες Πολιτείες, τον Καναδά , την Ιαπωνία, το Ηνωμένο Βασίλειο και την Αυστραλία, έχει θέσει ανώτατη τιμή για το ρωσικό πετρέλαιο που μεταφέρεται δια θαλάσσης από χώρες εκτός ΕΕ και οι μεγάλες ασφαλιστικές εταιρείες έχουν σταματήσει την ασφάλιση πλοίων που μεταφέρουν πετρέλαιο από τη Ρωσία σε τιμή άνω των 60 δολαρίων το βαρέλι.
Ένας από τους τρόπους με τους οποίους η Ρωσία προσπαθεί να παρακάμψει αυτούς τους περιορισμούς είναι να σχηματίσει τον λεγόμενο “σκιώδη στόλο δεξαμενόπλοιων” που φορτώνουν και μεταφέρουν κρυφά πετρέλαιο.
Εξάλλου, οι ΗΠΑ επέβαλαν την περασμένη Πέμπτη κυρώσεις σε 20 ναυτιλιακές εταιρείες ισάριθμων πλοίων και πετροχημικές εταιρείες στο πλαίσιο των πρόσφατων μέτρων που θεσπίστηκαν κατά του Ιράν.
Μεταξύ των εταιρειών που επηρεάζονται είναι η εταιρεία με έδρα το Βιετνάμ Golden Lotus Oil Gas and Real Estate Joint Stock Company.
Οι κυρώσεις που επιβλήθηκαν αποτελούν μέρος μιας ευρύτερης προσπάθειας της κυβέρνησης των ΗΠΑ να περιορίσει τη δύναμη και την επιρροή του Ιράν στην παγκόσμια σκηνή.
Το Στέιτ Ντιπάρτμεντ εξέδωσε ανακοίνωση δηλώνοντας ότι η κυβέρνηση έχει δεσμευτεί να μειώσει σημαντικά τις ιρανικές εξαγωγές ενέργειας και θα επιβάλει κυρώσεις σε όσους διευκολύνουν το εμπόριο πετρελαίου και πετροχημικών του Ιράν, σύμφωνα με την ενότητα 3(a)(ii) και 3(a)(iii) ) του Εκτελεστικού Διατάγματος 13846.
Η κυβέρνηση ορίζει κυρώσεις σε όσους «εν γνώσει τους εμπλέκονται σε μια σημαντική συναλλαγή για τη μεταφορά προϊόντων πετρελαίου από το Ιράν», ανέφερε το Στέιτ Ντιπάρτμεντ σε δελτίο τύπου.
«Ως αποτέλεσμα των σημερινών ενεργειών, όλα τα περιουσιακά στοιχεία και τα συμφέροντα στην περιουσία αυτών των εταιρειών που βρίσκονται στις Ηνωμένες Πολιτείες ή στην κατοχή ή τον έλεγχο ατόμων των ΗΠΑ πρέπει να αποκλειστούν και να αναφερθούν στην OFAC. Επιπλέον, οποιοσδήποτε διενεργεί συναλλαγές στις οποίες εμπλέκονται οι καθορισμένες οντότητες και τα ταυτοποιημένα πλοία κινδυνεύει να εκτεθεί σε κυρώσεις των ΗΠΑ», σύμφωνα με την ανακοίνωση του Υπουργείου Εξωτερικών των ΗΠΑ.
Διαβάστε επίσης:
Κέρδη 24,88 δισ. ευρώ είχε η Γαλλική εταιρεία CMA CGM
Η προσάραξη του MSC Istanbul δεν προκάλεσε προβλήματα στη Διώρυγα του Σουέζ
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Κωστής Χατζηδάκης: Ο Σαμαράς επιδίωκε τη διαγραφή του – Δεν υπήρχε τρόπος να προχωρήσουμε, ήταν μεγάλη η αμφισβήτηση
- Ντόναλντ Τραμπ: «Αχίλλειος πτέρνα» το υψηλό δημόσιο χρέος για την εφαρμογή της οικονομικής του ατζέντας
- Ασπίδα ΕΚΤ: Ταχύτερη μείωση επιτοκίων, αν χρειαστεί, στην εποχή Τραμπ
- Άδωνις Γεωργιάδης για Σαμαρά: O πρωθυπουργός δεν μπορούσε να κάνει τίποτα άλλο χθες